Gå til innhold

Noen som har blitt totalt utslitt av småbarnsperioden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkte dere hjelp noe sted? Blitt utbrent? Hva kan man gjøre når man ikke har tilgang på avlastning? Jeg synes også at grensesetting er vanskelig. Har to ekstremt viljesterke barn. 

Anonymkode: 15224...b10

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja... gikk på en real smell. Fikk "langvarig fødselsdepresjon". Selv er jeg overbevist om at jeg rett og slett var utbrent. Spesielt ettersom det tok ganske mange måneder etter fødsel før det smalt. 

Fikk samtalebehandling for "depresjonen". Det hjalp ikke å skulle få hundre bekreftelser på at jeg er en "god nok mamma". Jeg tvilte egentlig ikke det på, jeg var bare ødelagt. 

Anonymkode: c9e13...1f8

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor har du ikke tilgang på avlastning? Jeg betaler en ung student 100 kr timen for å passe barnet mitt i ny og ne. Det er ikke ofte men akkurat nok til at jeg får hentet inn overskudd igjen. 

Ellers er det mulig å spørre Homestart. Frivillige, ofte kvinnelige pensjonister, som har tatt kurs og levert inn politiattest. Røde Kors Rødhette har også tilbud, hvor man kan bytte på å avlaste hverandres barn.

Anonymkode: bb4da...e4f

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke tilgang på avlastning? Jeg betaler en ung student 100 kr timen for å passe barnet mitt i ny og ne. Det er ikke ofte men akkurat nok til at jeg får hentet inn overskudd igjen. 

Ellers er det mulig å spørre Homestart. Frivillige, ofte kvinnelige pensjonister, som har tatt kurs og levert inn politiattest. Røde Kors Rødhette har også tilbud, hvor man kan bytte på å avlaste hverandres barn.

100 kr timen?! 🙄 Det høres lite sannsynlig ut. 

Anonymkode: 8a59f...0e2

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg var og er helt utslitt! Teller dager til barna blir større. Har også ekstremt viljesterke barn som er veldig aktive. Liten mulighet til avlastning. Er et vandrende gjenferd av den jeg en gang var. 

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

100 kr timen?! 🙄 Det høres lite sannsynlig ut. 

Hvorfor er det lite sannsynlig?

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Søkte dere hjelp noe sted? Blitt utbrent? Hva kan man gjøre når man ikke har tilgang på avlastning? Jeg synes også at grensesetting er vanskelig. Har to ekstremt viljesterke barn. 

Anonymkode: 15224...b10

Om du er alene uten familie så kan barnevernet hjelpe deg med avlastningsfamilie.

Skrevet

Jeg må bare spørre: hvilken fysisk form er dere utslitte i? Trener dere/ går tur i marka? Spiser dere sunt? 

Hvor gamle er barna?

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det lite sannsynlig?

Fordi det er å underbetalte og de fleste studenter kan nok om real lønn til å ikke underbetales. 

Anonymkode: 0cbc8...f00

• Liker 7
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare spørre: hvilken fysisk form er dere utslitte i? Trener dere/ går tur i marka? Spiser dere sunt? 

Hvor gamle er barna?

Hei, jeg har alltid vært i veldig god form og har vært mye fysisk aktiv. Problemet er at jeg alltid blir syk selv når ungene er syke, og i høst/vinterhalvåret første barnehageår har det vært så å si konstant.

Kunne heller ikke trene på flere mnd pga komplisert keisesnitt med hver. Gikk tur, men det blir ikke det samme. 

Men ja, tror absolutt at mangel på regelmessig fysisk aktivitet er en grunn til at jeg er utslitt. 

Spiser veldig sunt og balansert forresten, alltid gjort, men sliter med å få i meg nok mat spesielt i stressende perioder og nåturlig nok når jeg er syk. 

Alt blir en ond sirkel for meg hvor alt forsterker alt: dårlig søvn=mer mottakelig for sykdom=kan ikke trene=dårlige søvnkvalitet=ikke overskudd til trening=dårligere matlyst=mindre energi. 

Klarer å bryte denne sirkelen i vår/sommerhalvåret, og det er deilig, men høsten og vinteren er veldig lang i Norge. 

• Liker 1
Skrevet

Dette hørtes tungt ut, TS! Synes også det har vært tungt og slitsomt med småbarn i perioder, men nå som minste nærmer seg 3 år begynner det å lette litt. Bør dog være mest en glede tenker jeg, er det ikke det må du får hjelp på en eller annen måte. For meg Hjelper det å tenke at alt er en fase (det går over!!), og så anbefaler jeg at du får avlastning eksempelvis en dag i uka om du er helt alene (?), slik at du får sovet/kommet deg en tur ut på egen hånd/satt deg ned med en kopp te og en god bok. 

Og kanskje du kan gå på foreldrekurs om du føler at du ikke strekker til og sliter med grensesetting? Det har de på helsestasjonen her jeg bor i blant iaf - hvis ikke de har det kan du kanskje få vite hva som finnes der du bor 😊

Ønsker deg masse lykke til - sikker på det blir bedre etterhvert!!

Anonymkode: d9e0a...86f

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er å underbetalte og de fleste studenter kan nok om real lønn til å ikke underbetales. 

Anonymkode: 0cbc8...f00

Om det er svart arbeid, så er det ikke nødvendigvis så ille. 

• Liker 1
Skrevet

Huff, det høres ikke godt ut! Jeg er også utmattet i perioder for mannen er kronisk syk og det blir mye på meg. Skaff deg en barnevakt eller få hjelp av besteforeldre. Eller kanskje de kan besøke dere om de bor i en annen by? Er du alenemor? Hvis ikke så bør mannen gi deg en helg fri så du i hvert fall får kommet deg litt..

Anonymkode: d6d59...422

• Liker 1
Skrevet

Jeg er utslitt, så føler med deg! Jeg har heldigvis mulighet for avlastning innimellom. Lever på de timene søvn jeg får da...ca hver tredje uke har jeg fått hjelp og kommet meg litt ovenpå igjen. Neste gang jeg får barnevakt har jeg bestillt en natt på hotell. 

Jeg hadde ikke klart meg uten hjelp. Har bestilt meg legetime for å finne ut hva mer jeg nå kan gjøre. Lykke til!

Anonymkode: 874e6...4c5

• Liker 1
Skrevet

Tru hvordan de klarte seg førr i tiden med 6-10 unger og ikke i nærheten av hjelpemidler i hverken hus eller "barnepass" dingser som nettbrett, mobil, TV etc...  

Utbrent av småbarn,  ja mye skal man høre!

Anonymkode: c2ffb...bf4

• Liker 4
Skrevet

Min mann og jeg sliter. Vår datter er 7 måneder nå og vi er totalt utslitt! Vi er relativt gamle (tidlig 30-årene) og trodde vi visste hva vi gikk inn for. Nei, mye mer slitsomt enn vi trodde. Vår datter sliter med søvn. Så vi sover heller ikke. Dagene vår er at hun våkner klokka 5, jeg ammer, hun er glad noen minutter, så skriking. Jeg bysser,  prøver å underholde henne. Ny amming klokka, jeg vet ikke, 6 eller 6.30. Min mann drar på jobb 06.30. Hun blir ikke glad. Frokost, grøt. Vi triller tur, men hun liker ikke vogna, ikke bæresele heller. Amming igjen. Og igjen. Hun sover 20-30 minutter. Og vi har ikke kommet til 12 ennå.. underholder henne, leker med henne på golvet, men hun blir fort lei. Lunch. Grøt og frukt. En kamp å få i henne mat, skriking. Og mer skriking. Vil ikke sove. Kan hende 10-20 minutter. Prøver å gå en tur ut, kaos. Mannen kommer hjem!!! Det hjelper fordi jeg er så sliten. Han tar over så jeg får sove en time. Så amming igjen. Lage middag, så enkelt som mulig. Av og til take-away. Hun vil ikke spise, enda en kamp. (Vi gir henne selvsagt ikke take-away). Sutring, skriking. Vi prøver å leke med henne, men hun blir igjen fort lei. Amming. Prøver å legge henne, håpløst. Mannen min og meg er så slitne! Vi legger oss klokka 9 eller 9.30. Hun våkner klokka 11, 01.30 våken i en time, amming, våken klokka 03, så 05. Og det er vår dag.

Er dette vanlig? 

Anonymkode: d4997...cb3

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tru hvordan de klarte seg førr i tiden med 6-10 unger og ikke i nærheten av hjelpemidler i hverken hus eller "barnepass" dingser som nettbrett, mobil, TV etc...  

Utbrent av småbarn,  ja mye skal man høre!

Anonymkode: c2ffb...bf4

Ventet på den skulle komme. De klarte seg med hjelp av storfamilie og det at de var hjemmeværende og ble forsørget av mannen . Ikke var det så høye krav til oppfølging av barna heller, både rent praktisk og emosjonellt. Så må vi ikke glemme at ikke alle klarte seg heller. Hvis det å "klare seg" er å gi barna god omsorg. 

Anonymkode: 3576c...c2a

• Liker 16
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har alltid vært i veldig god form og har vært mye fysisk aktiv. Problemet er at jeg alltid blir syk selv når ungene er syke, og i høst/vinterhalvåret første barnehageår har det vært så å si konstant.

Kunne heller ikke trene på flere mnd pga komplisert keisesnitt med hver. Gikk tur, men det blir ikke det samme. 

Men ja, tror absolutt at mangel på regelmessig fysisk aktivitet er en grunn til at jeg er utslitt. 

Spiser veldig sunt og balansert forresten, alltid gjort, men sliter med å få i meg nok mat spesielt i stressende perioder og nåturlig nok når jeg er syk. 

Alt blir en ond sirkel for meg hvor alt forsterker alt: dårlig søvn=mer mottakelig for sykdom=kan ikke trene=dårlige søvnkvalitet=ikke overskudd til trening=dårligere matlyst=mindre energi. 

Klarer å bryte denne sirkelen i vår/sommerhalvåret, og det er deilig, men høsten og vinteren er veldig lang i Norge. 

Jeg er ikke ts forresten. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts forresten. 

Der blir bedre når hun blir litt større. Hvis hun spiser mat og ikke trenger deg konstant ville jeg byttet på å passe henne i helger, slik at du kan dra ut noen timer alene. Bytt på å sove lenge på morgenen i helgene, og bytt på å ta henne om nettene. Det er ikke rettferdig at du skal ta alt. 

Jeg allierte meg med venner med baby på samme alder, vi gikk turer og fikk ut frustrasjon sammen. Nei, livet blir merkbart slitsomt, og du får aldri friheten din igjen, men etter hvert vil du føle deg mindre kvalt. Hilsen mamma til 5-åring 

Anonymkode: d6d59...422

• Liker 1
Skrevet

Jeg var helt utslitt mot slutten av min andre graviditet. Barnet vi hadde fra før var 2,5 år. Vi fikk hjelp av barnevernet til å få avlastningsfamilie, en helg i måneden. Det hjelp veldig! Vi hadde dette en stund etter at babyen var født også. Familien fikk vi velge selv. Det var noen vi kjente litt fra før. Og disse ble som onkel og tante for gutten vår. 💙

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...