AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #1 Skrevet 13. oktober 2018 Er det noen her som har erfaring med eggdonasjon? Anonymkode: 9198f...514
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #2 Skrevet 13. oktober 2018 Jeg er gravid med donoregg. Anonymkode: c6668...60d 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #3 Skrevet 13. oktober 2018 Jeg er også gravid med donoregg. Er i uke 35 nå, har brukt åtte år på å bli gravid. Anonymkode: e25ea...5a5 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #4 Skrevet 14. oktober 2018 Donoregg er topp ❤️ Er like glad i mine to donorbarn som mitt biologiske Anonymkode: 91c66...1e6 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #5 Skrevet 14. oktober 2018 Tar det fra andre sida. Hadde aldri gitt fra meg mine egg. Mine barn skal vokse opp i mitt hjem, ikke ei tilfeldig dame. Tror aldri man føler det samme for ikke-biologiske som biologiske barn. De som er gale nok til å gi bort egg burde vel ikke hatt barn i utgangspunktet uansett. Anonymkode: 62e38...789 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #6 Skrevet 14. oktober 2018 Donere egg er ikke sammenlignbart med sæddonasjon. For å høste egg må de stimuleres med masse hormoner, noe som kan være helsefarlig. Ikke er det behagelig heller med sprøyter, og det er en påkjenning for kroppen. Bare spør kvinner i IVF-forsøk hvor mange ganger de orker det. Medisiner er svindyre. Og ikke minst så er det smertefullt å ta egg ut. Det er usannsynlig mange kvinner vil ta på seg påkjenningn frivillig uten kompensasjon. Med andre ord, egg er en kostbar vare. Jeg syns det må betales for på lik linje med adopsjon. Nå er jeg for gammel til å donere, men jeg tviler på at jeg ville gjort det uansett. Anonymkode: f3c5f...7c7 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #7 Skrevet 14. oktober 2018 Men bare for å få sagt det, barn unnfanget med donoregg er da mye mye bedre enn surrogatbarn! Jeg kan ikke fatte at noen mennesker virkelig ikke ha sperrer å utnytte en lutfattig kvinne til å bære frem et barn. Alle som har vært gravid og født skjønner vel at man knytter seg til barnet lenge før det er født, at det er en gigantisk påkjenning for kroppen som man ikke tar på seg av altruistiske grunner. Ren økonomisk nød gjør det. Det samme gjelder nok for eggdonasjon men i mindre skala. Anonymkode: f3c5f...7c7 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #8 Skrevet 14. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Donere egg er ikke sammenlignbart med sæddonasjon. For å høste egg må de stimuleres med masse hormoner, noe som kan være helsefarlig. Ikke er det behagelig heller med sprøyter, og det er en påkjenning for kroppen. Bare spør kvinner i IVF-forsøk hvor mange ganger de orker det. Medisiner er svindyre. Og ikke minst så er det smertefullt å ta egg ut. Det er usannsynlig mange kvinner vil ta på seg påkjenningn frivillig uten kompensasjon. Med andre ord, egg er en kostbar vare. Jeg syns det må betales for på lik linje med adopsjon. Nå er jeg for gammel til å donere, men jeg tviler på at jeg ville gjort det uansett. Anonymkode: f3c5f...7c7 Dette er helt feil. De som allerede er til ivf kan donere bort egg. Anonymkode: a89fe...320 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #9 Skrevet 14. oktober 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er helt feil. De som allerede er til ivf kan donere bort egg. Anonymkode: a89fe...320 Såklart det, men det blir nok ingen donasjon før de har klart å bli gravide selv. Og du vet vel hvor høy suksesstall er? Eller heller hvor lite. Det er ikke slik at de har ørten overflødige egg de kan donere bort før de risikerer egne barn. Og ikke glem at de som havner i reproduksjonsmølla er jo gjerne litt eldre, noe som innebærer at egg er sjeldnere høykvalitet og sjeldnere høy antall (dessuten er overstimulasjon rett og slett farlig). Så du tar feil selv. Etterspørsel er mye større, og ikke minst vil man ha egg fra en frisk 22-åring som er blond og høy enn fra en overvektig 36-åring som havner i IVF pga sin PCOS. Bare se på hva som er tilbudet i f.eks. Spania eller Polen. Alle av disse kostbare egg er produsert for donasjon, dvs unge kvinner gjør det for penger og ingenting annet. Anonymkode: f3c5f...7c7 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #10 Skrevet 14. oktober 2018 Jeg er absolutt for eggdonasjon. Hadde min søster slitt med sine egg, hadde jeg lett stilt opp for henne. Anonymkode: 8f6f7...75d 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #11 Skrevet 14. oktober 2018 Jeg fikk egg fra en slektning. Ingen økonomisk kompensasjon inne i bildet. Hun gjorde det kun av godhet. Anonymkode: c6668...60d 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #12 Skrevet 14. oktober 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tar det fra andre sida. Hadde aldri gitt fra meg mine egg. Mine barn skal vokse opp i mitt hjem, ikke ei tilfeldig dame. Tror aldri man føler det samme for ikke-biologiske som biologiske barn. De som er gale nok til å gi bort egg burde vel ikke hatt barn i utgangspunktet uansett. Anonymkode: 62e38...789 Jeg har biologisk barn OG adoptivbarn å jeg hadde aldri klart å velge mellom dem. Jeg er like glad i begge og jeg har ikke født den ene engang. Jeg tenker du mangler sjelsevner. Hadde jeg hatt egg å donere så hadde jeg gladelig donert. Anonymkode: e9c14...92b 9
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #13 Skrevet 14. oktober 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Men bare for å få sagt det, barn unnfanget med donoregg er da mye mye bedre enn surrogatbarn! Jeg kan ikke fatte at noen mennesker virkelig ikke ha sperrer å utnytte en lutfattig kvinne til å bære frem et barn. Alle som har vært gravid og født skjønner vel at man knytter seg til barnet lenge før det er født, at det er en gigantisk påkjenning for kroppen som man ikke tar på seg av altruistiske grunner. Ren økonomisk nød gjør det. Det samme gjelder nok for eggdonasjon men i mindre skala. Anonymkode: f3c5f...7c7 Haha, surrogater er ikke alltid fattige kjære deg. Min surrogat kommer fra øvre middelklasse og har bedre råd enn meg. Kanskje på tide å slutte å tro at surrogati kun handler om fattige i India som blir utnyttet. Anonymkode: 91c66...1e6 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #14 Skrevet 14. oktober 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Såklart det, men det blir nok ingen donasjon før de har klart å bli gravide selv. Og du vet vel hvor høy suksesstall er? Eller heller hvor lite. Det er ikke slik at de har ørten overflødige egg de kan donere bort før de risikerer egne barn. Og ikke glem at de som havner i reproduksjonsmølla er jo gjerne litt eldre, noe som innebærer at egg er sjeldnere høykvalitet og sjeldnere høy antall (dessuten er overstimulasjon rett og slett farlig). Så du tar feil selv. Etterspørsel er mye større, og ikke minst vil man ha egg fra en frisk 22-åring som er blond og høy enn fra en overvektig 36-åring som havner i IVF pga sin PCOS. Bare se på hva som er tilbudet i f.eks. Spania eller Polen. Alle av disse kostbare egg er produsert for donasjon, dvs unge kvinner gjør det for penger og ingenting annet. Anonymkode: f3c5f...7c7 Joda vet endel. Har hatt 3 ivf og har tvillinger via eggdonasjon. Anonymkode: a89fe...320 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #15 Skrevet 14. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Haha, surrogater er ikke alltid fattige kjære deg. Min surrogat kommer fra øvre middelklasse og har bedre råd enn meg. Kanskje på tide å slutte å tro at surrogati kun handler om fattige i India som blir utnyttet. Anonymkode: 91c66...1e6 Hvor mange av 100 surrogati tilhører øvre middelklasse? Realiteten er at det aller fleste er lutfattige. Hvordan forklarer egentlig din surrogat at hun bærer frem et barn for fremmede? Hva er hennes motivasjon? Elsker hun gå gravid? Populate the earth? Jeg syns slike er en smule syk i hodet. Og jeg går ut fra at du aldri har vært gravid selv eller født, med mindre du mistet livmora di siden. Man kan ikke være positiv til både eggdonasjon OG surrogat. Enten syns man genmateriale er viktigst (=surrogat) eller at man går gravid og føder (=eggdonasjon) når man blir mor. Anonymkode: f3c5f...7c7 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #16 Skrevet 14. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange av 100 surrogati tilhører øvre middelklasse? Realiteten er at det aller fleste er lutfattige. Hvordan forklarer egentlig din surrogat at hun bærer frem et barn for fremmede? Hva er hennes motivasjon? Elsker hun gå gravid? Populate the earth? Jeg syns slike er en smule syk i hodet. Og jeg går ut fra at du aldri har vært gravid selv eller født, med mindre du mistet livmora di siden. Man kan ikke være positiv til både eggdonasjon OG surrogat. Enten syns man genmateriale er viktigst (=surrogat) eller at man går gravid og føder (=eggdonasjon) når man blir mor. Anonymkode: f3c5f...7c7 Er ca 200 surrogatmødre i Norge. Anonymkode: a89fe...320 1
Gjest Albbas Skrevet 14. oktober 2018 #17 Skrevet 14. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Man kan ikke være positiv til både eggdonasjon OG surrogat. Enten syns man genmateriale er viktigst (=surrogat) eller at man går gravid og føder (=eggdonasjon) når man blir mor. Anonymkode: f3c5f...7c7 Klart man kan. En del surrogater donerer jo til og med egget sitt også. Surrogatmor er jo mest vanlig når man faktisk ikke fysisk er i stand til å gå gravid. Det er ikke en motsetning til hva man mener om eggdonasjon, men det løser et helt annet problem (isolert sett) enn ED. Har du ikke livmor hjelper liksom ikke ED så veldig.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #18 Skrevet 14. oktober 2018 Anonym egg donasjon er jeg helt imot. Det er en menneske rett å vite om sitt biologiske opphav. Mange som blir unnfanget anonymt lider under dette når de vokser til. Og får psykiske problemer av og ikke kjenne sin identitet. https://www.dailymail.co.uk/femail/article-2669842/Donor-IVF-baby-says-I-wish-Id-never-born-Its-great-IVF-taboo-child-feel-never-knowing-biological-parents-For-family-answer-shattering.html?fbclid=IwAR20Huf9pmrjI1REZI2IW55IAvOkVY2iZOpJLOnVRbP5GijKAuiPvB5Xu9Y Anonymkode: 650fb...aab
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #19 Skrevet 14. oktober 2018 Har 2 nydelige barn med egg-donasjon. De er 100% mine (og mannen min sine). Ligner meg og min familie gjør de også. Go for it! Anonymkode: 4f3fc...812 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #20 Skrevet 14. oktober 2018 For mitt vedkommende ser det ut som om det blir aktuelt med eggdonasjon. Kan jeg spørre hvordan dere som er gravide eller fått barn via donoregg følte vedr det med arv og gener. At barnet ikke vil arve noe fra ditt utseende m.m. Man hører jo ofte at barn er så lik mora si osv... Jeg føler at jeg vil være like glad i et barn som er bært frem av meg via mine egg, eller andres egg. Jeg synes bare det er litt sårt at mine gener ikke blandes inn. Anonymkode: 9198f...514
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå