Gnå Skrevet 14. oktober 2018 #61 Del Skrevet 14. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er riktig, men man skriver da for noe man har gjort, flere enn èn ganger. Det spiller ingen rolle hvor mange ganger man gjorde det i fortiden. Man skal fremdeles bruke da, ikke når. For noe som er gjort. Anonymkode: 6dd4f...278 Nei. Det er "når" når det skjedde flere ganger. Se hva norsksidene skriver: https://www.norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99315 Da bruker vi om noe som har hendt én gang. Når bruker vi om det som skjer flere ganger og om framtida. En grei regel: Den gang – da. Hver gang – når. Se denne videoen. 1. Den gang – da Eksempler: Da jeg kom hjem, hadde hunden hentet avisa. Da det begynte å lyne, gikk vi inn i bilen. Jeg ble svært glad da jeg oppdaget at jeg hadde fått sms fra Ole. Vilde hadde gått i tre timer da hun oppdaget at hun hadde tatt feil vei. 2. Hver gang – når Eksempler: Når du lager middag, må du rydde opp etter deg. Ole gråter når han får uventet lekseprøve. Når sola skinner, og når temperaturen er behagelig, er det tid for å bade. De pleide å svømme når de hadde tid til det. 3. Om framtida – når Eksempler: Når jeg kommer hjem i dag, skal jeg ta en alvorsprat med far. Når eksamen er over, reiser jeg til fjells. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #62 Del Skrevet 14. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Da for ting som er gjort, når for ting du skal gjøre og kommer til å gjøre. Da jeg gikk til butikken, møtte jeg på en elg. Når jeg går til butikken, møter jeg ofte på postmannen. Når skal du gå til butikken? Anonymkode: 6dd4f...278 Denne er riktig. Anonymkode: 3884e...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 14. oktober 2018 #63 Del Skrevet 14. oktober 2018 5 minutter siden, Gnå skrev: "Da jeg var på butikken i går, kjøpte jeg en banan". (Det har skjedd én gang - i fortiden.) "Når jeg var på butikken da jeg var liten, pleide jeg å kjøpe bananer. (Det skjedde flere ganger- i fortiden.) "Når jeg skal på butikken i morgen, skal jeg kjøpe en banan". (fremtid) Når jeg skal på butikken i morgen, da skal ejg kjøpe en banan. Kan da brukes om fremtid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #64 Del Skrevet 14. oktober 2018 1 minutt siden, Gnå skrev: Nei. Det er "når" når det skjedde flere ganger. Se hva norsksidene skriver: https://www.norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99315 Da bruker vi om noe som har hendt én gang. Når bruker vi om det som skjer flere ganger og om framtida. En grei regel: Den gang – da. Hver gang – når. Se denne videoen. 1. Den gang – da Eksempler: Da jeg kom hjem, hadde hunden hentet avisa. Da det begynte å lyne, gikk vi inn i bilen. Jeg ble svært glad da jeg oppdaget at jeg hadde fått sms fra Ole. Vilde hadde gått i tre timer da hun oppdaget at hun hadde tatt feil vei. 2. Hver gang – når Eksempler: Når du lager middag, må du rydde opp etter deg. Ole gråter når han får uventet lekseprøve. Når sola skinner, og når temperaturen er behagelig, er det tid for å bade. De pleide å svømme når de hadde tid til det. 3. Om framtida – når Eksempler: Når jeg kommer hjem i dag, skal jeg ta en alvorsprat med far. Når eksamen er over, reiser jeg til fjells. Ok, my bad. Anonymkode: 6dd4f...278 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #65 Del Skrevet 14. oktober 2018 Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev: Når jeg skal på butikken i morgen, da skal ejg kjøpe en banan. Kan da brukes om fremtid? Det er ikke nødvendig med da, i den setningen. Når jeg skal på butikken, skal jeg kjøpe en banan. Anonymkode: 6dd4f...278 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #66 Del Skrevet 14. oktober 2018 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Når jeg skal på butikken i morgen, da skal ejg kjøpe en banan. Kan da brukes om fremtid? Nei, da brukes kun om fortid. Anonymkode: 3884e...e24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 14. oktober 2018 #67 Del Skrevet 14. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke nødvendig med da, i den setningen. Når jeg skal på butikken, skal jeg kjøpe en banan. Anonymkode: 6dd4f...278 Høres litt spartansk ut den setningen der da? Da synes jeg vi bør bruke da når vi skal kjøpe banan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 14. oktober 2018 #68 Del Skrevet 14. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, da brukes kun om fortid. Anonymkode: 3884e...e24 Da så. (hvilken tid er forrige setning da?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IommI Skrevet 14. oktober 2018 #69 Del Skrevet 14. oktober 2018 5 minutter siden, Gnå skrev: Nei. Det er "når" når det skjedde flere ganger. Se hva norsksidene skriver: https://www.norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99315 Da bruker vi om noe som har hendt én gang. Når bruker vi om det som skjer flere ganger og om framtida. En grei regel: Den gang – da. Hver gang – når. Se denne videoen. 1. Den gang – da Eksempler: Da jeg kom hjem, hadde hunden hentet avisa. Da det begynte å lyne, gikk vi inn i bilen. Jeg ble svært glad da jeg oppdaget at jeg hadde fått sms fra Ole. Vilde hadde gått i tre timer da hun oppdaget at hun hadde tatt feil vei. 2. Hver gang – når Eksempler: Når du lager middag, må du rydde opp etter deg. Ole gråter når han får uventet lekseprøve. Når sola skinner, og når temperaturen er behagelig, er det tid for å bade. De pleide å svømme når de hadde tid til det. 3. Om framtida – når Eksempler: Når jeg kommer hjem i dag, skal jeg ta en alvorsprat med far. Når eksamen er over, reiser jeg til fjells. Denne norsk timen gikk jeg glipp av. 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gurine Skrevet 14. oktober 2018 #70 Del Skrevet 14. oktober 2018 Regel: Den gang da Hver gang når Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 14. oktober 2018 #71 Del Skrevet 14. oktober 2018 Bruken av da/når er én av to ting jeg alltid legger merke til hos folk. Det andre er den feilaktige bruken av "i forhold til" som tydeligvis aldri tar slutt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #72 Del Skrevet 14. oktober 2018 5 minutter siden, IommI skrev: Denne norsk timen gikk jeg glipp av. 😁 Det var kun en glipp, fra din side. Jeg leser her at du kan regelen, og skriver det riktig. Anonymkode: 67f6a...c98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #73 Del Skrevet 14. oktober 2018 2 timer siden, IommI skrev: 🙄🙄🙄🙄🙄 Hvorfor himler du med øynene? Du inkluderte ikke gjentatt fortid, så jeg kom med en tilføyelse. Anonymkode: cabb6...09f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IommI Skrevet 14. oktober 2018 #74 Del Skrevet 14. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor himler du med øynene? Du inkluderte ikke gjentatt fortid, så jeg kom med en tilføyelse. Anonymkode: cabb6...09f Fordi du skriver, før du har lest kommentarene i tråden. Og deretter retter på meg, mange timer etter jeg har skrevet akkurat det du rettet på. Det er unødvendig. . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 14. oktober 2018 #75 Del Skrevet 14. oktober 2018 (endret) Les tredje avsnitt grundig, dere som kverulerer og tar feil! Kontakt: Da/når Endret 14. oktober 2018 av Mystic woman 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet 14. oktober 2018 #76 Del Skrevet 14. oktober 2018 14 minutter siden, Mystic woman skrev: Les tredje avsnitt grundig, dere som kverulerer og tar feil! Kontakt: Da/når Hvem sikter du til? Ikke meg, håper jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 14. oktober 2018 #77 Del Skrevet 14. oktober 2018 Akkurat nå, Gnå skrev: Hvem sikter du til? Ikke meg, håper jeg? Nei, slett ikke deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger1974 Skrevet 14. oktober 2018 #78 Del Skrevet 14. oktober 2018 Har merket meg at det særlig i dialekt på Østlandet gjøres feil med tanke på feil bruk av da/når. Det heter "da jeg var liten" - når det er noe som har vært er "da" korrekt. Også feilbruken av hvem/hvilken irriterer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #79 Del Skrevet 14. oktober 2018 Det går en reklame fra Telenor på Spotify hvor fyren i reklamen sier "Når jeg var liten". For meg er det ufattelig at de rett og slett kan bruke store summer på en reklame som åpner med en grammatisk feil. Vurderer å skrive til dem. Det er jo slikt som forårsaker at unge ikke lærer seg å snakke korrekt. Anonymkode: 26611...6b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 15. oktober 2018 #80 Del Skrevet 15. oktober 2018 16 hours ago, AnonymBruker said: Dette er riktig, men man skriver da for noe man har gjort, flere enn èn ganger. Det spiller ingen rolle hvor mange ganger man gjorde det i fortiden. Man skal fremdeles bruke da, ikke når. For noe som er gjort. Anonymkode: 6dd4f...278 Når jeg har lest samme feilen flere ganger tross grundige forklaringer, lurer jeg alltid på om problemet er viljen. Det er mange bedreviter i denne tråden som blander inn nåtid og fremtid her. Det er helt usaklig. Denne tråden handler KUN om korrekt bruk av da og når i omtale av fortid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå