Gnå Skrevet 14. oktober 2018 #61 Skrevet 14. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er riktig, men man skriver da for noe man har gjort, flere enn èn ganger. Det spiller ingen rolle hvor mange ganger man gjorde det i fortiden. Man skal fremdeles bruke da, ikke når. For noe som er gjort. Anonymkode: 6dd4f...278 Nei. Det er "når" når det skjedde flere ganger. Se hva norsksidene skriver: https://www.norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99315 Da bruker vi om noe som har hendt én gang. Når bruker vi om det som skjer flere ganger og om framtida. En grei regel: Den gang – da. Hver gang – når. Se denne videoen. 1. Den gang – da Eksempler: Da jeg kom hjem, hadde hunden hentet avisa. Da det begynte å lyne, gikk vi inn i bilen. Jeg ble svært glad da jeg oppdaget at jeg hadde fått sms fra Ole. Vilde hadde gått i tre timer da hun oppdaget at hun hadde tatt feil vei. 2. Hver gang – når Eksempler: Når du lager middag, må du rydde opp etter deg. Ole gråter når han får uventet lekseprøve. Når sola skinner, og når temperaturen er behagelig, er det tid for å bade. De pleide å svømme når de hadde tid til det. 3. Om framtida – når Eksempler: Når jeg kommer hjem i dag, skal jeg ta en alvorsprat med far. Når eksamen er over, reiser jeg til fjells. 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #62 Skrevet 14. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Da for ting som er gjort, når for ting du skal gjøre og kommer til å gjøre. Da jeg gikk til butikken, møtte jeg på en elg. Når jeg går til butikken, møter jeg ofte på postmannen. Når skal du gå til butikken? Anonymkode: 6dd4f...278 Denne er riktig. Anonymkode: 3884e...e24
ajarRun Skrevet 14. oktober 2018 #63 Skrevet 14. oktober 2018 5 minutter siden, Gnå skrev: "Da jeg var på butikken i går, kjøpte jeg en banan". (Det har skjedd én gang - i fortiden.) "Når jeg var på butikken da jeg var liten, pleide jeg å kjøpe bananer. (Det skjedde flere ganger- i fortiden.) "Når jeg skal på butikken i morgen, skal jeg kjøpe en banan". (fremtid) Når jeg skal på butikken i morgen, da skal ejg kjøpe en banan. Kan da brukes om fremtid?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #64 Skrevet 14. oktober 2018 1 minutt siden, Gnå skrev: Nei. Det er "når" når det skjedde flere ganger. Se hva norsksidene skriver: https://www.norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99315 Da bruker vi om noe som har hendt én gang. Når bruker vi om det som skjer flere ganger og om framtida. En grei regel: Den gang – da. Hver gang – når. Se denne videoen. 1. Den gang – da Eksempler: Da jeg kom hjem, hadde hunden hentet avisa. Da det begynte å lyne, gikk vi inn i bilen. Jeg ble svært glad da jeg oppdaget at jeg hadde fått sms fra Ole. Vilde hadde gått i tre timer da hun oppdaget at hun hadde tatt feil vei. 2. Hver gang – når Eksempler: Når du lager middag, må du rydde opp etter deg. Ole gråter når han får uventet lekseprøve. Når sola skinner, og når temperaturen er behagelig, er det tid for å bade. De pleide å svømme når de hadde tid til det. 3. Om framtida – når Eksempler: Når jeg kommer hjem i dag, skal jeg ta en alvorsprat med far. Når eksamen er over, reiser jeg til fjells. Ok, my bad. Anonymkode: 6dd4f...278
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #65 Skrevet 14. oktober 2018 Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev: Når jeg skal på butikken i morgen, da skal ejg kjøpe en banan. Kan da brukes om fremtid? Det er ikke nødvendig med da, i den setningen. Når jeg skal på butikken, skal jeg kjøpe en banan. Anonymkode: 6dd4f...278
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #66 Skrevet 14. oktober 2018 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Når jeg skal på butikken i morgen, da skal ejg kjøpe en banan. Kan da brukes om fremtid? Nei, da brukes kun om fortid. Anonymkode: 3884e...e24
ajarRun Skrevet 14. oktober 2018 #67 Skrevet 14. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke nødvendig med da, i den setningen. Når jeg skal på butikken, skal jeg kjøpe en banan. Anonymkode: 6dd4f...278 Høres litt spartansk ut den setningen der da? Da synes jeg vi bør bruke da når vi skal kjøpe banan.
ajarRun Skrevet 14. oktober 2018 #68 Skrevet 14. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, da brukes kun om fortid. Anonymkode: 3884e...e24 Da så. (hvilken tid er forrige setning da?)
Gjest IommI Skrevet 14. oktober 2018 #69 Skrevet 14. oktober 2018 5 minutter siden, Gnå skrev: Nei. Det er "når" når det skjedde flere ganger. Se hva norsksidene skriver: https://www.norsksidene.no/web/PageND.aspx?id=99315 Da bruker vi om noe som har hendt én gang. Når bruker vi om det som skjer flere ganger og om framtida. En grei regel: Den gang – da. Hver gang – når. Se denne videoen. 1. Den gang – da Eksempler: Da jeg kom hjem, hadde hunden hentet avisa. Da det begynte å lyne, gikk vi inn i bilen. Jeg ble svært glad da jeg oppdaget at jeg hadde fått sms fra Ole. Vilde hadde gått i tre timer da hun oppdaget at hun hadde tatt feil vei. 2. Hver gang – når Eksempler: Når du lager middag, må du rydde opp etter deg. Ole gråter når han får uventet lekseprøve. Når sola skinner, og når temperaturen er behagelig, er det tid for å bade. De pleide å svømme når de hadde tid til det. 3. Om framtida – når Eksempler: Når jeg kommer hjem i dag, skal jeg ta en alvorsprat med far. Når eksamen er over, reiser jeg til fjells. Denne norsk timen gikk jeg glipp av. 😁
Nevian Skrevet 14. oktober 2018 #71 Skrevet 14. oktober 2018 Bruken av da/når er én av to ting jeg alltid legger merke til hos folk. Det andre er den feilaktige bruken av "i forhold til" som tydeligvis aldri tar slutt. 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #72 Skrevet 14. oktober 2018 5 minutter siden, IommI skrev: Denne norsk timen gikk jeg glipp av. 😁 Det var kun en glipp, fra din side. Jeg leser her at du kan regelen, og skriver det riktig. Anonymkode: 67f6a...c98
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #73 Skrevet 14. oktober 2018 2 timer siden, IommI skrev: 🙄🙄🙄🙄🙄 Hvorfor himler du med øynene? Du inkluderte ikke gjentatt fortid, så jeg kom med en tilføyelse. Anonymkode: cabb6...09f 1
Gjest IommI Skrevet 14. oktober 2018 #74 Skrevet 14. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor himler du med øynene? Du inkluderte ikke gjentatt fortid, så jeg kom med en tilføyelse. Anonymkode: cabb6...09f Fordi du skriver, før du har lest kommentarene i tråden. Og deretter retter på meg, mange timer etter jeg har skrevet akkurat det du rettet på. Det er unødvendig. .
Mystic woman Skrevet 14. oktober 2018 #75 Skrevet 14. oktober 2018 (endret) Les tredje avsnitt grundig, dere som kverulerer og tar feil! Kontakt: Da/når Endret 14. oktober 2018 av Mystic woman 1
Gnå Skrevet 14. oktober 2018 #76 Skrevet 14. oktober 2018 14 minutter siden, Mystic woman skrev: Les tredje avsnitt grundig, dere som kverulerer og tar feil! Kontakt: Da/når Hvem sikter du til? Ikke meg, håper jeg?
Mystic woman Skrevet 14. oktober 2018 #77 Skrevet 14. oktober 2018 Akkurat nå, Gnå skrev: Hvem sikter du til? Ikke meg, håper jeg? Nei, slett ikke deg.
Tiger1974 Skrevet 14. oktober 2018 #78 Skrevet 14. oktober 2018 Har merket meg at det særlig i dialekt på Østlandet gjøres feil med tanke på feil bruk av da/når. Det heter "da jeg var liten" - når det er noe som har vært er "da" korrekt. Også feilbruken av hvem/hvilken irriterer meg.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #79 Skrevet 14. oktober 2018 Det går en reklame fra Telenor på Spotify hvor fyren i reklamen sier "Når jeg var liten". For meg er det ufattelig at de rett og slett kan bruke store summer på en reklame som åpner med en grammatisk feil. Vurderer å skrive til dem. Det er jo slikt som forårsaker at unge ikke lærer seg å snakke korrekt. Anonymkode: 26611...6b5
Gjest Overrasket Skrevet 15. oktober 2018 #80 Skrevet 15. oktober 2018 16 hours ago, AnonymBruker said: Dette er riktig, men man skriver da for noe man har gjort, flere enn èn ganger. Det spiller ingen rolle hvor mange ganger man gjorde det i fortiden. Man skal fremdeles bruke da, ikke når. For noe som er gjort. Anonymkode: 6dd4f...278 Når jeg har lest samme feilen flere ganger tross grundige forklaringer, lurer jeg alltid på om problemet er viljen. Det er mange bedreviter i denne tråden som blander inn nåtid og fremtid her. Det er helt usaklig. Denne tråden handler KUN om korrekt bruk av da og når i omtale av fortid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå