jegerkul Skrevet 13. oktober 2018 #1 Skrevet 13. oktober 2018 Jeg føler meg litt lost, gått snart 1,5 år på vernepleien og opp til flere ganger har jeg følt på stor usikkerhet i forhold til om dette er det riktige studiet for meg. I flere av emnene har jeg følt at dette her er bare ikke meg, mens nå har vi jo smått fått hatt noe helseemne som blant annet anatomi og sykdomslære som jeg gjorde det svært bra på. Det jeg vet sikkert er at jeg ønsker å hjelpe mennesker. jeg har også ekstrajobb i hjemmespl og sykehjem, og stortrives utrolig godt i begge jobbene! studiet jeg endte opp med var ikke første ønske mitt, det var sykepleie. jeg søkte igjen nå i vår, men kom ikke inn da heller.. Jeg var dessverre ikke den som tenkte så mye på fremtiden og Fikk ikke topp karakter på vgs, noe som går litt utover valgmuligheter av studier. tanken har slått meg flere ganger om jeg skal ta opp fag, slik at jeg får økt snittet mitt å kommer inn på sykepleien, men så er jeg redd jeg failer på det og ender opp uten noen utdanning hvis jeg virkelig vil slutte på dette studiet. blir litt frustrert over at jeg er så ubesluttsom, studiene jeg alltid har siklet på 3 siste årene er sykepleie, paramedic, dyrepleier, lege og veterinær. de to sistnevnte mangler jeg noen fag siden jeg gikk yrkesfag og deretter påbygg, og måtte i såfall økt snittet noe sinnsykt + tatt de manglende fagene og vet ikke om det er realistisk en gang. mens sykepleien, paramedic og dyrepleier måtte jeg isåfall økt snittet noe, som kan være mer realistisk å få til. Jeg vet det er mange valgmuligheter som vernepleier når jeg har fullført, og kanskje jeg finner et felt jeg brenne for. Men så er det bare noe med alle de sykepleier prosedyrene og alt det som interesserer meg veldig. jeg har også snakket med flere på studiet som har gått over fra sykepleier til vernepleier, og da nevner de blant annet lønnsforskjellene og mye mer valgmuligheter og "lettere". Samtidig så er ikke det å få høyest mulig lønn det jeg er så interessert i, så klart en lønn så jeg klarer meg hver måned, men jeg vil samtidig også ha en jobb jeg virkelig brenner for. Er det flere som har vært i en slik situasjon? jeg trenger litt meninger fra dere😫 føler jeg kommer til å bli langt over 30 år hvis jeg skal være så usikker på mitt valg, og hoppe frem og tilbake....
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #2 Skrevet 13. oktober 2018 Det kommer jo helt an på hvilke fag på vgs, du ser for deg du kan få vesentlig bedre karakterer i, hvis du tar det opp. Ser for meg at det er lite vits å ta opp ett fag, som du ikke kommer til å få økt snittet ditt på. Hvis det er et fag du sliter mye i. Du kan fint ta opp flere fag og øke snittet ditt. Mange som gjør det i voksen alder, selv går jeg på voksenopplæring vg3 nå og tar opp norsk, historie, matte og naturfag. Det går veldig bra Anonymkode: 21c30...aa8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #3 Skrevet 13. oktober 2018 Når du allerede har fullført halve studiet ser jeg ikke grunnen til å bytte. Du kan få typ akkurat de samme jobbene som vernepleier (foruten om kanskje sykehus) pluss at du har et hav av muligheter. sykehjem, bolig, barnevern, psykiatri, fengsel, skole, poliklinikk, institusjoner, terapeutiske stillinger etcetc. Du har jo medisinkompetansen innbakt i studiet, så du stiller helt likt. Masse videreutdanninger er det også.☺️ Anonymkode: cf233...84c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #4 Skrevet 14. oktober 2018 12 hours ago, jegerkul said: Jeg føler meg litt lost, gått snart 1,5 år på vernepleien og opp til flere ganger har jeg følt på stor usikkerhet i forhold til om dette er det riktige studiet for meg. I flere av emnene har jeg følt at dette her er bare ikke meg, mens nå har vi jo smått fått hatt noe helseemne som blant annet anatomi og sykdomslære som jeg gjorde det svært bra på. Det jeg vet sikkert er at jeg ønsker å hjelpe mennesker. jeg har også ekstrajobb i hjemmespl og sykehjem, og stortrives utrolig godt i begge jobbene! studiet jeg endte opp med var ikke første ønske mitt, det var sykepleie. jeg søkte igjen nå i vår, men kom ikke inn da heller.. Jeg var dessverre ikke den som tenkte så mye på fremtiden og Fikk ikke topp karakter på vgs, noe som går litt utover valgmuligheter av studier. tanken har slått meg flere ganger om jeg skal ta opp fag, slik at jeg får økt snittet mitt å kommer inn på sykepleien, men så er jeg redd jeg failer på det og ender opp uten noen utdanning hvis jeg virkelig vil slutte på dette studiet. blir litt frustrert over at jeg er så ubesluttsom, studiene jeg alltid har siklet på 3 siste årene er sykepleie, paramedic, dyrepleier, lege og veterinær. de to sistnevnte mangler jeg noen fag siden jeg gikk yrkesfag og deretter påbygg, og måtte i såfall økt snittet noe sinnsykt + tatt de manglende fagene og vet ikke om det er realistisk en gang. mens sykepleien, paramedic og dyrepleier måtte jeg isåfall økt snittet noe, som kan være mer realistisk å få til. Jeg vet det er mange valgmuligheter som vernepleier når jeg har fullført, og kanskje jeg finner et felt jeg brenne for. Men så er det bare noe med alle de sykepleier prosedyrene og alt det som interesserer meg veldig. jeg har også snakket med flere på studiet som har gått over fra sykepleier til vernepleier, og da nevner de blant annet lønnsforskjellene og mye mer valgmuligheter og "lettere". Samtidig så er ikke det å få høyest mulig lønn det jeg er så interessert i, så klart en lønn så jeg klarer meg hver måned, men jeg vil samtidig også ha en jobb jeg virkelig brenner for. Er det flere som har vært i en slik situasjon? jeg trenger litt meninger fra dere😫 føler jeg kommer til å bli langt over 30 år hvis jeg skal være så usikker på mitt valg, og hoppe frem og tilbake.... Om du fortsetter på studiet du tar nå, kommer du til å angre resten av livet på at du ikke tok opp fag og begynte på sykepleiestudie? Eller tror du at du kan trives i jobben du får etter nåværende studie? Anonymkode: b75b0...4dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå