AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #1 Skrevet 13. oktober 2018 Hei! Jeg har bestemt meg for å starte på prevensjon (er 16 år). Jeg har hatt kjæreste i 1,5 år nå og vi har begge lyst til å være litt mer seksuelle med hverandre, blant annet ha samleie. Det er første gang for oss begge. Vi har tilgang på kondomer og vi vet hvordan det skal brukes, men i tillegg til kondom vil jeg også gå på p-piller. Noen her som går på det og kan dele litt generell informasjon? Skal ha time med fastlegen til uken:) Anonymkode: 8c237...767
Frostrose Skrevet 13. oktober 2018 #2 Skrevet 13. oktober 2018 Det er tryggest å spørre legen. Du vet aldri hvem som svarer i et forum. Sånn generelt: p-piller øker faren for blodpropp, særlig ved oppstart. Det er derfor viktig at du tar pillen hver dag, og ikke stopper en mnd eller to for å "ta en pause". P-piller er nesten 100% sikker om du tar de rett. Dvs. at du tar pillen til ca samme tid hver dag. Ved diaré eller oppkast kan pillen miste virkning. Dere bør da bruke ekstra beskyttelse. P-piller beskytter ikke mot sykdommer. 2
SlemUlv Skrevet 13. oktober 2018 #3 Skrevet 13. oktober 2018 Med alt vi vet om senvirking på ppiller i dag, skjønner jeg ikke at folk vil bruke det Men snakk med legen din
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #4 Skrevet 13. oktober 2018 3 minutter siden, SlemUlv skrev: Med alt vi vet om senvirking på ppiller i dag, skjønner jeg ikke at folk vil bruke det Men snakk med legen din Hæ? Senvirkninger av p-piller? Hva er det? Fint hvis du legger ved link. Anonymkode: 3122f...bd5 1
Frostrose Skrevet 13. oktober 2018 #5 Skrevet 13. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Senvirkninger av p-piller? Hva er det? Fint hvis du legger ved link. Anonymkode: 3122f...bd5 Regner med at @SlemUlv mener bivirkninger. De er godt kjent. Migrene, blodpropp, undertrykking av eggløsning (kan ta et år før det kommer etter pilleslutt ), hypertensjon, kviser, astma m. M. https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/yasmin-bayer-ab-565567 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #6 Skrevet 13. oktober 2018 53 minutter siden, Frostrose skrev: Regner med at @SlemUlv mener bivirkninger. De er godt kjent. Migrene, blodpropp, undertrykking av eggløsning (kan ta et år før det kommer etter pilleslutt ), hypertensjon, kviser, astma m. M. https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/yasmin-bayer-ab-565567 At p-piller har bivirkninger er jo godt kjent. Senvirkninger er noe helt annet. Anonymkode: 3122f...bd5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #7 Skrevet 13. oktober 2018 2 timer siden, Frostrose skrev: Regner med at @SlemUlv mener bivirkninger. De er godt kjent. Migrene, blodpropp, undertrykking av eggløsning (kan ta et år før det kommer etter pilleslutt ), hypertensjon, kviser, astma m. M. https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/yasmin-bayer-ab-565567 Alle legemidler har bivirkninger. Altså, for å ha en virkning så er det også en fare for bivirkning. Det betyr ikke at man nødvendigvis får en bivirkning, jeg har ingen bivirkning av mine p-piller som jeg har gått på i snart 7 år. Ingen av mine venninner har bivirkning heller. Gynekologen sier at han vet om mange som har hatt null problem med å bli gravid rett etter å ha sluttet med p-piller etter 10 år på dem. Ei i familien ble gravid første måned uten p-piller. Det er viktig å opplyse om farer som kan være ved medisiner eller andre ting, men det er viktig å være realistisk og ikke skremme folk heller. Skremselspropaganda har ingenting godt for seg. Har man ikke blodpropp i familien er faren for å få blodpropp på p-piller mye lavere enn om man er gravid, så da er det jo bedre å forhindre graviditet. Anonymkode: 1823f...299
princeofithilien Skrevet 13. oktober 2018 #8 Skrevet 13. oktober 2018 Jeg har brukt p-piller i snart to år, har ikke hatt noen bivirkninger i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #9 Skrevet 13. oktober 2018 Faren for blodpropp på dagens p-piller er liten. Det er i oppstarten at man har en liten økt fare for det også synker det igjen. Det er større fare for blodpropp når man er gravid, men det er det ingen som snakker om. Dette er så sant man ikke har fare for blodpropp i familien selvfølgelig. P-piller er hormoner og hormoner kan gi bivirkninger. Som regel så er de forbigående. Anonymkode: de0fd...937
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #10 Skrevet 13. oktober 2018 Snakk med legen din om dette. P-piller tas én gang om dagen til nogenlunde samme tidspunkt. En liten tablett som kan svelges uten vann. Jeg syns det er enklest å ta når jeg står opp, for da kan jeg bare ha dem liggende ved senga. Bivirkninger er veldig forskjellig fra person til person og merke til merke. Jeg fikk mer uren hud og mye kraftigere menssmerter, men de fleste opplever de motsatte. Jeg hadde ingen problemer med kvalme, hodepine, humørsvingninger eller manglende sexlyst, men jeg vet mange opplever det Anonymkode: f8ce1...176
Frostrose Skrevet 13. oktober 2018 #11 Skrevet 13. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle legemidler har bivirkninger. Altså, for å ha en virkning så er det også en fare for bivirkning. Det betyr ikke at man nødvendigvis får en bivirkning, jeg har ingen bivirkning av mine p-piller som jeg har gått på i snart 7 år. Ingen av mine venninner har bivirkning heller. Gynekologen sier at han vet om mange som har hatt null problem med å bli gravid rett etter å ha sluttet med p-piller etter 10 år på dem. Ei i familien ble gravid første måned uten p-piller. Det er viktig å opplyse om farer som kan være ved medisiner eller andre ting, men det er viktig å være realistisk og ikke skremme folk heller. Skremselspropaganda har ingenting godt for seg. Har man ikke blodpropp i familien er faren for å få blodpropp på p-piller mye lavere enn om man er gravid, så da er det jo bedre å forhindre graviditet. Anonymkode: 1823f...299 Det vet jeg. Jeg bare svarte på den som spurte hvilke bivirkninger, og om hun kunne få link. Jeg mener at alle bør beskytte seg når de ønsker å ha sex. Hvilken prevensjon man velger, bør være opp til en selv, i samråd med lege. Ubeskyttet sex kan føre til uønsket graviditet. "Bivirkningene" av det er stort sett værre enn det man får ved p-pillebruk. Jeg har selv foretrukket både p-plaster og p-ring over pillene. P-stav har mange venninner god erfaring med. Andre liker best pillene. Det viktigste er å finne noe som passer deg. Lykke til, TS. 😊Kos dere med utprøving. Pass på hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå