AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #1 Skrevet 13. oktober 2018 Jeg har et par spørsmål. Jeg fikk meg ny jobb forrige uke som ekstrahjelp. Jeg har ingen faste vakter, så jeg vet aldri når jeg jobber. Lenge har jeg planlagt at jeg skal besøke ei venninne som bor langt unna om to uker. Da hadde ieg ingen vakter som var satt opp, så ieg sendte melding til sjefen om at jeg var bortreist de dagene. Jeg tenkte at hvis jeg sier ifra før vaktene var satt opp så ville det gå fint. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte jobbe den lørdagen, så jeg kunne ikke få fri. Når ieg spør om hvorfor jeg ikke kan få fri svarer hun med at fri er et ønske som må spørres om en måned i forveien. Dette er noe jeg ikke har hørt om eller blitt informert om i det hele tatt. Jeg får et inntrykk av at hun sier nei av prinsipp, og ikke forde jeg faktisk ikke kan få fri. Da henviser jeg til arbeidskontrakten min hvor det står at jeg som arbeidstaker står fritt til å godta eller avslå jobbtilbud, men sjefen sier jeg ikke kan velge og må jobbe den dagen. Hun blir frekk og spør om jeg egentlig vil jobbe der. Hun sier jeg må på jobb den dagen, selv om dette er en vakt jeg ikke hadde fått enda. Er det virkelig sånn at jeg som ekstrahjelp ikke kan ha en hverdag eller et liv? Er det virkelig sånn at arbeidsgiver kan tvinge meg på jobb? Er det flere der ute som må spørre om å få fri en mnd før tiden? Arbeidskontrakten min sier noe helt annet, og i dette tilfellet blir den ikke fulgt i det hele tatt.. Kjenner jeg får en klump i magen av det her.. Føler meg så lite verdt med null rettigheter og ikke velkommen i det hele tatt. Anonymkode: be82a...67c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #2 Skrevet 13. oktober 2018 Du har rett til å avslå jobben, men gjør du det for ofte, risikerer du at arbeidsgiveren ikke vil be deg komme. Hadde du vært fast ansatt, ville situasjonen vært en annen. Da kan arbeidsgiver pålegge deg å jobbe dersom det ikke finnes nok arbeidskraft. Anonymkode: 71c67...ae6 18
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #3 Skrevet 13. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har rett til å avslå jobben, men gjør du det for ofte, risikerer du at arbeidsgiveren ikke vil be deg komme. Hadde du vært fast ansatt, ville situasjonen vært en annen. Da kan arbeidsgiver pålegge deg å jobbe dersom det ikke finnes nok arbeidskraft. Anonymkode: 71c67...ae6 Jeg forstår jeg skal være en å regne med, og det er jeg. Derfor jeg sa ifra før jeg fikk vakt så hun var klar over det før hun satte meg opp. Hun sier jeg ikke kan velge og må jobbe den dagen.. Jeg hadde jo ingenting å avslå før jeg spurte, for da fikk jeg en vakt. Anonymkode: be82a...67c 1
Frostrose Skrevet 13. oktober 2018 #4 Skrevet 13. oktober 2018 Her er det sjefen din som tar feil. I fremtiden trenger du ikke å gi beskjed når du ikke kan jobbe, du bare sier "da kan jeg ikke" om du får en vakt som ikke passer. I starten er det lurt å ta alle vaktene du kan få for å opparbeide deg et godt rykte. Jeg ville tatt vakten, selv om det er du som har rettighetene på din side. Etterhvert som dere blir bedre kjent er det lettere å si nei. 13
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #5 Skrevet 13. oktober 2018 2 minutter siden, Frostrose skrev: Her er det sjefen din som tar feil. I fremtiden trenger du ikke å gi beskjed når du ikke kan jobbe, du bare sier "da kan jeg ikke" om du får en vakt som ikke passer. I starten er det lurt å ta alle vaktene du kan få for å opparbeide deg et godt rykte. Jeg ville tatt vakten, selv om det er du som har rettighetene på din side. Etterhvert som dere blir bedre kjent er det lettere å si nei. Det vil jo ikke bli lettere når hun sier jeg må spørre en mnd før tiden? Jeg har sendt mail til Arbeidstilsynet for å høre. Anonymkode: be82a...67c
Frostrose Skrevet 13. oktober 2018 #6 Skrevet 13. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det vil jo ikke bli lettere når hun sier jeg må spørre en mnd før tiden? Jeg har sendt mail til Arbeidstilsynet for å høre. Anonymkode: be82a...67c I utgangspunktet gjelder 1 mnd for vakter du allerede har fått. Det går ikke an å bare gi deg vakter uten å spørre om det passer. Jeg har jobbet som ekstrakt flere ulike steder, og dette er helt vanlig praksis. 7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #7 Skrevet 13. oktober 2018 12 minutter siden, Frostrose skrev: I utgangspunktet gjelder 1 mnd for vakter du allerede har fått. Det går ikke an å bare gi deg vakter uten å spørre om det passer. Jeg har jobbet som ekstrakt flere ulike steder, og dette er helt vanlig praksis. Men hva gjør jeg da? Anonymkode: be82a...67c
saltvann Skrevet 13. oktober 2018 #8 Skrevet 13. oktober 2018 Tillitsvalgt på jobben du kan ta det opp med? Som ekstrahjelp så sier man ja eller nei.. Om man har fast hver 3. helg er det noe helt annet. Men det som er kjipt er at om du står på ditt, så kommer du ikke til å få så mange vakter.. Høres ikke ut som en sjef jeg hadde ønsket å jobbet for, så er det noen andre steder du kan være ekstrahjelp? Send en mld/mail/ til sjefen og si at du har takket nei til vakten og om hun fortsatt mener du skal ta den så spør om hvor det står i kontrakten at du er pålagt til å ta vakter. 8
Frostrose Skrevet 13. oktober 2018 #9 Skrevet 13. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva gjør jeg da? Anonymkode: be82a...67c Jeg har skrevet hva jeg ville gjort lengre oppe. Jeg tipper at du ønsker et godt forhold til arbeidsgiver. Da innretter du deg litt i starten, og så hjelper du bedriften å bli bedre på dette etterhvert. Jeg har vært ansatt i samme bedrift i flere år nå, og har hjulpet dem å bli bedre på flere slike ting ved å gjøre oppmerksom på arbeidsmiljøloven og stille spørsmål (uten å være belærende eller frekk). Men jeg måtte jobbe der en stund før vi hadde godt nok forhold til å kunne gjøre dette. 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #10 Skrevet 13. oktober 2018 I dagens arbeidsliv er man nødt til å være tilgjengelig 7 dager i uka, 365 dager i året hvis man skal ha muligheter. Fritid og besøke noen er ikke et tema i arbeidsklimaet som er nå dessverre, hvis man ønsker jobb. Sier arbeidsgiver hopp, må man dessverre hoppe, uansett når. Anonymkode: d57fa...a9b 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #11 Skrevet 13. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: I dagens arbeidsliv er man nødt til å være tilgjengelig 7 dager i uka, 365 dager i året hvis man skal ha muligheter. Fritid og besøke noen er ikke et tema i arbeidsklimaet som er nå dessverre, hvis man ønsker jobb. Sier arbeidsgiver hopp, må man dessverre hoppe, uansett når. Anonymkode: d57fa...a9b Det stemmer jo ikke da, er jo kontrakten som gjelder. Stå på ditt, du sa ifra i god tid. Da er det som gjelder. Ingen kan si deg opp når du forholder deg til kontrakten. Anonymkode: 9164f...d60 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #12 Skrevet 13. oktober 2018 En ting er hva lover og regler sier og hva man har krav på, en annen ting er hva det faktisk er smart å gjøre. Joda, TS, du kan nekte å jobbe den lørdagen. Siden du er ekstrahjelp uten faste vakter er det bare å si nei til vakten, det har du rett til. Men om det er smart å gjøre er en helt annen sak. Du har selv valgt å ta en stilling som ekstrahjelp uten faste vakter, m.a.o. er du jo mer for ringevikar å regne, en de spiller på ved sykdom eller når de ansatte som har faste vakter ber om fri. Altså må du være fleksibel og ha mulighet å stille på kort varsel. Joda, jeg skjønner at det er kjipt å droppe å besøke venninna di som du har planlagt å besøke, men siden du er nyansatt bør du spille litt på lag med sjefen. Om du er "vrang" og setter deg på bakbeina (og involverer Arbeidstilsynet) så tidlig i arbeidsforholdet havner du nok langt ned på lista når vakter skal fordeles ganske raskt og det blir ikke mye jobb på deg fremover. Selv jobber jeg som vikar i en bedrift via bemanningsbyrå. Har vært der i drøye fire måneder nå og får tildelt vakter fra uke til uke. Noen uker får jeg først et par vakter, så en vakt eller to til og midt oppi blir jeg gjerne ringt etter pga sykdom e.l. Hverdagen er veldig uforutsigbar og det er vanskelig å planlegg, men fordi jeg har vært fleksibel og stort sett har stilt opp når de har spurt får jeg mye vakter og sannsynligvis kommer jeg til å få en fast turnus på heltid der fra 1. januar. Anonymkode: 21b87...975 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #13 Skrevet 13. oktober 2018 Som de andre her sier, kan ikke sjefen din tvinge deg til å ta den vakten, men om det er lurt av deg å stå på ditt, er en annen sak. Kunne tenkt meg til å lese hva som står i kontrakten din, for det høres ut som at begrepene blandes litt her. Uansett om du er ekstrahjelp eller ringevikar, kan ikke sjefen din tvinge deg til å sitte hjemme og vente på å bli oppringt. Hvis hun vil at du garantert skal være disponibel som en slags vaktordning, må hun betale deg for å være tilgjengelig, og vi vet begge at det ikke kommer til å skje. Høres ut som at sjefen din ikke har så god greie på arbeidsmiljøloven. Hadde jeg vært deg, hadde jeg sett meg om etter noe annet. Anonymkode: 001cf...d36 7
Filifjonkamor Skrevet 13. oktober 2018 #14 Skrevet 13. oktober 2018 Hva med å ta en samtale med sjefen, hvor du forklarer deg skikkelig. Er jo utrolig leit å komme i en kjedelig situasjon i starten selv om du har rett på å si nei. Jeg ville også hørt når det er vanlig at vaktene blir satt opp så du har noe å forholde deg til Har selv jobbet i hotellbransjen som deltid ansatt og da kunne jeg aldri planlegge noe før jeg hadde sett vaktlisten 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #15 Skrevet 13. oktober 2018 For å svare på spørsmålet ditt så har du all rett til å takke nei til vakten, og lederen din kan ikke tvinge deg til å jobbe denne dagen. Som tilkallingsvikar har du ikke rett på vakter i det hele tatt, og arbeidsavtalen gjelder kun for avtalte vakter. Får du ikke tilbud om flere vakter regnes arbeidsforholdet som avsluttet. Ergo kan du lett la være å jobbe denne dagen, like lett som arbeidsgiver kan la være å tilby deg flere vakter og dermed er du i praksis arbeidsledig. Du har få rettigheter som tilkallingsvikar, dessverre, så du får selv vurdere hva som er klokest å gjøre her. Selv ville jeg skaffet meg en annen jobb dersom det er mulig, og da helst en med fast stillingsprosent. Anonymkode: c8d3c...68b 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #16 Skrevet 13. oktober 2018 11 timer siden, Filifjonkamor skrev: Hva med å ta en samtale med sjefen, hvor du forklarer deg skikkelig. Er jo utrolig leit å komme i en kjedelig situasjon i starten selv om du har rett på å si nei. Jeg ville også hørt når det er vanlig at vaktene blir satt opp så du har noe å forholde deg til Har selv jobbet i hotellbransjen som deltid ansatt og da kunne jeg aldri planlegge noe før jeg hadde sett vaktlisten Syntes dette hørtes ut som en ryddig måte å gjøre det på. Forklar at du gjerne tar ekstravakter i framtiden, men at akkurat denne vakten kan du ikke ta. Blir litt matt av alle som sier at du skal legge fra deg alle planer du har for å ta denne vakten. Da er du jo med på å undergrave din egen arbeidskontrakt. Det er nok ikke taktisk å involvere Arbeidstilsynet osv her, men det blir for dumt at man har fått en kontrakt som sjefen ikke følger selv. Særlig siden du på forhånd sa at du ikke var tilgjengelig i denne perioden, og i etterkant blir «pålagt» å jobbe i den perioden du har sagt fra at du ikke kan. Anonymkode: f263a...9cb 12
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #17 Skrevet 13. oktober 2018 Ts, her vil du ikke jobbe, tro meg. En sånn sjef lover så utrolig dårlig for videre arbeidsforhold. Du kan tenke deg hvordan det blir selv, fremover. Synes du høres ut som en ansvarfull arbeidstaker som sier fra før vaktene er satt opp, og du har gjort alt etter boka. Her er det sjefen din som viser sitt sanne jeg, og MÅ du ikke ha pengene på død og liv, ville jeg sett meg etter en ny jobb nå! Mange steder trenger ekstrahjelper til jul osv. Hadde ikke kastet bort en verdifull ekstrahjelp på denne måten om jeg var sjefen din. Hennes tap når du slutter, og blir en viktig ressurs en annen plass. :) Anonymkode: 26b6a...a7b 8
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #18 Skrevet 14. oktober 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: I dagens arbeidsliv er man nødt til å være tilgjengelig 7 dager i uka, 365 dager i året hvis man skal ha muligheter. Fritid og besøke noen er ikke et tema i arbeidsklimaet som er nå dessverre, hvis man ønsker jobb. Sier arbeidsgiver hopp, må man dessverre hoppe, uansett når. Anonymkode: d57fa...a9b Og dette er grunnen til at vi har fagforeninger og arbeidsmiljølov. Nei, du TS, må ikke jobbe den lørdagen. Du har fulgt det som står i kontrakten din. Du har egentlig gjort mer enn det som står, da du varslet på forhånd at du ikke kan jobbe. I min jobb skal vi varsles minst 14 dager før om hvordan vi skal jobbe. Det er ikke sikkert dette gjelder din jobb, men jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på det. Søk i arbeidsmiljøloven og sjekk kontrakten din for hva som står der. Jeg er uenig med de andre her. Jeg tenker at du bør vise at du ikke kan herses med av en sjef som ikke følger kontrakten. Det er en uting at unge godtar altfor mye av sjefer som benytter seg av deres uvitenhet. Og det er en uting med disse kontraktene som ikke har noe som helst fast. En kontrakt med 0 faste vakter hadde jeg aldri godtatt. Da er du i praksis arbeidsgivers slave som ikke kan si nei, fordi da vender sjefen deg ryggen og slutter å gi deg vakter. Og da er jo kontrakten så og si verdiløs. Står det kun ringevikar, ingen faste vakter ri kontrakten? Eller står det oppgitt x antall vakter pr mnd eller lignende? Personlig hadde jeg sagt nei til lørdagen det er snakk om, og oppgitt nettopp grunnene over. Så hadde jeg sett meg om etter ny jobb. En slik leder hadde jeg aldri jobbet for. Hun krever full lojalitet, men gir ingen tilbake. Anonymkode: f61dd...d04 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #19 Skrevet 14. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og dette er grunnen til at vi har fagforeninger og arbeidsmiljølov. Nei, du TS, må ikke jobbe den lørdagen. Du har fulgt det som står i kontrakten din. Du har egentlig gjort mer enn det som står, da du varslet på forhånd at du ikke kan jobbe. I min jobb skal vi varsles minst 14 dager før om hvordan vi skal jobbe. Det er ikke sikkert dette gjelder din jobb, men jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på det. Søk i arbeidsmiljøloven og sjekk kontrakten din for hva som står der. Jeg er uenig med de andre her. Jeg tenker at du bør vise at du ikke kan herses med av en sjef som ikke følger kontrakten. Det er en uting at unge godtar altfor mye av sjefer som benytter seg av deres uvitenhet. Og det er en uting med disse kontraktene som ikke har noe som helst fast. En kontrakt med 0 faste vakter hadde jeg aldri godtatt. Da er du i praksis arbeidsgivers slave som ikke kan si nei, fordi da vender sjefen deg ryggen og slutter å gi deg vakter. Og da er jo kontrakten så og si verdiløs. Står det kun ringevikar, ingen faste vakter ri kontrakten? Eller står det oppgitt x antall vakter pr mnd eller lignende? Personlig hadde jeg sagt nei til lørdagen det er snakk om, og oppgitt nettopp grunnene over. Så hadde jeg sett meg om etter ny jobb. En slik leder hadde jeg aldri jobbet for. Hun krever full lojalitet, men gir ingen tilbake. Anonymkode: f61dd...d04 På arbeidskontrakten min står det: Arbeidstaker kan tilkalles etter behov og står fritt til å akseptere eller avslå tilbudet. Arbeidsgiver står fritt til å velge hvilken arbeidstaker man skal kontakte. Fra arbeidstaker aksepterer tilbudet og til oppdraget er avsluttet, reguleres arbeidsforholdet av denne avtalen. Hvert oppdrag ved virksomheten anses som et midlertidig og avsluttet arbeidsforhold. Anonymkode: be82a...67c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #20 Skrevet 14. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: På arbeidskontrakten min står det: Arbeidstaker kan tilkalles etter behov og står fritt til å akseptere eller avslå tilbudet. Arbeidsgiver står fritt til å velge hvilken arbeidstaker man skal kontakte. Fra arbeidstaker aksepterer tilbudet og til oppdraget er avsluttet, reguleres arbeidsforholdet av denne avtalen. Hvert oppdrag ved virksomheten anses som et midlertidig og avsluttet arbeidsforhold. Anonymkode: be82a...67c Jeg er TS forresten, glemte å skrive det. Anonymkode: be82a...67c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå