Gå til innhold

Smilte ikke tilbake

Fremhevede innlegg

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres veldig koselig ut. 

Jeg syns folk som er alvorlige og seriøse, virker veldig bitre og misfornøyde med tilværelsen. Hvis en har det bra, går en ikke rundt å surmule. 

Anonymkode: f7e2d...a9a

Det er ikke surmuling, være bitter eller ikke ha det bra bare fordi man ikke smiler.  Det kalles å slappe av i ansikts musklene :roll:

Anonymkode: 0aa64...433

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du kontakt med virkeligheten? For i den virkelige verden er det ikke noe krenkende med høflighet og smil, men trakasserer du derimot, så er det jo en helt annen sak. Du vet forskjelligen på høflighet og trakassering?

Anonymkode: f7e2d...a9a

Hæ? Nå må du vel lese det jeg har skrevet da. JEG syntes jo ikke at det er trakkasering å smile til folk, men det er flere jenter som syntes det. Og det er trist. 

Anonymkode: eb0a8...caf

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Nå må du vel lese det jeg har skrevet da. JEG syntes jo ikke at det er trakkasering å smile til folk, men det er flere jenter som syntes det. Og det er trist. 

Det er jo ikke trist, de får bare skjære en grimase da :) Så er det ikke noen som tar seg nær av det heller. Vil de avvise noen ved å virke uvennlige er det deres fulle rett!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Nå må du vel lese det jeg har skrevet da. JEG syntes jo ikke at det er trakassering å smile til folk, men det er flere jenter som syntes det. Og det er trist. 

Det er hvordan henvendelsen oppfattes av mottakeren, som definerer om det er trakasserende eller ei. Om et smil fra en fremmed mann oppfattes trakasserende av jenta, er det trakassering pr definisjon. Hvordan smilet var ment, spiller mindre rolle. Menn som smiler til ukjente jenter, vil gjerne ha vansker med å innse at det de driver med, er seksuell trakassering og nok innerst inne også var ment slik.

Anonymkode: d1fdb...5b3

Skrevet

Det er hvordan henvendelsen oppfattes av mottakeren, som definerer om det er trakasserende eller ei. Om et smil fra en fremmed mann oppfattes trakasserende av jenta, er det trakassering pr definisjon. Hvordan smilet var ment, spiller mindre rolle. Menn som smiler til ukjente jenter, vil gjerne ha vansker med å innse at det de driver med, er seksuell trakassering og nok innerst inne også var ment slik.

Nei vet du hva.... så du mener man kan anklage folk i hytt og pine for alt mulig rart da ? Så hvis jeg hadde kommet nær deg på butikken f.eks så hadde du ropt om hjelp og anmeldt meg? (Om du hadde misslikt det og ansett det som trakasering?) De som ser på et smil som trakasering burde legges inn å få hjelp, de kan umulig ha det bra med seg selv. -TS

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei vet du hva.... så du mener man kan anklage folk i hytt og pine for alt mulig rart da ? Så hvis jeg hadde kommet nær deg på butikken f.eks så hadde du ropt om hjelp og anmeldt meg?

En så lenge ville da politiet kommet til stedet, og spurt hva som skjedde. "Han smilte til meg", og de hadde da kontaktet nærmeste galehus for å få en innleggelse øyeblikkelig tipper jeg :) 

Skrevet

Jeg sitter ofte på bussen, en kvinne sitter på innsiden av setet mitt, jeg reiser meg når hun skal av, hun smiler til meg stort sett alltid! Skal jeg da tenke "huff hun er farlig" og tenke på rødhette og hele pakken :) ha ha ha verden er syk! Neida jeg smiler vennlig til henne tilbake alltid, skulle bare mangle.

Skrevet
1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev:

En så lenge ville da politiet kommet til stedet, og spurt hva som skjedde. "Han smilte til meg", og de hadde da kontaktet nærmeste galehus for å få en innleggelse øyeblikkelig tipper jeg :) 

Ja, det tydligvis flere i denne tråden som trenger den type hjelp. Blir oppgitt. -ts 

Skrevet

Hver morgen er det en kvinnelig bussjåfør som smiler vennlig til meg når jeg går inn, og sier god morgen! Huff så trakterende dette er for meg! (ironivarsel) :) 

Skrevet

det var sikkert meg du møtte på, smiler alltid jeg, så hvorfor ikke også våge å komme i møte med dialog? dialog og bli kjent gjør at det er skatter i andre vi får bli kjent med. 

Gjest Krampus
Skrevet

Jeg smiler til alle jeg får øyenkontakt med jeg. Ikke tannsmil men sånn lite normalt smil. Syns det er trivelig å bli smilt til, og syns det er trivelig å smile. 

Skrevet
4 minutter siden, Egenskap skrev:

det var sikkert meg du møtte på, smiler alltid jeg, så hvorfor ikke også våge å komme i møte med dialog? dialog og bli kjent gjør at det er skatter i andre vi får bli kjent med. 

Det kommer jo helt an på situasjonen, går man forbi verandre på gaten og smiler til hverandre vil det jo bli litt unaturlig å stoppe å prate. Står man i kø i butikken så kan man jo alltids slå av en prat, f.eks begynne med: Visst mange som skulle handle idag! 

Eller på byen og kafe og bussholdeplass eller bussen kan det bli mer naturlig. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på situasjonen, går man forbi verandre på gaten og smiler til hverandre vil det jo bli litt unaturlig å stoppe å prate. Står man i kø i butikken så kan man jo alltids slå av en prat, f.eks begynne med: Visst mange som skulle handle idag! 

det er typisk norsk. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må legge til at heg alltid blir veldig glad når noen slår av en prat med meg i sånne situasjoner! Men jeg gjør det aldri selv, er litt for sjenert til det. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må legge til at heg alltid blir veldig glad når noen slår av en prat med meg i sånne situasjoner! Men jeg gjør det aldri selv, er litt for sjenert til det. 

ja, det kan jeg tenke meg du er, men bare prøve å forstå her er det et menneske som bryr seg om deg, og vil snakke om det som er naturlig  å sette ord på i konteksten dere er i.

Skrevet

Et smil er et emosjonelt uttrykk, og derfor vil dette ofte oppfattes som trakasserende dersom det kommer fra en ukjent. Et nøytralt utsagn som "Visst mange som skulle handle i dag!" er derimot uproblematisk.

Skrevet
3 minutter siden, Egenskap skrev:

ja, det kan jeg tenke meg du er, men bare prøve å forstå her er det et menneske som bryr seg om deg, og vil snakke om det som er naturlig  å sette ord på i konteksten dere er i.

Skjønte ikke helt setningen. Men hvis noen prater med meg så er jeg sosial tilbake, men jeg starter aldri en samtale med en fremmed selv. 

Skrevet
16 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Jeg sitter ofte på bussen, en kvinne sitter på innsiden av setet mitt, jeg reiser meg når hun skal av, hun smiler til meg stort sett alltid! Skal jeg da tenke "huff hun er farlig" og tenke på rødhette og hele pakken :) ha ha ha verden er syk! Neida jeg smiler vennlig til henne tilbake alltid, skulle bare mangle.

13 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Hver morgen er det en kvinnelig bussjåfør som smiler vennlig til meg når jeg går inn, og sier god morgen! Huff så trakterende dette er for meg! (ironivarsel) :) 

Syns ikke disse eksemplene kan sammenlignes.  Når man går av bussen og den ved siden av reiser seg for å slippe deg ut har man en interaksjon fra før og takker med et smil. Bussjåføren jobber i et service yrke der en del av jobben er å smile og yte til kundene. 

Å gå rundt med et konstant smil bare for å blidgjøre andre er det ingen som orker, og det å forvente at en fremmed jente som bare går på gata eller kjøpesenteret skal smile til en fremmed mann bare fordi mannen syntes hun var pen eller vil oppnå kontakt er noe ganske annet enn eksemplene du skisserer altså.. 

Anonymkode: 0aa64...433

• Liker 2
Skrevet

Skjønte ikke helt setningen. Men hvis noen prater med meg så er jeg sosial tilbake, men jeg starter aldri en samtale med en fremmed selv. 

et smil er invitasjon til dialog, konteksten er selvsagt headlines for samtale. Men er ditt hjerte headline så vil du selvsagt fortelle om deg selv.

Skrevet

elsker tittelen, fordi det forventet jeg ikke i Norge noen ville sette ord på. Ble faktisk endelig takknemlig for at en endelig fikk satt ord på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...