Gå til innhold

Smilte ikke tilbake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplevde idag noe man sjeldent opplever, gikk på kjøpesenteret og da var det en mann i ca 40 årene som smilte bredt til meg npr han gikk forbi, så bare ut som et vennlig smil, og jeg gikk bare forbi og så bort... tenkte etterpå, herregud så uhøfflig av meg, men det kom bare så brått på. Huff, fikk litt vondt av han som bare prøvde å være høflig. Bare merker hvor kalde vi har blitt, er jo ikke noe hyggelig! Jeg skal ihvertfall tenke på det til neste gang. 

Har dere opplevd noe lignende? Og hva tenker dere om samfunnet nå til dags ? 

Anonymkode: eb0a8...caf

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest lillemy36
Skrevet

Folk skulle smilt mer til hverandre og brydd seg om hverandre .

Skrevet (endret)

Om menn smiler til kvinner med normalt pent utseende og oppover blir det automatisk sett på som uønsket oppmerksomhet og til og med seksuell trakassering, i beste fall blir man bare oversett. Så det tryggeste er nok bare å holde øynene for seg selv og helst se rett ned. 

Endret av Traktor
  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Traktor skrev:

Om menn smiler til kvinner med normalt pent utseende og oppover blir det svært raskt sett på som uønsket oppmerksomhet og til og med seksuell trakassering. Så det tryggeste er å holde øynene for seg selv og helst se rett ned. 

Jeg er en kvinne med bra utseende i 20 årene. Tenkte ikke på at det var noe creepy med dette. Var bare et vennlig smil og han gikk fort så virket jo ikke akkurat som at det var for noe annet enn å være høfflig - TS 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne med bra utseende i 20 årene. Tenkte ikke på at det var noe creepy med dette. Var bare et vennlig smil og han gikk fort så virket jo ikke akkurat som at det var for noe annet enn å være høfflig - TS 

Bra at noen fortsatt tåler å bli smilt til uten å bli krenket, men vedkommende som smilte til deg tolket det nok som om du syntes det var "creepy" når du så bort på den måte. 

Skrevet
1 minutt siden, Traktor skrev:

Bra at noen fortsatt tåler å bli smilt til uten å bli krenket, men vedkommende som smilte til deg tolket det nok som om du syntes det var "creepy" når du så bort på den måte. 

Ja det tror jeg nok han gjorde, derfor jeg fikk vondt av han. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Traktor skrev:

Nei. At du overtenker er ditt problem, ikke ilegg alle dine holdninger. De fleste synes et hurtig smil med de man for øyekontakt med er høfflig og normal oppførsel. 

Anonymkode: daa54...e6b

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. At du overtenker er ditt problem, ikke ilegg alle dine holdninger. De fleste synes et hurtig smil med de man for øyekontakt med er høfflig og normal oppførsel. 

Jeg tror nok han mente at han muliggens kunne tenke det siden jeg så bort og var like alvorlig i ansiktet. Samfunnet er jo merklig den dag idag. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener selvfølgelig ikke at alle er slik, men man tar dessverre som mann en sjanse dersom man smiler til kvinner i dag. Det kan raskt misoppfattes. 

Endret av Traktor
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Traktor skrev:

Jeg mener selvfølgelig ikke at alle er slik, men man tar dessverre som mann en sjanse dersom man smiler til kvinner i dag. 

Jeg er litt enig der altså. Enkelte damer blir jo krenket og lager et hysteri uten grenser for den minste ting. - TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg har etterhvert blitt enn litt eldre mann og jeg ser et tydelig mønster når det gjelder yngre kvinner.

- Hvis jeg går i skogen, på fjellet på tur eller ski så pleier unge kvinner å smile tilbake. Det går også an å snakke med de på spisesteder i marka m.m. Menn mellom 30 og 40 er de som har mest hastverk og som smiler minst. De eldste og yngste smiler mest.

- Hvis jeg går i byen, på kjøpesentere o.l. så smiler ikke unge kvinner tilbake. Ofte virker de litt redde, tror jeg er creepy og tror at jeg tolker det som en seksuell invitasjon hvis de smiler tilbake. I disse situasjoner får jeg et smil tilbake fra alle menn i alle aldre.

- På høyskoler og universiteter derimot smiler unge kvinner og menn tilbake og har lav terskel for å starte en samtale.

Anonymkode: 0b3f8...2ab

• Liker 1
Skrevet

Jeg smiler aldri til fremmede mennesker som smiler til meg.

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt enig der altså. Enkelte damer blir jo krenket og lager et hysteri uten grenser for den minste ting. - TS

Enkelte kvinner er mer oppmerksomme på og erkjenner lettere når de blir krenket, dette betyr dog ikke at slikt er greit når kvinnen ikke forstår at hun trakasseres. En mann som smiler til en kvinne han ikke kjenner, bedriver seksuell trakassering. Dette er på ingen måte hysteri, men slik oppførsel må slås ned på. Kvinnen har jo slett ikke bedt om oppmerksomhet fra mannen. I hvilken grad slike tildragelser bør anmeldes og medføre straffereaksjon, er et viktig spørsmål.

Anonymkode: d1fdb...5b3

Skrevet
13 timer siden, Traktor skrev:

Om menn smiler til kvinner med normalt pent utseende og oppover blir det automatisk sett på som uønsket oppmerksomhet og til og med seksuell trakassering, i beste fall blir man bare oversett. Så det tryggeste er nok bare å holde øynene for seg selv og helst se rett ned. 

Kommer aldri til å skje! Jeg smiler til hvem jeg vil, ser der jeg vil uansett. Ingen kan bestemme over meg hva jeg ser på, hva jeg tenker og hva jeg smiler til. De som reagerer på et vennlig smil? Det er faktisk de som har et veldig stort problem.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En mann som smiler til en kvinne han ikke kjenner, bedriver seksuell trakassering. Dette er på ingen måte hysteri, men slik oppførsel må slås ned på. Kvinnen har jo slett ikke bedt om oppmerksomhet fra mannen. 

Dette er jo et rimelig sykt standpunkt, du må gjerne mene dette, men prøv du å hindre meg å smile til den jeg vil, og du skal få merke hva som skjer, jeg smiler bare til deg også :)  Du må ha virkelig store problemer med deg selv når du mener noe slikt, kan du si meg hva det bunner i ?

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev:

Kommer aldri til å skje! Jeg smiler til hvem jeg vil, ser der jeg vil uansett. Ingen kan bestemme over meg hva jeg ser på, hva jeg tenker og hva jeg smiler til. De som reagerer på et vennlig smil? Det er faktisk de som har et veldig stort problem.

Ja, det er den du smiler til og som får en alvorlig fryktreaksjon som følge av uønsket oppmerksomhet, som i praksis får problemet. Men det er du som smilte uten grunn, som har forårsaket problemet, og som kan medføre at offeret ikke tør oppsøke stedet der hun traff deg, av frykt for å møte deg på ny. Det er du som er den skyldige.

Skrevet

Jeg syns det er veldig hyggelig når folk smiler, eller sier hei selv om man bare går forbi hverandre på gata. Hilser alltid tilbake, men tar ikke initiativ selv. 

Anonymkode: 447a0...93c

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Dette er jo et rimelig sykt standpunkt, du må gjerne mene dette, men prøv du å hindre meg å smile til den jeg vil, og du skal få merke hva som skjer, jeg smiler bare til deg også :)  Du må ha virkelig store problemer med deg selv når du mener noe slikt, kan du si meg hva det bunner i ?

Jeg tåler alltids et smil eller to, men slik oppførsel kan medføre sterke fryktreaksjoner hos andre. Du som smiler til en du ikke kjenner, vet aldri hvordan oppførselen din oppfattes.

Skrevet

Ja, det er den du smiler til og som får en alvorlig fryktreaksjon som følge av uønsket oppmerksomhet, som i praksis får problemet. Men det er du som smilte uten grunn, som har forårsaket problemet, og som kan medføre at offeret ikke tør oppsøke stedet der hun traff deg, av frykt for å møte deg på ny. Det er du som er den skyldige.

Skyldig i å smile vennlig? Ja da er jeg det! Om noen blir redd fordi noen smiler vennlig, bør de faktisk oppsøke sin fastlege slik at han kan henvise de videre til psykiatrisk hjelp. Eller er det andre grunner til at kvinner er redd for noe slikt? Slik som kontrollerende partnere som utøver vold mot de?

• Liker 3
Skrevet

Jeg tåler alltids et smil eller to, men slik oppførsel kan medføre sterke fryktreaksjoner hos andre. Du som smiler til en du ikke kjenner, vet aldri hvordan oppførselen din oppfattes.

Kutt ut, du må jo fremstå som anonym når du fremsetter dine meninger også, her ligger det nok noe annet grums bak. Har aldri hørt noe slikt pisspreik, så jeg tror jeg vet grunnen. Uten at jeg skal gå videre inn på det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...