Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 15.10.2018 den 9.46, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde Fretex var en ideell organisasjon, liksom Frelsesarmeens front utad. Og pleide å donere mye dit, og handle der (men mindre og mindre ettersom prisene ble så høye). Helt til jeg fikk høre fra en venninne hvordan det står til der...

Hun jobbet som frivillig på Frelsesarmeens suppekjøkken. Det var en iskald vinter med mange minusgrader. Så kom det en forfrossen mann inn, som ikke hadde noe sted å bo, og bare en tynn skjorte og bukse. Hun ga ham suppe, og pratet litt med ham. Han var nettopp kommet til Norge og hadde ikke annet enn det han gikk og stod i. Frelsesarmeens lokaler var vegg-i-vegg med et Fretex innsamlingslager. Da mannen hadde fått suppen sin og skulle til å gå ut igjen, ba min venninne ham vente, og stakk over i Fretex-lageret og fant en vinterjakke noen hadde donert. Den ga hun ham slik at han ikke skulle fryse seg fordervet i natten.

Da mannen var gått, kom det en sint overordnet i Fretex og kjeftet henne huden full. Hun kunne ikke bare GI BORT klærne deres, de skulle jo selge dem og tjene penger! Fretex var ikke noen veldedighetsorganisasjon, men en bedrift, de kunne ikke gi bort varene sine.

Etter det sluttet jeg helt å gi til Fretex. Jeg ser jo for meg, når jeg har gitt klær dit, at en som fryser skal få den varme jakka mi, eller fattige barn skal få de fine klærne jeg har vasket og ordnet.... JEG gir klærne som veldedighet, helt gratis, til en organisasjon. Da blir det i mine øyne helt feil at den ordanisasjonen skal tjene penger på disse klærne, og ikke gi dem videre til noen som trenger dem. Da får sannelig Fretex begynne å betale for klær de mottar, hvis det skal fungere som en bedrift og ikke veldedighet.

Anonymkode: 25cfc...a62

Jeg synes Fretex skal dele ut klær gratis til folk /familier ja alle som skulle hatt behov for klær , men ikke har råd til å kjøpe det selv. Vet noen om det er bedre å gi til kirkensbymisjon ,og om dette går direkte til personer som har behov for klær ? Ser det ofte står kirkensbymisjon containere ved siden av fretex sine . Noen ganger også noe som heter Uff. Jeg vil personlig slutte å gi til Fretex etter å ha lest i denne tråden ,men vil gjerne at mine klær skal gjenbrukes og komme til nytte allikevel.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Vinglass skrev:
Jeg synes Fretex skal dele ut klær gratis til folk /familier ja alle som skulle hatt behov for klær , men ikke har råd til å kjøpe det selv. Vet noen om det er bedre å gi til kirkensbymisjon ,og om dette går direkte til personer som har behov for klær ? Ser det ofte står kirkensbymisjon containere ved siden av fretex sine . Noen ganger også noe som heter Uff. Jeg vil personlig slutte å gi til Fretex etter å ha lest i denne tråden ,men vil gjerne at mine klær skal gjenbrukes og komme til nytte allikevel.

Frelsesarmeen. Frelsesarmeen gir ut, gratis, til de som trenger. Så lenge de vet at folk trenger. De gir bort møbler de får inn, klær, alt mulig. Med glede!

Fretex er en bedrift. Frelsesarmeen er en veldedighetsorganisasjon.

Anonymkode: 8b492...9b4

• Liker 2
Skrevet
På 14.10.2018 den 17.24, Brimi skrev:

Ja, det er svartmaling av hele Fretex når det du skriver om gjelder én butikk. Og ja, det er ganske dårlig gjort av din lokale Fretex butikk om de ikke holder av til vanlige kunder. Hvorfor klager du over at det ikke finnes godbiter, når du ikke leverer godbitene selv?🤔 Alle andre skal visst levere godbiter utenom en selv😅 Du får begynne å jobbe på Fretex, da får du visst godbitene helt for deg selv;p

Jeg har levert flotte ting til Fretex i veldig mange år, men etter at de la om praksisen har jeg helt sluttet. Og jeg vet om flere som heller gir til andre gjenbruksbutikker nå, så det er ikke bare meg. Og atter en gang, jeg vil ikke ha godbitene for meg selv, som påpekt tidligere så har jeg (i  "gamle dager") sett mange godbiter som ikke var min smak og som jeg unnet andre  med annen smak å finne. Jeg har heller ikke kjøpt alt av godbiter jeg har funnet, unner absolutt andre å finne ting de liker. Du leser hva jeg skriver veldig vrangvillig. 

Og jeg er veldig lei for det, men jeg har fått et mye dårligere inntrykk av Fretex i senere tid, om du velger å se det som svartmaling så må du gjerne det. I mine øyne kan Fretex takke seg selv for at stadig flere av kundene er misfornøyde med utviklingen. 

Anonymkode: 78c36...eb8

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frelsesarmeen. Frelsesarmeen gir ut, gratis, til de som trenger. Så lenge de vet at folk trenger. De gir bort møbler de får inn, klær, alt mulig. Med glede!

Fretex er en bedrift. Frelsesarmeen er en veldedighetsorganisasjon.

Jeg har alltid trodd at jeg har gitt til frelsesarmeen når jeg har gitt til Fretex.  Jeg som har misforstått noe et sted da sikkert.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Vinglass skrev:
Jeg har alltid trodd at jeg har gitt til frelsesarmeen når jeg har gitt til Fretex.  Jeg som har misforstått noe et sted da sikkert.

Fretex har skapt et image av seg selv som en del av Frelsesarmeen. Det er de ikke (direkte). De er en bedrift som tjener penger på folks veldedighet. Frelsesarmeens topper sitter vel på en del aksjer i selskapet. Noe som gjør at Fretex får bruke logoen til Frelsesarmeen. Men de er altså ikke (direkte) en del av Frelsesarmeen. En person fra Frelsesarmeen kan ikke, som nevnt i eksempelet over, gå inn i en Fretex-butikk og gi bort en jakke til noen som fryser. Derimot har Frelsesarmeen en del ting de får fra folk, som de deler ut til den som fryser eller trenger.

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Vinglass skrev:

En rask undersøkelse viser at det kanskje ikke er mulig å gi klær til Frelsesarmeen likevel. 😕 

De har hatt en del problemer med at folk gir "gaver" som er hullete, skitne, tillgrisede, klær. I tillegg til ren dritt (hundemøkk) og lignende. Folk finner glede i å tråkke på de svakeste, fattigste.

Så Frelsesarmeen vil visst helst ha penger som gave nå for tiden. Ikke fordi de er materialistiske, men på grunn av dårlige erfaringer.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Jk8p7/folk-gir-soeppel-i-julegave-til-frelsesarmeen

https://www.aftenposten.no/osloby/i/yvWKA/Frelsesarmeen-vil-ikke-lenger-ha-julegaver---bare-penger

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Vinglass skrev:

Det går an å få et papir fra Frelsesarmeen og så få klær gratis på Fretex. Om det er mulig overalt vet jeg ikke, men noen steder går det an :)

Anonymkode: 464f3...72b

• Liker 3
  • 6 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Før dere kritiserer bruktbutikker for priser så se om butikken har utgifter som moms, lønn og leie av lokaler. Drives butikken av frivillige eller betalte ansatte har mye å si for prisene i butikken. Mange bruktbutikker har så mye som 100 000 kr som skal betales hver måned. Da kan ikke et plagg koste 30 kr. Da sitter man igjen minus i regnskapet.  

Det økte presset på tilbud som mange butikker har gjør det utfordrende for mange bruktbutikker. Når HM selger plagg til under 50 kr på salg blir det vanskelig å selge plagget billigere. Da må jo plagget koste 10- 20 kr.

Anonymkode: ffd79...8fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før dere kritiserer bruktbutikker for priser så se om butikken har utgifter som moms, lønn og leie av lokaler. Drives butikken av frivillige eller betalte ansatte har mye å si for prisene i butikken. Mange bruktbutikker har så mye som 100 000 kr som skal betales hver måned. Da kan ikke et plagg koste 30 kr. Da sitter man igjen minus i regnskapet.  

Det økte presset på tilbud som mange butikker har gjør det utfordrende for mange bruktbutikker. Når HM selger plagg til under 50 kr på salg blir det vanskelig å selge plagget billigere. Da må jo plagget koste 10- 20 kr.

Fretex her jeg bor, bruker kun gratis arbeidskraft fra Nav. Og lokalet er ikke sentralt, så leia er nok ikke så dyr. Og prisene her er helt ville. Det er dyrere enn å kjøpe nytt til fullpris.

Vi har flere andre bruktbutikker som ligger i sentrum, noen med frivillighet, og noen private. Alle har betraktelig lavere priser, selv den som selger bare merkeklær.

Anonymkode: 25fac...a51

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruktbutikkene får jo som regel varene sine gratis, så jo, de både kan og bør selges billige videre da! Her på den lokale bruktbutikken koster brukte ikea-glass MER enn prikk like, og helt nye, på ikea, det er bare helt hull i hodet! De sitter på bakrommet med en iPad og søker opp varene og tar halv pris av ny pris uansett hvordan varen er… En ytterst sjelden gang kan en være heldig å finne noe billig og fint der, men det er ikke ofte.

Anonymkode: 87075...cb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blitt big business. Håpløst. Men folk betaler jo, og det er etterspørselen som bestemmer. 
Kjøper som regel på Finn av private. Prisene er høye der også. Her i huset har vi voksne nesten  sluttet å kjøpe klær. Redesigner med symaskin, og bruker det til det er utslitt før vi kjøper nytt. Har også byttet endel med venninner og familie. Fungerer veldig bra.

Anonymkode: 084cc...d0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

399 kr for en ullskjorte med masse hull på Fretex her i byen. En ullgenser med et stort hull på skulderen skulle de ha 499 kr for. 

Skrevet

Fretex er en butikk for spesielt interesserte

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke orket å lese tråden. Ja, enig i at mye hos Fretex er overpriset, men man kan også gjøre kupp. Husk ellers på at hos Fretex får alle lønn, i motsetning til flere andre bruktbutikker som drives på dugnad. NMK eller hva nå forkortelsen er er en kristen organisasjon hvor kun butikksjefen har en symbolsk lønn og de andre jobber gratis. Marita brukthandel i Mjøndalen har mange "ansatte" på ulike tiltak, bl a rusmisbrukere, som ikke får direkte lønn for å være der, men ytelser via Nav. Prisene hos Fretex er derfor høyere enn hos disse andre ideelle organisasjonene. 

Anonymkode: f04cf...623

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hva den gedigne prisstigningen kommer av. Pleide å handle på Fretex i Bergen når jeg var student, både klær og tallerkner og kopper og sånt. Det var loppemarkedpriser, og jeg handlet t-skjorter for 50 kr og pene glasstallerkner for 10 kr pr stk. Snudde om når jeg var inne nå sist. Alt for dyrt. Da lønner det seg ikke å kjøpe brukt. 

Anonymkode: 59272...39c

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer på hva den gedigne prisstigningen kommer av. Pleide å handle på Fretex i Bergen når jeg var student, både klær og tallerkner og kopper og sånt. Det var loppemarkedpriser, og jeg handlet t-skjorter for 50 kr og pene glasstallerkner for 10 kr pr stk. Snudde om når jeg var inne nå sist. Alt for dyrt. Da lønner det seg ikke å kjøpe brukt. 

Anonymkode: 59272...39c

Her i byen er det fordi det er blitt så trendy med gjenbruk. De har pusset opp alle butikkene, og de ser ut som de reneste motebutikkene nå, så er kjedelig å gå der og kikke. Sist jeg var i den butikken som var mest populær før, så var jeg den eneste kunden. Jeg kjøpte ikke noe. Gikk og kikket et kvarters tid, absolutt ingen andre var innom. Før var det alltid 10-30 kunder der samtidig, og de fleste handlet.  

Tror de feiler litt ja. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke orket å lese tråden. Ja, enig i at mye hos Fretex er overpriset, men man kan også gjøre kupp. Husk ellers på at hos Fretex får alle lønn, i motsetning til flere andre bruktbutikker som drives på dugnad. NMK eller hva nå forkortelsen er er en kristen organisasjon hvor kun butikksjefen har en symbolsk lønn og de andre jobber gratis. Marita brukthandel i Mjøndalen har mange "ansatte" på ulike tiltak, bl a rusmisbrukere, som ikke får direkte lønn for å være der, men ytelser via Nav. Prisene hos Fretex er derfor høyere enn hos disse andre ideelle organisasjonene. 

NMK ( norsk misjonssamband sin gjenbruk) symbolsk lønn?? My ass- sjekk ligninga- butikksjefer og ledere der tjener rått! ( langt over jurister i staten med lang erfaring) 

Anonymkode: a0cf6...58c

AnonymBruker
Skrevet

NMK ( norsk misjonssamband sin gjenbruk) symbolsk lønn?? My ass- sjekk ligninga- butikksjefer og ledere der tjener rått! ( langt over jurister i staten med lang erfaring) 

Anonymkode: a0cf6...58c

Vel, den som ligger her er drevet av pensjonister som ikke tar ut lønn. Bortsett fra butikksjefen og hun er der hver dag. De andre bidrar når de kan/vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...