Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 timer siden, Drakan skrev:

Grunnen til at det er dyrere i dag på Fretex, er fordi de ansatte får betalt. 
Før var Fretex "gratis", så ansatte fikk ikke betalt. Det ble slått ned på så... det er grunnen til prisene i butikk i dag. :) 
Betaler jo folk som arbeider i kjeden. 

Hvordan vet du det? 

Anonymkode: eadaa...0c0

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det? 

Anonymkode: eadaa...0c0

Når jeg ville jobbe i Fretex før de ble en del av ordningen til nav, så ble det fortalt at man ikke fikk betalt... ._.
Det var også når alt i Fretex kostet 10 kr, så... det var "frivillig" arbeid.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Drakan skrev:

Når jeg ville jobbe i Fretex før de ble en del av ordningen til nav, så ble det fortalt at man ikke fikk betalt... ._.
Det var også når alt i Fretex kostet 10 kr, så... det var "frivillig" arbeid.

Noen butikker baserer seg fremdeles på frivillig arbeid. Der jeg jobber er de aller fleste frivillige.

Ser det er mange som ikke tenker på at Fretex må betale for lokale blant annet og det koster jo penger. 

• Liker 3
Skrevet

Har helt sluttet å handle på Fretex. De priser seg ut. Heldigvis har vi en bruktbutikk som drives av en gjeng pensjonister som jobber gratis, alle pengene går til veldedighet (med unntak av det som går til strøm, husleie, forsikringer osv) 

Anonymkode: 191ab...5cf

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Filene blir faktisk omsydd til helt nytt tøy :) 
Jeg har jobbet på en av plassene de omsyr tøy som er for slitt til å sendes i butikk, og der har jeg laget vesker og alt mulig av de ubrukelige filene. 

Anonymkode: f6b8f...b86

Nei, de blir solgt/levert til bilverksteder som bruker dem til kluter

Anonymkode: 6d118...9fa

• Liker 3
Skrevet

Går aldri i bruktbutikker. Synes brukte klær lukter mugg

Anonymkode: 6d118...9fa

Skrevet

En gang fant jeg en brukt sånn "holder" som man kan sette opp i for eksempel bilen. Så kan man plassere kopper med kaffe, brus-bokser eller andre ting oppi denne holderen slik at tingene ikke velter. Denne "holderen" var faktisk priset til FEMTI KRONER hos den lokale bruktbutikken her jeg bor. 

Men hvorfor skal noen gidde å betale femti kroner for en brukt holder, hvis de kan få en splitter ny hos f.eks. Europris eller Biltema til en litt billigere pris? 

Anonymkode: d278b...27b

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har handlet på fretex siden jeg var 13 år, omtrent alt jeg hadde var brukt, jeg så stor forskjell i prisene på fretex da det begynte å bli moteriktig og hipt å kjøpe brukt, retro, vintage, man leste om spesielle bruktbutikker som tok en formue for klærne sine, og fretex kasta seg på den trenden. Jeg vet også at ansatte flere steder plukker ut ting til seg selv først, ikke akkurat lovbrudd kanskje, men en uting. Jeg kjøper ikke lenger der, bruker finn og andre bruktbutikker. 

Anonymkode: 9edbb...b16

Enig. Synes også som du at det er en uting at de ansatte plukker ut så mange ting til seg selv.  Butikkene blir mindre attraktive for kundene på denne måten selvfølgelig. Ikea-varer og klær fra billigkjedene går jeg ikke innom Fretex for å kjøpe når de ofte er billigere nye. 

Det er ikke lite de ansatte hamstrer til seg selv heller, senest forrige uke var jeg innom min lokale Fretex. Stod og så på et plagg og da kom en ansatt og bemerket;  " å, den var så fin, hadde tenkt å ta den selv, men har huset fullt nå av ting herfra".

Dette er ikke eneste gangen jeg har fått slike kommentarer av ansatte, og ærlig talt faller vitsen med å stikke innom Fretex bort for meg når de plukker ut godbitene til seg selv. 

Prisene har blitt latterlig høye, jeg så at de hadde en regnjakke for dame til salgs for kr 1000,- og jeg sjekket nyprisen da jeg kom hjem og den var 1599,- 

Ikke tale om at jeg kjøper en brukt jakke når jeg kan få en splitter ny ved å legge på noen lapper. 

Anonymkode: 78c36...eb8

• Liker 5
Gjest Lily_88
Skrevet

Hvis det finnes en bruktbutikk på søppelfyllingen, så drar du dit. Der kommer det gjerne klær,sko,vesker osv. fra Fretex, men er myyye billigere.

Fikk med 4 plagg til hundre kroner. De får for mye inn 🤷

Skrevet
3 timer siden, Lily_88 skrev:

Hvis det finnes en bruktbutikk på søppelfyllingen, så drar du dit. Der kommer det gjerne klær,sko,vesker osv. fra Fretex, men er myyye billigere.

Fikk med 4 plagg til hundre kroner. De får for mye inn 🤷

Jeg synes til og med det var dyrt! 4 plagg fra en søppelfyllingsbruktsjappe til 100kr?! Hadde det vært 4 poser så.

Anonymkode: 89666...113

• Liker 5
Skrevet

Frelsesarmeen har  4 milliarder på bok. Det er ingen grunn til å slutte å utnytte leilendinger fortsatt da Her går vi for en ny milliard:-)

Anonymkode: e94d8...323

• Liker 3
Skrevet

Tror dere de som sorterer klær fra for Fretex plukker unna det fineste og beholder selv? Eller er det overvåket? Jeg har donert donerte masse ubrukte babyklær med prislappen ennå på (de falt ikke i stil for meg), og nesten ubrukte vintersko. Mon tro om de aldri kom ut i butikk

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, Cyndaquil skrev:

Tror dere de som sorterer klær fra for Fretex plukker unna det fineste og beholder selv? Eller er det overvåket? Jeg har donert donerte masse ubrukte babyklær med prislappen ennå på (de falt ikke i stil for meg), og nesten ubrukte vintersko. Mon tro om de aldri kom ut i butikk

Det er sikkert noen som gjør det, for det finnes uærlige folk overalt. Men jeg tviler på at det er normen. Vi må kjøpe klærne som alle andre (hos oss sorterer vi i butikken). 

Jeg må spørre om en ting. Hvorfor er det så ille at vi som jobber på Fretex kjøper klærne?🤔 

Skrevet
1 time siden, Brimi skrev:

Det er sikkert noen som gjør det, for det finnes uærlige folk overalt. Men jeg tviler på at det er normen. Vi må kjøpe klærne som alle andre (hos oss sorterer vi i butikken). 

Jeg må spørre om en ting. Hvorfor er det så ille at vi som jobber på Fretex kjøper klærne?🤔 

Ingentig galt at de som er ansatt eller sorterer kjøper klærne nei. Men om de tar dem, gratis, blir det litt feil. Når man donerer fine ting ønsker man det skal gi inntekter til Fretex 

• Liker 3
Annonse
Skrevet
1 time siden, Brimi skrev:

Fordi som kunde er det ikke noe poeng i å gå til en butikk hvor alle godbitene er borte før de kommer i hyllene/stativene. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Cyndaquil skrev:

Jeg tror de gjør det. Og ettersom de selv forteller så har de huset fullt av skatter fra fretex. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har flere ganger gått innom Fretex og fått store øyne; Klær som selges for 50-200kr ny i butikk selges for samme eller høyere pris på Fretex. Litt dyrere klær prises enda høyere. 

Trist, jeg har ikke vært på Fretex på flere år nå pga dette, var tidligere fast kunde. Elsker gjenbruk og ser nytten i det. 

Anonymkode: a7e1d...036

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, Cyndaquil skrev:

Dette minte meg om en ting, ei venninne jobbet i Fretex under arbeidsavklaring, og der kunne de handle alt så snart tingene hadde vært innom butikken. Det de gjorde, var å sortere tingene, bære de på hylleplass for så å løfte de opp og ut av lokalet igjen til eget kjøp... 

Anonymkode: a7e1d...036

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å sende klær til utlandet betyr bare at det blir vanskeligere for lokale bedrifter å selge klær. Dvs lokale arbeidsplasser kan gå tapt fordi butikken ikke selger nok klær eller tjene rnok, fordi mange får gratis klær. 

Enda verre blir det da når de selger klærne og tjener mer enn de lokale bedriftene ville gjort. De kan jo selge klærne billig når de har fått dem gratis...

Anonymkode: a3399...ed9

Vel, planen var ikke at de skulle selges og konkurrere med lokale butikker, men at de skulle gis bort til fattige familier som ikke har råd til å kjøpe klær. Dette er et annet marked for her var det snakk om folk som ikke hadde råd til å kjøpe klær, altså de fattigste blant de fattigste. Så de ville uansett ikke troppet opp på klesbutikken og kjøpt seg noen plagg. Men organisasjonen åpnet egne butikker istedet og solgte klærne som second hand for å tjene på det. Og det ville jeg ikke være med på uansett om de selger billig eller dyrt. Premissene ble endret, så jeg sluttet å donere. Det er ikke lett å finne en ærlig organisasjon gitt.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...