AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #1 Skrevet 13. oktober 2018 Satt å www.fretexnettbutikk.no og alt er overpriset. Hvorfor er det slik? Hvordan skal folk velge å være miljøvennlige. Jeg elsker gjenbruk , men når man får kjøpt nytt til samme prisen er noe av poenget borte . Anonymkode: 788fd...476 10
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #4 Skrevet 13. oktober 2018 Fretex er svindyr Anonymkode: 99955...81d 6
Samlivsterapytten Skrevet 13. oktober 2018 #5 Skrevet 13. oktober 2018 Fretex er jo blitt som å gå i butikken,alt for dyrt.Var topp når de startet opp for x antall år siden. Er heldigvis flere bruktbutikker her jeg bor. F.eks Dvd på Fretex koster 29kr.På to av de andre her i byen er det 5kr stk. Nei Fretex priser seg ut desverre,konseptet er godt.Elsker og brenner for gjenbruk,vi hiver alt for mye her på berget. 8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #6 Skrevet 13. oktober 2018 En genser som ny kostet 199 på hm, selges på nettbutikken til fretex for 129. Det vil jeg si er veldig dyrt. Gir jo mine klær til fretex, men hvis de faktisk ikke går til de som trenger de mest, for en rimelig penge, kan man jo atrengt tatt bare kaste det. Føler ikke akkurat man gjør en god gjerning ved å gi bort klær, hvis de selges til priser kun de med norml økonomi har råd til Anonymkode: 7ffc7...325 9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #7 Skrevet 13. oktober 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: En genser som ny kostet 199 på hm, selges på nettbutikken til fretex for 129. Det vil jeg si er veldig dyrt. Gir jo mine klær til fretex, men hvis de faktisk ikke går til de som trenger de mest, for en rimelig penge, kan man jo atrengt tatt bare kaste det. Føler ikke akkurat man gjør en god gjerning ved å gi bort klær, hvis de selges til priser kun de med norml økonomi har råd til Anonymkode: 7ffc7...325 Jeg kaster klærne mine Anonymkode: 6d118...9fa 2
Drakan Skrevet 13. oktober 2018 #8 Skrevet 13. oktober 2018 Grunnen til at det er dyrere i dag på Fretex, er fordi de ansatte får betalt. Før var Fretex "gratis", så ansatte fikk ikke betalt. Det ble slått ned på så... det er grunnen til prisene i butikk i dag. Betaler jo folk som arbeider i kjeden. 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #9 Skrevet 13. oktober 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: En genser som ny kostet 199 på hm, selges på nettbutikken til fretex for 129. Det vil jeg si er veldig dyrt. Gir jo mine klær til fretex, men hvis de faktisk ikke går til de som trenger de mest, for en rimelig penge, kan man jo atrengt tatt bare kaste det. Føler ikke akkurat man gjør en god gjerning ved å gi bort klær, hvis de selges til priser kun de med norml økonomi har råd til Anonymkode: 7ffc7...325 Er fortsatt bedre for miljøet om de blir kjøpt. Faktisk kunne det vært positivt med et designmerke som spesieliserte seg i å lage kule klære av gjenbrukte tekstiler og solgt det til overklassefruer som ønsker fronte seg selv som etisk og miljøvennlig. Anonymkode: a3399...ed9 5
Drizzt Skrevet 13. oktober 2018 #10 Skrevet 13. oktober 2018 Mitt inntrykk er også at det er svindyrt. Det er omtrent samme pris, ofte høyrere sammenlignet med å kjøpe nytt. Dette fremmer ikke kjøplyst og bidrar heller ikke til et bedre miljø. For mange år siden donerte jeg gamle og velbevarte klær og sko til Fretex, men sluttet med god samvittighet å gjøre det. I en periode sendte jeg dem til utlandet og som skulle til fattige familier, men avdekket at organisasjonen jeg ga bort klærne til har åpnet butikker hvor alt som blir donert selges. Det, syntes jeg, var dårlig gjort, så sluttet der også. Nå kaster jeg alt som ikke blir solgt på finn innen rimelig tid. Jeg merker at barneutstyr går raskere unna på Finn enn klær og sko til voksne. 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #11 Skrevet 13. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: En genser som ny kostet 199 på hm, selges på nettbutikken til fretex for 129. Det vil jeg si er veldig dyrt. Gir jo mine klær til fretex, men hvis de faktisk ikke går til de som trenger de mest, for en rimelig penge, kan man jo atrengt tatt bare kaste det. Føler ikke akkurat man gjør en god gjerning ved å gi bort klær, hvis de selges til priser kun de med norml økonomi har råd til Anonymkode: 7ffc7...325 Pengene går jo til de som trenger det? Hva tror du Frelsesarmeen bruker pengene de får inn på? Forøvrig er jeg enig med deg. Det er alt for dyrt å selge en HM genser til 129,-. En av de verste tilfellene jeg har vært borti var den gangen jeg fant en genser med prislappen på og Fretex hadde priset den 100,- mindre enn opprinnelig pris. Det er dårlig det. Anonymkode: 464f3...72b 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #12 Skrevet 13. oktober 2018 18 minutter siden, Drizzt said: Mitt inntrykk er også at det er svindyrt. Det er omtrent samme pris, ofte høyrere sammenlignet med å kjøpe nytt. Dette fremmer ikke kjøplyst og bidrar heller ikke til et bedre miljø. For mange år siden donerte jeg gamle og velbevarte klær og sko til Fretex, men sluttet med god samvittighet å gjøre det. I en periode sendte jeg dem til utlandet og som skulle til fattige familier, men avdekket at organisasjonen jeg ga bort klærne til har åpnet butikker hvor alt som blir donert selges. Det, syntes jeg, var dårlig gjort, så sluttet der også. Nå kaster jeg alt som ikke blir solgt på finn innen rimelig tid. Jeg merker at barneutstyr går raskere unna på Finn enn klær og sko til voksne. Å sende klær til utlandet betyr bare at det blir vanskeligere for lokale bedrifter å selge klær. Dvs lokale arbeidsplasser kan gå tapt fordi butikken ikke selger nok klær eller tjene rnok, fordi mange får gratis klær. Enda verre blir det da når de selger klærne og tjener mer enn de lokale bedriftene ville gjort. De kan jo selge klærne billig når de har fått dem gratis... Anonymkode: a3399...ed9 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #13 Skrevet 13. oktober 2018 Ja, det er kjempedyrt på Fretex, har sluttet helt å i det hele tatt gå innom. Blir for dumt å prise ting de får gratis så høyt! Anonymkode: 89666...113 2
Trikken Skrevet 13. oktober 2018 #14 Skrevet 13. oktober 2018 Koster 4-500kr for brukte jakker/kåper som mangler knapp 😱 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #15 Skrevet 13. oktober 2018 Jeg har sluttet å handle hos Fretex, nå går jeg iblant på loppemarked eller en kristen gjenbruksbutikk. Der selges alt billig, og jeg mener slik skal det være når alle varer er donert. Ting jeg vil kvitte meg med gir jeg til denne kristne gjenbruksbutikk eller spør i barnehage om noen vil ha. Anonymkode: 8a7be...8d7 5
Malum Skrevet 13. oktober 2018 #16 Skrevet 13. oktober 2018 Jeg er enig i at mange ting er dyrere på Fretex enn man burde forvente, men så tenker jeg at det kommer litt an på hvorfor man ønsker å handle brukt også. Er det kun for å spare penger, så er det lite å hente, men er det for å spare miljøet, og for å bidra til arbeidsplasser for folk som ellers kanskje ikke ville greid å komme i arbeid, så føles det ok likevel. 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #17 Skrevet 13. oktober 2018 Jeg har handlet på fretex siden jeg var 13 år, omtrent alt jeg hadde var brukt, jeg så stor forskjell i prisene på fretex da det begynte å bli moteriktig og hipt å kjøpe brukt, retro, vintage, man leste om spesielle bruktbutikker som tok en formue for klærne sine, og fretex kasta seg på den trenden. Jeg vet også at ansatte flere steder plukker ut ting til seg selv først, ikke akkurat lovbrudd kanskje, men en uting. Jeg kjøper ikke lenger der, bruker finn og andre bruktbutikker. Anonymkode: 9edbb...b16 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #18 Skrevet 13. oktober 2018 Jeg jobbet hos Fretex for mange år siden. Utplassert der av NAV. De fulgte ikke AML. De ga blanke når jeg sa ifra. Det gikk et år før de gjorde noe. De får inn mye klær. Fryktelig mye klær. Hun som eide butikken der jeg jobbet gikk gjennom så godt som alt av ting i diverse bøker og prislister hun hadde, så hun kunne forlange så mye som mulig i pris for tingene. En gang var butikken stengt i tre dager i skiftet vinter/sommer (våren, vi skulle bytte ut alt av vinterklær i butikken med sommerklær). I en pause spurte jeg en av de ansvarlige om ikke butikken tapte en masse penger på at butikken var stengt disse dagene. Nei da, forklarte han, noe med at måten vi var ansatt på gjennom NAV gjorde at Fretex fikk en masse penger fra NAV uansett. De tjente så mye på oss som var der gjennom NAV, at det hadde ikke noe å si om de stengte butikken helt, og bare hadde oss gående der, for de ville likevel gå med kraftig overskudd. Frelsesarmeen har ikke noe med Fretex å gjøre, ut over at de eier aksjene og får utbyttet som kommer av driften til Fretex. Men Frelsesarmeen får ikke gamle klær fra Fretex, eller noe annet. Klærne som sorteres vekk går rett i noe opprivingstøy for å bli til filler. Jeg husker ikke hva det var de fillene ville bli brukt til, dessverre. Jeg har ikke handlet så mye som en gang etter at jeg jobbet hos Fretex. Det er ingenting godt i bedriften. Anonymkode: 8b492...9b4 14 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #19 Skrevet 13. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klærne som sorteres vekk går rett i noe opprivingstøy for å bli til filler. Jeg husker ikke hva det var de fillene ville bli brukt til, dessverre. Jeg har ikke handlet så mye som en gang etter at jeg jobbet hos Fretex. Det er ingenting godt i bedriften. Anonymkode: 8b492...9b4 Filene blir faktisk omsydd til helt nytt tøy Jeg har jobbet på en av plassene de omsyr tøy som er for slitt til å sendes i butikk, og der har jeg laget vesker og alt mulig av de ubrukelige filene. Anonymkode: f6b8f...b86 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #20 Skrevet 13. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet hos Fretex for mange år siden. Utplassert der av NAV. De fulgte ikke AML. De ga blanke når jeg sa ifra. Det gikk et år før de gjorde noe. De får inn mye klær. Fryktelig mye klær. Hun som eide butikken der jeg jobbet gikk gjennom så godt som alt av ting i diverse bøker og prislister hun hadde, så hun kunne forlange så mye som mulig i pris for tingene. En gang var butikken stengt i tre dager i skiftet vinter/sommer (våren, vi skulle bytte ut alt av vinterklær i butikken med sommerklær). I en pause spurte jeg en av de ansvarlige om ikke butikken tapte en masse penger på at butikken var stengt disse dagene. Nei da, forklarte han, noe med at måten vi var ansatt på gjennom NAV gjorde at Fretex fikk en masse penger fra NAV uansett. De tjente så mye på oss som var der gjennom NAV, at det hadde ikke noe å si om de stengte butikken helt, og bare hadde oss gående der, for de ville likevel gå med kraftig overskudd. Frelsesarmeen har ikke noe med Fretex å gjøre, ut over at de eier aksjene og får utbyttet som kommer av driften til Fretex. Men Frelsesarmeen får ikke gamle klær fra Fretex, eller noe annet. Klærne som sorteres vekk går rett i noe opprivingstøy for å bli til filler. Jeg husker ikke hva det var de fillene ville bli brukt til, dessverre. Jeg har ikke handlet så mye som en gang etter at jeg jobbet hos Fretex. Det er ingenting godt i bedriften. Anonymkode: 8b492...9b4 Stemmer det hun sa, jeg var selv utplassert via NAV og bedriftseier fikk sjokk da han fant ut at han ville for meg motta 5600kr mnd den gangen for 12 år siden, i tillegg til at jeg jobbet 7 timer daglig. Tenk deg å ha en 6-7 stk gående, blir en sinnsyk inntjening. Anonymkode: 9edbb...b16 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå