AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #1 Skrevet 13. oktober 2018 Jeg skal snart føde og har nå begynt å få noen irrasjonelle bekymringer som jeg håper noen kan svare meg på. Jeg vet jo at man får med seg hjem en bitteliten baby, og jeg er så redd for at jeg kommer til å bære henne feil eller gjøre noe feil overhodet. Er trygg bæring og skifting av baby noe som faller naturlig inn når man først har blitt foreldre? Hvordan var det for dere da dere ble sendt hjem med en bitteliten baby, var dere like redde? Anonymkode: 3bee2...0f8
Duff Skrevet 13. oktober 2018 #2 Skrevet 13. oktober 2018 Det var litt skummelt ja. Bæring og løfting faller nokså naturlig og det er helsepersonell tilstede som hjelper deg om du lurer på noe. Bruk dem.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #3 Skrevet 13. oktober 2018 Jeg hadde knapt tatt i en baby før, og det falt meg ikke naturlig. Var livredd for å skade denne lille skjøre geleklumpen.. Heldigvis tåler babyer litt (som i normal håndtering) og man blir tryggere etter hvert! Men ikke bli lei deg om det er rart og skummelt de første dagene. Anonymkode: af04d...580
Gjest nicecar Skrevet 13. oktober 2018 #4 Skrevet 13. oktober 2018 Er det slik at babyen vokser masse de 2-3 første ukene? Jeg sitter også med tanken om at det kan være skummelt å bære den lille i begynnelsen. Er det mye bæring de første ukene?
Trampe Skrevet 13. oktober 2018 #5 Skrevet 13. oktober 2018 Her var det bæring 24/7 de første månedene. Baby sov på brystet mitt eller oppå pappaen, han nektet å sove alene. Så ja, det kan være myyyye bæring. Men det er jo så koselig! Det er kjempeskummelt å plutselig skulle ha ansvaret for en liten bylt, men det kommer helt naturlig. Etter noen døgn er du ikke usikker på hvordan du skal løfte eller holde babyen, det går så fint så 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #6 Skrevet 13. oktober 2018 Jeg har null interesse for babyer og vil helst ikke holde andre sine. Nå har jeg en 2 uker gammel liten jente som vil bæres og holdes hele tiden og som skriker og åler seg og slår rundt seg når hun er urolig. Jeg vet jo ikke helt hva jeg driver med, men det føles allikevel helt trygt og naturlig å bære og løfte på henne. Har egentlig ikke tenkt noe over det. Tror at hvis man skulle begynt å lese seg opp på "hvordan holde baby" også prøve å følge en oppskrift hadde det blitt veldig unaturlig og kronglete! Så ville bar slappet av og ta det som det kommer. Anonymkode: 77ef0...44d 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #7 Skrevet 13. oktober 2018 «Babies are designed to survive new parents» ja, var livredd. Ja, det gikk kjempe bra! Overraskende mye kom naturlig Anonymkode: 7b867...84f 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #8 Skrevet 14. oktober 2018 6 timer siden, nicecar skrev: Er det slik at babyen vokser masse de 2-3 første ukene? Jeg sitter også med tanken om at det kan være skummelt å bære den lille i begynnelsen. Er det mye bæring de første ukene? For mange er det mye bæring de fleste ukene ja! Og de vokser ikke så utrolig mye sånn helt i starten. Anonymkode: e09d2...6c1
Gjest BearMama Skrevet 14. oktober 2018 #9 Skrevet 14. oktober 2018 Jeg var hun som aldri ville holde en nyfødt baby for jeg var sikker på at hele hodet kom til å falle av😂 Kunne til nød sitte helt stille og få en nyfødt lagt i fanget mitt og hentet. Jeg turde ikke å bevege meg og etter knapt et minutt fikk jeg hetta og de måtte fjerne den. Da jeg fikk min egen så var de samme tankene der, men på en helt annen måte. Det var skummet med en gang, men jordmødre viste og veiledet alt fra holding, bleieskift(det var sykt vanskelig i starten. Hadde aldri skiftet bleie før 🤪), påkledning, amming osv. Jeg følte meg litt tryggere på vei hjem, men synes fremdeles det var rart at man faktisk bare får dra avgårde med en baby og så skal man liksom bare vite hva en skal gjøre. Dritskummelt å komme hjem og bare: ok. Nå har vi en baby og hva faen gjør vi nå? Men det meste gikk naturlig. Man visste at så lenge baby fikk pupp, stell og kos så sov den hovedsaklig(om en er heldig). Så det vil falle mer naturlig når babyen er født 😉
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2018 #10 Skrevet 14. oktober 2018 Jeg var også sånn som ikke torte å holde andres babyer, og lurte veldig på hvordan det ville gå med vår egen. Det lå ikke naturlig der da jeg fikk henne i armene, men da vi reiste hjem fra sykehuset etter to dager, følte jeg meg rimelig trygg. Det vil si, det er først nå når hun er 5 måneder jeg har våget meg til å kjøpe bodyer som må tres over hodet i stedet for omslagsbodyer (var ikke så vanskelig når jeg først prøvde 😂). Mannen og jeg skiftet bleie sammen mens vi var på sykehuset, like livredde begge to. Men så så vi jo hvordan sykehuspersonalet hånderte henne. Det var ikke i nærheten så forsiktige som oss. Et tips må være å huske på at babyen tross alt nettopp har blitt født. De tåler rier og vaginal fødsel, og det er ikke akkurat forsiktig behandling. Anonymkode: 5f1e3...c5d
Blingblingtahei Skrevet 14. oktober 2018 #11 Skrevet 14. oktober 2018 Jeg husker med min første, jeg fødte på natten og ble etterpå trillet inn på et rom hvor vi skulle sove, baby laget lyder og jeg turte så vidt å løfte han opp i min seng, men jeg turte på ingen måte å legge han ned igjen, så måtte ringe på jordmor får hjelp når jeg skulle på do det tok noen dager også var alt naturlig, idag er han 12 år og har overlevd fint 😄
Kardinal Skrevet 14. oktober 2018 #12 Skrevet 14. oktober 2018 Hadde heldigvis jobbet masse med små barn, men det var litt annerledes men en liten baby. Men det gikk automatik i det, ein er jo forsiktig med en nyfødt liksom, så all løfting og bæring falt seg naturlig. Husker bare jordmødrene på sykehuset når de skulle vise oss hvordan skifte bleie. De «slang» babyen rundt i en fart, så de tåler mye mer enn vi tror😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå