Gå til innhold

Tannkjøttet etter snus slutt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var med et familiemedlem til tannlegen for ikke så lenge siden, og tannlegen fortalte at man kan operere tannkjøttet for å få det dratt ned, men at det i mange tilfeller vil krype opp igjen (tror jeg). 

Anonymkode: 696f7...a0c

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ut i fra det jeg har lest er det permanent skade når tannkjøttet har trukket seg oppover tannhalsen.

Godt jobbet med snusslutt :) 

Anonymkode: 7a3cd...f38

Håper det går å fikse på det...

takk for det🙂

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var med et familiemedlem til tannlegen for ikke så lenge siden, og tannlegen fortalte at man kan operere tannkjøttet for å få det dratt ned, men at det i mange tilfeller vil krype opp igjen (tror jeg). 

Anonymkode: 696f7...a0c

Får høre med tannlegen neste gang da. Hadde vert fint om det går å fikse på dette🙂

Anonymkode: 0fdfa...a7e

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går det ann å få opperert ned tannkjøttet igjen etter snus slutt? Hvordan funker dette? Noen som vet hvor mye dette eventuelt kommer til å koste meg?

Du må gjerne spørre tannlegen, men jeg kan nesten garantere at det kommer til å koste flesk, og det får du ikke støtte til fra NAV eller som sosialstøtte.

Anonymkode: b4780...552

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne spørre tannlegen, men jeg kan nesten garantere at det kommer til å koste flesk, og det får du ikke støtte til fra NAV eller som sosialstøtte.

Har ikke sagt jeg skal ha støtte fra noen plass heller. Er fullt klar over at dette er min egen feil.

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får kun støtte til nøktern tannbehandling som er nødvendig for å ha en normal tannhelse. Det er kun sosialklienter som får dette dekket. Har man en inntekt kan man glemme å få dekket tannbehandling hos NAV.

Anonymkode: f3c4f...809

Er skaden stor nok, kan man flytte tannkjøttet nedover igjen ja. All nødvendig kirurgi i munnhulen dekkes i en viss grad av HELFO, men du må betale en egenandel.

Operasjonen er en type gingivoplastikk og bør gjøres hos en tannlegespesialist (periodontist, evt en oralkirurg)

Endret av Radiohuspendel

Riktig det, men normal helse er ikke når noen snuser og tannkjøttet trekker seg tilbake. Støtteordningene støtter ikke noen som har fått problem med tannkjøttet på grunn av snusing.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Riktig det, men normal helse er ikke når noen snuser og tannkjøttet trekker seg tilbake. Støtteordningene støtter ikke noen som har fått problem med tannkjøttet på grunn av snusing.

Jo, den gjør det. Så lenge tannlegen som utfører inngrepet mener det er nødvendig for å sikre god tannhelse, dekkes det etter innslagspunkt 5 i Regelverk og takster vedrørende stønad til dekning av utgifter til tannbehandling. 

Akkurat på samme måte som behandling av tannkjøttssykdom også dekkes delvis på en som har fått det pga røyking. 

Altså: Man får ikke dekket behandlingen kun fordi man ønsker det selv. Det må være så stor retraksjonen (tannkjøttskade) at tannlegen kan dokumentere at det er skadelig for tennene å ikke gjøre kirurgien

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...