Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 timer siden, linsejesus skrev:

My point exactly :)

Hva er poenget ditt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, Drizzt said:
Hva er poenget ditt?

At det hverken er eller kan være rettferdig på den måten at alle får det samme. Med unntak av barnetrygd er det meste behovsprøvd.

Skrevet
14 hours ago, Drizzt said:

For deg å ikke ha lappen er et tegn på ''mye lavere standard'' (les ditt eget innlegg, første setning). Så dette her er ikke troverdig.

Ikke å ha lappen i seg selv, men å ha lappen hjelper veldig på levestandarden, spesielt i distriktene.

Nei, Norge har ikke råd til å gi høy levestandard til alle som bor i Norge. Dette er ikke bærekraftig og vil føre til mye lavere levestandard for alle.

Det spørs hva man mener med høy levestandard. Jeg er vel lavere middelklasse økonomisk sett, og har mer enn jeg trenger. Det tror jeg alle andre i landet kan ha også. Det er ikke realistisk, men det er fullt mulig. Tett hullene til skatteparadisene, øk skatten for de aller rikeste, legg ned kongehuset, ikke gi barnetrygd til familier som ikke trenger det og dropp et par jagerfly, så har vi ganske mye penger som kan brukes på de fattigste og svakeste. Hvis flere i tillegg er villige til å gå bitte litt ned i standard, f.eks ved å selge den ene bilen og begynne å ta bussen, kan det også bli mer likt.

Men jeg påstår altså ikke at det er særlig realistisk slik det er i dag. Men det handler mer om prioriteringer enn faktiske pengesummer.

Det er du som vil ha utjevning. Jeg mener dette er dumt og ikke-bærekraftig, sosialistisk utopi som høres bra ut kun på papiret. De som har god råd har jobbet for det og straffes for det. Slik er det i sosialismens utopi.

En viss utjevning vil jeg ha, ja. Ikke i at alle skal ha det likt og ha like god råd, men at folk i størst mulig grad skal ha like muligheter. Jeg ser ikke hvordan folk straffes for å jobbe seg opp penger. Ja, det er tusen skatter og avgifter, men det lønner seg likevel, det er jo derfor de gjør det.

Fordi det blir bare med forsøket. Det er ikke mulig i praksis uten at velferdsstaten kollapser og alle mister nettverket rundt seg. Dette vil føre til mer kriminalitet og enda flere som faller utenfor. Det eneste bærekraftige økonomisk sett er å satse på lønnsom innvandring samtidig som man øker lønnsomheten også blant lokalbefolkningen. For at velfferdsstaten skal fungere, må den komme i pluss. Den kommer i minus hvert år og oljepengene kompenserer delvis for det. Når oljepengene tar slutt, forsvinner også velferdsstaten med mindre den endres drastisk før det for å gjøre den bærekraftig.

Men det å hjelpe folk til sertifikat kan jo være nettopp et bidrag til å gjøre innvandringen mer lønnsom. Hvis det gjør at noen får lappen og dermed jobb i kommunen, kommer kommunen til å tjene på det i løpet av noen år siden de får mer skatt. I tillegg til andre positive virkninger av å få plassert flere mennesker i distriktene hvor jeg antar det er større sjanse for at de integreres enn om de samler seg i byene.

Gjest Rosetelys
Skrevet
6 timer siden, linsejesus skrev:

At det hverken er eller kan være rettferdig på den måten at alle får det samme. Med unntak av barnetrygd er det meste behovsprøvd.

Men her er det ikke behovsprøvd. Nordmenn får ikke samme tilbudet!

Skrevet
2 hours ago, Rosetelys said:

Men her er det ikke behovsprøvd. Nordmenn får ikke samme tilbudet!

Det er vel prøvd etter andre kriterier enn f.eks arbeidsavklaringspenger.

• Liker 1
Skrevet
On 10/12/2018 at 11:19 PM, Oardnji said:

https://www.nrk.no/sognogfjordane/vil-gje-flyktningar-forarkort-slik-at-dei-ikkje-flyttar-1.14245073

Så denne bygda ønsker å innføre gratis førerkort til flyktningene så de kanskje blir værende istedet for å flytte til de større byene.
Det jeg lurer på, hvorfor innføres ikke dette også for nordmenn ? Er ikke de ønsket i bygda? Er ikke alle unge som har råd til førerkort eller kan få hjelp av foreldre, hvorfor prioriteres ikke de på samme måte?

Vil tro kommunene ser at dem vil tjene penger på at flyktningene slår seg ned i bygda. Staten har vel bestemt at kommuner som tar imot flyktninger, eller som legger til rette for at flyktninger vil bo der, de kommunene får vel sikkert ekstra overføringer som er bestemt av staten, hvert år. Det er ikke alle kommuner som vil ta imot flyktninger, da det kan være en utfording å integrere dem i mange tilfeller.

Penger fra staten, blir brukt som et lokkemiddel overfor kommunene, slik at dem skal legge til rette for flyktninger. Det er også klart at kommunene gjerne vil holde på de flyktningene som allerede har blitt plassert og boende i kommunen, så lenge dem kan. Så lenge flyktningene bor der, så er det penger inn i kommunekassen, fra staten. Det er ihvertfall det min fornuft og logikk forteller meg.

At etnisk norske ikke får tilbud om gratis førerkort, er vel fordi at kommunen ikke har noe å tjene på det. Når dem gir gratis førerkort til flyktninger, så blir det sikkert brukt av de pengene som kommunen får i sine statlige overføringer, for at kommunen tok imot flyktninger. Kommunen vil da tjene penger på dette uansett, så lenge det handler om flyktninger og pengene kommunen får for hver flyktning som kommunen tar imot. En vinn, vinn situasjon.

Det er jo klart diskriminerende overfor etniske norske. Det er mange etnisk norske som ikke har råd til førerkort. Vi har da like rettigheter, eller?! Det er ihvertfall klart urettferdig, og en stadig dårligere kommuneøkonomi, gjør at kommunene må tenke alternative løsninger for å sikre seg bedre inntekter. Flyktninger er penger, nesten som menneskehandel, ikke akkurat, men ikke langt ifra, etter min mening.

Gjest Rosetelys
Skrevet
9 timer siden, linsejesus skrev:

Det er vel prøvd etter andre kriterier enn f.eks arbeidsavklaringspenger.

Hæ? Hvorfor drar du inn AAP?

Skrevet
42 minutter siden, Rosetelys said:
Hæ? Hvorfor drar du inn AAP?

Forskjellige ytelser er prøvd etter forskjellige behov. Det er ikke nok å ha dårlig råd for å ha rett til en ytelse.

Gjest Rosetelys
Skrevet
2 timer siden, linsejesus skrev:

Forskjellige ytelser er prøvd etter forskjellige behov. Det er ikke nok å ha dårlig råd for å ha rett til en ytelse.

Nei, men igjen så drar du inn en ytelse alle har mulighet til å være så "heldige" å oppnå. 

Skrevet
Nei, men igjen så drar du inn en ytelse alle har mulighet til å være så "heldige" å oppnå. 

AAP var ment som et eksempel på at det er flere forskjellige behov som må være på plass for å ha rett til en ytelse.

Gjest Rosetelys
Skrevet (endret)
55 minutter siden, linsejesus skrev:

AAP var ment som et eksempel på at det er flere forskjellige behov som må være på plass for å ha rett til en ytelse.

Som alle har mulighet til å oppnå, stort sett.

Endret av Rosetelys
Skrevet
Som alle har mulighet til å oppnå, stort sett.

Ja, de som mister jobben og sliter med å finne ny. Støtte til førerkort kan gis til folk som trenger det, hvis kommunen vil. Det er rimelig å anta at det er flere flyktninger enn nordmenn som kan ha behov for slik støtte. Forøvrig er det ingen som får gratis førerkort, se https://www.nrk.no/norge/gir-noen-politikere-gratis-forerkort-til-flyktninger_-1.14254547

Skrevet
På 12.10.2018 den 23.19, Oardnji skrev:

https://www.nrk.no/sognogfjordane/vil-gje-flyktningar-forarkort-slik-at-dei-ikkje-flyttar-1.14245073

Så denne bygda ønsker å innføre gratis førerkort til flyktningene så de kanskje blir værende istedet for å flytte til de større byene.
Det jeg lurer på, hvorfor innføres ikke dette også for nordmenn ? Er ikke de ønsket i bygda? Er ikke alle unge som har råd til førerkort eller kan få hjelp av foreldre, hvorfor prioriteres ikke de på samme måte?

Her er ALT gratis https://www.ringblad.no/meninger/innvandring/ringerike-kommune/innvandrere-og-kommunal-moral/o/5-45-638546

Men det var visst ingen som 'sa ifra' om det

Gjest Rosetelys
Skrevet
55 minutter siden, linsejesus skrev:

Ja, de som mister jobben og sliter med å finne ny. Støtte til førerkort kan gis til folk som trenger det, hvis kommunen vil. Det er rimelig å anta at det er flere flyktninger enn nordmenn som kan ha behov for slik støtte. Forøvrig er det ingen som får gratis førerkort, se https://www.nrk.no/norge/gir-noen-politikere-gratis-forerkort-til-flyktninger_-1.14254547

http://www.altomforerkortet.no/forerkort-priser

Så lenge førerkortet koster 30 000 kroner i gjennomsnitt, og flyktninger har mulighet til å få 30 000 kr i tilskudd for å ta førerkortet er dette i praksis gratis.

Skrevet
På 13.10.2018 den 0.32, uranus skrev:

Det holder jo ikke med bare førerkort. De må få påspandert bil, drivstoff, bompenger og alt annet vedrørende bilhold også fra staten. Eldre som bygget landet ligger og råtner med flere andre i slitne sykehjemsrom mens folk som aldri har bidratt med noe som helst i landet og kommer fra verdens mest dysfunksjonelle kulturer skal få bolig, bil og uendelig med cash. Fristende å betale skatt i dette landet gitt! 

Men du kan også se det på den måten at dette hjelper de med å komme på beina, leve og bidra stabilt i samfunnet. At de blir integrert og ikke ender opp å sose på utsiden og havne i kriminelle miljøer osv. Du kan tenke deg selv hvor vanskelig det er å leve med angst og ptsd pluss å komme til et helt nytt land, må lære et helt fremmed språk og lære ALT på nytt. Pluss at kanskje ikke opplæringen fungerer helt som den skal og at noen havner på utsiden.

Skrevet

Det er lavere andel av uførhet blant innvandrere enn i resten av befolkningen.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/G1Rj74/Lavere-andel-ufore-blant-innvandrere

Det skyldes i stor grad at dette er yngre arbeidsføre mennesker. Hvis man kompenserer for alder så kommer de omtrent på samme nivå som etniske nordmenn.

Synes dette er et poeng i forhold til de som gjerne vil beskrive innvandrere som snyltere som kun vil gå på NAV.

Skrevet (endret)
På 14.10.2018 den 21.17, førstedamen skrev:

Fordi en nordmann har jobb, uføretrygd, aap, sosial stønad, eller andre stønader. 

De fleste i Norge har dessuten utdanning som gjør det lettere å få jobb.

De stønadene slenges ikke etter folk og de gir folk knapt penger til husleia og ihvertfall ikke noe å spare på til sertifikat.

Endret av O.G.
Gjest AnonGangerTo
Skrevet

Jeg kjenner at jeg blir forbannet når jeg leser artikkelen i HI. Det er faen meg respektløst og urettferdig at disse får spesiell behandling. Hva med nordmenn og innvandrere som har jobbet og betalt skatt i veldig mange år? Jeg har bodd i dette flotte landet i 22 år og aldri fått tilbud om gratis førerkort. Ikke har jeg forlangt det heller. Slike ting må man spare til, tenker jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...