Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/sognogfjordane/vil-gje-flyktningar-forarkort-slik-at-dei-ikkje-flyttar-1.14245073

Så denne bygda ønsker å innføre gratis førerkort til flyktningene så de kanskje blir værende istedet for å flytte til de større byene.
Det jeg lurer på, hvorfor innføres ikke dette også for nordmenn ? Er ikke de ønsket i bygda? Er ikke alle unge som har råd til førerkort eller kan få hjelp av foreldre, hvorfor prioriteres ikke de på samme måte?

• Liker 31
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det holder jo ikke med bare førerkort. De må få påspandert bil, drivstoff, bompenger og alt annet vedrørende bilhold også fra staten. Eldre som bygget landet ligger og råtner med flere andre i slitne sykehjemsrom mens folk som aldri har bidratt med noe som helst i landet og kommer fra verdens mest dysfunksjonelle kulturer skal få bolig, bil og uendelig med cash. Fristende å betale skatt i dette landet gitt! 

Endret av uranus
  • Liker 27
Skrevet
6 hours ago, uranus said:

Det holder jo ikke med bare førerkort. De må få påspandert bil, drivstoff, bompenger og alt annet vedrørende bilhold også fra staten. Eldre som bygget landet ligger og råtner med flere andre i slitne sykehjemsrom mens folk som aldri har bidratt med noe som helst i landet og kommer fra verdens mest dysfunksjonelle kulturer skal få bolig, bil og uendelig med cash. Fristende å betale skatt i dette landet gitt! 

Har du ikke et noe forvrengt bilde av hvordan det er? Hvorfor velger du å oppfatte det på denne måten? Det må jo være et bevist valg å ønske å tolke verden slik! Jeg bare fatter ikke hvorfor det er hensiktsmessig for deg og hva du kan oppnå med dette?

• Liker 11
Skrevet
22 minutter siden, Bag said:

Har du ikke et noe forvrengt bilde av hvordan det er? Hvorfor velger du å oppfatte det på denne måten? Det må jo være et bevist valg å ønske å tolke verden slik! Jeg bare fatter ikke hvorfor det er hensiktsmessig for deg og hva du kan oppnå med dette?

Man skal ikke se bort fra at dette kan være den virkeligheten @uranus ser og opplever. Det er ikke alle steder det står så veldig bra til med de lovpålagte tjenester. Det er forskjeller både innad i kommunene og mellom kommunene. Det er store variasjoner i eldreomsorgen. Det trenger ikke være en forvridd virkelighetsoppfatning. 

Det er også sånn, at om samfunnet prioriterer en utgift, til gode for en gruppe, og ikke en annen utgift som ville kommet en annen gruppe til gode så er det viktig at borgere sier i fra, om hva man selv mener. Det er jo dette som er politikk. Det er ikje bare hensiktsmessig, men også viktig å sette fokus på det man ser på som urettferdige prioriteringer.

Man kan si hva man vil om dette forum, men det er allikevel et sted for offentlig menighetsutveksling.

Jeg forsøker å tenke at der er store lokale forskjeller i tjenestetilbudet lokalt. Bare mellom kommunen jeg bor i, og kommunen jeg jobber i er det variasjoner.

Det trenger ikke være at de som har andre erfaringer enn meg, har feil, og jeg har rett. 

Nå er det slik at ikke vestlige innvandrere er høyt representert på NAV statistikkene, og de er ikke tilsvarende høyt representert på arbeidslivsststistikkene. Å kalle det uendelig med cash, er kanskje litt unyansert. Fordi om dette er et sted for offentlig debatt, er det et uformelt fora. Det må kunne tåles at ting settes litt på spissen. 

Jeg tenker at en kommune som ønsker å betale førerkort for en gruppe av innbyggerne må gjøre dette gjennom sosialhjelpsbudsjettet. Det er vanskelig å få det til om man skal ivareta likhetsprinsippet. Kommunen vil da også lett gå utover sine fullmakter i forhold til lovverket i forvaltningen av felleskassen. Jeg stiller meg undrende til at en slik ordning ville være lovlig. 

• Liker 5
Skrevet

Hvor mange Norske ville fått dette tilbudet om de trengte førekort pga jobb...

• Liker 7
Skrevet
8 hours ago, Oardnji said:

https://www.nrk.no/sognogfjordane/vil-gje-flyktningar-forarkort-slik-at-dei-ikkje-flyttar-1.14245073

Så denne bygda ønsker å innføre gratis førerkort til flyktningene så de kanskje blir værende istedet for å flytte til de større byene.
Det jeg lurer på, hvorfor innføres ikke dette også for nordmenn ? Er ikke de ønsket i bygda? Er ikke alle unge som har råd til førerkort eller kan få hjelp av foreldre, hvorfor prioriteres ikke de på samme måte?

Fordi det ikke er fare for at unge nordmenn fra landet alle flytter til og klumper seg sammen i Oslo der de påvirker hverandre negativt, isolerer seg og det er mindre sjanse for integrering?

På lang sikt er det bedre at det er lettere for flyktninger å komme seg i arbeid. Bedre integrering, mindre risiko for at de utvikler seg kriminelt eller havner opp isolert utenfor samfunnet

Unge nordmenn trenger bedre oppfølging når de faller utenfor som ungdom og ikke får seg jobb eller klarer studie. Sertifikat er ikke det første jeg ville prioritert når det gjelder tiltak for å bedre hverdagen til norsk ungdom. 

• Liker 6
Skrevet

Nisseluepolitikk.

• Liker 4
Skrevet
På 12.10.2018 den 23.19, Oardnji skrev:

Godt spørsmål

Og hva hindrer dem i å flytte etter at de har fått sertifikatet?

Skrevet
På 13.10.2018 den 7.47, Nyttig skrev:

Hvor mange Norske ville fått dette tilbudet om de trengte førekort pga jobb...

Det har jeg personlig erfaring med og alle kvinnene (deriblant meg) som søkte fikk nei, mens veldig mange menn fikk bevilget penger til sertifikat. 

Gjest førstedamen
Skrevet

Dere som er så negative til dette. Har dere tenkt på hva det koster å sende fem barn til to forskjellige barnehager og barneskole og siste på vgs ned taxi? DET koster staten det. Enda godt de får lappen tenker jeg. 

Skrevet
Akkurat nå, førstedamen skrev:

Dere som er så negative til dette. Har dere tenkt på hva det koster å sende fem barn til to forskjellige barnehager og barneskole og siste på vgs ned taxi? DET koster staten det. Enda godt de får lappen tenker jeg. 

De kan gå med ungene.

Skrevet

Jeg er alt for at vi skal hjelpe dem, men de skal ikke gå foran norske statsborgere. Skal det gies et sånt tilbud så skal kommunens vanskeligstilte ungdommer komme først i køen. 

Gjest førstedamen
Skrevet
36 minutter siden, O.G. skrev:

De kan gå med ungene.

Når jeg var liten fikk ikke jeg og min bror plass i samme barnehage. Skulle mamma gått først til den ene og så til den andre måtte vi begynt å gå i seks tiden på morgnen. Mine eldre søsken tok skolebuss alene men når vi flyttet fantes ikke skolebuss på den strekningen vi hadde til skolen og da ble vi kjørt fordi vi ikke kunne gå langs E18. 

Så nei, man kan ikke alltid gå. 

Skrevet

Når jeg var liten fikk ikke jeg og min bror plass i samme barnehage. Skulle mamma gått først til den ene og så til den andre måtte vi begynt å gå i seks tiden på morgnen. Mine eldre søsken tok skolebuss alene men når vi flyttet fantes ikke skolebuss på den strekningen vi hadde til skolen og da ble vi kjørt fordi vi ikke kunne gå langs E18. 

Så nei, man kan ikke alltid gå. 

Da du var lita ja....

Gjest førstedamen
Skrevet (endret)
1 minutt siden, O.G. skrev:

Da du var lita ja....

Det er da ikke mer enn 7 år siden.... og det har ikke akkurat blitt lettere å få barnehage plass eller blitt bedre kollektivtransport på den tiden som er gått. 

Endret av førstedamen
Skrevet

Det er da ikke mer enn 7 år siden.... 

Men hvis mora di er nordmann så understreker mitt poeng.

Det hadde vært urettferdig at et par stk som kom hit i går fikk det før noen som er født og oppvokst her. 

Gjest førstedamen
Skrevet
13 minutter siden, O.G. skrev:

Men hvis mora di er nordmann så understreker mitt poeng.

Det hadde vært urettferdig at et par stk som kom hit i går fikk det før noen som er født og oppvokst her. 

Nei, for hun jobber og har råd til å ta lappen. Tror du en flyktning som ikke har rukket å lære norsk og kom i går vil fåjeg jobb på dagen i Norge?? 

Skrevet
2 minutter siden, førstedamen skrev:

Nei, for hun jobber og har råd til å ta lappen. Tror du en flyktning som ikke har rukket å lære norsk og kom i går vil fåjeg jobb på dagen i Norge?? 

En flyktning som ikke kan norsk vil ikke få jobb verken med eller uten sertifikat.

Skrevet (endret)

Folk er så misunnelege! På kva? Komme fra eit land med krig og ha sett grusomme ting? Ha  lite eller ikke noe nettverk rundt seg? Komme til et nytt land og ikke ha mer enn de klærne de går i? Komme til et nytt land med ny kultur og måtte lære alt på nytt? 

Nei, skjerp dere bortsskjemte nordmenn med hauger av sosiale rettigheter! Og prøv å ta kontakt med flykningkontoret og be de fortelle dere hvordan ting virkelig er. Det er på langt nær slik folk tror og mener. 

Endret av Gagaen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...