AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #1 Skrevet 12. oktober 2018 Vi er mange på min arbeidsplass. Alle har sin egen kundeportefølje, så vi arbeider stort sett selvstendig og det trivs jeg utmerket med. Å gjøre kundene fornøyd er mitt mål hver dag jeg er på jobb. Jeg elsker jobben min fordi arbeidsoppgavene er spennende og varierte. Jeg blir også utfordret på min kompetanse og lærer stadig noe nytt. Vi hjelper hverandre med store og små spørsmål og de fleste kollegaene er hyggelige og hjelpsomme. Som sagt så er kundene mitt hovedfokus på jobb og jeg måler meg selv i hvor mye jeg kan gjøre for dem. Kollegane ser jeg på som medarbeidere som kan hjelpe hverandre utifrå den kompentansen den enkelte har. Aldri har jeg kjent på at de er konkurrenter som jeg liksom skal måle meg med. Men tydeligvis så gjør de fleste jeg jobber med det. Og det går innpå meg, Når de prøver å plassere meg i hierarkiet deres. Mitt problem er at jeg føler jeg mangler ett slags filter for å bli påvirket av andre kollegaers behov for å fremheve seg selv ved å være nedlatende mot meg. Jeg har ALDRI følt for å måtte kjenne meg bedre enn andre, så lenge jeg vet hva jeg kan så driter jeg vel i hva andre mangler av selvtillit og ville aldri sunket så dypt at jeg hakket ned på mine kollegaer om de viste de hadde mindre kunnskaper enn meg. Når noen spør meg om hjelp så stiller jeg opp og blir smigret og glad for å kunne hjelpe. Jeg har ei kollega som virker livredd for at jeg skal fremstå som "flink" Dersom hun spør meg om hjelp må hun alltid komme med masse forklaringer og unnskyldninger om at dette er noe hun har jobbet lite med selv. Dersom jeg blir spurt om å gjøre en jobb for andre som kanskje for andre anses å være lite populært er hun i sitt ess og kommer i en dårlig forkledd sympatirolle,der hun kan si "stakkars deg som alltid blir spurt om sånne ting" Men jeg er en meget god menneske kjenner og avslører henne lett uten at jeg sier noe, for hva kan jeg si når hun fremstår som den medfølende kollegaen som viser sympati over en fillesak som at jeg sa ja til å gjøre en jobb jeg synes var helt grei? Helt ærlig så synes jeg litt synd på henne og andre kollegaer som hver dag kjemper en usynlig kamp om å være på en akseptabel plass i hierarkiet sitt. Som jeg sa så har jeg problemer med å la det prelle av meg,det handler om meg som person. Jeg vet hvem av mine kollegaer som er varme og trygge mennesker og jeg elsker å være sammen med dem. Deres trygge og blide vesen suger jeg til meg og bare tanken på dem gir meg en varm og god følelse inni meg. Men der igjen, de som er ute etter å "ta" meg og være nedlatende stikker inni meg som kniver. Det forsurer hverdagen i så stor grad og jeg kan finne meg selv i å være bitter og sur hjemme fordi det påvirker meg så ekstremt å bli behandlet slik. Jobben betyr veldig mye for meg, derfor blir slike "konflikter" dessverre med meg hjem også. Jeg vet jeg ikke kan forandre dem, men hva kan jeg gjøre for å ikke la deres usikkerhet og dere behov for å nedverdige meg påvirke meg i så stor grad? Hvordan si ja og være åpen til positive mennesker samtidig som man skal stenge igjen negative mennesker? Anonymkode: a86af...514
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #2 Skrevet 12. oktober 2018 Uff...Jeg vet ikke om jeg klarer å gi noen gode råd men har vært i lignende situasjoner med kollegaer eller ledere som har oppført seg dårlig eller er negative. Det første er at jeg tenker etter selv om det er noe jeg kan ha misforstått. Så prøver jeg å forstå hva personen sier(ikke verbalt), men hvis jeg oppdager at det er faktisk dem som er problemet så har jeg alltid bare ignorert dem.Svart kort osv. Det er vanskeligere for deg tror fordi de personene jeg hadde dårlig kontakt med jobber jeg ikke med hver dag.. Jeg har også tatt til ordet når folk har vært for frekke. Svarer ikke frekt tilbake men "Hva mener du med det?" "Hvorfor sier du slik?" osv. Jeg føler dessverre at jeg ikke kan gi gode nok råd, men prøv det du kan for å ignorere de negative. Ikke vær fysisk i nærheten av dem så langt det går, vær med de som er positive. Må du være med dem så si så lite som mulig og oppfør deg konsentrert og alltid opptatt(men ikke vær sur bare kort,høflig men opptatt) Anonymkode: c7f1b...67a 1
Gjest O.G. Skrevet 13. oktober 2018 #3 Skrevet 13. oktober 2018 Kan du ikke komme med noe ironisk i samme tone de bruker?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå