AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #1 Skrevet 12. oktober 2018 Jeg har forrige måned starta som ekstra hjelp som servitør i en restaurant. Har jobbet to dager siden da og første dag ble uforventet kaos (mye p gjøre), jeg måtte være der 2 timer ekstra enn det jeg skulle og måtte tørke opp spy fra kunde. Det var første gang jeg var på jobb etter 2 måneder arbeidsløs så det var ekstra slitsomt for meg, litt kjipt å ikke få betalt på den dag. Jeg fikk lønnslipp og så lønn rett etter og har kun fått betalt for en dag. Kan arbeidsgiver gjøre dette? Ikke betale for førstedagen? Kan jeg kreve å få betalt for den dagen eller er det vanlig å ikke få lønn? Anonymkode: 165da...669
solmåneogstjerner Skrevet 12. oktober 2018 #2 Skrevet 12. oktober 2018 Du skal ha betaling for alle timer og dager du jobber, uansett om det er opplæring eller ikke. 13
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #3 Skrevet 12. oktober 2018 Glemte å si st jeg fikk ikke kontrakt før andre dagen Anonymkode: 165da...669
solmåneogstjerner Skrevet 12. oktober 2018 #4 Skrevet 12. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Glemte å si st jeg fikk ikke kontrakt før andre dagen Anonymkode: 165da...669 Har ikke noe å si. Krev lønn for det du har jobbet, er ikke lov til å nekte deg det 9
Frostrose Skrevet 12. oktober 2018 #5 Skrevet 12. oktober 2018 Det er ikke fordi du har jobbet i to ulike mnd da, og bare fått betalt for den første?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #6 Skrevet 12. oktober 2018 6 minutter siden, Frostrose said: Det er ikke fordi du har jobbet i to ulike mnd da, og bare fått betalt for den første? Jobbet på samme måned. Har ikke jobbet enda i oktober, skal det i morra Anonymkode: 165da...669
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #7 Skrevet 12. oktober 2018 Jeg fikk ikke betalt under en uke opplæring, fordi de kalte det kurs. Anonymkode: 77033...b08
Husholdning1 Skrevet 13. oktober 2018 #8 Skrevet 13. oktober 2018 Nei, arbeidsgiver skaø betale for det du jobber. Selv om det er opplæring. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #9 Skrevet 13. oktober 2018 I restaurantbransjen er det vanlig med såkalt «prøvejobbing». Ubetalt, men ikke lov. Problemet er at om du krever betaling for den dagen, kommer sjefen til å se på deg som vanskelig, og du kommer til å få færre vakter etc. Jeg ville latt det ligge. Anonymkode: 02695...47f 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #10 Skrevet 13. oktober 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fikk ikke betalt under en uke opplæring, fordi de kalte det kurs. Anonymkode: 77033...b08 Man skal ha betalt når man reiser på kurs Anonymkode: 84d7c...4a2 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #11 Skrevet 13. oktober 2018 Om du ikke har planer om å jobbe der så lenge, men bare en stund, så ville jeg tatt dette når jeg sluttet. Anonymkode: 6d8e6...0b3
exictence Skrevet 13. oktober 2018 #12 Skrevet 13. oktober 2018 Synes det hørtes dårlig arbeidsmoral ut å ikke betale deg for den dagen. Lønnen er uforskammet lav uansett i det yrket. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #13 Skrevet 13. oktober 2018 Du er jo på jobb, uavhengig om det er opplæring, kurs eller møte. Anonymkode: ca2fc...38c
Gjest AmPo Skrevet 13. oktober 2018 #14 Skrevet 13. oktober 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har forrige måned starta som ekstra hjelp som servitør i en restaurant. Har jobbet to dager siden da og første dag ble uforventet kaos (mye p gjøre), jeg måtte være der 2 timer ekstra enn det jeg skulle og måtte tørke opp spy fra kunde. Det var første gang jeg var på jobb etter 2 måneder arbeidsløs så det var ekstra slitsomt for meg, litt kjipt å ikke få betalt på den dag. Jeg fikk lønnslipp og så lønn rett etter og har kun fått betalt for en dag. Kan arbeidsgiver gjøre dette? Ikke betale for førstedagen? Kan jeg kreve å få betalt for den dagen eller er det vanlig å ikke få lønn? Anonymkode: 165da...669 Ja, det kan han. Lønn er en avtale mellom deg og arbeidsgiver. Du har skrevet at du ikke hadde kontrakt før du starta å jobbe -ergo har dere ikke en avtale om lønn. Ha alltid kontrakt på plass FØR du jobber så mye som ett minutt. Og organiser deg. Du har en useriøs arbeidsgiver.
solmåneogstjerner Skrevet 13. oktober 2018 #15 Skrevet 13. oktober 2018 20 minutter siden, AmPo skrev: Ja, det kan han. Lønn er en avtale mellom deg og arbeidsgiver. Du har skrevet at du ikke hadde kontrakt før du starta å jobbe -ergo har dere ikke en avtale om lønn. Ha alltid kontrakt på plass FØR du jobber så mye som ett minutt. Og organiser deg. Du har en useriøs arbeidsgiver. Det stemmer ikke. Det er ikke lov til å gjøre en avtale om at det ikke skal utbetales lønn. Kontrakt eller ikke har ikke noe å si, så lenge arbeidstaker kam sannsynliggjøre at hun har jobbet. 2
Gjest AmPo Skrevet 13. oktober 2018 #16 Skrevet 13. oktober 2018 40 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Det stemmer ikke. Det er ikke lov til å gjøre en avtale om at det ikke skal utbetales lønn. Kontrakt eller ikke har ikke noe å si, så lenge arbeidstaker kam sannsynliggjøre at hun har jobbet. Men ingen avtale er jo gjort? TS har ikke klart å synliggjøre. Hun fikk ikke betalt.
solmåneogstjerner Skrevet 13. oktober 2018 #17 Skrevet 13. oktober 2018 8 minutter siden, AmPo skrev: Men ingen avtale er jo gjort? TS har ikke klart å synliggjøre. Hun fikk ikke betalt. Hun kan sannsynliggjøre det i etterkant. Og da har hun krav på lønn. 2
Frostrose Skrevet 13. oktober 2018 #18 Skrevet 13. oktober 2018 22 minutter siden, AmPo skrev: Men ingen avtale er jo gjort? TS har ikke klart å synliggjøre. Hun fikk ikke betalt. Muntlig avtale er likeverdig med skriftlig, men det er selvsagt best å ha kontrakt.
Frostrose Skrevet 13. oktober 2018 #19 Skrevet 13. oktober 2018 Jeg ville sendt en mail til leder (slik at du får svaret skriftlig" og skrevet "Hei, jeg ser på lønnslippen at dere har glemt å betale meg for /dato/. Da jobbet jeg x antall timer. Overfører dere dette nå, eller må jeg vente til neste lønning?". Du viser at du er oppmerksom på at de har underbetalt deg. Samtidig gir du dem en sjanse til å rette det opp uten stor konflikt. 8
Gjest AmPo Skrevet 13. oktober 2018 #20 Skrevet 13. oktober 2018 (endret) 22 minutter siden, Frostrose skrev: Muntlig avtale er likeverdig med skriftlig, men det er selvsagt best å ha kontrakt. De hadde ingen muntlig avtale heller. Endret 13. oktober 2018 av AmPo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå