AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #1 Skrevet 12. oktober 2018 Butikken stenger f.eks kl 22.00, 23.00, 24.00, men ølsalget stenger kl. 20.00. Hvorfor kan ikke bare ølsalget være så lenge butikken er åpen? Jeg skjønner ikke vitsen? Og hvorfor skal den være kortere på en Lørdag? Som en person som drikker svært sjeldent (en gang hver andre eller tredje mnd.), så irriterer dette meg grenseløst. Plutselig finner folk ut kl. 20.30 at de har lyst å ta noen pils, og da er det for sent. "Du kan jo bare kjøpe inn for å ha liggende!" - vel, for min del så har jeg svært begrenset med plass. Kjøleskapet er lite, og alt av skuffer og skap er fult. Da ender det heller opp med at jeg kjøper en flaske brennevin eller liknende. Og det slår aldri feil: Hver Fredag eller Lørdag, så er det noen stakkarer som er 1 min for seint, og må legge fra seg ølboksene. Anonymkode: 87046...fbe 13
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #2 Skrevet 12. oktober 2018 Ja livet er hardt du? Vær glad du ikke lever for 200 år siden (og det er faktisk ikke lenge siden), da hadde du ikke kunnet dratt på butikken og kjøpt øl. Hovedårsaken er å redusere alkohol konsumet blant befolkningen. Da spesielt å redusere antall stup fulle individer pr dag. En person som kjøper alko kl 1600 er mest sansynlig ikke beruset når han hndler og handler kanskje rasjonelt. Dersom butikken hadde solgt øl kl 23, øker odsen for at riv fulle folk drar å kjøper en kasse ekstra og festen varer til neste dag. Det er også for å slippe fulle folk i butikkene på kveldene. Øl på 4% med humle er neppe det værste som kan selges, så den kunne de fortsatt å selge lenge egentlig. Men polvare politikken er ganske rasjonell. Anonymkode: 4d772...312 9
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #3 Skrevet 12. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ja livet er hardt du? Vær glad du ikke lever for 200 år siden (og det er faktisk ikke lenge siden), da hadde du ikke kunnet dratt på butikken og kjøpt øl. Hovedårsaken er å redusere alkohol konsumet blant befolkningen. Da spesielt å redusere antall stup fulle individer pr dag. En person som kjøper alko kl 1600 er mest sansynlig ikke beruset når han hndler og handler kanskje rasjonelt. Dersom butikken hadde solgt øl kl 23, øker odsen for at riv fulle folk drar å kjøper en kasse ekstra og festen varer til neste dag. Det er også for å slippe fulle folk i butikkene på kveldene. Øl på 4% med humle er neppe det værste som kan selges, så den kunne de fortsatt å selge lenge egentlig. Men polvare politikken er ganske rasjonell. Anonymkode: 4d772...312 Alkoholikerne kjøper drikka si tidlig på dagen, og folk som skal på fest i helgene har kjøpt det de trenger. Er kl. 22.00 og du plutselig skulle få lyst på en kald pils, så må du enten dra på byen eller vente til neste dag. Folk som skal feste gjennom natta finner vanligvis ikke ut at de skal ha nach før etter utestedene stenger, og da er jo butikkene stengt for lengst. Ja, det er sikkert legitimitet til argumentene, at man ikke vil ha masse fulle folk på butikkene mellom 21 og stengetid, men jeg kan ikke tro at forlenget ølsalg vil ha noen som helst merkbar effekt på samfunnet. Før i tiden (som jeg husker) så kjøpte jo folk inn langt mer alkohol, enten fordi ølutsalget stengte tidlig (når man ikke kunne kjøpe øl i butikk), eller fordi det var latterlige lokale regler om at folk f.eks ikke kunne kjøpe under et vist antall pils. Anonymkode: 87046...fbe 8
kvinne35+ Skrevet 12. oktober 2018 #5 Skrevet 12. oktober 2018 Fordi overstadig berusede mennesker da renner inn dørene med vulgært språkbruk og stort temperament over hvorfor i alle dagen noen kan påstå de er synlig beruset og derfor ikke kan kjøpe alkohol. 4
Papirfly Skrevet 12. oktober 2018 #6 Skrevet 12. oktober 2018 Tråden er ryddet for krenkende innlegg. Papirfly, mod.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #7 Skrevet 12. oktober 2018 2 timer siden, kvinne35+ skrev: Fordi overstadig berusede mennesker da renner inn dørene med vulgært språkbruk og stort temperament over hvorfor i alle dagen noen kan påstå de er synlig beruset og derfor ikke kan kjøpe alkohol. Og det gjør de kl 20.00 på hverdager og kl. 18.oo på lørdager? okai... Anonymkode: 768c4...7bc 8
kvinne35+ Skrevet 13. oktober 2018 #8 Skrevet 13. oktober 2018 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og det gjør de kl 20.00 på hverdager og kl. 18.oo på lørdager? okai... Anonymkode: 768c4...7bc Du spurte hvorfor ølsalget ikke kunne vare like lenge som butikkene er åpne og oppsummerte følgende klokkeslett 22.00, 23.00, 24.00. Likevel med de tidene som er i dag så er det enkelte som kommer inn synlig beruset med alkohol ånde og små gira og stresset og blir sur og ubehagelig. Med ølsalg til kl. 22.00, 23.00, 24.00 ville det garantert skjedd!! Endret 13. oktober 2018 av kvinne35+ 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #9 Skrevet 13. oktober 2018 Da kjøper du noen øl, lar de stå et eller annet sted, og skviser en i fryseren en liten stund når du får lyst på. Da slipper du å syte over det lenger Anonymkode: 4aa66...86d 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #10 Skrevet 13. oktober 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Butikken stenger f.eks kl 22.00, 23.00, 24.00, men ølsalget stenger kl. 20.00. Hvorfor kan ikke bare ølsalget være så lenge butikken er åpen? Jeg skjønner ikke vitsen? Og hvorfor skal den være kortere på en Lørdag? Som en person som drikker svært sjeldent (en gang hver andre eller tredje mnd.), så irriterer dette meg grenseløst. Plutselig finner folk ut kl. 20.30 at de har lyst å ta noen pils, og da er det for sent. "Du kan jo bare kjøpe inn for å ha liggende!" - vel, for min del så har jeg svært begrenset med plass. Kjøleskapet er lite, og alt av skuffer og skap er fult. Da ender det heller opp med at jeg kjøper en flaske brennevin eller liknende. Og det slår aldri feil: Hver Fredag eller Lørdag, så er det noen stakkarer som er 1 min for seint, og må legge fra seg ølboksene. Anonymkode: 87046...fbe Les alkoholloven! Anonymkode: b07ca...d10 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #11 Skrevet 13. oktober 2018 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-02-27?q=alkohol loven#KAPITTEL_3 Anonymkode: b07ca...d10 1
Cuntzilla Skrevet 13. oktober 2018 #12 Skrevet 13. oktober 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Alkoholikerne kjøper drikka si tidlig på dagen, og folk som skal på fest i helgene har kjøpt det de trenger. Er kl. 22.00 og du plutselig skulle få lyst på en kald pils, så må du enten dra på byen eller vente til neste dag. Folk som skal feste gjennom natta finner vanligvis ikke ut at de skal ha nach før etter utestedene stenger, og da er jo butikkene stengt for lengst. Ja, det er sikkert legitimitet til argumentene, at man ikke vil ha masse fulle folk på butikkene mellom 21 og stengetid, men jeg kan ikke tro at forlenget ølsalg vil ha noen som helst merkbar effekt på samfunnet. Før i tiden (som jeg husker) så kjøpte jo folk inn langt mer alkohol, enten fordi ølutsalget stengte tidlig (når man ikke kunne kjøpe øl i butikk), eller fordi det var latterlige lokale regler om at folk f.eks ikke kunne kjøpe under et vist antall pils. Anonymkode: 87046...fbe Det er forsket på dette, og det er en sammenheng mellom alkoholforbruk (og -misbruk) og tilgjengelighet. Så tro kan du gjøre i kjerka, det finnes kunnskap og fakta her man kan forholde seg til i stedet. 8
Husholdning1 Skrevet 13. oktober 2018 #13 Skrevet 13. oktober 2018 Denne regelen gir som du sier lite mening. Alkoholikerne kjøper alkoholen på dagtid, og overstadige berusede mennesker kan da like godt gå innom butikken etter ølsalget er stengt. 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #14 Skrevet 13. oktober 2018 31 minutter siden, Husholdning1 said: og overstadige berusede mennesker kan da like godt gå innom butikken etter ølsalget er stengt. Men da slipper man å krangle hvorfor akkurat de ikke får kjøpe alkohol, selv om andre får lov. Siden de vet det går de sjelden inn i butikken og krangler, slik fulle folk gjør på utesteder. Anonymkode: 2cb15...a06 4
Gjest xfs367 Skrevet 13. oktober 2018 #15 Skrevet 13. oktober 2018 (endret) Fordi arrogante sosialdemokrater som ser det som sin oppgave å legge seg opp i alt du foretar deg, under dekket av "folkehelse". A.k.a. "folkehelse-fascisme". Endret 13. oktober 2018 av xfs367
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #16 Skrevet 13. oktober 2018 17 hours ago, AnonymBruker said: Ja livet er hardt du? Vær glad du ikke lever for 200 år siden (og det er faktisk ikke lenge siden), da hadde du ikke kunnet dratt på butikken og kjøpt øl. Det er mange teite innlegg på KG altså, men noen ganger må man bare stoppe opp og tenke "hva faen???". Anonymkode: 4cc72...fbc 7
Aurora** Skrevet 13. oktober 2018 #17 Skrevet 13. oktober 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Bu hu Anonymkode: 72126...be6 Hva er poenget med en slik kommentar? 5
FrankDrebin Skrevet 13. oktober 2018 #18 Skrevet 13. oktober 2018 De stenger de tidene fordi de tror folk drikker mindre når de gjør det sånn. 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #19 Skrevet 13. oktober 2018 Tåpelig moralisme, ingen andre grunner. Folk kjøper heller inn mer når butikkene selger alkohol og drikker mer på en gang som resultat, akkurat slik Stortinget ønsker det. Anonymkode: 132c6...5a5 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #20 Skrevet 13. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tåpelig moralisme, ingen andre grunner. Folk kjøper heller inn mer når butikkene selger alkohol og drikker mer på en gang som resultat, akkurat slik Stortinget ønsker det. Anonymkode: 132c6...5a5 Enig. Utenlandske venner har kommentert hvor fulle folk er om helgene i Norge. En gang, var noen fra Italia på besøk, og de ble faktisk svært "bekymret" for en fyr som var så drita at han knapt kunne gå, han skrek og sang sanger, oppførte seg direkte tilbakestående...de trodde det feilet han noe, men jeg måtte jo bare forklare at det var alkoholinntaket og at dette er normalt i Norge om helgene. Har selv vært mye utenlands og har til gode å se en så full person. Svar til ts:Det er Norge, det skal være masse rare ulogiske regler her. Det er ikke engang lov å blande spriten over drinken. Spriten skal oppi først. Det er heller ikke lov å ta betalt for dobbel cognac eller lignende. Begge skal være separert. ellers kan du få sparken hvis det er kontroll. folk eier ikke avslapning her. Anonymkode: 7142c...958 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå