Gå til innhold

Har jeg sjangse å komme inn på boligmarkedet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er nylig utdannet sykepleier i 100% stilling. Har 416 000 i årslønn, og ca. 36 000 i helg/kveldstillegg. Har studielån på 300 000 og har vært dum nok til et forbrukslån på rundt 40 000..

Har egenkapital på ca. 100 000 og har foreldre som kan stille som kausjonister.

Den eilighethetene jeg har sett på på finn.no som er aktuelle har en prisantydning på 1, 75 mill. Den har ligget ute i over en mnd, så mulig det går ann å få den til under prisantydning også? Jeg bor ikke i en stor by, så det er lave boligpriser her jeg bor. Dette er en leilighet på 85 kvadrat bygget i 2004. Felleskostnader er på 500 - i mnd.

Jeg tørr rett og slett ikke gå i banken fordi jeg er flau over gjelden min og er redd for å bli skuffet/ at de skal tenke negativt om meg. Jeg har heller ingen sparepenger bortsett fra det jeg har på bsu.. 

Har jeg sjangs å få den leiligheten? Og er det mulig å få litt mer i lån til møbler/hvitevarer? Evt. at foreldrene er kausjonister på alt av egenkapitalen og jeg kan bruke av bsu til møbler? Nytter ikke med leilighet når jeg ikke har noe av møbler..

Anonymkode: 2366e...8ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg er nylig utdannet sykepleier i 100% stilling. Har 416 000 i årslønn, og ca. 36 000 i helg/kveldstillegg. Har studielån på 300 000 og har vært dum nok til et forbrukslån på rundt 40 000..

Har egenkapital på ca. 100 000 og har foreldre som kan stille som kausjonister.

Den eilighethetene jeg har sett på på finn.no som er aktuelle har en prisantydning på 1, 75 mill. Den har ligget ute i over en mnd, så mulig det går ann å få den til under prisantydning også? Jeg bor ikke i en stor by, så det er lave boligpriser her jeg bor. Dette er en leilighet på 85 kvadrat bygget i 2004. Felleskostnader er på 500 - i mnd.

Jeg tørr rett og slett ikke gå i banken fordi jeg er flau over gjelden min og er redd for å bli skuffet/ at de skal tenke negativt om meg. Jeg har heller ingen sparepenger bortsett fra det jeg har på bsu.. 

Har jeg sjangs å få den leiligheten? Og er det mulig å få litt mer i lån til møbler/hvitevarer? Evt. at foreldrene er kausjonister på alt av egenkapitalen og jeg kan bruke av bsu til møbler? Nytter ikke med leilighet når jeg ikke har noe av møbler..

Bsu kan du ikke bruke til møbler, kjøp billig eller gratis møbler på finn.no, så kan du bytte ut etterhvert. Du får ikke lån til mer enn leiligheten, heller ikke omkostninger, det må du dekke selv. 

• Liker 1
Skrevet

Ville begynt med å betale ned forbrukslånet. Hvis du har et kredittkort/kontokreditt med rentefri nedbetalingsperiode, ville jeg betalt alt du kan av lønnen inn på forbrukslånet, og brukt kredittkortet frem til neste måned, hvor du betaler ned alt på kredittkortet, osv osv. Ikke anbefalt metode hvis du ikke har kontroll på økonomien, fordi det krever at du faktisk betaler ned kreditten i tide (blir dyrt hvis ikke). Da er du kvitt forbrukslånet, og kan gå i banken. 

MEN, jeg ville anbefalt deg å spart mer før du kjøper, med mindre du leier dyrt. Det er dyrt å eie! Uforutsette utgifter kan dukke opp hele tiden. 

Anonymkode: 87aec...34c

Skrevet

40K i lån utenom studielån er ingen ting å skjemmes over. Var jeg deg ville jeg snakket med en eller flere banker om boliglån. Det er den eneste måten du får vite hvor du faktisk står. Sier banken at du bør gjøre ditt eller datt for å få lån, så vet du akkurat hva du bør gjøre fremover. Du bør også høre hvor mye foreldrene dine kan kausjonere for. Da blir det lettere for banken å beregne. Du vil så få tall å gå ut ifra når du ser etter leilighet. Prut gjerne om du ser noe som har lagt ute for salg lenge.

Banken ser på betalingsvilje i tillegg til  betalingsevne. Om du viser at du har kontroll over økonomien din har du større sjanse for å få lån. Jeg regner med du betaler ned på lånene dine som du skal? Eller gjerne mer? 

Anonymkode: 5931c...028

Skrevet

Takk for svar dere! :)

Jeg betaler ned på forbrukslånet, har allerde betalt ned 20 000 så har 40 igjen.. Er ikke kredittkort, men typ Klarna/Collector nedbetaling.. får ikke betalt mer enn rundt 5-6000 i mnd slik ting ligger ann nå, og foreldrene osv lurer jo på hvorfor jeg ikke er på utkikk etter mitt eget snart.. men tørr ikke fortelle dem om forbrukslånet.. får heller ikke lagt mer av på bsu pga. dette.

Foreldrene mine har god økonomi og eier et hus og en leilighet i Spania som er betalt ned. Så de kan kasjonere for det jeg evt. måtte trenge. 

Så det er ikke mulig å få litt mer i lånet til møbler? Og er det en realistisk mulighet for at jeg kan kjøpe til 1,75 mill?

Skrevet

Bankene har blitt strenge på 15 % EK, kan hende det er bedre om du kan låne de pengene av foreldrene dine? Si boligen går til prisantydning. Du trenger da 262000 i EK, 162.000 kr i tillegg til dine 100000. Da blir det lånet du må få tak i ca 1,55 (du må også betale dokumentavgift!). Med studielån 300K og forbrukslån 40K er vi da på knapt 1,9 mill. Synes det hørtes mye ut med din inntekt jeg, særlig siden du tydeligvis tidligere har brukt mer enn dit du har tjent og tatt opp forbrukslån - da på et tidspunkt der du ikke hadde gjeld? 

Kan du låne/få forskud på arv av foreldrene dine så du har nok EK?

Hvis jeg var deg ville jeg uansett kvittet meg med forbrukslånet før jeg gikk til banken, da kan du fortelle dem at du har klart å kvitte deg med så og så mye gjeld så og så fort - da viser du betalingsvilje og ansvarlighet, fremfor å komme til banken og be dem rydde opp i økonomien din. 

Anonymkode: 79a90...0cc

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere! :)

Jeg betaler ned på forbrukslånet, har allerde betalt ned 20 000 så har 40 igjen.. Er ikke kredittkort, men typ Klarna/Collector nedbetaling.. får ikke betalt mer enn rundt 5-6000 i mnd slik ting ligger ann nå, og foreldrene osv lurer jo på hvorfor jeg ikke er på utkikk etter mitt eget snart.. men tørr ikke fortelle dem om forbrukslånet.. får heller ikke lagt mer av på bsu pga. dette.

Foreldrene mine har god økonomi og eier et hus og en leilighet i Spania som er betalt ned. Så de kan kasjonere for det jeg evt. måtte trenge. 

Så det er ikke mulig å få litt mer i lånet til møbler? Og er det en realistisk mulighet for at jeg kan kjøpe til 1,75 mill?

Hvis du bare kan betale 5000-6000 på lånet hver måned kan du ikke ha gjeld på 1,9 mill. Si renta stiger til 5 % på boliglånet - da er renteutgiftene alene 7917 kr i måneden. Du får skattefradrag på 22 %, da er det fortsatt 6175 kr i mnd. Så må du betale avdrag i tillegg, og det blir ganske mange tusen det også. Det tror jeg ikke du får noen banker med på dessverre. 

Anonymkode: 79a90...0cc

Skrevet

Takk for svar :) mange gode tips og muligheter!

Jeg kan bare betale 5-6 000 nå pga jeg også betaler 7000 leie.. Det slipper jeg jo når jeg betaler ned på boliglån! 

Skrevet
4 timer siden, Tvist skrev:

Bsu kan du ikke bruke til møbler, kjøp billig eller gratis møbler på finn.no, så kan du bytte ut etterhvert. Du får ikke lån til mer enn leiligheten, heller ikke omkostninger, det må du dekke selv. 

Er det fast stilling du har, eller vikariat?

Anonymkode: da3d8...850

Skrevet

Jeg har 100% fast stilling. :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) mange gode tips og muligheter!

Jeg kan bare betale 5-6 000 nå pga jeg også betaler 7000 leie.. Det slipper jeg jo når jeg betaler ned på boliglån! 

Hvorfor ikke mer? 

Du må jo ha utbetalt rundt 25 000? Hvor går resten av pengene? 

Da jeg var nyutdannet og med 7000 i husleie sparte jeg over 10 000 i måneden gjennom å leve litt stramt mens jeg sparte til bolig. Du som har forbruksgjeld burde i alle fall prioritere nedbetaling og sparing. Den gjelda der er dyr og flaut å ta med til banken. 

Anonymkode: 822e5...802

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...