Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2005 #1 Skrevet 20. mars 2005 Jeg vurderer og kjøpe meg leilighet, men lurer på om jeg har råd og om det er lurt. Jeg kommer uansett til å flytte fra der jeg bor nå, fordi jeg ikke trives i det kollektivet, og tanken om at det kanskje ville lønt seg å kjøpe har kommet opp. Jeg er student, 21 år. Har egenkapital på ca 350 000, studielån på ca 100 000. Lever stort sett på studielånet og sparer det jeg tjener i ferier. Nå betaler jeg 2700 i husleie, pluss strøm. Jeg har lyst til å kjøpe relativt sentralt i Trondheim, nærmere bestemt på Moholt for dem som er kjent i området. Regner med å måte låne ca 1 mill. Hvor mye tror dere banken vil låne meg, og er det lurt av meg å kjøpe?
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2005 #2 Skrevet 20. mars 2005 Må du kjøpe akkurat der? Du kan få leilighet med i 800' andre steder. Lag en budsjett og avtal med flere banker om å få lånesamtale. Da får du fort høre hvor mye de er villig til å låne deg.
Gjest Madeline Skrevet 20. mars 2005 #3 Skrevet 20. mars 2005 Hvis du lever av studielån og bare tjener penger i feriene, tviler jeg på at du får lån. Studielån blir regnet som gjeld og ikke inntekt.
tommeline Skrevet 20. mars 2005 #4 Skrevet 20. mars 2005 Skal du ha lån når du ikke har fast inntekt må du i alle fall ha forelder til å garantere for lånet. Vil tro du må regne med høyere utgifter enn 2700 pr mnd i tilbakebetaling av lån. Husk også at det blir høyere strømregning når du bor alene i leilighet enn i kollektiv. Samt kommunale avgifter.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #5 Skrevet 21. mars 2005 Du stiller jo sterkt med 350.000 i startkapital. Det er alltid lønnsomt å kjøpe,men du skal jo betjene lånet hver mnd. Vi betaler 7000 på en mill i lån Strøm 1000 tlf nrk komunale utgifter forsikring på hus bil fordsikring på bil+driftsutgifter matutgifter Det sier seg selv at du trenger mere enn studielån til det mnd utgifter
nyibyen Skrevet 21. mars 2005 #6 Skrevet 21. mars 2005 Jeg har nettopp kjøpt i Trondheim... Men jeg måtte vente til jeg fikk jobb etter studiene for å få nok i lån - og studielånet mitt er mye høyere enn ditt. Banken min krevde altså en fast ansettelse. Jeg bor alene, og måtte ta opp hele lånet på ca en mill. selv, og jeg hadde ikke turt det heller hvis jeg ikke hadde fast inntekt. Jeg har sett at de som reklamerer med at det lønner seg for studenter å kjøpe istedet for å leie, stort sett er borettslag / de som selger leiligheter som ikke er selveier. Da slipper man jo ofte å ta opp så mye lån med en gang....
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #7 Skrevet 22. mars 2005 Har avtale med banken i morgen, så får vi se hva de sier der. Mamma har sagt at hun kan betale avdrag på lån, dersom jeg betaler husleie+rentene på lånet, eventuelt omvendt, som et slags forskudd på arv.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #8 Skrevet 27. mars 2005 Banken ville låne meg opp til 1 million, så nå skal jeg ut på boligjakt.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2005 #10 Skrevet 28. mars 2005 Banken ville låne meg opp til 1 million, så nå skal jeg ut på boligjakt. Vær klar over at boligmarkedet vil krakke, kanskje ikke i morgen, men det vil garantert krakke. Fritz
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 28. mars 2005 #11 Skrevet 28. mars 2005 Vær klar over at boligmarkedet vil krakke, kanskje ikke i morgen, men det vil garantert krakke. Fritz ... og det kommer en ny bankkrise. Gjem penga dine i madrassen du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå