Husholdning1 Skrevet 12. oktober 2018 #21 Skrevet 12. oktober 2018 3 minutter siden, Atea skrev: Si meg, er du fortsatt like dum? Noen kan ikke velge seg vekk fra Oslo, de har familie og eldre foreldre her, for eksempel. Noen, som meg, kan ikke kjøre bil, pga. sykdom eller lyte. Så du mener at alle kan ta et valg, det er bare å flytte på landet? Hva når landsbygda blir presset av alle dine tilhengere? Vil prisene stige der da? Eller bør sånne som meg for eksempel gifte meg? Jeg er fortsatt like smart som før, ja. Hvis man er fattig med en slik inntekt skulle man hatt verge. 4
Atea Skrevet 12. oktober 2018 #22 Skrevet 12. oktober 2018 Just now, Husholdning1 said: Jeg er fortsatt like smart som før, ja. Hvis man er fattig med en slik inntekt skulle man hatt verge. Da sier vi at du HAR verge siden du klarer deg så fint, ikke sant? Du minner meg om en som kjøpte et hus og baserte seg på at all elendighet av familie skulle leie der, ja, nærmest bo gratis. 1
Husholdning1 Skrevet 12. oktober 2018 #23 Skrevet 12. oktober 2018 Akkurat nå, Atea skrev: Da sier vi at du HAR verge siden du klarer deg så fint, ikke sant? Du minner meg om en som kjøpte et hus og baserte seg på at all elendighet av familie skulle leie der, ja, nærmest bo gratis. Nei, jeg trenger ikke verge. Det er ikke jeg som tar idiotiske økonomiske valg. For øvrig er det jo dumt å være imot at folk skal bosette seg andre steder enn i byen om man vil betale minst mulug for et bosted i byen selv. 1
Atea Skrevet 12. oktober 2018 #24 Skrevet 12. oktober 2018 1 minutt siden, Husholdning1 said: Nei, jeg trenger ikke verge. Det er ikke jeg som tar idiotiske økonomiske valg. For øvrig er det jo dumt å være imot at folk skal bosette seg andre steder enn i byen om man vil betale minst mulug for et bosted i byen selv. Men til og med du forstår at ikke alle kan bosette seg utenfor byen, Oslo for eksempel? Hva er ditt forslag, jeg er ikke handy, hva skal jeg kjøpe når jeg ikke kan kjøre bil (jeg kan kjøre, men pga. sykdom kan jeg ikke det). Hvor skal jeg bo? Hva gjør jeg med min eldre mor? Hvordan skal jeg danne et sosialt nettverk på et nytt sted? Jeg har ikke tatt dumme, økonomiske valg, men spør deg likevel. Hva svarer du? 1
Husholdning1 Skrevet 12. oktober 2018 #25 Skrevet 12. oktober 2018 (endret) 3 minutter siden, Atea skrev: Men til og med du forstår at ikke alle kan bosette seg utenfor byen, Oslo for eksempel? Hva er ditt forslag, jeg er ikke handy, hva skal jeg kjøpe når jeg ikke kan kjøre bil (jeg kan kjøre, men pga. sykdom kan jeg ikke det). Hvor skal jeg bo? Hva gjør jeg med min eldre mor? Hvordan skal jeg danne et sosialt nettverk på et nytt sted? Jeg har ikke tatt dumme, økonomiske valg, men spør deg likevel. Hva svarer du? Jeg har da aldri sagt at alle kan bosette seg utenfor byen. Å bo dyrt har imidlertid konsekvenser, og det er mindre penger til overs etter bokostnader. Selv om man har prioritert slik så gjør det en ikke fattig. Endret 12. oktober 2018 av Husholdning1 1
Atea Skrevet 12. oktober 2018 #26 Skrevet 12. oktober 2018 3 minutter siden, Husholdning1 said: Jeg har da aldri sagt at alle kan bosette seg utenfor byen. Jo i tråder om uføretrygd, men kanskje jeg har lest feil og - eller tatt feil av brukernavn. 1
Husholdning1 Skrevet 12. oktober 2018 #27 Skrevet 12. oktober 2018 1 minutt siden, Atea skrev: Jo i tråder om uføretrygd, men kanskje jeg har lest feil og - eller tatt feil av brukernavn. Nei.
Atea Skrevet 12. oktober 2018 #28 Skrevet 12. oktober 2018 1 minutt siden, Husholdning1 said: Nei. Tar jeg så feil da når jeg synes å huske at du har anbefalt alle som har dårlig råd å flytte på landet? Da beklager jeg.
Husholdning1 Skrevet 12. oktober 2018 #29 Skrevet 12. oktober 2018 Akkurat nå, Atea skrev: Tar jeg så feil da når jeg synes å huske at du har anbefalt alle som har dårlig råd å flytte på landet? Da beklager jeg. Jeg anbefaler de som ha muligheten til å flytte dit man får mer for pengene, spesielt om man har lav inntekt. Jeg har fortsatt aldri sagt at alle kan bosette seg på landet.
Atea Skrevet 12. oktober 2018 #30 Skrevet 12. oktober 2018 3 minutter siden, Husholdning1 said: Nei. Jeg kan flytte fra Oslo selv, men vil da få en merkostnad på tusen kroner i strøm og par tusen i reiseutgifter. Pluss den sosiale faktoren, at jeg ikke vil ha noe nettverk. Pluss at jeg har bodd i byen i over tretti år. Jodda, jeg kan finne meg en handy man. Men hvor ofte gjør man det? Kan du forklare meg litt nærmere?
Atea Skrevet 12. oktober 2018 #31 Skrevet 12. oktober 2018 1 minutt siden, Husholdning1 said: Jeg anbefaler de som ha muligheten til å flytte dit man får mer for pengene, spesielt om man har lav inntekt. Jeg har fortsatt aldri sagt at alle kan bosette seg på landet. Nei, du har bare sagt at det lønner seg å bo på landet. 1
Husholdning1 Skrevet 12. oktober 2018 #32 Skrevet 12. oktober 2018 Akkurat nå, Atea skrev: Jeg kan flytte fra Oslo selv, men vil da få en merkostnad på tusen kroner i strøm og par tusen i reiseutgifter. Pluss den sosiale faktoren, at jeg ikke vil ha noe nettverk. Pluss at jeg har bodd i byen i over tretti år. Jodda, jeg kan finne meg en handy man. Men hvor ofte gjør man det? Kan du forklare meg litt nærmere? Den merkostnaden i strøm sliter jeg med å se hvor kommer fra? Hva man prioriterer høyest av å bo i kjente omgivelser eller ha friest mulig økonomi må man selv prioritere.
Husholdning1 Skrevet 12. oktober 2018 #33 Skrevet 12. oktober 2018 2 minutter siden, Atea skrev: Nei, du har bare sagt at det lønner seg å bo på landet. Korrekt. Fordi det gjør det.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #34 Skrevet 12. oktober 2018 Er dette en trolltråd? Anonymkode: e889b...ff3
Atea Skrevet 12. oktober 2018 #35 Skrevet 12. oktober 2018 2 minutter siden, Husholdning1 said: Jeg anbefaler de som ha muligheten til å flytte dit man får mer for pengene, spesielt om man har lav inntekt. Jeg har fortsatt aldri sagt at alle kan bosette seg på landet. Kommer arbeidsplassene løpende etter oss? Jeg er heldig og kan bo hvor jeg vil, men jeg har forpliktelser her jeg bor. Det er bare sånn det er med saken. Skal jeg la min gamle mor bli alene i Oslo by? Hva mener du jeg har av valg? Å bo med min mor?
Husholdning1 Skrevet 12. oktober 2018 #36 Skrevet 12. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er dette en trolltråd? Anonymkode: e889b...ff3 TS fikk kommentaren om at dette var på fattigdomsgrensen i en annen tråd, så tvilsomt.
Husholdning1 Skrevet 12. oktober 2018 #37 Skrevet 12. oktober 2018 1 minutt siden, Atea skrev: Kommer arbeidsplassene løpende etter oss? Jeg er heldig og kan bo hvor jeg vil, men jeg har forpliktelser her jeg bor. Det er bare sånn det er med saken. Skal jeg la min gamle mor bli alene i Oslo by? Hva mener du jeg har av valg? Å bo med min mor? Det er jevnt over enklere å få jobb i distriktene fordi det mangler folk til å utføre jobbene. Det er helt normalt å flytte fra foreldrene sine når man er voksen.
Atea Skrevet 12. oktober 2018 #38 Skrevet 12. oktober 2018 2 minutter siden, Husholdning1 said: Det er jevnt over enklere å få jobb i distriktene fordi det mangler folk til å utføre jobbene. Det er helt normalt å flytte fra foreldrene sine når man er voksen. Takk, det visste jeg liksom ikke. Nå er samtalen over. Ha en fin kveld, fyr i peisen, ta deg en kaffekopp. 1
Husholdning1 Skrevet 12. oktober 2018 #39 Skrevet 12. oktober 2018 2 minutter siden, Atea skrev: Takk, det visste jeg liksom ikke. Nå er samtalen over. Ha en fin kveld, fyr i peisen, ta deg en kaffekopp. Da lærte du noe nytt i dag også. Ikke verst for en som begynte "diskusjonen" med dette: 37 minutter siden, Atea skrev: Si meg, er du fortsatt like dum? Noen kan ikke velge seg vekk fra Oslo, de har familie og eldre foreldre her, for eksempel. Noen, som meg, kan ikke kjøre bil, pga. sykdom eller lyte. Så du mener at alle kan ta et valg, det er bare å flytte på landet? Hva når landsbygda blir presset av alle dine tilhengere? Vil prisene stige der da? Eller bør sånne som meg for eksempel gifte meg?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #40 Skrevet 12. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har utbetalt litt i overkant av 26.000,- kr etter skatt er trekt. Og fikk høre på en anna tråd her inne at jeg og mine 2 barn (som jeg har 50/50) er i fattigdomsgrensen. Er det virkelig lite utbetalt? Sitter ofte igjen med 5000-6000,- kr når neste lønning kommer på konto. Sparer noe av det, og betaler ekstra ned på billån og/eller studielån. Vi lever nok noe sparsommelig, men ikke så kjempe. Vi koser oss noe på kafe 1 gang i uka, kjøper inn ekstra godt til helgene vi har sammen. Kan dog sløse mindre med mat, er mye som blir kastet med 2 små. Klær kjøper vi både nytt og brukt. Jeg har faste utgifter som 4000,- kr i husleie, billån 3000,-, studielån 16000,-, canal digital, mobil, netflix, strøm, SFO og forsikringer. Har bachelorutdanning og jobber 100% dagtid i ukedagene. Så, er 26.000,- i en fattigdomsgrense? Blir bekymret for barna mine hvis noen mener det... Anonymkode: 67cbc...418 Nei dere er langt fra i fattigdomsgrensen. Hvor har du det i fra? Min mor har en trygd på ca 15 000 utbetalt, på den klarte hun å fø både seg selv og meg når jeg var mindreårig og gikk på skole. Vi led ingen nød vi heller. Vi hadde ikke råd til ferier, og hadde ikke annet enn en gammel bil, men jeg ville ikke betegne oss som fattige. Anonymkode: 505d3...320 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå