AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #1 Skrevet 12. oktober 2018 Hei! Nå må dere fine kvinner hjelpe meg; jeg er desperat! For en ukes tid siden fikk jeg en hemorroide, og i løpet av uken har den vokst (synes jeg), og blitt utrolig smertefull. Jeg klarer knapt å sitte, det gjør vondt å gå. Jeg jobber innen helsevesenet og har langt ifra en stillesittende jobb - noe jeg virkelig har merket på i dag! Hemorroiden er på størrelse med en cashewnøtt (unnskyld hvis dette ødelegger noens forhold til cashewnøtter!!). Den er utvendig, det går an å dytte den inn - men den propper liker fort ut igjen. Jeg har brukt Scheriproct salve nå i fire døgn - uten noen form for bedring. Har i dag kjøpt Alcos-anal, men apotekteknikeren sa at den inneholder det samme som Scheriproct, bare uten kortison. Kommer den da til å ha noen effekt? Jeg har arbeidshelg - og vurderer sterkt å ringe legevakt, for dette er mildt sagt ett smertehelvete! Ligger nå med isbit i bakenden - dette er intet annet enn svært ubehagelig! Andre tips, råd og erfaringer tas godt i mot! Anonymkode: 7d94c...13b 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #2 Skrevet 12. oktober 2018 Ring legevakten, helt innafor. Kan hende den er trombosert og da "tømmer" de den på en måte. Anonymkode: b39b9...361 6
isw Skrevet 12. oktober 2018 #3 Skrevet 12. oktober 2018 (endret) Nei - dette er ikke en sak for legevakten. Det er en sak for fastlegen. Nei, Alcos-anal er ikke det samme. Denne er effektiv, og inneholder et stoff som får blodårene til å trekke seg sammen og løse problemet. Hvis hemoroiden er «hard» kan det være en liten blodpropp i den, og dette er svært smertefullt. Da kan fastlegen snitte den opp og fjerne dette. Du kan evt ringe legevakten, men belag deg på nedprioritering og ventehelvete hvis du drar dit på kvelden Endret 12. oktober 2018 av isw
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #4 Skrevet 12. oktober 2018 1 minutt siden, isw skrev: Nei - dette er ikke en sak for legevakten. Det er en sak for fastlegen. Nei, Alcos-anal er ikke det samme. Denne er effektiv, og inneholder et stoff som får blodårene til å trekke seg sammen og løse problemet. Hvis hemoroiden er «hard» kan det være en liten blodpropp i den, og dette er svært smertefullt. Da kan fastlegen snitte den opp og fjerne dette. Du kan evt ringe legevakten, men belag deg på nedprioritering og ventehelvete hvis du drar dit på kvelden Jeg kan absolutt forstå hva du mener med at dette er en jobb for fastlege, ikke legevakt. Men som jeg skrev - så jobber jeg selv innen helsevesenet, og har veldig tett kontakt fastlege, også i jobbsammenheng. I tillegg er min fastlege bortreist, og jeg vil da bli henvist videre til en lege som er nærmeste pårørende til en av mine pasienter. Dette er jeg ikke komfortabel med. Og jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal holde ut til mandag, med arbeidshelg i tillegg. Eneste gangen det ikke er smertefullt er når jeg ligger på magen i sengen. Anonymkode: 7d94c...13b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #5 Skrevet 12. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan absolutt forstå hva du mener med at dette er en jobb for fastlege, ikke legevakt. Men som jeg skrev - så jobber jeg selv innen helsevesenet, og har veldig tett kontakt fastlege, også i jobbsammenheng. I tillegg er min fastlege bortreist, og jeg vil da bli henvist videre til en lege som er nærmeste pårørende til en av mine pasienter. Dette er jeg ikke komfortabel med. Og jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal holde ut til mandag, med arbeidshelg i tillegg. Eneste gangen det ikke er smertefullt er når jeg ligger på magen i sengen. Anonymkode: 7d94c...13b På vår legevakt tar vi i allefall inn de der det er mistanke om tromboserte hemoroider. Ring så får du høre hva de sier, praksisen på hvor streng man er på å ta inn pasienter er forskjellig rundt om i landet. Anonymkode: b39b9...361 2
isw Skrevet 12. oktober 2018 #6 Skrevet 12. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan absolutt forstå hva du mener med at dette er en jobb for fastlege, ikke legevakt. Men som jeg skrev - så jobber jeg selv innen helsevesenet, og har veldig tett kontakt fastlege, også i jobbsammenheng. I tillegg er min fastlege bortreist, og jeg vil da bli henvist videre til en lege som er nærmeste pårørende til en av mine pasienter. Dette er jeg ikke komfortabel med. Og jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal holde ut til mandag, med arbeidshelg i tillegg. Eneste gangen det ikke er smertefullt er når jeg ligger på magen i sengen. Anonymkode: 7d94c...13b Jeg vet jo ikke hvordan det er på din legevakt, men her er jeg ganske sikker på at hemoroider ikke får høy prioritet i Triage. Tenker også på at det er vondt å sitte der lenge. Beste alternativ (som jeg ville valgt) ville vært et privat legesenter.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #7 Skrevet 12. oktober 2018 16 minutter siden, isw skrev: Nei - dette er ikke en sak for legevakten. Det er en sak for fastlegen. Nei, Alcos-anal er ikke det samme. Denne er effektiv, og inneholder et stoff som får blodårene til å trekke seg sammen og løse problemet. Hvis hemoroiden er «hard» kan det være en liten blodpropp i den, og dette er svært smertefullt. Da kan fastlegen snitte den opp og fjerne dette. Du kan evt ringe legevakten, men belag deg på nedprioritering og ventehelvete hvis du drar dit på kvelden Dette kan du ikke mye om, hysj med deg. Ts, det kan være en trombosert hemoroide siden det er så smertefult. Det kan også være en analabcess som trenger å tømmes. Syns absolutt du kan kontakte legevakten for vurdering. Vanlige hemroider er en jobb for fastlegen, men for det første vet du ikke med sikkerhet at det er det det er, og når du har store smerter er det helt klart indikasjon for legevakt. God bedring! Anonymkode: 8d8e8...75e 7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #8 Skrevet 12. oktober 2018 Det kan være trombosert ytre hemoroide som må tømmes eller det kan være en indre, grad 4 (siden den kan dyttes inn men faller ut igjen). Da må det i så fall kanskje en HAL-RAR operasjon til. På Volvat koster dette 17000kr. Går du offentlig, kan den operasjonen ta måneder. Jeg selv var sengeliggende i to uker med en slik hemoride før op på Volvat. Var enormt plaget av hemoroider før, nå er det tre år jeg ikke har hatt noe. Anonymkode: 6f93e...12c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #9 Skrevet 12. oktober 2018 I min del av landet ringer man på forhånd til legevakten og sier hva det gjelder. Så setter de deg opp på time. Da slipper du å vente i timesvis på legevakten. Sjekk om det er mulig det du bor. Anonymkode: cdba6...552 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #10 Skrevet 12. oktober 2018 TS her igjen. Etter å ha ligget med isbit i rumpa i en time, smurt rikelig med alcos anal og tatt livet med ro så kjennes det mye bedre ut. Det kjennes ut som hemoroiden har blitt mindre - den er iallfall mye mindre vond! Om det er kombinasjonen av ising og alcos anal eller bare innbilning; det vet ikke jeg. Jeg velger uansett å avvente til i morgen for å se om alcos anal har hatt noen effekt. Som folk flest har jeg lite lyst til å stå på alle fire med rumpa bar foran en lege. Anonymkode: 7d94c...13b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #11 Skrevet 12. oktober 2018 Ikke rart det er lange køer på legevakten når folk løper dit med ting som en fastlege kan ta seg av. Anonymkode: 6569b...fe2
Gjest Optimo Skrevet 12. oktober 2018 #12 Skrevet 12. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke rart det er lange køer på legevakten når folk løper dit med ting som en fastlege kan ta seg av. Anonymkode: 6569b...fe2 Vet ikke med deg, men fastlegen min er ikke åpen fredag ettermiddag/kveld. Det er lenge til mandag, spesielt hvis man har sterke smerter.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #13 Skrevet 12. oktober 2018 Tips: kjøp medisinsk grønnsåpe på apotek. Scheriproct stikkpiller og salve. Sitt ca 20 min i så varmt vann du klarer sitte i, med en god dæsj grønnsåpe i hver kveld. Dusj av grønnsåpen etter badet, og sett stikkpille og bruk mye salve både inni og utenpå. Gjør dette hver kveld. Morgen bare dusj og salve. Dette hjelper- jeg lover. Holdt på slik i nesten 14 dager, og hemoroiden forsvant. Og min var diger og hard. Oppsøkte legevakt, og de hadde liten tro på at jeg klarte unngå operasjon. Men grønnsåpe og Scheriproct gjorde jobben. PS: Scheriproct inneholder mere aktive ingredienser enn Alcos anal. Bruk fortrinnsvis Scheriproct ved alvorlige plager. Lykke til! Anonymkode: 535c2...248
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #14 Skrevet 12. oktober 2018 23 minutter siden, Guile skrev: Vet ikke med deg, men fastlegen min er ikke åpen fredag ettermiddag/kveld. Det er lenge til mandag, spesielt hvis man har sterke smerter. Da venter man til mandag.En får kjøpt smertestillende krem til å smøre på Anonymkode: 6569b...fe2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #15 Skrevet 12. oktober 2018 I sommer hadde jeg en svær ytre trombosert hemoroide (som en liten drue), vondt å sitte, veldig ubehagelig å gå på do osv. Jeg turte ikke ta kontakt med legen men leste mye på nettet om at den etterhvert ville forsvinne av seg selv, selv om dette ville ta mange uker. Jeg smurte og smurte med analsalve og ventet, og den gikk jo ned til slutt men det tok nettopp mange uker. Hemoroider er virkelig noe av det mest idiotiske man skal bli plaget med. Anonymkode: 8a24c...38d 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #16 Skrevet 12. oktober 2018 Neste gang ringer du fastlegen din på morgenen, med en gang de åpner. De skal alltid ha satt opp noen akutt-timer, for feks uvi eller bihulebetennelser. Så slipper du å bli nedprioritert på legevakten. Skjønner det er kjipt å ha det så vondt over helgen. Anonymkode: b17c2...dd5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #17 Skrevet 12. oktober 2018 På legekontoret jeg jobber, blir faktisk pasienter videresendt til legevakt for å fjerne tromboserte HR. Fordi de har mer utstyr og kompetanse. Vanlige setter legene strikk på men er de store blir de altså videresendt. Så..... Prosedyren er forskjellig fra legevakt til legevakt. Derfor er det nesten fånyttes å spørre her inne. Ring 116117 så kommer du til nærmeste legevakt, og så spør du dem om prosedyre. Det er i ordets rette betydning drittvondt. Anonymkode: 4e468...260 5
kvinne35+ Skrevet 12. oktober 2018 #18 Skrevet 12. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Nå må dere fine kvinner hjelpe meg; jeg er desperat! For en ukes tid siden fikk jeg en hemorroide, og i løpet av uken har den vokst (synes jeg), og blitt utrolig smertefull. Jeg klarer knapt å sitte, det gjør vondt å gå. Jeg jobber innen helsevesenet og har langt ifra en stillesittende jobb - noe jeg virkelig har merket på i dag! Hemorroiden er på størrelse med en cashewnøtt (unnskyld hvis dette ødelegger noens forhold til cashewnøtter!!). Den er utvendig, det går an å dytte den inn - men den propper liker fort ut igjen. Jeg har brukt Scheriproct salve nå i fire døgn - uten noen form for bedring. Har i dag kjøpt Alcos-anal, men apotekteknikeren sa at den inneholder det samme som Scheriproct, bare uten kortison. Kommer den da til å ha noen effekt? Jeg har arbeidshelg - og vurderer sterkt å ringe legevakt, for dette er mildt sagt ett smertehelvete! Ligger nå med isbit i bakenden - dette er intet annet enn svært ubehagelig! Andre tips, råd og erfaringer tas godt i mot! Anonymkode: 7d94c...13b Søke operasjon?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #19 Skrevet 12. oktober 2018 Akkurat nå, kvinne35+ skrev: Søke operasjon? Søke operasjon etter ei uke med hemorroide? Jeg leser om mennesker som har hatt plagsomme hemorroider i månedsvis, men som ikke får operasjon. Anonymkode: 7d94c...13b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #20 Skrevet 12. oktober 2018 Jeg synes du kan ringe legevakt. Jeg fikk hemoroide under fødsel og jeg går på medisiner som medfører diaré flere ganger daglig så er sjeldent jeg bruker dem. Men i periodene jeg bruker de medisinene og hemoroiden popper frem har jeg så vondt at jeg sliter med å puste og har flere ganger slitt med å ikke lage lyder og begynne å gråte under dobesøkene. Så ring legevakten og få noe som kan hjelpe hvertfall for helgen Anonymkode: d2dfb...ab1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå