Gå til innhold

Hvordan unngå å sulte kattene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre katter, og nå har dyrlegen sagt at den katten skal slankes fordi den er litt overvektig og det er en risiko for at den har diabetes. Jeg har derfor kjøpt nytt tørrfôr til han, og må posjonere maten i løpet av dagen. De to andre kattene får fortsatt det vanlige foret.

Før så stod tørrfôr framme hele tiden, men siden de nå skal ha forskjellig mat så går ikke det lenger. Jeg gir de mat nå tre til fire ganger om dagen, og ser til at de spiser det foret dem skal ha ved å observere. Men jeg er så redd for at kattene mine skal sulte ved å ikke ha tørrfôr stående ute hele dagen? 

De spiser veldig lite virker det som når maten først er fremme da..

Vann er tilgjengelig hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker bare slankefor, og det får dem fri tilgang på. 
De to som ikke er så rund i kantene får litt ekstra godis og våtfor som tilleggsforing. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du følger det som står på baksiden av posen om vekt og anbefalt dose, så sulter de ikke av å få det. Når den ene katten min skulle på slankefor, fikk alle det. Bare å bytte til det og la det stå framme, hjalp mye. Mosjonerte han også med leker.

Du kan begynne å gi måltider til faste tider på døgnet, men vær obs på at de kan sluke maten altfor raskt da, siden de ikke er vandt med det, også kaste maten opp igjen. Det er ingen fare, men det er litt kjedelig.

Skrevet
4 minutter siden, Sphynx skrev:

Hvis du følger det som står på baksiden av posen om vekt og anbefalt dose, så sulter de ikke av å få det. Når den ene katten min skulle på slankefor, fikk alle det. Bare å bytte til det og la det stå framme, hjalp mye. Mosjonerte han også med leker.

Du kan begynne å gi måltider til faste tider på døgnet, men vær obs på at de kan sluke maten altfor raskt da, siden de ikke er vandt med det, også kaste maten opp igjen. Det er ingen fare, men det er litt kjedelig.

Dyrlegen anbefalte at de to andre kattene ikke skulle ha så mye av slankeforet, siden de er normalvektige.

Skrevet
1 minutt siden, tussi84 skrev:

Dyrlegen anbefalte at de to andre kattene ikke skulle ha så mye av slankeforet, siden de er normalvektige.

Pleier ikke være så farlig, men hør på din dyrlege. Om det blir vanskelig å passe på hvilken katt som skal ha hvilken mat, kan du kjøpe surefeed.

Skrevet
1 minutt siden, Sphynx skrev:

Pleier ikke være så farlig, men hør på din dyrlege. Om det blir vanskelig å passe på hvilken katt som skal ha hvilken mat, kan du kjøpe surefeed.

jeg får ringe dyrlegen på mandag, og forhøre meg litt mer. Det hadde vært fint om de kunne fått samme maten, og at heller de to andre kunne få litt ekstra mat inne i mellom.

Skrevet
2 minutter siden, tussi84 skrev:

jeg får ringe dyrlegen på mandag, og forhøre meg litt mer. Det hadde vært fint om de kunne fått samme maten, og at heller de to andre kunne få litt ekstra mat inne i mellom.

Jeg ser ingen problem i det. Tror nok dyrlegen vil si at du skal se det an selv. Du merker jo om de blir tynne, og det skal nok mye til :) hvis alle er kastrerte, er det greit å ha diettfor uansett mener de fleste.

Skrevet
1 minutt siden, Sphynx skrev:

Jeg ser ingen problem i det. Tror nok dyrlegen vil si at du skal se det an selv. Du merker jo om de blir tynne, og det skal nok mye til :) hvis alle er kastrerte, er det greit å ha diettfor uansett mener de fleste.

hannkatten skal gå ned 1 kg men de andre to ingenting-

Skrevet
10 minutter siden, tussi84 said:

Min dyrelege anbefalte å heller gi alle slankefor, og så tilleggsfore yngste. 
Da var eldste overvektig, mellomste normalvektig, og yngste undervektig. 
Eldste er fortsatt litt rund, og de andre to er i veldig fint hold. 

Skrevet
9 minutter siden, tussi84 skrev:

hannkatten skal gå ned 1 kg men de andre to ingenting-

Vi fikk ned katten var med diettfor. Han brukte 1 år på 1 kilo og det var vistnok veldig bra :)

De andre kommer nok ikke til å ta av seg fordi de blir satt på diettfor altså.

Skrevet
5 timer siden, Sphynx skrev:

Dyrlegen " vår"  sa at når man har 2 katter,  skal fôret tilpasses den overvektige.  Det er farligere å være overvektig enn tynn.  

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, tirben skrev:

Dyrlegen " vår"  sa at når man har 2 katter,  skal fôret tilpasses den overvektige.  Det er farligere å være overvektig enn tynn.  

Man kan jo også tillegsfore den som er tynn med våtfor inne på et eget rom feks. Så det er mye enklere å kontrollere det den veien, enn andre veien. 

Anonymkode: 379dc...b96

• Liker 1
Skrevet

Lær de to normalvektige å åpne en slik, så kan du ha tørrfor i den hele tiden. Den tjukke katten vil forhåpentligvis ikke klare åpne den https://www.coolstuff.no/Cat-Flip

Anonymkode: c2831...30b

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lær de to normalvektige å åpne en slik, så kan du ha tørrfor i den hele tiden. Den tjukke katten vil forhåpentligvis ikke klare åpne den https://www.coolstuff.no/Cat-Flip

Anonymkode: c2831...30b

Om to av kattene lærer seg det tar det nok ikke lang tid før tredjemann skjønner poenget også. 

Anonymkode: fc9e6...346

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...