Gå til innhold

PTSD og søvnmangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sluttet for noen måneder siden på antidepressiva. Jeg følte meg relativt klar etter langvarig bruk, samt at alle 4 merkene jeg hadde prøvd over 6 år (Cipralex, Atarax, Sarotex og Zoloft) ga meg alvorlige bivirkninger. 

Jeg har PTSD. Jeg har søkt masse hjelp og heldigvis kommet langt.  Nå kan jeg vel si at jeg er der hvor det "kun" er kroppen som henger igjen i traumene. Hodet er relativt stille.

Problemet mitt er: etter at jeg sluttet på antidepressiva har jeg mistet nattesøvnen. Ligger bare stille og ser ut i lufta, men får ikke sove før det kanskje har gått 7 timer, og om jeg er heldig sover jeg da i toppen 60 minutter.

Jeg får nå hjelp av en refleksolog både med PTSD og søvnproblematikken. Jeg kjenner at kroppen har blitt roligere, men behandlingsmessig har jeg dessverre ikke kommet dit at jeg klarer å sovne (og sove uavbrutt) uten hjelp fra medisiner enda,

Jeg har veldig få tabletter med Stilnoct igjen. Jeg har fått klar beskjed at jeg ikke får ny resept av min fastlege. 

Jeg har forsøkt å bruke mange forskjellige merker innen søvntabletter. Typ så mange forskjellige at legen har gitt litt opp.

Det ENESTE som har fungert til nå er Stilnoct.

Beklager hvis dette ble litt rotete skrevet, men jeg er altså på jakt etter noe som kan hjelpe meg med søvnen, frem til kroppen min klarer å finne den naturlig av seg selv.

Er det noen der ute med PTSD som har funnet noe som fungerer for dem?

Anonymkode: 474df...ae9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har PTSD. Jeg sliter selv med søvnmangel, har dog ikke gått på antidepressive enda da jeg først har ønsket å håndtere sorgen uten. (Traume etter dødsfall.) Men veien er nok kort før jeg tenker det må gå den veien snart.

Har selv gått på Stilnoct, og det er også det eneste som har funket for meg. Samme som deg nå, så får heller ikke jeg noen ny resept fra nå av. Jeg går på Circadin i tillegg, som er noe man skal ta hver kveld i så og så mange uker. Har du forsøkt dem? For meg funket det i starten, etter en stund, men det ble surr i lengden når de må tas til samme tid hver dag. Har du en kveld der du er lenger oppe, evt drikker et glass vin, så er det tilbake på start.

Skulle ønske jeg hadde noen råd til deg, men jeg sliter dessverre med det samme :( Ville bare si at du er ikke alene, og håper noen her inne har noen gode råd til deg. Jeg går av og til kveldsturer eller trener på kvelden når jeg orker, og det hjelper for så vidt litt på. Kanskje prøve disse kjerringrådene som søvndyssende te? 

Stor klem! 

Skrevet

Heisann, jeg føler med deg! De siste ti årene har vært prøving og feiling for min del. Jeg gikk dessverre på stilnoct og imovane i nesten ti år før jeg fant løsningen for meg. I løpet av disse årene trengte jeg en lege som forstod at selv om det ikke er bra, var det eneste alternativ for meg. Så jeg byttet lege den ene gangen jeg ble møtt med et blankt nei. Hun så ikke det større bildet.

Når det er sagt, har bivirkningene vært skikkelig ille av denne langtidsbruken, så jeg forstår at leger er skeptiske, men for meg var det enten det, eller å ikke fungere i hverdagen uten søvn. 

Det er jo ikke noe one size fits all, men løsningen for meg ble å bruke Vallergan som holder meg i ro/søvn om nettene og Brintellix som gir meg energi på dagtid (og dermed motvirker hangoveren jeg tidligere fikk av Vallergan så jeg ikke kunne bruke det). Jeg har aldri hatt det så bra som nå! 

Anonymkode: 8c722...8e4

Skrevet

Jeg har slitt enormt med søvnen i forbindelse med PTSD, og for meg fungerer ikke de tunge sovemedisinene (jeg bruker heller ikke antidepresiva, men av andre årsaker).

Jeg bruker nå en blanding av Circadin (melatonin) og antihistaminer (husker ikke merket i farta, men jeg får det på resept). Begge deler er relativt mildt, og i teorien ikke vanedanende. Og jeg får ikke hangover eller hallisunasjoner! Jeg har aldri hørt noe om at circadin skal tas til samme tid hver dag, og det er heller ikke noe jeg har praktisert.

Jeg veksler på hva jeg tar, ut i fra formen (den ene er sterkere enn den andre). Er det helt krise blander jeg dem.

Det eneste negative jeg har opplevd er at jeg får veldig VELDIGE drømmer. Ikke mareritt (det er lenge siden jeg hadde dem, uansett), men veldig realistiske, fargerike og surrealistiske drømmer. Det kan være litt slitsomt.

Anonymkode: b906a...78b

Skrevet

TS: Takk for alle svar så langt :)  

Jeg fikk helt forferdelige mareritt av Vallergan så det tør jeg ikke prøve igjen. Circadin hadde ingen effekt sist jeg prøvde det. 

Jeg forstår bekymringene til legen absolutt, men så  er det det der med at jeg skal leve frem til kroppen klarer å roe seg.

For min del føler jeg sterkt at den langvarige løsningen nok ligger i refleksologbehandlingen, men det er det der med å gjøre veien til løsningen så forsvarlig som mulig. 

Selv om det er forferdelig vondt å lese at mange av dere sliter med det samme som meg, er det utrolig godt å vite at jeg ikke er alene❤️

Skrevet

Kan jeg spørre om hvordan dere fikk ptsd? 

Jeg har det og. 

Anonymkode: 4b72b...2db

Skrevet

TS her: For min del var det mange traumatiske opplevelser frem til for 2 år siden og kronisk sykdom. Traumene vokste ytterligere da jeg aldri ble trodd/ sett av helsevesenet for mine kroniske plager. Og når behandlinger/medikamenter ikke fungerte på meg ble jeg en kasteball til neste lege.

Jeg er i dag kvitt de kroniske smertene (IKKE takket være helsenorge) men traumene fra fortiden og det å være "overlatt" til seg selv har satt dype spor. 

Skrevet

Jeg var også fortvilt en gang i tida på grunn av søvn og påtrengende minner. Jeg fikk tips om Valeriana natt, et naturpreparat med urter. Jeg har brukt det i tre korte perioder i livet mitt. Det hjelper på innsovinga og for å finne roen. Om en tar det og merker litt for liten effekt, kan en forsøke å øke dosen litt, tror det står i pakkningsvedlegget.

For å få kroppen til å roe seg, i tillegg til hodet, er psykomotorisk psysioterapi noe endel får noe ut av. Meditasjons og mindfullnesskurs kan også gi større kropslig ro.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS her: For min del var det mange traumatiske opplevelser frem til for 2 år siden og kronisk sykdom. Traumene vokste ytterligere da jeg aldri ble trodd/ sett av helsevesenet for mine kroniske plager. Og når behandlinger/medikamenter ikke fungerte på meg ble jeg en kasteball til neste lege.

Jeg er i dag kvitt de kroniske smertene (IKKE takket være helsenorge) men traumene fra fortiden og det å være "overlatt" til seg selv har satt dype spor. 

Takk. Trist du har opplevd det der 😕

Jeg har opplevd det samme. Ikke bli trodd altså. 

Vokst opp med incest, fysisk og psykisk vold. Måtte komme meg vekk selv sent i tennårene. 

Ikke prøv meditasjon og mindfullness som ble skrevet ovenfor. Har hørt flere tilfeller at dette kødder enda mer til systemet. Kanskje ikke til å begynne med men jo mer og mer man gjør det. Ikke lurt det der. 

Skrevet

Meditasjon og mindfullness kan hjelpe sett at man gjør det riktig men, hvis man må bruke en time hver eneste dag for å ha nytte av meditasjonen fungerer det ikke i lengden. 

Anonymkode: 8e1d0...673

Skrevet

Meditasjon og mindfullness kan hjelpe sett at man gjør det riktig men, hvis man må bruke en time hver eneste dag for å ha nytte av meditasjonen fungerer det ikke i lengden. 

Nei styr unnav! 

Skrevet

Jeg så en TED talk som pratet om mindfullness-effekt allerede ved at en gjør det noen minutter hver dag.

Det er vel som med all trening, det fungerer best om en vedlikeholder det jevnlig og over tid. Så jeg skjønner ikke helt det med "fungerer i lengden". Tenker du at du kan gjøre sitt-upps i to måneder for å ha magemuskler resten av livet?

• Liker 1
Skrevet

Jeg må bare spør, har du prøvd Seruquel? 

Anonymkode: 5d27c...e03

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet for noen måneder siden på antidepressiva. Jeg følte meg relativt klar etter langvarig bruk, samt at alle 4 merkene jeg hadde prøvd over 6 år (Cipralex, Atarax, Sarotex og Zoloft) ga meg alvorlige bivirkninger. 

Jeg har PTSD. Jeg har søkt masse hjelp og heldigvis kommet langt.  Nå kan jeg vel si at jeg er der hvor det "kun" er kroppen som henger igjen i traumene. Hodet er relativt stille.

Problemet mitt er: etter at jeg sluttet på antidepressiva har jeg mistet nattesøvnen. Ligger bare stille og ser ut i lufta, men får ikke sove før det kanskje har gått 7 timer, og om jeg er heldig sover jeg da i toppen 60 minutter.

Jeg får nå hjelp av en refleksolog både med PTSD og søvnproblematikken. Jeg kjenner at kroppen har blitt roligere, men behandlingsmessig har jeg dessverre ikke kommet dit at jeg klarer å sovne (og sove uavbrutt) uten hjelp fra medisiner enda,

Jeg har veldig få tabletter med Stilnoct igjen. Jeg har fått klar beskjed at jeg ikke får ny resept av min fastlege. 

Jeg har forsøkt å bruke mange forskjellige merker innen søvntabletter. Typ så mange forskjellige at legen har gitt litt opp.

Det ENESTE som har fungert til nå er Stilnoct.

Beklager hvis dette ble litt rotete skrevet, men jeg er altså på jakt etter noe som kan hjelpe meg med søvnen, frem til kroppen min klarer å finne den naturlig av seg selv.

Er det noen der ute med PTSD som har funnet noe som fungerer for dem?

Jeg har selv PTSD, flere diagnoser og søvnforstyrrelser. Jeg har alltid måtte gå på søvnmedisiner, ellers får jeg verken søvn eller fred. Dette ødelegger hele dagen til de som ikke sover, og det fortyrrer den kognitive utviklingen vår.

Du burde prate med behandler om søvnmedisiner som man ikke blir avhengig av.

Anonymkode: 66845...3c6

Skrevet

Ser noen nevner kroppen her. Hvordan kjenner dere det? Er det en kronisk hard spenning? Slipper spenningen litt de første timene hvis dere har sovet godt?

Anonymkode: d91a2...94b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...