Gå til innhold

Kan hentes innen 15.okt, kan hentes den 15?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Had fått mld om å hente en pakke på postnord. Der står det at pakken kan hentes innen 15.okt. Betyr det at jeg kan hente pakken den 15, eller blir den returnert da?

Anonymkode: 05115...940

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tanker?

Anonymkode: 05115...940

Skrevet

Ja blir returnert den 15

Anonymkode: e611c...a93

Skrevet

Innen 15. oktober er ferdig tenker jeg. Men du kan jo bare ta en rask telefon til postkontoret? :)

Anonymkode: 03933...ced

Skrevet

Den blir returnert til avsender 15. Men du vet jo ikke når på dagen de sender den i retur. Så enten hadde jeg vært der når de åpner eller så hadde jeg prøvd å få hentet den i løpet av helga. 

Anonymkode: 7f881...dd6

• Liker 1
Skrevet

Den blir ikke returnert den 15. Rart at så få (bare se på svar TS får) vet hva "innen" betyr når det gjelder tidsfrister. Det blir praktisert likt på posten, regninger, innleveringer på skolen, osv. Innen kan du i praksis lese som "innen utgangen av". Mao, du har til og med denne datoen. 

Anonymkode: 02077...4a4

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den blir ikke returnert den 15. Rart at så få (bare se på svar TS får) vet hva "innen" betyr når det gjelder tidsfrister. Det blir praktisert likt på posten, regninger, innleveringer på skolen, osv. Innen kan du i praksis lese som "innen utgangen av". Mao, du har til og med denne datoen. 

Når det står at pakken må hentes innen 15., må posten ha rett til å returnere pakken straks etter midnatt natt til 15. Mange venter nok til dagtid med returen, og enkelte venter vel også til påfølgende dag. Det kan dog ikke kritiseres at pakken er returnert dersom mottakeren først kommer for å hente pakken i det butikken åpner på hentefristdatoen.

Anonymkode: 3b965...915

Skrevet

Vi har returfrist  kl 10.00 da må pakkene være skannet og klar til henting. Så hos oss hadde du vært safe vist du kom før kl 10 15 okt. 

Skrevet

Da jeg jobbet i post i butikk, skulle pakkene sendes "den 15.". Vi hadde frist 9 eller 10 på å ta retur av pakker. 

Anonymkode: 6eeba...a76

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er forskjell på "innen", "innen utgangen av" og "frist".

"Innen" betyr før den datoen nevnt - dvs at du kan hente til og med den 14. Etter midnatt er "innen" utløpt.

"Innen utgangen av" og "frist" betyr at du har til.og med den datoen nevnt - dvs at du kan hente eller betale til og med den 15 - helt til midnatt (eller i praksis postens åpningstid og innen siste bankkjøring).

For betalingsfrister gjelder også unntaket om at dersom betalingsfrist er den 15., men den 15. er en dag uten bankkjøring så er betaling innen frist godtatt når bankkjøring går første bankdag etter helligdag. Unntatt fra dette er ved årskifte der en ønsker å ha skattefordel eller skattevirkning, renteinntekt eller lignende i et bestemt år - da må man betale dette senest med siste virkning på siste bankkjøring det året en ønsker skatte- virkning eller fordel, renteinntekt, osv. Altså: BSU med skattefordel for inntektsåret 2018 betyr at en må fylle opp BSU innen utgangen av den 31.12.2018 - men det holder ikke å gjøre det et minutt på midnatt. Man må utføre det med siste bankkjøring den dagen.

Skrevet

Er du uheldig så sender de pakken i retur veldig tidlig på morgenkvisten den 15. 

Anonymkode: 2ee94...2bb

Skrevet
På 12.10.2018 den 13.35, AnonymBruker skrev:

Det samme gjelder butikkene, og derfor er det mange som praktiserer med retur den 15. oktober når det står at pakken skal hentes innen 15. oktober. Så jeg ville absolutt ikke ha tatt det for gitt at pakken er der den 15. 

Anonymkode: 3276c...0e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...