Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ganske amatørmessig Instagramkonto tilegnet kjæledyret mitt. Bildene er ofte sjarmerende, men ikke spesielt fototeknisk gode. Det som skiller kontoen min fra en del andre er trolig at de viser et normalt dyrehold med et kjæledyr som ikke er utstaffert eller pyntet. Uansett: nå er det en utenlandsk aktør som kommenterer i bildestrømmen og sier at de ønsker å benytte noen av bildene mine, og ber meg kontakte dem. Den utenlandske aktøren ser, etter hva jeg kan forstå, seriøs ut. Dette kan jeg absolutt ingen ting om, og lurer derfor på hvordan jeg skal gå fram. Hva bør jeg tenke på? Rettigheter? Priser? Opprette ENK? Hvor kan jeg lese meg opp? Er det noen med egne erfaringer, positive og negative, der ute? 

Min umiddelbare tanker er at dette virker tungvint, vanskelig og jeg føler meg usikker, og at det enkleste derfor er å takke nei. Samtidig vil jeg gjerne lære mer om hvordan man eventuelt gjør slike ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opprette ENK? Det høres voldsomt ut. 

Nå kommer det jo an på hva de mener med å bruke bildene dine, har du fått noe mer info? Skal de bruke det til en reklame liksom, eller er det bare at de vil poste det på instagramprofilen sin og kreditere fotografen? For er det det siste, så tror jeg ikke det er normalt å be noe penger for det, da er det isåfall bare kreditering til fotografen så lenge du har gitt tillatelse. Dersom det er en konto med mange følgere vil det jo gjerne reknes som en ære å bli repostet. 

Men om det er snakk om i andre sammenhenger så kan det kanskje være lurt å opprette en avtale ja om hva du skal få for hvert bilde. Men jeg aner dessverre ingenting om prissetting eller hvordan gå frem.

Dersom det er noe de har gjort før så ville jeg nesten tro at det er de som burde komme på banen og fortelle litt om hva de kan tilby. Vil egentlig tro at firmaet i seg selv har en fast rutine og satser på det der. 

Håper noen andre kan gi deg bedre svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...