Gå til innhold

Huskjøp. Hvordan er det lurest å løse det når den ene tjener vesentlig bedre og har mye større egenkapital?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et vikariat nå men kommer til å bli student innen to års tid og da vil ikke fulltid jobb være mulig. Jeg har heller ingen betydelig egenkapital. Er det beste å la partner kjøpe alene og heller kjøpe meg inn i boligen senere? Tenker at jeg sikkert ikke virker attraktiv medlåntaker for banken..

Anonymkode: d07ed...2a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ts, men lurer på dette selv. Bare omvendt. Jeg har snart 400 000, min mulige partner har rundt 100 000 om jeg måtte gjette. Derfor for vedkommende ikke et veldig stort lån i banken. Blir det riktig at jeg eier 60-65% av boligen? Er dette en ulempe for noen av partene?

Bo i Oslo sentrum med leilighet på rundt 3 - 3.4M?

Vedkommende studerer nå og kommer til å få høyere lønn om noen få år.

Anonymkode: aceae...267

Skrevet

Skjer med at ingen vil gifte seg og dele livet sammen til de blir gamle? Dagens samfunn altså. Jeg, meg og mitt. Fint å ha skjerfordeling på eierskap til dere går fra hverandre. Lykke til. 

Anonymkode: d3413...6f6

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjer med at ingen vil gifte seg og dele livet sammen til de blir gamle? Dagens samfunn altså. Jeg, meg og mitt. Fint å ha skjerfordeling på eierskap til dere går fra hverandre. Lykke til. 

Joda, det er planen etterhvert. 

Anonymkode: d07ed...2a6

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De fleste som blir samboere går faktisk fra hverandre etterhvert. 

Her hadde samboeren min eid hus i mange år, og jeg ikke så lenge (jeg er 10 år yngre). Vi eier derfor ca 60/40 av boligen. Alternativet hadde vært at han hadde mindre i lån og jeg mer, og at vi eide 50/50. Vi har nå felles økonomi (tjener ganske likt), men hvis vi skal pusse opp for eksempel så betaler han mer enn meg av det (vi ordner det sånn at jeg da får differansen inn på min private sparekonto). Dersom vi gjør mindre ting som å male etc så betaler vi likt. 

Anonymkode: ffb4f...7eb

Skrevet

Vi har løst dette på ulike måter med de to boligene vi har kjøpt sammen (selv om man er gift trenger man ikke være dum):

Da vi kjøpte bolig 1 hadde jeg litt mer egenkapital, men ikke så mye at det var naturlig å skjevfordele eierbrøken. Vi hadde da ulik innbetaling på lånet (han betalte mer av lånet enn meg). Utfordringen med denne løsningen er at regnestykket for når man har betalt nok til å veie opp for den opprinnelige ulikheten blir litt vanskelig, spesielt hvis rentene endrer seg i løpet av låneperioden. I et slikt tilfelle ville det vært praktisk enklere med separate lån, men det droppet vi da det var dyrere. 

Da vi kjøpte bolig nr 2 hadde mannen min arvet endel penger, og vi valgte da å skjevfordele eierbrøken for å kunne likedele lånet. 

Anonymkode: 1d773...dde

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:
Da vi kjøpte bolig 1 hadde jeg litt mer egenkapital, men ikke så mye at det var naturlig å skjevfordele eierbrøken. Vi hadde da ulik innbetaling på lånet (han betalte mer av lånet enn meg). Utfordringen med denne løsningen er at regnestykket for når man har betalt nok til å veie opp for den opprinnelige ulikheten blir litt vanskelig, spesielt hvis rentene endrer seg i løpet av låneperioden. I et slikt tilfelle ville det vært praktisk enklere med separate lån, men det droppet vi da det var dyrere. 

Da vi kjøpte bolig nr 2 hadde mannen min arvet endel penger, og vi valgte da å skjevfordele eierbrøken for å kunne likedele lånet. 

Anonymkode: 1d773...dde

Bolig 1: Hvordan ble det IKKE skjevfordelt? Jeg er den første anonyme som kommenterte vedlegget her, les situasjonen.

Vedkommende har ikke mulighet til å eie mer enn meg, siden personen har ikke nok egenkapital + får ikke veldig høyt lån pga studier (Kan tjene 170' i året eller noe) .I dag kan man låne x5 årslønn.

Hvis man er to personer låner man vel hver for seg? F.eks Jeg låner 1.5M, mens den andre låner 1.2M (leste at dette het separert lån nå). Hvordan fungerer det samlet?

La oss si at tallene er følgende:

Meg EK: 400 000

Meg lån: 1 500 000

Partner EK: 200 000

Partner lån: 1 300 000

Vi trenger altså å låne rundt 1 800 000 totalt. Er dette mulig dersom partneren studerer og tjener maks 170 000 i året?

Hvis man tjener 170 000 i året, kan man egentlig kun låne 875 000,- (170 000x5).

Skrevet

Noen?

Skrevet

Hvis dere har felles økonomi og ønsker minst mulig uenigheter rundt oppgraderinger og opppussing er det best å eie 50/50. Så oppretter man hellere et privat lån på differansen mellom innskuddene slik at den som med seg mer inn får dette med seg ut ved Evt salg. Om man er felles om å betale vedlikehold og alt annet er det også rimelig at verdistigningen deles synes nå jeg når man er i et seriøst forhold. Man tar med seg det man kom med, men deler det man skaper sammen. Alternativt må man ha separat økonomi og den ene parten betale en større andel av alt fra oppussing til forsikring og andre utgifter, og da blir jo i praksis felles økonomi en umulighet. Dette går jo kanskje så lenge man ikke har barn, men etter det synes jeg man må tenke mer som et team og en familie.

Anonymkode: 452d0...19e

Gjest Blondie65
Skrevet

Ulik eierandel eller ulik størrelse på lånet er vel de mulighetene som finnes. Jeg antar at dere etterhvert skal kjøpe større bolig og da vil dere jo begge ha spart opp mer midler i økt verdi i boligen. Da kan jo eierandel endres tilsvarende.

Skrevet

Ett eksempel er der han tjener mest, hun har større egenkapital, men han kjøper seg inn i boligen over tid ettersom han betaler større del av lånet. 

Det er en stor forskjell til ts og hennes samboer. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort hvis jeg var samboeren. Sannsynligvis laget en avtale om at du oppnår en større eierandel etter hvert. Men, det forutsatte at du generelt er flink økonomisk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...