Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2005 #1 Del Skrevet 20. mars 2005 Oppdaga nettopp at vi spiste røkte kjøttpølser til middag i dag, med holdbarhetsdato 15. mars!! Den ene pakken hadde dato 27.3. dermed oppdaga vi ikke den andre før etterpå... Er redd ungene kan ha fått de gamle pølsene.. Hvor lenge går det før vi evt. blir dårlige? Er det stor fare for at noen blir sjuke i dette tilfellet? Oppdaga en svak, sur lukt, men ikke mye. Pakken var uåpna og har ligget i kjøleskapet hele tiden.. Vi stekte pølsene før vi spiste dem.. Er det noe håp om at jeg overreagerer på disse 5 dager for gamle pølsene? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin S Skrevet 20. mars 2005 #2 Del Skrevet 20. mars 2005 Det går nok sikkert bra. 5 dager er jo ikke SÅ mye. Siden de ikke var åpnet heller, så går det nok så bra så! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 20. mars 2005 #3 Del Skrevet 20. mars 2005 Jeg er sikker på at det har gått helt bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 20. mars 2005 #4 Del Skrevet 20. mars 2005 Det skjer sannsynligvis ingen verdens ting! Skikkelig dårlige pølser lukter så forferdelig at det ville du ha merket! Husk at datomerkingen på matvarer inneholder en god sikkerhetsmargin! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2005 #5 Del Skrevet 20. mars 2005 Er det noe håp om at jeg overreagerer på disse 5 dager for gamle pølsene? :o Ja. Definitivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #6 Del Skrevet 21. mars 2005 Dette med dato skal du ikke henge deg så mye opp i. dette er lovbestemt,men det betyr ikke at du IKKE kan spise den. Og betyr ikke at du må kaste den. best før...betyr det. Det har vert fokusert mye på dette pga vi kaster mat for millioner i Norge. Hva med egg? Nå har de forlenget holdbarhetsdatoene på egg pga eggkrisen i fjor. De er da like gode. Det er spesiell mat du skal være oppmerksom på ang dato. Bla salater,remulade,roastbiff osv. I privathem så skal du ike se deg blind på dato. Hadd edet vert farlig for dere å spise noen dager etter dato, så hadde det stått på pakken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 21. mars 2005 #7 Del Skrevet 21. mars 2005 Er det liv i dere enda??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #8 Del Skrevet 21. mars 2005 Er det liv i dere enda??? Tenk, vi lever i beste velgående hele familien i dag! Ingen ble syke av de gamle pølsene, og jeg trekker et lettelsens sukk! Tusen takk for at dere fikk beroliga meg i går! Ble helt dårlig jeg, når jeg så datoen på pølsene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 21. mars 2005 #9 Del Skrevet 21. mars 2005 Det heter "best før" - ikke "verst etter" ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. mars 2005 #10 Del Skrevet 21. mars 2005 Synes de burde bytte teksten til "smaker rart etter" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 23. mars 2005 #11 Del Skrevet 23. mars 2005 Det heter "best før" - ikke "verst etter" ;-) Er forskjell på "best før"merking og "holdbar til". Varer merket med best før (tørrvarer og frysevarer) er ikke farlig å spise etter datoen, men man kan risikere dårligere produkt (f.eks fargeendring). Varer som er merket holdbar til (ferskvarer) er det ingen garanti for skal være bra kvalitet på etter datoen (men det settes jo ofte en kortere holdbarhet enn det varene tåler). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest happyending Skrevet 23. mars 2005 #12 Del Skrevet 23. mars 2005 Er forskjell på "best før"merking og "holdbar til". Varer merket med best før (tørrvarer og frysevarer) er ikke farlig å spise etter datoen, men man kan risikere dårligere produkt (f.eks fargeendring). Varer som er merket holdbar til (ferskvarer) er det ingen garanti for skal være bra kvalitet på etter datoen (men det settes jo ofte en kortere holdbarhet enn det varene tåler). Det er heller ikke lov å selge "holdbar til/siste forbruksdag"varer, altså ferskvarer (kjøtt,egg,melk osv) etter at de er gått ut på dato.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå