Gå til innhold

Lysterapi- funker det, eller er det bare humbug?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Lurer på om noen har erfaring med disse sterke lampene som skal etterligne sollys til bruk i korte perioder om vinteren? Har en sønn på 18 år som blir merkbart trøttere, slappere, tyngre til sinns når høstmørket kommer. Det er ikke snakk om alvorlig depresjon, kanskje heller ikke depresjon i det hele tatt, men det er påtakelig hvordan humøret synker og interessen for det meste daler hver senhøst og får et oppsving igjen om våren. Han sier selv at han hater vinteren og mørket, og synes alt blir tyngre. Men mener at han ikke er deppa eller har større problemer, det er bare småtungt, kjipt og slitsomt. Det er ork å stå opp, ork å trene, ork å gjøre det han vanligvis gjør med glede resten av året. Dette er vel fjerde året på rad vi merker tendensen.

Har sett på slike lamper og lest litt på nettet, blant annet artikler på forskning.no som mener at de har en viss effekt. Jeg tenker at det uansett ikke kan skade å prøve. Men jeg vil gjerne ha innspill fra andre, kanskje særlig de som har prøvd og (ikke) merket effekt. Eller om noen har merket noen bivirkninger eller har spesielle merker å anbefale.

Anonymkode: 49cad...9a6

Skrevet

Jeg har lysterapilampe men min er ikke kraftfull. Syns at den hjelper litt på humøret og på søvnen, jeg har slitt med søvnproblem om vinteren tidligere. Hvis sønnen din sliter mye i mørketiden, anbefaler jeg å kjøpe en lysterapilampe som har kraftig lyseffekt. Anbefaler at man bruker lysterapilampe minst 30 minutter, helst om morgenen. 

Anonymkode: fa1aa...a90

• Liker 1
Skrevet

Sønnen din bør ta en blodprøve for å få sjekket d-vitaminnivåene.

Anonymkode: c09ff...8b3

• Liker 3
Skrevet

for meg funket det ikke

Anonymkode: 97182...9b4

Skrevet

Man må sitte veldig nær disse lampene, ca 20 cm avstand såvidt jeg husker. En dansk undersøkelse viste at disse lampene hadde liten virkning. Støtter rådet om å få sjekket D-vitaminnivået, jeg er merkbart bedre etter å ha begynt med D-vitamintilskudd, samtidig som jeg sørger for å få dagslys ute hver dag. 

Anonymkode: 72c92...4d4

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, alle sammen :)

Jeg skal absolutt oppfordre ham til å få sjekket d-vitaminnivået, bare for sikkerhets skyld. Han driver som sagt med idrett og pimper tran og knasker vitaminer året rundt, så jeg vil tro han er ganske godt dekket. Men det skader ikke å sjekke, og heller ikke lufte problemstillingen med en lege. For det er jo merkelig at han er glad som en laks i hele sommerhalvåret, og så blir alt kjipt og æsj i takt med at høstmørket faller på. Greit å ikke ha vinteren som sin favorittsesong, men endringen er så påfallende. Og nå altså for fjerde år på rad (de første årene tenkte vi jo at det bare var tilfeldig, eller hadde andre årsaker).

Hvis fysiske årsaker er utelukket og vi vurderer å gå for en lampe, så noterer jeg tipset om sterkt lys. Ser at det finnes flere varianter, noen som skrur seg på om morgenen og vekker deg, og noen som kan brukes mens du jobber med skjerm osv. Får lese litt mer og vurdere hva som er effektivt nok uten å være upraktisk.

Å få lys ute er det optimale, men i vinterhalvåret er jo det en utfordring når du er på skolen. Det er mørkt når du går og halvmørkt når du drar hjem. Jeg kan jo alltids droppe den sosiale lunsjen i kantina og ta meg en tur rundt kvartalet i stedet, fordi jeg vet det er bra for meg, men jeg tror ikke tenåringsgutter tar helt den samme vurderingen ;)

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:
Man må sitte veldig nær disse lampene, ca 20 cm avstand såvidt jeg husker. Anonymkode: 72c92...4d4

Man kan sitte nær, men man må ikke. Min er plassert omtrent en meter fra pc`en og jeg har utbytte av den der. Bruksanvisning er en fin ting og jeg anbefaler kortere økter i starten, så man venner seg til den. Jeg har helt klart en følelse av at jeg har opplevd en forskjell når jeg bruker den. Den må avgi lys mot ansiktet og øynene, men uansett er den jo et bra tilleggslys om en leser eller ser på tv også når en har sin terapi hver dag. Tror også at det er best å ha den på om morgenen eller dagen og ikke sent på kvelden før en skal forsøke å sove. 

På min står det at hvis man er 30 cm fra den, kan man sitte i 20 minutter. Lengre unna betyr lengre lysbehandling. Den er ment som en slags lysmedisinering og bør vel ikke stå på konstant. Jeg fikk litt hodepine i starten da min var ny og jeg tok det litt for hardt, men brukt med måte vil jeg si at den hjelper. Anbefaler en stor og litt høy en. 

Anonymkode: 20228...c7c

Skrevet

Tusen takk for innspill!

Stor, litt høy lampe er notert- og så bra at de kan brukes på to måter, enten kort og intensivt eller "ved siden av" noe annet. Det er helt klart en fordel.

At den bør brukes om morgenen eller på dagtid blir nok en større utfordring, men der går det an å finne en løsning. Hovedsaken er vel at man ikke bruker den i timene rett før man skal sove. Da bør det være mulig å bruke den rett etter skolen for eksempel, når man leser lekser.

Takk igjen til dere som har svart :)

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Lurer på om noen har erfaring med disse sterke lampene som skal etterligne sollys til bruk i korte perioder om vinteren? Har en sønn på 18 år som blir merkbart trøttere, slappere, tyngre til sinns når høstmørket kommer. Det er ikke snakk om alvorlig depresjon, kanskje heller ikke depresjon i det hele tatt, men det er påtakelig hvordan humøret synker og interessen for det meste daler hver senhøst og får et oppsving igjen om våren. Han sier selv at han hater vinteren og mørket, og synes alt blir tyngre. Men mener at han ikke er deppa eller har større problemer, det er bare småtungt, kjipt og slitsomt. Det er ork å stå opp, ork å trene, ork å gjøre det han vanligvis gjør med glede resten av året. Dette er vel fjerde året på rad vi merker tendensen.

Har sett på slike lamper og lest litt på nettet, blant annet artikler på forskning.no som mener at de har en viss effekt. Jeg tenker at det uansett ikke kan skade å prøve. Men jeg vil gjerne ha innspill fra andre, kanskje særlig de som har prøvd og (ikke) merket effekt. Eller om noen har merket noen bivirkninger eller har spesielle merker å anbefale.

De dagslyslampene skal ikke brukes uten at dere med sikkerhet vet at han lider av vinterdepresjon. 

Brukt feil så kan dagslyslamper medføre langt mer problemer enn det du hevder sønnen din alt har. Snakk med fastlegen og begynn der, fremfor å eksprimentere slik at alt går skjeis for sønnen. 

Anonymkode: 5891d...dcc

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for innspill!

Stor, litt høy lampe er notert- og så bra at de kan brukes på to måter, enten kort og intensivt eller "ved siden av" noe annet. Det er helt klart en fordel.

At den bør brukes om morgenen eller på dagtid blir nok en større utfordring, men der går det an å finne en løsning. Hovedsaken er vel at man ikke bruker den i timene rett før man skal sove. Da bør det være mulig å bruke den rett etter skolen for eksempel, når man leser lekser.

Takk igjen til dere som har svart :)

Som skrevet i innlegget over, brukt feil, slik du her refere er nemlig feil bruk, vil skade mer enn det vil nytte. 

Anonymkode: 5891d...dcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...