Gå til innhold

Utleggstrekk - når lønningskontoret går amok... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fant jeg en kollega gråtende og helt oppløst i garderoben på jobben.
Vi er venner personlig også, og etter en lang prat viser det seg at hun er i en forferdelig vanskelig situasjon og det hele skjærer meg i hjertet.. 

Jeg er ikke dreven på området og kan ikke så mye rundt lover og regler rundt dette, så forsøker meg her - kanskje noen her inne har gode råd?

Historien:

Hun er i økonomisk trøbbel.
Har fått utleggstrekk, men var sen med å sende inn dokumentasjon til namsmannen slik at satsen først ble satt for høyt.

I september måned ble hun trukket 24.000 kroner i lønn. Hadde bare utbetalt ca 4000 kr og måtte få økonomisk sosialhjelp fra nav for å klare seg økonomisk den mnd.
Hun tok kontakt med namsmannen som sa at trekket var satt for høyt fordi hun ikke hadde sendt inn dokumentasjon på inntekter og utgifter.
Fikk deretter beskjed om at trekket kunne reduseres før neste lønn i oktober hvis hun sendte inn dokumentasjon, og at den raskeste måten var å sende alt til dem på mail.
Så gjorde hun det og klarte seg så vidt på nav-pengene gjennom september.
I dag kom lønnslippen på epost (vi har utbetaling i morgen) og det viser seg at hun har blitt trukket 27.500 kroner! Utbetalt til konto var kr 500....
Namsmannen ble igjen kontaktet, de hadde jo lovt at trekket skulle stanses eller reduseres før i dag. Men namsmannen fant ingen dokumenter på dette pågående trekket.
Så viser det seg at dokumentene er blitt lagret på en annen, kommende sak hos dem! Ikke på saken med det pågående trekket, selv om hun hadde skrevet i mailen at hun ber om at trekket reduseres før neste lønning som er 12 oktober... Forklaringen var visst at mailen ble sendt til statens innkrevingssentral (epostadressen hun fikk oppgitt av namsmannen) som igjen sendte dokumentene tilbake til det aktuelle politidistriktet og av en eller annen grunn blitt lagret på den kommende saken. 

Men namsmannen kunne i dag ikke finne et annet trekk til dem enn 16.000 (som også er for høyt i forhold til inntekter og utgifter).

Så vi tok en liten etterforskning og det viser seg at det ble sendt inn melding fra arbeidsgiver til lønningskontoret i mai i år om månedlige trekk:

Juni: 4000
Juli: 4000
August: 11500
September: 16000
Oktober: 16000

Det lønningskontoret har gjort, er at de ikke har trukket i juni, juli og august. I tillegg ble det sendt inn melding i mars om at det skulle trekkes 7000 kr i mai. Det ble ikke trukket i mai, men i august. 
Deretter har de trukket i september:
16.000 + 4.000 + 4.000 (24.000), altså trukket for tre måneder!
Og i oktober:
16.000 + 11.500 (27.500) to måneder. 

Har de lov til det?
Skjønner de ikke at et menneske med to små barn på 5 og 11 år ikke klarer seg med 500 kroner i måneden? 
I loven står det at arbeidsgiver plikter å trekke arbeidstaker i lønn på den måten namsmannen har bestemt. Det har vel ikke lønningskontoret gjort her? Rett nok har de trukket summene, men ikke på den måten namsmannen har bestemt. 
Det er jo en grunn til at namsmannen ikke bare tar hele lønna, det skal jo stå igjen litt livsopphold etc. også... Lønningskontoret har etter min mening ikke gjort jobben sin ordentlig her. Har hun noen rettigheter? 
Vi har til tider en veldig variabel lønn, og til og med jeg sliter faktisk med å forstå det som står på lønnslippen. Fire tusen pluss minus i mnd er heller ikke noe vi uten videre oppdager, da vi har noen tillegg her og noen tillegg som ikke gjelder der osv, samt om timelistene på overtid etc er sendt inn slik at lønningskontoret rekker å få de med på neste lønn og så videre. Men 24 og 27.000 merker vi godt. 

Jeg synes så innmari synd på henne, alenemor med to små barn. Hun trenger støtte nå, og jeg vil så gjerne hjelpe henne.

Hvilke rettigheter har hun når hun står der uten penger fordi lønningskontoret har slurva, og så plutselig oppdaget det og bestemt seg for å bare "ta det igjen"?

Takknemlig for alle svar og kloke råd :) 

Anonymkode: 2b842...8bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å be om forskudd på lønn denne måneden og at det trekkes over f.eks. de to eller tre neste? Jeg tviler på at hun kan slippe unna trekket helt, men et slikt forskudd vil jevne det ut. Siden det er lønningskontoret som har klønet det til i utgangspunktet burde de være villige til å redusere skaden ved å gjøre det slik. Evt. kan mesteparten av forskuddet trekkes i desember, når ikke det trekkes skatt.

Anonymkode: 8745f...7c9

• Liker 1
Skrevet

Kjære TS.

Kollegaen din har fått utallige sjanser til å dokumentere utgifter og inntekter slik at hun ikke trekkes for mye.

Dette er ikke ditt problem.

Anonymkode: 1126c...8f4

• Liker 11
Skrevet

Og snart låner du henne penger fordi hun har to små barn og det er jo snart jul osv.

Ikke la deg lure.

• Liker 10
Skrevet

Hun kan klage til tingretten på utlegget, men det vil ta tid før tingretten får behandlet saken da motparten skal uttale seg før tingretten tar stilling til klagen hennes. For å få fortgang i saken kan hun be tingretten om såkalt oppsettende virkning på klagen hennes. Det vil si at tingretten hastebehandler den og gjør en midlertidig avgjørelse i første omgang.

• Liker 1
Skrevet

Namsmannen/SI kan tilbakeføre det de har trukket for mye denne måneden hvis all dokumentasjon er sendt inn. Det er ikke riktig at NAV skal behøve å dekke "overlevelsespenger" fordi de surrer og roter. Hvis inntekten er variabel kan en benytte prosent-trekk.

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag fant jeg en kollega gråtende og helt oppløst i garderoben på jobben.
Vi er venner personlig også, og etter en lang prat viser det seg at hun er i en forferdelig vanskelig situasjon og det hele skjærer meg i hjertet.. 

Jeg er ikke dreven på området og kan ikke så mye rundt lover og regler rundt dette, så forsøker meg her - kanskje noen her inne har gode råd?

Historien:

Hun er i økonomisk trøbbel.
Har fått utleggstrekk, men var sen med å sende inn dokumentasjon til namsmannen slik at satsen først ble satt for høyt.

I september måned ble hun trukket 24.000 kroner i lønn. Hadde bare utbetalt ca 4000 kr og måtte få økonomisk sosialhjelp fra nav for å klare seg økonomisk den mnd.
Hun tok kontakt med namsmannen som sa at trekket var satt for høyt fordi hun ikke hadde sendt inn dokumentasjon på inntekter og utgifter.
Fikk deretter beskjed om at trekket kunne reduseres før neste lønn i oktober hvis hun sendte inn dokumentasjon, og at den raskeste måten var å sende alt til dem på mail.
Så gjorde hun det og klarte seg så vidt på nav-pengene gjennom september.
I dag kom lønnslippen på epost (vi har utbetaling i morgen) og det viser seg at hun har blitt trukket 27.500 kroner! Utbetalt til konto var kr 500....
Namsmannen ble igjen kontaktet, de hadde jo lovt at trekket skulle stanses eller reduseres før i dag. Men namsmannen fant ingen dokumenter på dette pågående trekket.
Så viser det seg at dokumentene er blitt lagret på en annen, kommende sak hos dem! Ikke på saken med det pågående trekket, selv om hun hadde skrevet i mailen at hun ber om at trekket reduseres før neste lønning som er 12 oktober... Forklaringen var visst at mailen ble sendt til statens innkrevingssentral (epostadressen hun fikk oppgitt av namsmannen) som igjen sendte dokumentene tilbake til det aktuelle politidistriktet og av en eller annen grunn blitt lagret på den kommende saken. 

Men namsmannen kunne i dag ikke finne et annet trekk til dem enn 16.000 (som også er for høyt i forhold til inntekter og utgifter).

Så vi tok en liten etterforskning og det viser seg at det ble sendt inn melding fra arbeidsgiver til lønningskontoret i mai i år om månedlige trekk:

Juni: 4000
Juli: 4000
August: 11500
September: 16000
Oktober: 16000

Det lønningskontoret har gjort, er at de ikke har trukket i juni, juli og august. I tillegg ble det sendt inn melding i mars om at det skulle trekkes 7000 kr i mai. Det ble ikke trukket i mai, men i august. 
Deretter har de trukket i september:
16.000 + 4.000 + 4.000 (24.000), altså trukket for tre måneder!
Og i oktober:
16.000 + 11.500 (27.500) to måneder. 

Har de lov til det?
Skjønner de ikke at et menneske med to små barn på 5 og 11 år ikke klarer seg med 500 kroner i måneden? 
I loven står det at arbeidsgiver plikter å trekke arbeidstaker i lønn på den måten namsmannen har bestemt. Det har vel ikke lønningskontoret gjort her? Rett nok har de trukket summene, men ikke på den måten namsmannen har bestemt. 
Det er jo en grunn til at namsmannen ikke bare tar hele lønna, det skal jo stå igjen litt livsopphold etc. også... Lønningskontoret har etter min mening ikke gjort jobben sin ordentlig her. Har hun noen rettigheter? 
Vi har til tider en veldig variabel lønn, og til og med jeg sliter faktisk med å forstå det som står på lønnslippen. Fire tusen pluss minus i mnd er heller ikke noe vi uten videre oppdager, da vi har noen tillegg her og noen tillegg som ikke gjelder der osv, samt om timelistene på overtid etc er sendt inn slik at lønningskontoret rekker å få de med på neste lønn og så videre. Men 24 og 27.000 merker vi godt. 

Jeg synes så innmari synd på henne, alenemor med to små barn. Hun trenger støtte nå, og jeg vil så gjerne hjelpe henne.

Hvilke rettigheter har hun når hun står der uten penger fordi lønningskontoret har slurva, og så plutselig oppdaget det og bestemt seg for å bare "ta det igjen"?

Takknemlig for alle svar og kloke råd :)

Dette var en trist historie, men hun skal ha penger tilbake så hun kan betale alle faste utgifter som husleie, strøm og mat. Nå vet jeg ikke hvordan det er når hun har barn, men jeg ville tro at det skal tas hensyn til. Håper det går bra for henne. :)

Anonymkode: 4a368...f40

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kjære TS.

Kollegaen din har fått utallige sjanser til å dokumentere utgifter og inntekter slik at hun ikke trekkes for mye.

Dette er ikke ditt problem.

Hvis du hadde lest og forstått innlegget til TS ville du skjønt at det var en misforståelse at problemet skyltes at ikke hun hadde dokumentert i tide. I virkeligheten skyltes problemet at lønningskontoret ikke hadde trukket slik de hadde fått beskjed om.

Noen mennesker er omtenksomme og bryr seg ikke bare om sine egne problemer, men ønsker å hjelpe andre også hvis de kan.

• Liker 21
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du hadde lest og forstått innlegget til TS ville du skjønt at det var en misforståelse at problemet skyltes at ikke hun hadde dokumentert i tide. I virkeligheten skyltes problemet at lønningskontoret ikke hadde trukket slik de hadde fått beskjed om.

Noen mennesker er omtenksomme og bryr seg ikke bare om sine egne problemer, men ønsker å hjelpe andre også hvis de kan.

Det virker som om TS' kollega lurer henne.

• Liker 1
Skrevet

Som småbarnsmor burde kollegaen din i utgangspunktet vært voksen nok til å betale regningene sin i tide, og når hun ikke har gjort det; holde kontakt med kreditor for å få nedbetalingsavtaler. Det tar en stund fra regninger (hun har tydeligvis flere saker) går så langt at det blir tvangstrekk fra lønn, da har hun hatt flere muligheter for å betale, lage avtaler og sende inn dokumentasjon. Syns ikke synd på henne i det hele tatt, det er 100% selvforskyldt. Du bør heller ikke gi henne penger, skal du gjøre noe må det være hjelp med å ringe rette instanser for å ordne opp. 

Anonymkode: c8bd1...bf1

• Liker 12
Skrevet

Trekkpliktig er ansvarlig for å følge trekkplanen. De kan bli erstatningspliktige for innbetalinger som ikke er foretatt i henhold til trekkplanen. De skal IKKE akkumulere flere månedlige trekk for å berge seg selv. Trekkene er beregnet etter satser for livsopphold og boutgifter, og det skal ikke være rom for å endre dette.

Her har trekkpliktig vært idiot.

Når trekkpliktig har overført pengene til fordringshaver har fordringshaver ingen plikt til å tilbakeføre pengene til trekkpliktig for utbetaling til saksøkte. Men i de aller fleste tilfeller vil de være behjelpelig, dersom namsmannen anmoder dette.

Jeg har forståelse for at saksøkte er fortvilet, da dette bunner i en saksbehandlingsfeil samt en misvisende e-postadresse som ytterligere forsinker kommunikasjonen.

Vil gjerne legge til  man har klageadgang for størrelse på utleggstrekk når som helst i løpet av den 24-måneders trekkperioden.

Anonymkode: ef313...c69

• Liker 8
Skrevet

Hun har og ansvar for og sjekke at trekkene blir gjort når de skal. Det må jo har ringt en bjelle når det i flere måneder har blir gjort feil og hun ikke finner dette ut før i august.  Dere får jo lønningsslipp. Dette er jo uansett en tragisk sak men en skal jo ha nødvendige penger selv med trekk. For all del ikke lån penger til henne selv om hun er en god venn. Men av og til blir ting så overveldende at man egentlig fortrenger alt man skylder og tror det forsvinner av seg selv. Jeg har bodd sammen med en som trodde det fungerte sånn. 

Anonymkode: 29571...bab

• Liker 2
Skrevet

TS her. 

Jeg er klar over at dette er selvforskyldt - men det er en lang historie. Det som betyr noe for meg nå, er å støtte et menneske som er langt nede. Jeg er ikke ute etter å rette pekefingre eller å påpeke skyld. Jeg har heller ikke mulighet til å hjelpe henne økonomisk, det jeg lurer på er om noen vet om hun har noen rettigheter når slikt skjer, og hvilke instanser vi burde kontakte... Om arbeidsgiver/lønningskontoret i det hele tatt har lov til å trekke på denne måten. Takk for alle svar så langt :)

• Liker 15
Skrevet

Hvis det er som du sier, har jo lønningskontoret gjort noe alvorlig feil her. Men jeg syns det er veldig rart at de har fått gjort det, da jeg selv jobber på lønningskontor. Hvis vi ikke trekker det vi har blitt pålagt på en ansatt en måned, er det purring og trussel om bot med en gang... Så hvordan de har klart å utsette mai-trekket til helt til august osv med de andre månedene, skjønner jeg ikke. Da hadde vi allerede mottatt bot...

Anonymkode: 66e38...28c

• Liker 6
Skrevet

TS her:

Nei jeg aner ikke hvordan lønningskontoret har fått det til. Vi har ikke fått snakket med de enda da de ikke var tilgjengelige i går ettermiddag. 

MEN ut ifra oppsettet sendt fra namsmannen og videresendt til lønningskontoret, finner vi flere trekk på én mnd på lønnsslippen med nøyaktig de samme summene som skulle vært fordelt over flere måneder. Så det må jo være det som har skjedd... Burde det ikke ringe en bjelle hos de menneskene som sitter og gjør dette, tenker jeg. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

TS her:

Nei jeg aner ikke hvordan lønningskontoret har fått det til. Vi har ikke fått snakket med de enda da de ikke var tilgjengelige i går ettermiddag. 

MEN ut ifra oppsettet sendt fra namsmannen og videresendt til lønningskontoret, finner vi flere trekk på én mnd på lønnsslippen med nøyaktig de samme summene som skulle vært fordelt over flere måneder. Så det må jo være det som har skjedd... Burde det ikke ringe en bjelle hos de menneskene som sitter og gjør dette, tenker jeg. 

Man kan ha mange trekk samtidig.

Skrevet

Ordlyden i brevet som sendes fra namsmannen til trekkpliktig er som følger:

Som trekkpliktig skal De kun foreta trekk i samsvar med den betalingsplan som namsmannen har fremstilt ovenfor. Det skal ikke trekkes utover den perioden som namsmannen har foreslått. Dersom trekkplikten ikke etterkommes, kan De gjøres økonomisk ansvarlig for beløpet, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 7-22. Deres ansvar som trekkpliktig fremgår av §§ 7-22 - 7-24 og straffeloven § 169.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha mange trekk samtidig

Man kan ha flere trekk samtidig, det er helt riktig. Men man skal ikke trekkes flere måneder av samme trekkplan i en måned.

Skrevet

Arbeidsgiver plikter følge den oppsatte trekkplanen. Dersom arbeidsgiver ikke overholder sin trekkplikt kan denne holdes ansvarlig for beløpet. Det er nok dette som har gjort at arbeidsgiver har trukket for flere måneder på en gang.

Det som burde vært gjort i saken er at arbeidsgiver kontaktet namsmannen, forklart at trekk ikke er gjennomført (formodentlig pga en eller annen feil/glipp hos arbeidsgiver) og bedt om at trekket reguleres og ny trekkplan oversendes.

Namsmannen har ingen hjemmel til å pålegge kreditor å tilbakeføre trukket beløp. (Det gås ut fra at det med namsmann har TS ment alminnelig namsmann, og ikke en særnamsmann (SI, NAVI, kemner). Det løser seg noen ganger ved at namsmannen tar kontakt med kreditor, redegjør for saken og oppfordrer til å returnere beløpet.

Om ikke det tilbakeføres kan evt. namsmannen justere fremtidige trekk ned for en periode, slik at saksøktes økonomi kan hente seg inn igjen.

Ellers bør TS sin vennine prøve å fremover holde jevnlig kontakt med namsmannen, sørge for at denne har korrekte inntekts og utgiftsopplysninger, slik at utregninger blir korrekte. Da det fremstår som om hun har flere saker, herunder noen som venter på å bli behandlet.

Hilsen en som jobber som namsmann

Anonymkode: 54c6a...1ca

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er som du sier, har jo lønningskontoret gjort noe alvorlig feil her. Men jeg syns det er veldig rart at de har fått gjort det, da jeg selv jobber på lønningskontor. Hvis vi ikke trekker det vi har blitt pålagt på en ansatt en måned, er det purring og trussel om bot med en gang... Så hvordan de har klart å utsette mai-trekket til helt til august osv med de andre månedene, skjønner jeg ikke. Da hadde vi allerede mottatt bot...

Anonymkode: 66e38...28c

Fordi de utsetter igangsettelse/iverksettelse med begrunnelse i ferieavvikling. Det lønningskontoret da gjør feil, er at de isteden for å forskyve hele planen, og tar ansvar, dobler de opp trekk for å komme ajour. Hun venninne må ta kontakt med NAV og sette økonomien sin under offentlig styring, den tida det tar å ordne opp i gjelda si. 

Anonymkode: 51bb3...4db

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...