AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #1 Skrevet 11. oktober 2018 Jeg er en ganske fersk lærer i mitt andre år i jobb. Allerede et par uker etter sommerferien bestemte jeg meg for å finne ny jobb, jeg skal ut av dette yrket. Så nå søker og søker jeg, har søkt i tre-fire uker på en haug av jobber. Var på intervju til en stilling jeg hadde veldig lyst på, men ble dessverre innstilt som nr. 2... Jeg forstår bare ikke hvordan jeg skal klare å holde ut til jeg finner en ny jobb. Hadde jeg enda visst at jeg kun hadde noen måneder igjen, så skulle jeg nok klart å bite tenna sammen. Men jeg aner jo ikke hvor lang tid dette vil ta. Jeg gråter hver eneste dag på vei hjem fra jobb fordi jeg er så utslitt, lei, og bare mistrives kraftig. Før sommeren slet jeg med konstant hodepine, svimmelhet og mye kvalme (når stresset var på det verste kastet jeg også opp). Nå er hodepinen, svimmelheten og kvalmen på vei tilbake. Jeg føler ikke jeg klarer å være ordentlig til stede for barnet mitt, og sliter med dårlig samvittighet for dette også. Barnet mitt blir jo ikke neglisjert, men jeg har ikke overskudd til å finne på noe ekstra koselig med barnet mitt. Er det noen som har noen gode råd? Hvordan skal jeg klare å holde ut det her? Jeg vet forresten at alle lærere sier det blir bedre etter noen år, men det er ikke et alternativ for meg å bli i dette yrket. Den avgjørelsen er tatt. Jeg vil rett og slett bare ha noen tips til hvordan jeg mentalt skal klare meg gjennom det her... Alt føles bare håpløst ut nå. Anonymkode: 5fade...29e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #2 Skrevet 11. oktober 2018 Jeg kan bare kondolere og gi medfølelse, kjenner situasjonen litt for godt selv. Endte med et års sykemelding, oppsigelse, studier og deretter ny jobb i nytt yrke. Anonymkode: e221f...12d 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #3 Skrevet 11. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg kan bare kondolere og gi medfølelse, kjenner situasjonen litt for godt selv. Endte med et års sykemelding, oppsigelse, studier og deretter ny jobb i nytt yrke. Anonymkode: e221f...12d Uff. Synd at du måtte oppleve dette. Men trives du i det minste nå? Etter å ha studert i seks år, er det ikke et alternativ å studere videre for meg. Dessverre. Har for mye lån og diverse. Eller, jeg har tenkt på eventuelle nettstudier/samlingsbaserte studier ved siden av full jobb. Men da må jeg ha en helt annen jobb. Akkurat nå føler jeg at det å ta en dusj er et tiltak. Anonymkode: 5fade...29e
FrodeF Skrevet 11. oktober 2018 #4 Skrevet 11. oktober 2018 Du får ta deg sammen. Med din innstilling om at du MÅ bort fra yrket blir alt bare verre. Så ille kan det virkelig ikke være. Tenk på barna i Afrika som hverken har mat eller vann.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #5 Skrevet 11. oktober 2018 Akkurat nå, FrodeF skrev: Du får ta deg sammen. Med din innstilling om at du MÅ bort fra yrket blir alt bare verre. Så ille kan det virkelig ikke være. Tenk på barna i Afrika som hverken har mat eller vann. Du får ha en fortsatt fin kveld. Anonymkode: 5fade...29e 18
Filifjonkamor Skrevet 11. oktober 2018 #6 Skrevet 11. oktober 2018 Det er bare å søke videre og plutselig er du heldig. Når vi er inne i slike perioder så er alt tungt, men prøv å se positivt på dagen så kan dagene bli bedre Jeg har hatt perioder hvor jeg ikke har orket jobben min, lei av alt. Men jeg er av den typen som nekter å sykemelde meg uten jeg må og jeg prøver å finne sider med jobben jeg er glad i og fokuserer da på dette. Dette hjalp meg veldig og jeg er fortsatt på samme arbeidsplass og stortrives 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #7 Skrevet 11. oktober 2018 Hvilken lærerutdanning har du? Kunne du feks gått over til forlagsbransjen? Er det mulig å endre/øke kompetansen med et årsstudium? Anonymkode: 46de9...c63
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #8 Skrevet 11. oktober 2018 Bli bibliotekar! Mye bedre yrke. Anonymkode: 24f1c...602 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #9 Skrevet 11. oktober 2018 2 timer siden, Filifjonkamor skrev: Det er bare å søke videre og plutselig er du heldig. Når vi er inne i slike perioder så er alt tungt, men prøv å se positivt på dagen så kan dagene bli bedre Jeg har hatt perioder hvor jeg ikke har orket jobben min, lei av alt. Men jeg er av den typen som nekter å sykemelde meg uten jeg må og jeg prøver å finne sider med jobben jeg er glad i og fokuserer da på dette. Dette hjalp meg veldig og jeg er fortsatt på samme arbeidsplass og stortrives Jeg søker på haugevis av jobber, så jeg gir ikke opp. Men det tærer på å ikke vite når jeg kommer meg ut av/bort fra det her. Nei, jeg har heller ikke lyst til å sykemelde meg. Men i fjor gikk det så langt at jeg gikk rundt med konstant hodepine, svimmelhet og kvalme. Ved ekstra stress/utmattelse endte jeg opp med å kaste opp som sagt. Dersom jeg skulle være så uheldig å komme dit igjen, går jeg til legen og ber om en sykemelding. Jeg er tross alt alene med et barn jeg skal ta meg av. For øvrig prøver jeg å fokusere på de positive sidene ved jobben. Det er hovedsakelig elevene - de gir meg mye glede. Men jobben består av så utrolig mye mer, og jeg mistrives så til de grader med disse arbeidsoppgavene. Men det er først og fremst fordi de er for omfattende i forhold til tiden vi har til rådighet. Jeg føler at jeg konstant er koblet opp mot jobb. Anonymkode: 5fade...29e 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #10 Skrevet 11. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken lærerutdanning har du? Kunne du feks gått over til forlagsbransjen? Er det mulig å endre/øke kompetansen med et årsstudium? Anonymkode: 46de9...c63 Jeg har et årsstudium pluss lektorutdanning (integrert master). Er ikke forlagsbransjen fryktelig stressende og krevende? Det er stresset og arbeidsmengden som tar knekken på meg. Drømmer om en «normal» 8-16 jobb, hvor jeg selvfølgelig kan trå til og jobbe mye overtid i perioder. Men jeg orker ikke uke inn og uke ut med konstant «overtid». Anonymkode: 5fade...29e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #11 Skrevet 11. oktober 2018 Just now, AnonymBruker said: Drømmer om en «normal» 8-16 jobb, hvor jeg selvfølgelig kan trå til og jobbe mye overtid i perioder. Men jeg orker ikke uke inn og uke ut med konstant «overtid». Hvorfor i alle vide verden valgte du da LÆRERYRKET? Anonymkode: 7b8e9...45d 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #12 Skrevet 11. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bli bibliotekar! Mye bedre yrke. Anonymkode: 24f1c...602 Har sett litt etter stillinger som bibliotekar, men det er ikke mange av de ute. Og da må man vel være utdannet som bibliotekar? Jeg søker en del stillinger hvor kompetansen/kvalifikasjonene de etterspør er litt mer åpne, men tenker at det ikke er vits å søke på stillinger hvor de krever en spesifikk utdanning (som jeg ikke har)? Anonymkode: 5fade...29e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #13 Skrevet 11. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle vide verden valgte du da LÆRERYRKET? Anonymkode: 7b8e9...45d Si det? Jeg ante virkelig ikke hvor mye jobb det var. Eller hvor krevende yrket er, for den saks skyld. Jeg opplever i hvert fall ikke at jeg jobber de 43,5 timene vi skal jobbe, men langt mer. Anonymkode: 5fade...29e 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #14 Skrevet 11. oktober 2018 Just now, AnonymBruker said: Si det? Jeg ante virkelig ikke hvor mye jobb det var. Eller hvor krevende yrket er, for den saks skyld. Jeg opplever i hvert fall ikke at jeg jobber de 43,5 timene vi skal jobbe, men langt mer. Anonymkode: 5fade...29e Velkommen til arbeidslivet. Anonymkode: 7b8e9...45d 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #15 Skrevet 11. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Velkommen til arbeidslivet. Anonymkode: 7b8e9...45d Det kan da ikke stemme at man i de fleste yrker jobber 50 timers uker? Jeg har da flere høyt utdannede mennesker i min omgangskrets som ikke jobber fullt så mye. Jeg er klar over at man i mange yrker må jobbe en del mer enn 40 timer uka, men dette er da ikke normalen for de aller fleste? Jeg sliter for øvrig med ptsd, og har kommet til at jeg under så mye stress og press opplever forverring av symptomene. Jeg kan rett og slett ikke jobbe 50 timer i uka over lang tid og holde meg «frisk». Anonymkode: 5fade...29e 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #16 Skrevet 11. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kan da ikke stemme at man i de fleste yrker jobber 50 timers uker? Jeg har da flere høyt utdannede mennesker i min omgangskrets som ikke jobber fullt så mye. Jeg er klar over at man i mange yrker må jobbe en del mer enn 40 timer uka, men dette er da ikke normalen for de aller fleste? Jeg sliter for øvrig med ptsd, og har kommet til at jeg under så mye stress og press opplever forverring av symptomene. Jeg kan rett og slett ikke jobbe 50 timer i uka over lang tid og holde meg «frisk». Anonymkode: 5fade...29e Man jobber jo inn all ferien man tar ut i løpet av året, dette er jo normalt for lærere. Om noen år har du mer rutine og slipper å bruke så mye tid utenom normalarbeidstiden. Anonymkode: 7b8e9...45d 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #17 Skrevet 11. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bli bibliotekar! Mye bedre yrke. Anonymkode: 24f1c...602 En av jobbene som nok er på vei ut, pg av teknologi. Desverre, tenkes det ikke på at folk må jobbe når man skal spare penger og være oppfinsom. Anonymkode: f2d2e...e41
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #18 Skrevet 11. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg sliter for øvrig med ptsd, og har kommet til at jeg under så mye stress og press opplever forverring av symptomene. Jeg kan rett og slett ikke jobbe 50 timer i uka over lang tid og holde meg «frisk». Så du er egentlig ute etter hvordan du kan skaffe deg uføretrygd? For hvis du sliter såpass med å klare en enkel jobb som lærerjobben, mtp på arbeidstider- og belastning, da er det jo svært få andre yrker du kan klare på fulltid. Anonymkode: 7b8e9...45d 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #19 Skrevet 11. oktober 2018 Just now, AnonymBruker said: En av jobbene som nok er på vei ut, pg av teknologi. Desverre, tenkes det ikke på at folk må jobbe når man skal spare penger og være oppfinsom. Anonymkode: f2d2e...e41 Bibliotekaryrket er absolutt ikke på vei ut Jeg tror ikke du skal uttale deg, tydelig at du kan lite om den digitale tidsalderen og biblioteket annp 2018. Anonymkode: 7b8e9...45d 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #20 Skrevet 11. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man jobber jo inn all ferien man tar ut i løpet av året, dette er jo normalt for lærere. Om noen år har du mer rutine og slipper å bruke så mye tid utenom normalarbeidstiden. Anonymkode: 7b8e9...45d Ja, man skal jo jobbe 43,5 timer. Derfor avspaserer man. Jeg opplever å jobbe mye mer. Men jeg var egentlig ikke ute etter en diskusjon om læreryrket som sådan. Jeg har ikke tenkt til å fortsette i dette yrket, og den avgjørelsen er endelig. Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg skal komme meg gjennom denne tiden fram til jeg får en ny jobb. Jeg forsøker som en sa å fokusere på fe positive siden, som for min del er elevene. Og hadde det ikke vært for de, hadde jeg gått til legen for lengst. De gir i det minste jobben mening, og selvfølgelig glede. Men jeg føler rett og slett ikke at det veier opp for hvor mye jobben tærer på meg. Anonymkode: 5fade...29e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå