AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #1 Skrevet 11. oktober 2018 Jeg har bachelor i et profesjonsyrke og vurderer nå å ta et årsstudium i organisasjon og ledelse for å kvalifisere til en lederstilling i sektoren. Jeg ser at denne er anbefalt for de som tidligere har en profesjonsbachelor i bunn, siden jeg ikke føler meg motivert (eller ser på det som hensiktsmessig) å ta en 3 årig (ny) bachelor innen ledelse for å legge det oppå profesjonen min. Har lest på nettsidene og de sier jo at dette er "anbefalt" om man ønsker ledersstilling innen profesjonen sin, men alle universiteter/høgskoler skriver jo helst det man VIL høre og ikke det som faktisk er realiteten. Men vil dette kunne kvalifisere meg? Jeg ser at det titt og ofte utlyses avdelingslederstillinger eller prosjektledere på mitt felt. Mange stopper på bachelor fordi det er en god stilling (greie arbeidstider) og grei lønn, men jeg kjenner at jeg virkelig brenner for å kunne lede en gruppe. Jeg har fått prøve meg smått tidligere (da små prosjekter), og føler jeg gjør en god jobb og at de ansatte respekterer meg og stoler på meg. Min bachelor kvalifiserer ikke til master i (feks) økonomi og ledelse, så jeg kan ikke ta en master der. Dessuten ønsker jeg en master på feltet mitt (føler bare jeg må være litt lenger i praksis for å kunne skrive en god oppgave), og jeg ønsker ikke "kaste bort" de årene (lånekassen) på en master / ny bachelor i økonomi og ledelse hvis det finnes et årsstudium som kvalifiserer. Ser at i stillingsutlysningene står det ofte vagt om at de ønsker ledelsesutdannelse sosialfaglig utdannelse (sosialfaglig blir understreket som minimum bachelor, men det blir det ikke på ledelse). Hva tenker dere? Er det verdt det? Anonymkode: dcbdc...013
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #2 Skrevet 11. oktober 2018 Jeg lurer også på hvilke årsstudium som faktisk er verdt det. Innen økonomi/business. Anonymkode: 3cef5...e36
Serafin Skrevet 11. oktober 2018 #3 Skrevet 11. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bachelor i et profesjonsyrke og vurderer nå å ta et årsstudium i organisasjon og ledelse for å kvalifisere til en lederstilling i sektoren. Jeg ser at denne er anbefalt for de som tidligere har en profesjonsbachelor i bunn, siden jeg ikke føler meg motivert (eller ser på det som hensiktsmessig) å ta en 3 årig (ny) bachelor innen ledelse for å legge det oppå profesjonen min. Har lest på nettsidene og de sier jo at dette er "anbefalt" om man ønsker ledersstilling innen profesjonen sin, men alle universiteter/høgskoler skriver jo helst det man VIL høre og ikke det som faktisk er realiteten. Men vil dette kunne kvalifisere meg? Jeg ser at det titt og ofte utlyses avdelingslederstillinger eller prosjektledere på mitt felt. Mange stopper på bachelor fordi det er en god stilling (greie arbeidstider) og grei lønn, men jeg kjenner at jeg virkelig brenner for å kunne lede en gruppe. Jeg har fått prøve meg smått tidligere (da små prosjekter), og føler jeg gjør en god jobb og at de ansatte respekterer meg og stoler på meg. Min bachelor kvalifiserer ikke til master i (feks) økonomi og ledelse, så jeg kan ikke ta en master der. Dessuten ønsker jeg en master på feltet mitt (føler bare jeg må være litt lenger i praksis for å kunne skrive en god oppgave), og jeg ønsker ikke "kaste bort" de årene (lånekassen) på en master / ny bachelor i økonomi og ledelse hvis det finnes et årsstudium som kvalifiserer. Ser at i stillingsutlysningene står det ofte vagt om at de ønsker ledelsesutdannelse sosialfaglig utdannelse (sosialfaglig blir understreket som minimum bachelor, men det blir det ikke på ledelse). Hva tenker dere? Er det verdt det? Anonymkode: dcbdc...013 Det er bare å se på finn.no for å gi deg en pekepinn , det. Avdelingsleder/seksjonsleder - stillinger krever lederutdanning. Men de som lyser ut stillinger skriver ikke i detalj om hvor lang denne lederutdanningen skal være eller hva slags lederutdanning det er snakk om. Det kan jo f.eks. være en sykepleier med offiserutdanning fra militæret (Krigsskolen, befalsskolen) eller det kan være en sosionom med bachelor i helseledelse og helseøkonomi fra UiO.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #4 Skrevet 12. oktober 2018 Det kommer ann på hvor du skal bli leder. Å være leder feks på butikk,lager og lignende er typisk "jobbe seg opp" stillinger. Da får du et internkurs og blir mellomleder/teamleder. Det er ikke akkurat høyest type kvalitet på disse lederne, men noe gull blandt gråsteinene er det jo. Andre steder må du gjerne ha høyere utdannelse. Dette er lederstillinger der du skal lede mer kompetente medarbeidere som trenger en kompetent leder som innehar kunnskap og erfaring. Anonymkode: e174b...e98 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå