Gå til innhold

Hvor mye har dere til fritt forbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg lurer på en ting. Samboeren min har 10.000kr i måneden til fritt forbruk - og er likevel stadig blakk. Jeg syns det er helt horribelt. Jeg har ca 4000kr i måneden til mat + forbruk og syns jeg lever et luksusliv 😛 Sambo har altså 10.000 til mat og kos, i tillegg til at han jobber slik at han får gratis mat av arb.giver halve måneden. Disse pengene går ikke til telefonregning, husleie, strøm etc - dette kommer utenom. 

Har egentlig ingenting å si for meg, vi har separat økonomi - men blir litt lei av klagingen over at han er blakk, når han, etter mitt syn svømmer i penger 😛 Hvor mye har dere til fritt forbruk og gøy, i måneden?

Anonymkode: 5cccb...06e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes han kunne spart en hel del av de 10.000. Han virker å ikke ha helt kontroll på sin økonomi. For egen del klarer jeg meg meget godt, men vil ikke oppgi beløp.

Anonymkode: 053f9...fea

• Liker 3
Skrevet

Jeg har kanskje 15 000, dårlig til å spare og alltid blakk før lønna kommer. 

Det går jo fort da, reiser en del og shopper noe, litt hudpleie og frisør og slik, og flyr på fest og byen og konserter. Tror jeg fint hadde klart å bruke opp hele lønna hver måned nesten uansett hva jeg hadde hatt.

Anonymkode: a8bee...d7d

• Liker 1
Skrevet (endret)

10-15000. Synes selvsagt jeg lever et luksusliv i likhet med deg.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes han kunne spart en hel del av de 10.000. Han virker å ikke ha helt kontroll på sin økonomi. For egen del klarer jeg meg meget godt, men vil ikke oppgi beløp.

Anonymkode: 053f9...fea

Syns jeg også 😅 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kanskje 15 000, dårlig til å spare og alltid blakk før lønna kommer. 

Det går jo fort da, reiser en del og shopper noe, litt hudpleie og frisør og slik, og flyr på fest og byen og konserter. Tror jeg fint hadde klart å bruke opp hele lønna hver måned nesten uansett hva jeg hadde hatt.

Anonymkode: a8bee...d7d

Hmm, kanskje jeg som er gjerrig da 🙈

12 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Så rart. Jeg klarer ikke fatte at noen klarer å «rote bort» så mye penger 😱 Jeg føler ikke at jeg sparer på noe, men bruker fortsatt ikke opp de 4-5000 jeg har hver mnd til mat og tull...

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Syns jeg også 😅 

Hmm, kanskje jeg som er gjerrig da 🙈

Så rart. Jeg klarer ikke fatte at noen klarer å «rote bort» så mye penger 😱 Jeg føler ikke at jeg sparer på noe, men bruker fortsatt ikke opp de 4-5000 jeg har hver mnd til mat og tull...

Hva pleier du å bruke penger på da? Har du fritidsaktiviteter? Går på kino? Kafé? Ut å spise? Shoppe litt? Hudpleie? Blader? Interiør? Trening og utstyr? Utflukter? Reise?

Anonymkode: 15efa...234

• Liker 1
Skrevet

2.500,- - 3000,- dette er matpenger. 

Anonymkode: 08c14...e82

Skrevet

Jeg har vel 13 000 til overs, og sparer 7-8000 av dem hver mnd. Før var jeg mye på byen men nå er jeg hjeller hjemme hos folk og drikker litt, mye hyggeligere og ikke minst utrolig billigere. Har hatt shoppestopp også, så det har vært mye lettere å spare enn jeg trodde. Sparer ikke kjæresten din noe som helst? 

Anonymkode: 7dbde...4d9

Skrevet

Tja. 7800kr etter at alt er betalt og penger er satt av til mat, transport etc

Anonymkode: d3738...ddf

Skrevet

"Fritt forbruk" er et nesten fremmed ord for meg. Ikke fordi jeg er vant med god råd, men fordi jeg nettopp derfor er sparsom i forbruk og sparer det jeg ikke trenger å bruke. Med ny jobb har jeg de siste månedene flyttet 70k til sparekonto i løpet av ca 4 mnd. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva pleier du å bruke penger på da? Har du fritidsaktiviteter? Går på kino? Kafé? Ut å spise? Shoppe litt? Hudpleie? Blader? Interiør? Trening og utstyr? Utflukter? Reise?

Anonymkode: 15efa...234

Kino, kafé, mat og relativt hyppige turer på byn 😛 interiør, restauranter og reiser har jeg aldri brydd meg om.. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

2.500,- - 3000,- dette er matpenger. 

Jeg ser på det som en hel måneds forbruk Inkl mat... 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
Jeg ser på det som en hel måneds forbruk Inkl mat... 

Ja, og etter jeg har betalt husleie, regninger, og satt av penger til sparing, har jeg 2.500,- - 3000,- å bruke til mat, konserter, shopping, lege, husartiker. Men siden det er så lite går det meste til mat og evt. lege/medisin. 

• Liker 1
Skrevet

ca 2000

Anonymkode: 52f04...04d

Skrevet
15 hours ago, Husholdning1 said:

Jeg har det samme. Men biter meg merke i at du har svart på en rekke uføretråder her inne og mener man kan klare seg på langt mindre enn det ts også sier hun har. Stemmer det? 

Anonymkode: 89733...8f5

• Liker 2
Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det samme. Men biter meg merke i at du har svart på en rekke uføretråder her inne og mener man kan klare seg på langt mindre enn det ts også sier hun har. Stemmer det? 

Anonymkode: 89733...8f5

Det kommer an på hva TS har i inntekt. Kan hende vedkommende bor dyrt f.eks. Eller at hun har inntekt som er lavere enn en uføretrygd er.

Endret av Husholdning1
Skrevet

Når jeg har betalt alle faste regninger og bolig, har jeg igjen ca 12.000,- Av dette går ca 6000,- til mat og drikke og alt fra dagligvarebutikken. Da gjenstår det 6000,- til "fritt forbruk", det vil si alt som måtte dukke opp underveis i en måned. Det kan være legebesøk og apotek, en ny genser etc, en tur på restaurant med en venninne osv. 

Anonymkode: d771d...cf6

Skrevet

Jeg har 2000 på bruk kontoen som da er kafe, impuls osv. Så har jeg et annet felles matkort. En annen konto jeg kaller luksus jeg setter inn 2300kr i mnd som skal rekke til frisør, spa, fillers osv. Er det mye her  bruker jeg det på en veske eller noe.

Så går 11 000kr på spar, så om jeg får ekstra inn blir det stående på lønnskontoen, dette flytter jeg rundt på ca 3 ganger i året.

Anonymkode: e8786...33d

Skrevet

Ca 30.000 i måneden

Skrevet

Jeg regner faktisk 0 kr i mnd, fordi jeg er student. Alle pengene går på nødvendige regninger/husleie, mat, eller så går de rett på sparekonto. Sjeldent jeg kjøper klær eller noe som helst, men jeg har det veldig bra :) Har alt jeg trenger.

Jeg tror helt ærlig at når jeg får jobb etter studier, så kommer jeg til å fortsette slik. Kun kjøpe når jeg virkelig trenger noe (og først se etter alternativer), men heller leve med mindre :) 

Anonymkode: 508f1...228

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ca. 6000 til personlig forbruk, men da kommer mat utenom. Mat regner jeg som en fast utgift. Syntes egentlig det holder hardt noen mnd. Men jeg prøver å holde forbruket nede, så ønsker ikke å oppjustere summen heller...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...