AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #1 Skrevet 11. oktober 2018 Jeg vurderer å si opp nå etter å ha jobbet for bedriften i 2 år. Bedriften er en ny oppstart bedrift fra 2014, et lager med mange avdelinger. Både i operasjonen og utenfor operasjonen. Jeg har da 2 stillinger i operasjonen, men har også jobbet litt i et anna stilling. Jeg anses som en erfaren kar på jobben fordi jeg bryr meg mye og har fått til masse i bedriften. Grunnen som gjør at jeg vil si opp er: 1. I den avdelingen jeg jobber mest i har vi en avdelingsleder og en skiftleder. Både avdelingslederen og skiftlederen er helt ræva. Dem verken respekterer oss eller den jobben vi gjør. Bryr seg ofte lite om hva vi mener eller hva vi sier. Spesielt avdelingslederen fordi han har veldig mye makt. Dem motiverer ikke oss, dem er ofte frekke når vi snakker sammen (avdelingslederen mest). Avdelingslederen vil sende meg nå til en annen avdeling selv om jeg har gjort en enorm god jobb, men han vil bli kvitt meg fordi jeg står for det jeg mener og er ikke redd for å si ifra. Til grunn så kan jeg ikke jobbe i den avdelingen pga: Medisinske årsaker og arbeidstiden der. Jeg tar også to emner/studier 17 studiep, en som jeg betaler for ca 10 700,- kr totalt og en ved universitet. Hit til har jeg ikke fått noe støtte fra lånekassen, men jeg har søkt og søknaden er fortsatt under behandling frem til 10.11. Jeg bor også i studentbolig, så jeg har leie å betale evt andre regninger. Jeg vet at mange her vil råde meg å skaffe ny jobb først, men det er jo ikke lett å jobbe, studere og søke jobber samtidig, heller ikke lett å finne en ny jobb og jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å holde ut i denne jobben. Hva hadde du gjort i en sånn situasjon. Har du vært i en lignende situasjon? Kom gjerne med tips. Anonymkode: 758f4...a67
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #2 Skrevet 11. oktober 2018 Har du råd til 12 uker uten lønn? Sier man opp selv får man ikke dagpenger de første 12 ukene. Råder deg til og lese på Nav sin side. Av og til må man bite tenna sammen, sånn er arbeidslivet. Anonymkode: 1ab0b...48f 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #3 Skrevet 11. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du råd til 12 uker uten lønn? Sier man opp selv får man ikke dagpenger de første 12 ukene. Råder deg til og lese på Nav sin side. Av og til må man bite tenna sammen, sånn er arbeidslivet. Anonymkode: 1ab0b...48f TS får mest sannsynlig ikke dagpenger uansett siden h*n studerer. Anonymkode: 810d7...cf1 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #4 Skrevet 11. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du råd til 12 uker uten lønn? Sier man opp selv får man ikke dagpenger de første 12 ukene. Råder deg til og lese på Nav sin side. Av og til må man bite tenna sammen, sånn er arbeidslivet. Anonymkode: 1ab0b...48f Jeg skjønner den altså. Men må jeg bite tenna sammen når dette her går ut over meg om min helse da eller? Jeg tviler på at arbeidslivet er sånn. Arbeidslivet er tøft ja, det er jeg klar over. Men jeg føler meg fanget her. Anonymkode: 758f4...a67 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #5 Skrevet 11. oktober 2018 Var det ikke du som ba om hjelp til å søke en annen stilling i dette firmaet? Anonymkode: 85d73...141
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #6 Skrevet 11. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner den altså. Men må jeg bite tenna sammen når dette her går ut over meg om min helse da eller? Jeg tviler på at arbeidslivet er sånn. Arbeidslivet er tøft ja, det er jeg klar over. Men jeg føler meg fanget her. Anonymkode: 758f4...a67 Da er det bare å gå på sosialpenger hvis du ikke får jobb. Var jeg deg, hadde stått i jobben til du fikk ny jobb. Det er enklere å få jobb hvis du allerede er i jobb. Det er vel også oppsigelsestid i jobben din? Anonymkode: b8b71...d3d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #7 Skrevet 11. oktober 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det bare å gå på sosialpenger hvis du ikke får jobb. Var jeg deg, hadde stått i jobben til du fikk ny jobb. Det er enklere å få jobb hvis du allerede er i jobb. Det er vel også oppsigelsestid i jobben din? Anonymkode: b8b71...d3d Jeg skjønner. Hva mener du med at det er enklere å få ny jobb hvis man allerede er i en jobb? Anonymkode: 758f4...a67
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #8 Skrevet 11. oktober 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det ikke du som ba om hjelp til å søke en annen stilling i dette firmaet? Anonymkode: 85d73...141 Nei? Anonymkode: 758f4...a67
Alice123 Skrevet 11. oktober 2018 #9 Skrevet 11. oktober 2018 Jeg hadde ikke gjort det, men brukt all ledig tid på å søke jobber. Det inkluderer åpne søknader, kontaktet samtlige rekruterings- og vikaryråer i byen/området du bor i og forhørt meg om noen i nettverket ditt vet om noe (de fleste stillinger blir som kjent ikke åpent utlyst). Rett og slett fordi det er mye lettere å få ny jobb når du allerede har jobb. Du skriver at du syntes det er vanskelig å studere og søke jobb samtidig, ikke gjør det vanskeligere for deg selv. Vedr. NAV tror jeg ikke du har krav på så mye siden du per def er student, men det må du sjekke ut selv. 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #10 Skrevet 12. oktober 2018 Det "beste" ville vært å bli i jobben til du finner deg en ny. Det er som noen over sier mye enklere å få seg jobb om man allerede har jobb. Jeg tror man rett og slett bare virker mer attraktiv for arbeidsgiver når man er i et fungerende arbeidsforhold. Men dersom dette går på helsa løs, er det ikke sikkert det er verdt det. Du kan slippe unna 12 uker ventetid hvis du har sagt opp jobben av helsemessige årsaker. Men dette må dokumenteres grundig av lege. Les på nav.no, der står det ganske utfyllende. Du kan søke om å få beholde dagpenger under utdanning, men her er det ganske strengt hva som kan godkjennes. Det står på nav.no hva slags utdanninger/kurs som kan godkjennes, gå inn å sjekk om dette gjelder din utdanning. Hvis du tror du kan få utdanninga godkjent, ville jeg gjort følgende; 1. Sørg for å få det skriftlig at du må endre avdeling 2. Dra til legen din og fortell om situasjonen, og få en legeerklæring der det kommer frem at du måtte si opp jobben din på grunn av helsa 3. Søk om dagpenger + søk om å beholde dagpenger under utdanning Det er jo fortsatt ikke sikkert at du får hverken utdanningen eller sluttårsaken godkjent, så det er jo risky da. Du må nesten veie risikoen opp mot ulempene det blir av å fortsette i jobben. Som sagt, hvis du klarer det; bli i jobben til du finner en ny! Lykke til uansett Anonymkode: 746c3...86d 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #11 Skrevet 12. oktober 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner den altså. Men må jeg bite tenna sammen når dette her går ut over meg om min helse da eller? Jeg tviler på at arbeidslivet er sånn. Arbeidslivet er tøft ja, det er jeg klar over. Men jeg føler meg fanget her. Anonymkode: 758f4...a67 Begge disse 2 lederne har en leder over seg, du går til denne lederen og tar med deg tillitsvalgte til dette møtet. Ingen er tjente med dårlige ledere, men for å få disse bort eller omplassert er noen nødt til å si fra. Du burde selvsagt forhøre deg med andre arbeidere hvilket forhold disse har til de 2 lederne. Men ikke forvent deg at andre enn tillitsvalgte stiller opp. Anonymkode: 2e4da...f8d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #12 Skrevet 12. oktober 2018 OM det er så ille at det går utover helsa kan du kontakte fastlege og nav å legge frem problemet. Så du slipper karantenetiden. Anonymkode: bdf2b...f98 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #13 Skrevet 12. oktober 2018 Nei. Ikke smart. Anonymkode: 1c422...e11
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #14 Skrevet 12. oktober 2018 Men er det ikke greit å begynne i en annen avdeling hvis du ikke kommer overens med avdelingenslederen der du jobber nå? Er det sånn at jobben ikke vil være relevant for deg om du bytter avdeling? Anonymkode: dc936...d87 1
_popcorn_ Skrevet 12. oktober 2018 #15 Skrevet 12. oktober 2018 Om du har råd til å være uten inntekt til du får ny jobb, så er det bare å si opp.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #16 Skrevet 12. oktober 2018 Er dere ikke fagorganisert? Ingen skal bli behandlet som dritt, selv om det er blitt mer og mer vanlig de siste årene. Da arbeidsgiver kan velge å vrake mye mer. Det kan vi takke arbeidsinnvandring for. Men uansett så har fagforbundet blitt mye svakere på dette området de siste årene. De har rett og slett lite å sparke fra med nå og folk har blitt mye mer redde for å være tøff. Anonymkode: e2400...108 1
Gjest Kritt Skrevet 12. oktober 2018 #17 Skrevet 12. oktober 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med at det er enklere å få ny jobb hvis man allerede er i en jobb? Anonymkode: 758f4...a67 Mange arbeidsgivere er skeptisk til å ansette noen som ikke er i jobb. Man vil anta at det er en grunn til at vedkommende sluttet i jobben sin, og at det kanskje ikke var av helt fri vilje. Jo lengre tid du evt. blir gående uten jobb, jo vanskeligere kan det være å finne en ny. Huller i CV'en teller heller aldri positivt.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #18 Skrevet 12. oktober 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det ikke greit å begynne i en annen avdeling hvis du ikke kommer overens med avdelingenslederen der du jobber nå? Er det sånn at jobben ikke vil være relevant for deg om du bytter avdeling? Anonymkode: dc936...d87 Good Id. Men da vil dem sitte meg opp i en avdeling der jeg ikke vil trives med arbeidsoppgavene. Og det blir enda mer slitsomt. Men dem har også andre avdelinger, målet mitt var å komme i en avdeling der jeg kan bruke/kombinere studie mitt med jobben, jeg studerer innenfor det de jobber med i den avdelingen. Jeg har jobbet i 5 uker med de og dem var kjempe fornøyd med å ha meg med på laget. Jeg gjorde en enormt god jobb. Men så let er det ikke, fordi man man søke når det utlyses en stillign internt. Anonymkode: 758f4...a67
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #19 Skrevet 12. oktober 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dere ikke fagorganisert? Ingen skal bli behandlet som dritt, selv om det er blitt mer og mer vanlig de siste årene. Da arbeidsgiver kan velge å vrake mye mer. Det kan vi takke arbeidsinnvandring for. Men uansett så har fagforbundet blitt mye svakere på dette området de siste årene. De har rett og slett lite å sparke fra med nå og folk har blitt mye mer redde for å være tøff. Anonymkode: e2400...108 Det stemmer nok. Jeg tror ikke det har så mye med arbeidsinnvandring/ det kan ha litt! Men i min situasjon så har verken disse 2 lederne kompetansen, egenskapen eller erfaringen som kvalifiserer dem til de stillingene de har. Man kan se det klart og tydelig. De holder på med, men tror ikke at det er på plass enda. Siden det er en ny oppstart bedrift. Anonymkode: 758f4...a67
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #20 Skrevet 12. oktober 2018 Nå har jeg også vært opp til HR med den skiftlederen og der vi blandt annet gikk innom på hvordan jeg opplever han som. HR sier at jeg burde gi det en sjanse og de lovte å følge opp.Lederen sa også at han kommer til å forandre seg. Jeg har ingen tro på at dette her kommer til å skje da. Men jeg må gi det en sjanse. ting skjer ikke fort. Men når det kommer opp til avdelingslederen så har jeg 0 sjans. Avdelingslederen sitter med veldig mye makt og han kan nesten gjøre som han vil. Anonymkode: 758f4...a67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå