Gå til innhold

Seksuell lavalder!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor tror/mener mange at det er ulovlig å ha sex når man er under 16? Selvom begge er det. Den seksuelle lavalderen er for å beskytte barn under 16 mot sex med eldre/voksne. Hva er greia med at folk ikke får ha overnatting av kjæresten når de er under 16?

Anonymkode: 8533f...fbb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Don't feed her! :fnise:

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor tror du at vi har en lov som sier at den seksuelle lavalder er 16 år? Det er en grunn til det, og vet du det ikke så les deg opp litt kanskje?

Anonymkode: 040a8...430

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke ulovlig når begge er under 16, men det er da heller ikke anbefalt å la barn kaste seg ut i sexlivet før de egentlig er klare. Det er jo et faktum at mange debuterer sexuelt før de er klare, pga press fra andre. 

Anonymkode: 32a1f...4ba

• Liker 4
Gjest Overrasket
Skrevet

I juridisk teori er det forbudt for to under 16 å ha sex med hverandre, fordi loven også beskytter barn mot seg selv og hverandre. I juridisk praksis er derimot straffeforfølgelse av  frivillig sex mellom barn under 16 ekstremt sjeldent, dog ikke absolutt umulig.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at vi har en lov som sier at den seksuelle lavalder er 16 år? Det er en grunn til det, og vet du det ikke så les deg opp litt kanskje?

Anonymkode: 040a8...430

Jeg vet godt hva den seksuelle lavalderen er. Jeg bare syns det er merkelig at mange sier «du må vente til du er 16» «nå har du sengelappen fordi du er 16.» Jeg er over 16 selv og som sagt vet jeg godt hva den seksuelle lavalderen er. Jeg har ikke sagt at jeg ikke skjønner hvorfor den er satt til 16 eller at jeg ikke syns at det burde være en seksuell lavalder. Jeg lagde denne tråden fordi det var snakk om det i dette inlegget i av jenter for jenter. I dette tilfellet skjønner jeg godt om hun ikke får overnatte hos kjæresten fordi han er såpass mye eldre og kan presse henne til å ha sex. Men flere andre kommenterte at de heller ikke fikk lov til å ha overnatting av en kjæreste før de var 16 selvom ikke aldersforskjellen var så stor og begge var under 16. Ville dere latt datteren deres på f.eks 15 overnatte hos kjæresten som er like gammel? Hva er forskjellen på å overnatte nå og når de begge er 16? de gjør jo ikke noe ulovlig er poenget mittD258CE94-09DD-4587-B2B0-AE7F83B7ACBC.thumb.jpeg.cf03257bfb1730e91275d27ebf225123.jpeg

Anonymkode: 8533f...fbb

Skrevet

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett. Elaine Marley, mod.

Skrevet

Det er fremdeles bestemmelse om straffbortfall (strl. §308) ved jamnbyrdighet i alder og utvikling. Så det vil komme til anvendelse om to femtenåringer har seg eller om en fjortenåring har seg med en trettenåring.

Uansett kan ikke fjortenåringen fengsles, for kriminell lavalder er 15 år. (I og for seg pussig at man kan ta stilling til en straffbar handling og åke inn i årevis, teoretisk, men man kan altså ikke gi kvalifisert samtykke til å sex med noen i et helt år, men det er en annne diskusjon).

Skrevet

Jeg fikk ikke ha kjæresten på overnatting når jeg var 19, hun var 20. Ikke så veldig uvanlig det har jeg skjønt etterhvert.

Anonymkode: e1359...085

Skrevet
På 11.10.2018 den 18.10, Overrasket skrev:

I juridisk teori er det forbudt for to under 16 å ha sex med hverandre, fordi loven også beskytter barn mot seg selv og hverandre. I juridisk praksis er derimot straffeforfølgelse av  frivillig sex mellom barn under 16 ekstremt sjeldent, dog ikke absolutt umulig.

I de tilfellene det skjer, er det vel når det er snakk om vold/tvang eller det er vesentlig forskjell i alder og modenhet. En 15-åring vil kunne straffes for å ha sex med en 10-åring, f.eks. Det som er forbudt, er å ha sex med en under 16, ikke å ha sex når man er under 16.

Gjest Overrasket
Skrevet
13 minutter siden, Thyra said:

I de tilfellene det skjer, er det vel når det er snakk om vold/tvang eller det er vesentlig forskjell i alder og modenhet. En 15-åring vil kunne straffes for å ha sex med en 10-åring, f.eks. Det som er forbudt, er å ha sex med en under 16, ikke å ha sex når man er under 16.

Vold og tvang faller inn under andre paragrafer uansett alder. Dette gjelder kun frivillig sex. Ingen har juridisk lov til å ha sex med noen under 16 år, uansett egen alder. Men det er stort handlerom for å frafalle straffeforfølgelse av parter kun under 16 år.

Skrevet

En penis under 16 år kan fremdeles produsere sædceller og gjøre jenta under 16 år gravid. En jente eller gutt kan likevel presses til ufrivillig sex, selv om partneren bare er ett år eldre eller jevngammel.

Sex trenger absolutt ikke være skummelt eller traumatisk fordi man er under seksuell lavalder. Selv hadde jeg sex for første gang da jeg var 14 og ble ikke preget negativt av dette. Likevel finnes det grunner til at vi har satt lavalderen til 16 år, noe som innebærer at det kan oppstå negative konsekvenser ved å ha sex veldig ung. Da er det veldig naturlig at foreldre gjør sitt for å minske risikoen for at dette skjer.

Anonymkode: 618cc...104

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...