AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #1 Skrevet 11. oktober 2018 Hei. Vår datter til startet på skolen nå i august. Hun har SFO hver dag etter skolen,så dagen er ca fra 08(da hentes hun av skolebussen) til 1630. Nå etter høstferien er hun enormt sliten. Hun spiser dårlig, hun ber om å få legge seg litt over klokken 18(hun legger seg ellers kl 1930), søvnen på nettene er dårligere enn normalt,hun er mye våken. Må legge til at hun har en sensitiv personlighet og er enormt pliktoppfyllende. Lurer likevel på om det er vanlig å være så sliten ved skolestart? Flere med barn som ikke orker noe særlig? Anonymkode: 10d0b...dfc
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #2 Skrevet 11. oktober 2018 Vet at mange er «for» SFO, med tanke på det sosiale osv, men jeg er helt overbevist om at det er for lenge å være der til 16.30 hver eneste dag. Har selv to rolige gutter med mange år mellom seg, og begge to sluttet i SFO kort tid etter skolestart, nettopp på grunn av at de var helt utkjørt når de kom hjem. Det har absolutt ikke gått ut over det sosiale, verken for 12 år siden, eller nå, med minstemann. Skjønner at de fleste er avhengig av tilbudet, men jeg hadde gjort alt for å finne en løsning på at barnet slipper å være der så lenge som til 16.30 i hvert fall. Anonymkode: 887e2...7a8 9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #3 Skrevet 11. oktober 2018 Hun er jo alt for lenge på SFO, faktisk er hun lenger på "skolen" enn jeg er på jobb. Ikke rart hun er sliten. Anonymkode: c1f2a...f87 12
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #4 Skrevet 11. oktober 2018 Må hun virkelig være der til 16:30? Anonymkode: 0624e...9ac 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #5 Skrevet 11. oktober 2018 Jente20 Jeg hadde det slik selv som barn. Var på SFO fra halv 7 om morningen, så på skolen til 14-15 så på SFO igjen til 17 tiden. Moren min sa jeg ikke hadde noe valg ettersom hun jobbet så mye. Føler nå i ettertid at det var egoistisk av henne, jeg hatet i tillegg å vær på SFO. Ville spurt datteren din hva hun selv ønsker å ta det derfra Anonymkode: 48ccb...944 6
Arkana Skrevet 11. oktober 2018 #6 Skrevet 11. oktober 2018 Det første jeg tenker på er om hun har det bra på skolen. Det er ikke unormalt å få en reaksjon på skolestart, men jeg ville prøvd å finne ut om det ligger noe mer bak. Trives hun? Har hun gode venner? Blir hun mobbet? Henger hun med faglig sett eller bruker hun mye energi på å følge med i timene? Er det noe med klassemiljøet som gjør at hun sliter? Hun har også ganske lange dager så jeg ville vurdert om det var mulig å gi henne kortere dager på SFO. Har dere mulighet til å være fleksible med arbeidstiden slik at dere kan bytte på å hente henne tidligere? Hvorvidt det er sosialt viktig for elever å gå på SFO er nok veldig forskjellig fra sted til sted. Her går det definitivt ut over det sosiale om barnet ikke har SFO i alle fall deltid. Nesten alle første- og andreklassingene er på SFO og det er en viktig sosial arena. Man havner rett og slett litt utenfor når man tusler alene hjem mens alle andre skal på SFO for å leke sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #7 Skrevet 11. oktober 2018 Vi har begge fast arb.tid 8-16 med minimalt med fleksibilitet. Begge har 30 min reisevei. Skal snakke med kontakt lærer i morgen ang trivsel,fag etc,men mitt inntrykk er at hun er mentalt sliten og hun satte litt ord på det i dag (mye bråk, hun prøver å alltid gjøre det riktige for å unngå å gjøre feil....). Vi har mottatt mail fra kontaktlærer for noen uker siden om at det er mye uro i klassen og at det jobbes med det hver dag. Vet at andre foreldre har rapportert inn hendelser rundt det tidligere til kontaktlærer. Skal virkelig jobbe hardt for å gi henne kortere dager. Er villig til å redusere prosentstilingen i jobben....kan dessverre ikke kutte SFO,da jeg synes hun er for liten til å være alene hjemme i 2.5 timer foreløpig. Ts Anonymkode: 10d0b...dfc
Gjest Dorey Skrevet 11. oktober 2018 #8 Skrevet 11. oktober 2018 Du eller mannen må gå ned i stilling. Stakkars liten som har så lange dager! Vår skolestarter er på skole/SFO fra 0815-15.15 og er allikevel sliten. Jeg jobber 80% for at barna skal ha en grei hverdag.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #9 Skrevet 11. oktober 2018 Hadde jeg selv skullet jobbe fra 08-16.30 hver dag hadde jeg også vært sliten. Jeg syntes det er forferdelig lenge å jobbe til kl 16.30 hver dag. Så det er ikke rart at hun er sliten. Jeg vet det er politisk ukorrekt, jeg vet at mange ikke har andre valg, men jeg kan ikke annet enn å tenke at det er lange dager. En normal arbeidsdag for voksne er 7,5 timer, så at barna skal ha 1-2 timer lenger hver dag betyr at de blir slitne. Jeg ville vurdert muligheten for å jobbe redusert i en periode. Om du jobber 1 time redusert hver dag (om det er mulig i din jobb) utgjør det lite lønnsmessig men mye for henne Anonymkode: e27a1...83f 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #10 Skrevet 11. oktober 2018 Ville i første runde hørt med læreren og ansatte på sfo hva som skjer i løpet av skoledagen og få dem til å følge litt ekstra med. Var hun like sliten før høstferien eller har det kommet plutselig? Høres for meg ut som om hun ikke har det bra siden hun sover dårlig, er man ordentlig sliten sover man vel bedre om end man legger seg tidlig? Kanskje det er noen som erter henne, eller hun sitter ved siden av noen som bråker mye? Synes ikke det er en urimelig lang dag på skolen om hun drar 8 og er hjemme 1630, langt de fleste 1 klassinger har sånne dager og dager som er lengre ganske ofte. Virker som at hjemmegående damer er overrepresentert her på KG, og de er kjappe til å lange ut mot de som jobber full tid for å gi dem dårlig samvittighet. Så prøv det du kan av andre løsninger før du går ned i tid og dropper sfo - det er et ganske drastisk tiltak synes jeg! Riktig sted å starte er kontaktlæreren. Anonymkode: 326d7...0c6 7
Arkana Skrevet 11. oktober 2018 #11 Skrevet 11. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: , langt de fleste 1 klassinger har sånne dager og dager som er lengre ganske ofte. Virker som at hjemmegående damer er overrepresentert her på KG, og de er kjappe til å lange ut mot de som jobber full tid for å gi dem dårlig samvittighet. Anonymkode: 326d7...0c6 Dette vet du jo egentlig ingenting om. Jeg tror det heller handler om at det er så mye enklere, og gir deg bedre samvittighet, å tenke at KG-mødre er hjemmeværende slabbedasker framfor å innse at mange foreldre faktisk prioriterer at barna skal slippe lange dager. Her vi bor er det uvanlig at barna er på SFO etter 16. Vi bor i et pengesterkt område hvor det å være hjemmeværende er omtrent uhørt. Det vanligste er at begge foreldre er i full jobb, men folk flekser slik at barna kan få kortest mulige dager (f.eks. at den ene begynner tidlig, den andre begynner senere og leverer barna til skolestart slik at de slipper morgen-SFO, den som begynte tidlig slutter også tidlig og kan hente barna, evt at man bare slutter tidlig og tar igjen litt arbeid etter at barna er i seng). 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #12 Skrevet 11. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jente20 Jeg hadde det slik selv som barn. Var på SFO fra halv 7 om morningen, så på skolen til 14-15 så på SFO igjen til 17 tiden. Moren min sa jeg ikke hadde noe valg ettersom hun jobbet så mye. Føler nå i ettertid at det var egoistisk av henne, jeg hatet i tillegg å vær på SFO. Ville spurt datteren din hva hun selv ønsker å ta det derfra Anonymkode: 48ccb...944 Utrolig egoistisk av moren din å jobbe slik at du fikk tak over hodet og mat på bordet og klær og fritidsaktiviteter ja. Anonymkode: 45290...2bb 14
Gjest Lily_88 Skrevet 11. oktober 2018 #13 Skrevet 11. oktober 2018 Hvorfor må hun være på SFO etter skolen? Kommer hun seg ikke hjem uten dere, eller vil dere ikke at hun skal være alene hjemme?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #14 Skrevet 11. oktober 2018 6 minutter siden, Arkana skrev: Dette vet du jo egentlig ingenting om. Jeg tror det heller handler om at det er så mye enklere, og gir deg bedre samvittighet, å tenke at KG-mødre er hjemmeværende slabbedasker framfor å innse at mange foreldre faktisk prioriterer at barna skal slippe lange dager. Her vi bor er det uvanlig at barna er på SFO etter 16. Vi bor i et pengesterkt område hvor det å være hjemmeværende er omtrent uhørt. Det vanligste er at begge foreldre er i full jobb, men folk flekser slik at barna kan få kortest mulige dager (f.eks. at den ene begynner tidlig, den andre begynner senere og leverer barna til skolestart slik at de slipper morgen-SFO, den som begynte tidlig slutter også tidlig og kan hente barna, evt at man bare slutter tidlig og tar igjen litt arbeid etter at barna er i seng). Ikke alle har jobb med flexitid. Anonymkode: 45290...2bb 4
Arkana Skrevet 11. oktober 2018 #15 Skrevet 11. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke alle har jobb med flexitid. Anonymkode: 45290...2bb Det har jeg da heller aldri hevdet. Poenget er at det er ikke bare hjemmeværende mødre som synes det er viktig at barna slipper lange dager på skole/SFO. 1
Gråtass Skrevet 11. oktober 2018 #16 Skrevet 11. oktober 2018 Ingen av oss har en jobb hvor vi kan jobbe hjemmefra,så den løsningen er ikke aktuell. Jeg kan søke om å gå ned i stilling,men det vil ta ca 3mnd før en evnt endring vil skje. Jobber i offentlig sektor. Hun er for liten til å være hjemme alene i 2.5 timer synes vi. Bor ingen barn i nærheten her,og huset ligger nokså øde til.....hun har krav på skolebuss fra skoleslutt 1345,men vi er ikke hjemme før kl 1630. Får høre om jeg kan få svigerforeldre (som bor 20min unna oss,ca 45 min unna skolen) til å hente henne tidligere noen dager i uka fram til jeg får søkt om endring av stillingsprosent. Ts 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #17 Skrevet 11. oktober 2018 4 minutter siden, Arkana skrev: Dette vet du jo egentlig ingenting om. Jeg tror det heller handler om at det er så mye enklere, og gir deg bedre samvittighet, å tenke at KG-mødre er hjemmeværende slabbedasker framfor å innse at mange foreldre faktisk prioriterer at barna skal slippe lange dager. Her vi bor er det uvanlig at barna er på SFO etter 16. Vi bor i et pengesterkt område hvor det å være hjemmeværende er omtrent uhørt. Det vanligste er at begge foreldre er i full jobb, men folk flekser slik at barna kan få kortest mulige dager (f.eks. at den ene begynner tidlig, den andre begynner senere og leverer barna til skolestart slik at de slipper morgen-SFO, den som begynte tidlig slutter også tidlig og kan hente barna, evt at man bare slutter tidlig og tar igjen litt arbeid etter at barna er i seng). Flekstid er greit om man har muligheten, i pengesterke strøk er det kanskje oftere så. Men det betyr jo ikke at ikke at dagen utnyttes til minimum kl 16 på jobben eller med masse kveldsarrangement for å rekke alle møter! Jeg har flekstid, men der jeg jobber blir man sett veldig rart på om man konsekvent kommer etter kl 9 eller går 1430. Da må man vel nesten ha en stilling uten kontakt med andre folk? Der vi bor er det mange au pairer som kan bøte på foreldre som jobber mye, det er kanskje hellere den løsningen som gjør at ting går rundt med tidlig henting for de som har høye stillinger (som folk jo gjerne har i rike strøk)? TS: vær nå helt sikker på at det er de lange dagene som er problemet og ikke noe annet som gnager før du går ned i stilling/lønn/pensjon/Evt sykelønn og kanskje ødelegger din fremtidige karriere ved å «ikke prioritere» jobben (mange som dessverre ser på det slik når man går ned i stilling). Snakk med kontaktlærer. Og så synes jeg det hørtes lurt ut å få besteforeldre til å hente for eksempel hver onsdag, da blir uka delt i to 😊 Anonymkode: 326d7...0c6 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #18 Skrevet 12. oktober 2018 7 timer siden, Gråtass skrev: Ingen av oss har en jobb hvor vi kan jobbe hjemmefra,så den løsningen er ikke aktuell. Jeg kan søke om å gå ned i stilling,men det vil ta ca 3mnd før en evnt endring vil skje. Jobber i offentlig sektor. Hun er for liten til å være hjemme alene i 2.5 timer synes vi. Bor ingen barn i nærheten her,og huset ligger nokså øde til.....hun har krav på skolebuss fra skoleslutt 1345,men vi er ikke hjemme før kl 1630. Får høre om jeg kan få svigerforeldre (som bor 20min unna oss,ca 45 min unna skolen) til å hente henne tidligere noen dager i uka fram til jeg får søkt om endring av stillingsprosent. Ts Ingen av de andre barna der som slutter tidligere da, som skal sånn ca samme vei som dere? Så kunne evt svigers kjørt halvve turen. Anonymkode: dd54f...c3e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #19 Skrevet 12. oktober 2018 8 timer siden, Arkana skrev: Dette vet du jo egentlig ingenting om. Jeg tror det heller handler om at det er så mye enklere, og gir deg bedre samvittighet, å tenke at KG-mødre er hjemmeværende slabbedasker framfor å innse at mange foreldre faktisk prioriterer at barna skal slippe lange dager. Her vi bor er det uvanlig at barna er på SFO etter 16. Vi bor i et pengesterkt område hvor det å være hjemmeværende er omtrent uhørt. Det vanligste er at begge foreldre er i full jobb, men folk flekser slik at barna kan få kortest mulige dager (f.eks. at den ene begynner tidlig, den andre begynner senere og leverer barna til skolestart slik at de slipper morgen-SFO, den som begynte tidlig slutter også tidlig og kan hente barna, evt at man bare slutter tidlig og tar igjen litt arbeid etter at barna er i seng). Det der vitner om lite perspektiv. Selv om du har en jobb du kan flekse i, har de fleste av resten av den arbeidende befolkningen fast arbeidstid. Det er ikke bare å gjøre sånn og sånn og så er problemet løst. og alle de som er alene om omsorgen, hva da? Så enkel er ikke verden. Anonymkode: 26216...a04
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #20 Skrevet 12. oktober 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Flekstid er greit om man har muligheten, i pengesterke strøk er det kanskje oftere så. Men det betyr jo ikke at ikke at dagen utnyttes til minimum kl 16 på jobben eller med masse kveldsarrangement for å rekke alle møter! Jeg har flekstid, men der jeg jobber blir man sett veldig rart på om man konsekvent kommer etter kl 9 eller går 1430. Da må man vel nesten ha en stilling uten kontakt med andre folk? Der vi bor er det mange au pairer som kan bøte på foreldre som jobber mye, det er kanskje hellere den løsningen som gjør at ting går rundt med tidlig henting for de som har høye stillinger (som folk jo gjerne har i rike strøk)? TS: vær nå helt sikker på at det er de lange dagene som er problemet og ikke noe annet som gnager før du går ned i stilling/lønn/pensjon/Evt sykelønn og kanskje ødelegger din fremtidige karriere ved å «ikke prioritere» jobben (mange som dessverre ser på det slik når man går ned i stilling). Snakk med kontaktlærer. Og så synes jeg det hørtes lurt ut å få besteforeldre til å hente for eksempel hver onsdag, da blir uka delt i to 😊 Anonymkode: 326d7...0c6 Å ha au pair er jo ikke noe bedre enn SFO. Har inntrykk at det er noe enkelte miljøer benytter seg av som hvilepute. Barnet er hos barnevakt helt enkelt. Anonymkode: 26216...a04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå