Gå til innhold

Hvordan klarte du å slutte og røyke?

Anbefalte innlegg

Gjest lillemy36
Skrevet

jeg har lyst til og prøve og slutte men vet søren ikke om jeg klarer det.... trenger råd av folk som har klart det 😀 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg bare slutta. Hadde røkt i kun 13 år.  Fast i 10. Nå er det 7 år siden jeg slutta. 

Endret av IommI
Skrevet

Sitter i samme situasjon. Har litt røyk i tilfelle helt krise. Det er vanskelig, men vil være både stolt og lettet når jeg har vært røykfri en stund. 

Anonymkode: 67dc2...b8b

• Liker 1
Skrevet

Jeg sluttet ved hjelp av appen Slutta. Hadde ingen nedtrapping eller medikamenter; bare bestemte meg. Snakket med en psykolog, egentlig i forbindelse med noe annet, og h*n sa at cold turkey var en god måte å slutte på i forbindelse med denne typen avhengighet. 

Jeg hadde én viktig motivasjon, og det var at jeg skulle gjennom en helsebehandling som har større sjanse for å være vellykket hvis man ikke røyker. Jeg røyket 15-20 per dag før jeg sluttet, og hadde røyket i nesten 20 år. 

Anonymkode: 016a7...cd1

• Liker 2
Skrevet

Jeg var aldri avhengig, så fant jeg en dag ut at jeg ikke gadd mer. Men det ligger i hodet. Vil man slutte, klarer man det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble påkjørt og lå på sykehuset lenge med hodeskade. Når jeg var i stand til å gå ut å ta en røyk, klarte jeg ikke slutte å spy. Såååeh. Anbefaler det kanskje ikke da :phaedra:

• Liker 1
Skrevet

Prøvde i mange mange år! Vekslet mellom røyk og snus- holdt meg til festrøyk osv osv. For et halvt år siden kjente jeg at "dette gidder jeg ikke lengre"!! Endelig, etter 10 år som "slutter" har jeg endelig klart det uten å bli avhenging av noe annet! 
Lykke til, you can do it!

Anonymkode: da553...da1

• Liker 2
Skrevet

Jeg byttet fra snus og røyk over til vape/ejuice. Smaker mye bedre, bruker 200 kr i uka ca istedenfor nærmere 1000 og legen velsignet byttet mitt. Kan nå jogge og trimme uten et snev av andpusthet.

Det er også mye enklere å trappe ned på nikotinmengden, begynte på 10 og er nå nede på 4 mg.

Anonymkode: 993eb...0c9

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg byttet fra snus og røyk over til vape/ejuice. Smaker mye bedre, bruker 200 kr i uka ca istedenfor nærmere 1000 og legen velsignet byttet mitt. Kan nå jogge og trimme uten et snev av andpusthet.

Det er også mye enklere å trappe ned på nikotinmengden, begynte på 10 og er nå nede på 4 mg.

Hadde helt glemt at jeg hadde slutta appen, røyk og snusfri i 171 dager og spart 26000 🙂 minus vapejuicen da, men dette får være min eneste last og kos.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bestiller du fra? 

Anonymkode: 74e09...168

• Liker 1
Skrevet

Bestemte meg hundre ganger men klarte det ikke før jeg slutta å ha røyk i hus, kun ha på kortet penger til det av mst heg skulle kjøpe og resten på annen konto enn kortet, og overførte fra den kobto til kortkonto hver dag og ikke en krone ekstra så jeg bare kunne kjøpe en røykpakke samtidig. Måtte kutte ut bar og vinkvelder i et halvt år for da røyka jeg alltid. Unngikk situasjoner det var vane å ta en røyk, som i stedet for å stå å vente på bussen gikk jeg heller til neste stopp for å distrahere dårlige vaner. You can do it!!! 💪

Anonymkode: a23a8...1aa

Gjest Krampus
Skrevet

Champix. Hadde null problemer med å sluttep røyke på de. Ikke noe ubehag eller abstinenser utover det mentale. 

Skrevet

Sluttet etter 20 år. Bare la den på bordet, rørte den ikke, fikk jeg lyst på en røyk, pusset jeg tenna. Nå 10 år siden. Tok 3 mnd før jeg kastet pakken på bordet.

Helt ærlig var det ikke vanskelig i hele tatt, men den dag i dag davner jeg røyken.

Anonymkode: aa9ef...d0f

• Liker 1
Gjest lillemy36
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet ved hjelp av appen Slutta. Hadde ingen nedtrapping eller medikamenter; bare bestemte meg. Snakket med en psykolog, egentlig i forbindelse med noe annet, og h*n sa at cold turkey var en god måte å slutte på i forbindelse med denne typen avhengighet. 

Jeg hadde én viktig motivasjon, og det var at jeg skulle gjennom en helsebehandling som har større sjanse for å være vellykket hvis man ikke røyker. Jeg røyket 15-20 per dag før jeg sluttet, og hadde røyket i nesten 20 år. 

Anonymkode: 016a7...cd1

Hva er cold turkey (annet enn kald kalkun😂)

Skrevet
27 minutter siden, lillemy36 skrev:

jeg har lyst til og prøve og slutte men vet søren ikke om jeg klarer det.... trenger råd av folk som har klart det 😀 

jeg gikk på dr. kimokurs sammen med samboeren, samtidig som jeg leste Allan Carrs Endelig ikke-røker (tror jeg den het). Det  de to hadde til felles, som jeg likte var at de ikke maste om motivasjon, eller krevde motivasjon. De fokuserte på alt det bra du oppnår med å slutte, for de mente at begrepet motivasjon har som premiss at du gir avkall på noe du ønsker deg, og det krever et slitsomt livslangt strev for å holde seg motivert. Istedet klarte de å lokke frem en indre motivasjon som jeg ikke visste jeg hadde. 

Det andre som de gjorde på dr.kimo som fungerte veldig bra, var en relativt rask nedtrapping over tre dager, men det var ikke bråstopp likevel. Og så babystepstankegangen - det var kurs hver dag de første to ukene, og da var målet bare å holde seg røykfri til neste møte. Ikke tenke på resten av livet - bare til i morgen klokken fem. Etter dette var det ukentlige møter, og så månedlig og til slutt et siste møte etter seks måneder.

Der var masse kinesiske urtemedisiner og på det kurset, men de tror jeg ikke på. Det som gjorde jobben for meg var å stå til ansvar for de andre (og samboer!) hver dag, at vi fikk MASSE informasjon om hva som skjer i psyken og kroppen underveis. Så mye lettere å takle når du vet hva som skjer. Særlig det med at røykere går rundt med kunstig høyt blodsukker hadde jeg aldri hørt før, og for meg ble det nøkkelen til å lykkes. Og så var det et ganske dyrt kurs, så vi hadde ikke råd til røyk i tillegg! Det er mange som får det dekket av jobben, men de sa at de som betaler selv har større sjans for å greie det. Og så var der et triks med at når det var skikkelig krise så fikk du lov å snuse inn røyk fra andre gjennom nese (men ikke munn!!), eller tenne en røyk UTEN å ta den i munnen og trekke kraftig inn gjennom nesen. Det smeller godt i bakhodet, og tar brodden av det akutte røyksuget.

Jeg leste Allan Carrs bok en gang før jeg gikk på kurs. Underveis når jeg fikk lyst på en røyk, satte jeg meg ned og brukte fem minutter på å lese noen sider i boka istedet. Det gjorde som regel susen.

Det er 16 år siden nå, og jeg har ikke røykt et trekk siden. Og det beste av alt er at jeg får ikke rundt med savn, men med glede over at jeg slipper å røyke. Det var en mental ommøblering som gjorde jobben mye lettere.

Og så er det nyttig å tenke hvis du har en dårlig dag, og vil trøste deg med en røyk: Hvis du gir etter blir dagen enda verre, for da har du sprukket i tillegg til det andre som er leit. Hvis du ikke sprekker har du derimot greidd noe knallbra på en ellers dårlig dag!!

Lykke til med røykestoppen!! 

Anonymkode: b6e6c...0b1

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her :) Slutta for fem år siden, bruker fortsatt damp, og er fornøyd med det :) Jeg bruker uten nikotin nå da, etter jeg var gravid og ammet. 

Anonymkode: 05895...494

Skrevet

Fikk champix av legen, brukte bare den første pakken. ikke rørt en sigg siden

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bestiller du fra? 

Anonymkode: 74e09...168

Kjøper på lokal butikk, finnes flere av dem her i byen og de blander i krutt slik du ønsker selv.

Skrevet
16 minutter siden, Merricat skrev:

Champix. Hadde null problemer med å sluttep røyke på de. Ikke noe ubehag eller abstinenser utover det mentale. 

Hva mener du med "ikke noe ubehag eller abstinenser utover det mentale"?   Jeg tør ikke prøve Champix, er livredd for å tulle med psyken min 😱  Ellers har jeg prøvd alt opptil flere ganger, kurs, app, psykolog/ hypnose, nicotinell, boka Endelig røykfri, osv.   Noen ganger skjærer det seg med en gang, andre ganger holder jeg ut en stund. 4 måneder er rekorden ☹️  Å begynne å røyke er uten tvil det dummeste jeg har gjort!!! (og jeg har gjort en del dumme ting...)

Ønsker og håper at det blir forbudt både å selge røyk, og å røyke. Får jeg ikke tak i røyk så må jeg jo slutte.  Det er så stor andel av befolkninga som er motstandere av røyking, så et forbud hadde vært helt innafor synes jeg.

Anonymkode: afb9c...c0f

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestemte meg hundre ganger men klarte det ikke før jeg slutta å ha røyk i hus, kun ha på kortet penger til det av mst heg skulle kjøpe og resten på annen konto enn kortet, og overførte fra den kobto til kortkonto hver dag og ikke en krone ekstra så jeg bare kunne kjøpe en røykpakke samtidig. Måtte kutte ut bar og vinkvelder i et halvt år for da røyka jeg alltid. Unngikk situasjoner det var vane å ta en røyk, som i stedet for å stå å vente på bussen gikk jeg heller til neste stopp for å distrahere dårlige vaner. You can do it!!! 💪

Anonymkode: a23a8...1aa

Jeg må være usosial en periode, eller ikke være så sosial jeg pleier ihvertfall. Har sagt fra til venner. De forstår og støtter meg. Er veldig glad for det! 

Anonymkode: 67dc2...b8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...