tps_0709 Skrevet 19. august 2002 #1 Skrevet 19. august 2002 Må ut og handle vin/annen drikke til bryllupet vårt. Vi blir 32 voksne og det serveres koldtbord. Hvor mange glass pr person bør vi regne. Noen som har noen gode viner å foreslå (både røde og hvite). Selv har jeg null peiling på vin. Ellers blir det vel brus/farris tenker jeg. Det blir et relativt lite og rolig bryllup med noen små unger (4 uker- 3 år) så det blir nok ikke annet enn vin til maten, og en liten avec til kaffen for de som vil ha det.
viwi Skrevet 19. august 2002 #2 Skrevet 19. august 2002 Hva skal dere ha til middag da??????? Når dere vet det kan dere ringe vinmonopolet- evt sende mail og be om deres tips. Det gjorde vi og det funket supert. Vi kjøpte inn de vinene de tipset om og så valgte vi en rød og en hvit. Gjett om vi har fått mange positive tilbakemeldinger på at vinen var god!!!!
Gjest Lea Skrevet 19. august 2002 #3 Skrevet 19. august 2002 Jeg drikker ikke rødvin, så der har jeg ikk peiling. men jeg vet om to hvitviner som ikke har noen dominerende smak. Den ene heter Ars Vitis og er halvtørr. Tipper at den faller i smak hos de fleste. Dessuten er flasken veldig fin; høy og smal med et fargerikt maleri på. Gjør deg godt på bordet. Den koster heller ikke mye, ca 80 kroner tror jeg. En annen god vin er Happy Cat (samme nøytrale smak som den andre), men den får du bare i 0,5 liter tror jeg. Flasken er formet som en katt og er sølvfarget. Men flaskene blir vel litt for små kanskje? Koster også ca 80 kroner.
Augustbrud02 Skrevet 20. august 2002 #4 Skrevet 20. august 2002 Hva skal dere ha til middag da??????? Hun skriver at det skal være Koldtbord. Vel, rødvin har jeg ikke mye greie på, men jeg vet at viner som Capella og Jacobs Creek er veldig populære. Av hvitvin vil jeg ikke anbefale Happy Cat til mat, selvom den er god som drikekvin. Vi hadde i vårt bryllup en vin som heter San Valentin, og denne er kjempegod. Heller ikke så dyr. Ellers er hvitviner som Black Tower, Green Gold, Reiler vom Heissen Stein gode til lett mat. Men som nevnt over får du meget god hjelp på polet til akkurat dette. Hvor mye vin som skal beregnes varierer av om gjestene selv sjenker eller om dere skal ha servitører som gjør dette. Hos oss gikk det faktisk bare 7 flasker rødvin til 40 mennesker! Men det er vel vanlig å regne 5 eller 6 glass på ei rødvinsflaske. Huske også alkoholfri rødvin og/eller hvitvin da.
Tvilling76 Skrevet 20. august 2002 #5 Skrevet 20. august 2002 Til en 3 retters middag beregner man normalt 1 glass hvitvin til forrett, 1/2 flaske rødvin til hovedrett, 1 glass dessertvin. Nå skal dere ha koldtbord, men jeg vil tro at man kan beregne samme mengde drikkevarer. I tillegg kommer selvsagt farris, aperitif, avec etc. Santa Rita er eksepsjonell både som rød og hvit vin. Dette er en Chilensk vin som passer til alt slags kjøtt (fugl, okse, lam osv) Finnes i flere prisklasser. (Fra kr 85,- til 120,-) Her kan du lese litt mer om den: http://www.vinmonopolet.no/ Gå på søk. Skriv deretter Santa Rita i friteksten og Chile som land. Trykk deretter enter.
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2002 #6 Skrevet 20. august 2002 Enig med de andre her som tipser om å kontakte Vinmonopolet, dersom du ikke har peiling på vin. Men et tips i tillegg: Skal dere ha koldtbord vil jeg absolutt også anbefale rosévin til maten. Det passer perfekt til mange kalde retter av både lyst kjøtt og fisk. Men for merker etc., ta kontakt med polet !
Gjest Ikke innlogget Lula Skrevet 20. august 2002 #7 Skrevet 20. august 2002 Jeg ville IKKE valgt Black Tower, Green Gold, Reiler vom Heissen Stein eller Happy Cat!!! Dette er alle søtlige, halvtørre viner av heller laber kvalitet, som overhode ikke egner seg til mat. Be heller om hjelp på vinmonopolet. Eller se feks på www.aperitif.no www.artoftaste.no og lignende sider. De har gjerne gode vintips. Prøv noen ulike tørre hvitviner istedet for de halvtørre. Det er en generell misforståelse at tørre viner er "sure". Dette er slett ikke tilfelle. Prøv feks en tørr Chardonnay. I tillegg ville jeg gått for en forhåldsvis lett rødvin. Kanskje en fra Italia eller Portugal?
Augustbrud02 Skrevet 20. august 2002 #8 Skrevet 20. august 2002 Jeg ville IKKE valgt Black Tower, Green Gold, Reiler vom Heissen Stein eller Happy Cat!!! Dette er alle søtlige, halvtørre viner av heller laber kvalitet, som overhode ikke egner seg til mat. Prøv noen ulike tørre hvitviner istedet for de halvtørre. Det er en generell misforståelse at tørre viner er "sure". Dette er slett ikke tilfelle. Eller kanskje det er lurt å ha noen ulike typer viner, for smaken er selvsagt veldig forskjellig (holder fortsatt en knapp på at de vinene jeg nevnte er gode til mat jeg da), og det er jo litt vanskligere å velge viner til et koldtbord enn til en middag. Men som jeg først nevnte også tror jeg San Valentin passer bra. Det er egentlig en ostevin, men vi hadde den ved siden av reinsdyrkjøtt i bryllupet vårt og det var ålreite ved siden av hverandre det også.
viwi Skrevet 20. august 2002 #9 Skrevet 20. august 2002 Vel et koldtbord består jo av forskjellig mat det og... 8) Skal dere ha fisk bør dere ha vin som passer til fisk, er det kjøtt så bør vinen passe til det type kjøttet dere serverer. Men en god hvitvin som jeg nok tror passer til det meste er Loosen Riesling. Den er lett og god ikke for søt og det er ca 8,5 % alkohol i den. Greit at det ikke er for mye alkohol i vinen noen ganger. Vi hadde vilt til bryllupsmiddag og drakk da en australsk rødvin til. Den heter Banrock Station- veldig god den og!!!
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2002 #10 Skrevet 20. august 2002 Må nok bare si meg enig i at tyske hvite halvtørre relativt rimelige viner ikke akkurat er gode til mat. Tørre viner trenger absolutt ikke bety sure, som mange mener... Men såklart er smaken forskjellig. Jeg vil anbefale deg at du går igjennom de ulike smakene som skal være på koldtbordet, og ser hva som passer best. Er det f.eks. mye sterkt krydret mat, mye røkt fisk, grillet kjøtt etc. Så kan de på polet hjlpe deg til å finne god viner. Selv om man ikke er en vinekspert er det lett å kjenne at riktig vin hever et godt måltid mange hakk!!!
scorpion73 Skrevet 20. august 2002 #11 Skrevet 20. august 2002 Vi hadde koldtbord til vårt bryllup, og hadde : Rødvin: Capella, og Amigo Hvitvin: Reiler, og Capella Vi var 50 gjester til middag og kjøpte 10 av hver , og har noen få flasker igjen.
Gjest Jamila Skrevet 20. august 2002 #12 Skrevet 20. august 2002 Av hvitvin vil jeg anbefale en litt mer ukjent vin: Yvon Mau Colombard Chardonnay 2001. Denne koster ca 65 kr på polet, og er en perle. Lys og lett så den passer ikke til tunge middager med kraftige sauser, men bør gå bra til et koltbord der man velger litt av hvert. Av rødvin ville jeg nok valgt en litt "tyngre" vin enn den hvite for å balansere, f.eks Concha Y Toro fra Chile, eller en australsk vin. Shiraz og Shiraz Cabernet er gode valg. Eller en merlot fra Chile dersom du ønsker en litt bløtere vin. Av mengde bør du regne 5 glass pr flaske av rødvin, og 6 glass pr flaske av hvitvin. Som regel drikker folk 1-2 glass hvit og 2-3 glass rød.
Blomst Skrevet 23. august 2002 #13 Skrevet 23. august 2002 Hei ! I følge min vinvettige venninde så er Tarique (ca 80-90) en utmerket hvitvin i forhold til hva man betaler for den. Rødvin er jeg mer usikker på, men J.P Chenet Cabernet -Syrah (ca 79,-) hadde vi, og fikk mye skryt. Billig er den også. Til Fordrink hadde vi Casal Garcia Conho Verde som er en perlende hvitvin (ca 69,-) i tillegg til bowle med frukt og øl i iskasser (øllen gikk først) Lykke til !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå