Gå til innhold

Noe enkelt å spise på venninnekveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til noe lite enkelt å bite i på venninnekveld? Jeg er helt blank på hva jeg skal finne på som ikke er så tidkrevende og mektig. Pastasalat har vert en gjenganger hos de fleste, men jeg hadde lyst å lage noe annet en det. Less meg ned med alle ideer dere har! 

Anonymkode: a98da...b90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønnsaker og dip.

Ost og kjeks. 

Pose suppe med brød vedsiden av. 

Brød og pålegg. 

Kylling salat. 

Taco. 

Anonymkode: 7bfb4...513

• Liker 2
Gjest Lily_88
Skrevet

ost og kjeks, Forskjellige oppskåret tropiske frukter, Pomfri og dipper, Dampet blåskjell med foccacia. Reker med foccacia og aioli.

Skrevet

Speltlomper med ruccola, kremost og røkt laks

Forslag til superenkel men god suppe du kan servere med brød: http://www.veganmisjonen.com/2010/12/suppe-kikerter-kokosmelk.html Den er forøvrig sikkert god med gulrot i stedet for selleri, og røde linser i tillegg eller i stedet for kikerter. Du kan også ha eggnudler oppi.

Tannpirker med en bit ost og drue, eller oliven, tomat etc.

Anonymkode: 5513c...778

Skrevet

Tortillalefse med røkelaks er en slager:

http://www.lilliansmatblogg.no/2013/05/tortillalefse-med-rkelaks.html

Om det ønskes noe som metter litt mer, kan pizzasnurrer være godt også.

Anonymkode: 5e5e6...d13

Skrevet

Pai og salat.

suppe med brød.

Ostesmørbrød.

Kyllingvinger med dipp.

Pitapizza.

Salat og laksefileter stekt i langpanne.

Pasta med soltørkede tomater og spinat. Trines matblogg har fin oppskrift.

Fredagshummus fra Aichas mat.

Reker og loff.

Blåskjell.

Godt beød og røkelaks med eggerøre.

Skrevet

Tapas

Rundstykker, pålegg og frukt

Gryterett og brød

Fiskesuppe 

Sushi

Nachos

Tacogryte, salat og Nachos

Spareribs og grillspyd

Anonymkode: 823d0...b9f

Skrevet

Ost og kjeks + marmelader og masse frukt og grønt til.  Enkelt og godt. Server gjerne noe god drikke til.  F.eks en litt fin eplemost eller lignende. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Diverse småretter som

Lomper/tortilla med smøreost, laks eller spekeskinke, pesto, evt ost, rullet sammen, skjært opp og med tannpirker gjennom for servering 

Nystekt brød som enten kan smøres eller dyppe i olivenolje-balsamico - kombo 

Ost, oliven, kjeks

Bacon-dadler 

Oppkuttet frukt og grønt, gjerne med en dipp

Nachochips med guacamole eller salsa

Spekemat

Nøtter

Popcorn

En stor skål suppe! Billig, godt nå på høsten, og orten ulike typer å velge i

Eller evt en slags Salatbar - ulike skåler for agurk/tomat/sukkererter /reker/kylling /egg/skinke/bønner/kikerter osv så kan folk lage sin egen salat 

Endret av Lill3My
Skrevet

Hvit pizza med ruccola. Kjøp ferdig bunn som bare er å ha inovnen. Smør på Creme fraiche, ha på rødløk, en god spekeskinke og topp med revet mozzarella. Inn i ovnen på 200 grader i 10 min ca. Server med ruccola ved siden av.

Anonymkode: 52d1c...dea

• Liker 1
Skrevet

Så glad jeg hadde blitt om du er venninna vi skal på venninnekveld til i dag, og du serverer tapas :rodmer:

Anonymkode: c7e56...21a

Skrevet

Siden når ble egentlig tapas eller en mengde småretter lettvint og lite tidkrevende? Det er riktignok lettvint å spise, og innmari godt, men med mange retter, mange ulike ingredienser og en hel haug med prosesser er det ikke mye lettvint og kjapt å lage! 

Mulig det er for sent med forslag nå, men jeg synes det er både godt og lettvint med en kremet og litt spicy gulrotsuppe nå som det er høst. Det lager nesten seg selv og serveres med godt brød til  :) Hvis du vil ha litt kjøtt til, er det godt med sprøstekt bacon på toppen. Det lager seg selv på få minutter i stekeovnen på varmluft.  

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, Ullvott skrev:

Siden når ble egentlig tapas eller en mengde småretter lettvint og lite tidkrevende? Det er riktignok lettvint å spise, og innmari godt, men med mange retter, mange ulike ingredienser og en hel haug med prosesser er det ikke mye lettvint og kjapt å lage! 

Kunne ikke vært mer enig!

Forslaget om tapas kommer i alle tråder som spør etter lettvint mat til mange, og jeg pleier alltid å poste en protest - godt jeg ikke er alene. :ler: 

Å lage tapas krever mye tid og logistikk, Det er det absolutt motsatte av lettvint. Mens nettopp suppe er det enkleste, dvs mat man kan lage i én gryte på forhånd, og bare varme opp før servering. Gryte er et annet alternativ, men mer jobb om man må lage ris eller potetmos til mange ved siden av.

Anonymkode: 8aa0d...20e

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg serverer ofte pai og det pleier å være populært.

Hvis du bruker paideigen til Tina Nordstrøm (kan være lurt å gange oppskriften med 1,5, så har du til gitter på toppen også) er det lettvint og man kan variere fyll i det uendelige.

Tapas - joda, supergodt, men noe jeg serverer bare når jeg har nok av tid og penger, det er verken lettvint eller billig hvis det skal være godt.

Endret av Brunhilde
  • Liker 3
Skrevet

En skål med oliven, en med ristete mandler og et fat med manchego og litt spekemat er også tapas. Litt ferskt brød og aioli og du er ferdig.

Tapas trenger ikke å være 12 varme småretter.

• Liker 3
Skrevet

Har du ildfaste skåler nok, så server en rykende varm løksuppe, gratinert med krutonger og ost.  Så setter du ost (det er nok med 3 sorter), ei skål med fikenmarmelade, ei skål med honning og en bolle med valnøtter på ei lang trefjøl midt på bordet. Rugbrød eller salte kjeks er godt tilbehør til osten. 

Så enkelt kan det gjøres, og det er veldig godt :) 

• Liker 1
Skrevet
På 12.10.2018 den 12.56, Ullvott skrev:

Mulig det er for sent med forslag nå, men jeg synes det er både godt og lettvint med en kremet og litt spicy gulrotsuppe nå som det er høst. Det lager nesten seg selv og serveres med godt brød til  :) Hvis du vil ha litt kjøtt til, er det godt med sprøstekt bacon på toppen. Det lager seg selv på få minutter i stekeovnen på varmluft.  

I tillegg er det dyrt å lage mange av tapasrettene.  Ser på tapas som festmat jeg, ikke som noe lettvint jeg ville servert på en onsdagskveld til venninner liksom. 

• Liker 3
Skrevet

Kjøp foccaciabrød og en boks med aioli. blir ca 50 kr! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...