Gå til innhold

Når ble det vanlig å si: «søsteste», «flinkeste», «snilleste» osv. om andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser av og til på blogger og Instagram at noen kvinner omtaler andre som dette istedet for å skrive f.eks. «søte Anne», «vakre Anne» osv., skrives det «vakreste Anne». Jeg har aldri skjønt greia med dette? Er det en ungdomsgreie i forhold til måte å uttrykke seg på? Husker dessverre ikke hva denne formen på adjektivene heter i grammatikken. Synes bare disse adjektivene høres så fjollete ut. Men så er jeg 34 år og ikke så ung lenger. 

Anonymkode: bf95e...907

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feil i overskriften: *Søteste, mente jeg. 

Skrevet

Enda en nordmann med enda en meningsløs mening. 

Anonymkode: 62770...3be

Skrevet (endret)

Det eksploderte nok med Facebook det. Folk har egentlig ingenting å si til hverandre der, men må jo si noe...så da blir det å si sånne klissete ting til hverandre som svar på alle bildene som folk legger ut. Jeg har med overlegg saumfart veldig mange folks bilder (kjente som ukjente) og det er rene epidemien der. Å, så vakker etc du er, pena, søta, fina...og om femti mennesker kommenterer det samme bildet etter hverandre, klarer de ikke å finne på noe annet å si. De bare følger på med tanketomt, overfladisk vås. :fnise:  *neida, jeg er ikke det minste irritert i dag faktisk*

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 6
Skrevet

Da rosablogging ble vanlig.... 🤢

Anonymkode: b01e9...3fa

• Liker 3
Skrevet

Dette handler om feministisk fremsnakking av kvinner.

Skrevet

Hvorfor er dette så komplisert? De er glad i vennene sine og sier søteste fordi de forsøker uttrykke at de er glad i dem ved å gi dem komplimenter. 

Anonymkode: c7015...3f6

Skrevet

Det var Facebook. Hater sånt kleint kliss. Skal begynne å si det til venninnene mine når vi møtes: aawwwww, hei fineste du! 

Anonymkode: 04fff...bed

• Liker 4
Skrevet

Tror det TS spør om er hvorfor det brukes superlativer i slike kommentarer. "Søteste" i stedet for "søta", "fineste" i stedet for "fina" osv.

Jeg har ingen god forklaring, har ofte lurt på det selv. Har merket mindre til det de siste to-tre årene, men det kan jo være fordi jo eldre jeg blir, jo sjeldnere er jeg innom unge jenters facebook-profiler. Mine venner blir jo også eldre.

Min eneste teori er at det kan handle om å ville markere seg som bestevenninne - der andre kun sier noen er søt er det "bedre" å si søteste. Så gikk det inflasjon i det, og det ble helt meningsløst.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, applestories said:

Tror det TS spør om er hvorfor det brukes superlativer i slike kommentarer. "Søteste" i stedet for "søta", "fineste" i stedet for "fina" osv.

Jeg har ingen god forklaring, har ofte lurt på det selv. Har merket mindre til det de siste to-tre årene, men det kan jo være fordi jo eldre jeg blir, jo sjeldnere er jeg innom unge jenters facebook-profiler. Mine venner blir jo også eldre.

Min eneste teori er at det kan handle om å ville markere seg som bestevenninne - der andre kun sier noen er søt er det "bedre" å si søteste. Så gikk det inflasjon i det, og det ble helt meningsløst.

Fordi at mennesker kommuniserer ikke gjennom grammatikk, de kommuniserer via følelser. Om søteste gir en bedre følelse av å vise at de er glad i noen, så velger de selvsagt den uttryksformen. Jeg forstår ikke at dette er forvirrende. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi at mennesker kommuniserer ikke gjennom grammatikk, de kommuniserer via følelser. Om søteste gir en bedre følelse av å vise at de er glad i noen, så velger de selvsagt den uttryksformen. Jeg forstår ikke at dette er forvirrende. 

Selvsagt gjør du ikke det - du er tydeligvis en av dem som bruker superlativer, eller ihvertfall mener å skjønne hvorfor andre gjør det.

Vi som kommuniserer med ord blir tydeligvis forvirret av dere slik du blir forvirret av oss.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, applestories said:

Selvsagt gjør du ikke det - du er tydeligvis en av dem som bruker superlativer, eller ihvertfall mener å skjønne hvorfor andre gjør det.

Vi som kommuniserer med ord blir tydeligvis forvirret av dere slik du blir forvirret av oss.

Nei, har ikke fb en gang. Jeg har bare en god evne til å forstå mennesker som er annerledes enn meg selv. Som i ditt tilfelle, så handler dette mer om at din "ikke-forståelse" er en unnskyldning til å rakke ned på mennesker som oppfører seg på en måte du misliker. Du ønsker at andre skal tenke de er dumme eller bruker språket på en teit måte, når menneskene som skriver på den måten bare forsøker vise vennene sine at de liker dem og setter pris på dem. Men det er tydeligvis ikke bra i dine øyne så lenge de ikke viser omsorg på en måte som du godkjenner og aksepterer

• Liker 1
Skrevet

Jeg skriver/sier det, fordi jeg mener det! Det kan være godt med et kompliment engang i blant. Hva er galt med det? 

Skrevet

Tror det er forkortelse av verdens søteste, fineste etc

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har ikke fb en gang. Jeg har bare en god evne til å forstå mennesker som er annerledes enn meg selv. Som i ditt tilfelle, så handler dette mer om at din "ikke-forståelse" er en unnskyldning til å rakke ned på mennesker som oppfører seg på en måte du misliker. Du ønsker at andre skal tenke de er dumme eller bruker språket på en teit måte, når menneskene som skriver på den måten bare forsøker vise vennene sine at de liker dem og setter pris på dem. Men det er tydeligvis ikke bra i dine øyne så lenge de ikke viser omsorg på en måte som du godkjenner og aksepterer

Det da var da voldsomt mye du visste om meg.

Ville vært interessant å visst om du faktisk forstår at du gjør nøyaktig det samme som du beskylder meg for å gjøre.

Verken TS eller jeg har uttrykt det du beskylder meg for å mene. Mulig du tolker litt vel mye her.

Skrevet

Det har vi nå alltid sagt der jeg kommer fra

Skrevet

Jeg observerte det først for noen år siden - mulig det er blitt brukt tidligere, men i offentligheten har det ikke eksistert så lenge. Dvs. at velutdannede, tilsynelatende oppegående kvinner kan skrive "fineste du" om hverandre på twitter i jobbsammenheng. 

Det er i hvert fall effektivt hvis du har bikket 40 og ønsker å fremstå 14, om enn bare mentalt. 

Ellers har det vel motsatt effekt av den ønskede - fremsnakking av kvinner som gjør at kvinner kollektivt fremstår som idioter.

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser av og til på blogger og Instagram at noen kvinner omtaler andre som dette istedet for å skrive f.eks. «søte Anne», «vakre Anne» osv., skrives det «vakreste Anne». Jeg har aldri skjønt greia med dette? Er det en ungdomsgreie i forhold til måte å uttrykke seg på? Husker dessverre ikke hva denne formen på adjektivene heter i grammatikken. Synes bare disse adjektivene høres så fjollete ut. Men så er jeg 34 år og ikke så ung lenger. 

For å ta det grammatiske først, denne formen søteste, fineste osv. kalles superlativ. Søt (positiv), søtere (komparativ), søtest (superlativ).

Denne måten å skrive på og skryte av, er ikke bare et ungdomsfenomen. Det har sannelig smittet over på godt voksne, også. Jeg spurte en dame jeg kjenner sånn løselig, om hun hadde flere døtre, en gang hun hadde skrevet noe sånt som "fineste, flinkeste, vakreste jenta mi!" Dette kan ikke være særlig morsomt for de andre, mente jeg. Det blir skrevet så mye kliss på facebook at det er helt utrolig. Jeg tviler sterkt på om mange snakker sånn i virkeligheten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...