Gå til innhold

Hvordan avgjøre høytidssamvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 11 som ikke bor fast med oss, men mest hos den andre forelderen. 

Frem til nå har barnet ønsket å tilbringe hele jul/nyttår med den av forelderen han feirer jul med. Det ble slik i starten etter bruddet da en av oss pleide å reise hjem til sitt hjemsted, for å slippe å avbryte midt i uka, så det er det barnet var vant til. 

I år ønsker barnet å tilbringe jul et sted og nyttår hos den andre forelderen. En av steforeldrene setter seg her på bakbeina og mener det er stressende for hele familien å måtte avgårde til flyplass (1,5 time) midt i jula osv..  Det er noe fornuftig i det steforelderen sier, men samtidig klarer ikke jeg å se at å bruke noen timer på en flyplass i løpet av ei jul er så voldsomt stressende. 

Hvordan løse dette så barnet får vært der det ønsker uten sure miner hos de voksne?

Anonymkode: 9188c...2ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ingen grunn til at hele familien må være med på flyplassen? Kun forelderen kjører til flyplassen, steforelder og eventuelle andre barn blir hjemme (eller hvor dere nå er). Problem løst. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår heller ikke hvorfor det blir stress, hele familien trenger jo ikke å være med. Og jeg synes jo det er koselig at alle får en del av julen med barnet. 🤗

Gjest BearMama
Skrevet

Stress? Mange reiser på besøk til forskjellige familier og venner til jul og nyttår. Ser ikke hva som er stress om far eller mor kjører til flyplassen og henter sitt eget barn. 

Synes steforelderen ikke har noe de skulle sagt her.

Skrevet

Nei vet du hva, en steforelder har da ingenting med det å gjøre! Nok at en person drar til/fra flyplassen. Jula er lang, å ofre en halv dag på å hente eller kjøre barn burde være en selvfølge. Vi har to timer biltur til den andre forelderen vi, og henter eller kjører selvsagt i romjulen også. Skulle bare mangle! Er jo kjempeflott at barnet ønsker å dele seg. 

Anonymkode: 8861b...ac2

• Liker 2
Skrevet

Kjøp en billett med flybussen?

• Liker 1
Skrevet

Barnets foreldre snakker sammen og blir enige. Barnet er 11 år, og dermed skal barnets ønsker høres. Men det er fortsatt foreldrene som bestemmer. Man kan jo prøve å være fleksibel på hvilken dag i romjula det reises på da, hvis mulig. Sånn at hvis ene familien har faste juleselskaper eller annet som gjør det vanskelig med bytte akkurat den dagen så tar man det dagen før eller etter. Det er da ikke behov for at hele familien skal dra på flyplassen med mindre barnets forelder ikke har førerkort eller noe sånt?

Anonymkode: bd535...eb0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor må hele familien være med på flyplassen? 

Edit: Eller er det det at familien må avbryte julefeiringen der de er, og dra hjem pga samvær? Vel, hva gjør man ikke for barnet når det først ønsker å tilbringe julen med den andre forelderen også. 

Endret av GørilB
Skrevet

For en vanskelig steforelder! Far eller mor kjører til flyplassen og er der med barnet en times tid før flyet går og sitter der til flyet har dratt og reiser hjem igjen.

Slik er det når man får seg kjæreste som har barn fra før. Man havner alltid i andre rekke. 

Forøvrig veldig fint at barnet ønsker å være sammen med begge familiene i julen. Som skillsmissebarn kan jeg si at det jammen ikke er så rosenrødt og enkelt som mange skal ha det til å ha to familier å måtte kastes imellom. 

Skrevet

Altså, selvfølgelig skal de hente han. Er hun helt forbanna idiot?

Anonymkode: b744d...973

Skrevet

Jeg hadde VELDIG gjerne brukt et par timer på en flyplass i romjula for å hente mine stebarn! Synes denne steforelderen er helt på bærtur....

Så lenge et såpass stort barn ønsker å dele opp jula mellom foreldrene (noe som vel er det "vanlige" når det gjelder samvær!?) skal barnet selvfølgelig høres! Vi gjorde det alltid sånn her da stebarna var små, byttet omtrent midt i romjula, barna var hos den ene første halvdel inkludert julaften og hos den andre andre halvdel inkludert nyttårsaften.

Nei, her må steforelder skjerpe seg. Skal ikke barnet få dele opp jula fordi h*n ikke gidder være på en flyplass, liksom?

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn på 11 som ikke bor fast med oss, men mest hos den andre forelderen. 

Frem til nå har barnet ønsket å tilbringe hele jul/nyttår med den av forelderen han feirer jul med. Det ble slik i starten etter bruddet da en av oss pleide å reise hjem til sitt hjemsted, for å slippe å avbryte midt i uka, så det er det barnet var vant til. 

I år ønsker barnet å tilbringe jul et sted og nyttår hos den andre forelderen. En av steforeldrene setter seg her på bakbeina og mener det er stressende for hele familien å måtte avgårde til flyplass (1,5 time) midt i jula osv..  Det er noe fornuftig i det steforelderen sier, men samtidig klarer ikke jeg å se at å bruke noen timer på en flyplass i løpet av ei jul er så voldsomt stressende. 

Hvordan løse dette så barnet får vært der det ønsker uten sure miner hos de voksne?

Anonymkode: 9188c...2ef

Er dette noe barnet vil bare i år, eller noe han eventuelt vil fortsette med?

Uansett, så syntes jeg barnet er "voksen" nok til å bestemme dette selv. Hvis han vil feire nyttår hos deg, så burde han få lov til det. Høres ut som unødvendig dramaskrik fra steforelderen, å si at det er utrooolig stressende med den korte reisen. Det ingenting imellom 3-juledag og nyttårsaften som er høytidelig uansett. 

Anonymkode: f2ac8...d9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...