Gå til innhold

Når mor er syk i mammaperm og ikke kan ta vare på baby, hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han måtte komme hjem etter halv dag i går for å ta over. Så bare måtte han ordne noe på jobben i dag og kunne strekke meg til å klare 3 timer alene. Nå har det gått 5 timer og har ennå ikke sett noe til han. Syns dette går veldig utover baby at jeg ikke fungerer og han ikke kommer hjem fra jobb. Ellers er jeg aldri syk, har ikke vært syk på snart 2 år. 

Hva gjør dere? 

Anonymkode: 5f03e...c9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er skikkelig syk så kan han få en sykemelding selv om det er i gråsonen. Det fikk vi en eller to ganger i løpet av permisjonen. Ellers må man bare holde ut. :)

Anonymkode: 965f3...897

• Liker 1
Skrevet

Eller han tar over permisjonen om du er syk over lengre tid.

Anonymkode: 965f3...897

• Liker 7
Skrevet

Her tok mannen over når ikke jeg klarte. Det skjedde ikke så ofte, men er man syk, så er man syk.

Hvor stor er baby? Har du noen andre som kan steppe inn? Du får purre på, han har krav på sykt barn dager når barnepasser er syk.

Anonymkode: 87f3e...1a0

• Liker 6
Skrevet

Hvor gammel er barnet og på hvilken måte går dette utover barnet? Er det en baby som ikke får mat og grunnleggende stell så må jo pappaen bare pelle seg hjem. Er det snakk om at du er sliten men ikke orker å underholde barnet så mye så får ikke det noen alvorlige konsekvenser akkurat.

• Liker 9
Skrevet

Hvis det er snakk om en dag eller to, så kan far være hjemme. Tror de kan barnepasser som er syk egenmeldingskjema.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tok mannen over når ikke jeg klarte. Det skjedde ikke så ofte, men er man syk, så er man syk.

Hvor stor er baby? Har du noen andre som kan steppe inn? Du får purre på, han har krav på sykt barn dager når barnepasser er syk.

7 måneder og tidligste noen i familien er ferdig på jobb er etter kl 15. 

Skrevet
29 minutter siden, Kitcat skrev:

Hvor gammel er barnet og på hvilken måte går dette utover barnet? Er det en baby som ikke får mat og grunnleggende stell så må jo pappaen bare pelle seg hjem. Er det snakk om at du er sliten men ikke orker å underholde barnet så mye så får ikke det noen alvorlige konsekvenser akkurat.

Er ikke i stand til å bære. Måtte legge barnet på gulvet på do for å gi grøt mellom oppkast og diaré. Ikke veldig bra.

• Liker 3
Skrevet

Far brukte av sine sykt barn-dager her da jeg lå med influensa og omgangssyke på samme tid. 

Anonymkode: d0d35...318

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke i stand til å bære. Måtte legge barnet på gulvet på do for å gi grøt mellom oppkast og diaré. Ikke veldig bra.

Du kan prøve speiling. Spør barnefar om han hadde vært komfortabel med at du dro på jobb og lot han være hjemme med barnet om han hadde vært like dårlig som deg.

• Liker 5
Skrevet

De veldig få gangene det har skjedd har far droppet det han hadde i hendene og dratt hjem med arbeidsgivers fulle velsignelse. Har vært i fire permisjoner og bedt om hjelp toppen tre ganger, så han vet at jeg ikke ber om assistanse før det er tvingende nødvendig. 

Å mate barnet på badegulvet høres ikke greit ut, er han klar over hvor dårlig det står til?

Anonymkode: f7795...e8d

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De veldig få gangene det har skjedd har far droppet det han hadde i hendene og dratt hjem med arbeidsgivers fulle velsignelse. Har vært i fire permisjoner og bedt om hjelp toppen tre ganger, så han vet at jeg ikke ber om assistanse før det er tvingende nødvendig. 

Å mate barnet på badegulvet høres ikke greit ut, er han klar over hvor dårlig det står til?

Anonymkode: f7795...e8d

Ja, han vet også at jeg aldri maser på å få han hjem fra jobb uten grunn. Igjen hadde han en sjef som ikke lot han gå med det første.

Han kom hjem nå 2.5 time etter avtalt tid, så i stedet for 3 timer ble det 5.5 time. I dag er det ikke ikke oppkast, mindre diaré, men er så vanvittig slapp. Har selv hatt feber i hele natt og. Men nå har jeg avlastning resten av dagen da.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan prøve speiling. Spør barnefar om han hadde vært komfortabel med at du dro på jobb og lot han være hjemme med barnet om han hadde vært like dårlig som deg.

Foreslo for han at hva om jeg drar ut en kveld han skal på lønningspils. Så sender jeg melding hver halvtime og sier at jeg snart reiser hjem. Også dukker jeg opp så seint at han ikke får reist og må være hjemme før å ordne med baby hele kvelden. For det er jo det han gjorde nå (og dette med å ikke holde tider skjer så ofte.) 

Han smilte og sa at han håpet at jeg ikke gjorde det. Så jeg svarte at nei, det vil jo tilslutt bli vanvittig respektløst å ikke holde avtaler. I det lange vil det også gå utover babyen vår. Så håper han fikk litt å tenke på.

• Liker 7
Skrevet

Han bruker syk-barnepasser-dager. Dette kan ikke arbeidsgiver nekte han :) 

• Liker 9
Skrevet

Er mannen problemet her? Altså at han ikke forstår alvoret og ikke kommer hjem til avtalt tid?

Eller er det sjefen hans som ikke lar han gå til avtalt tid (om dette var tatt opp på forhånd)?

• Liker 5
Skrevet

Høres mer ute om sjefen er problemet her. Jeg har en jobb der jeg faktisk ikke kan slippe alt å bare dra. Jeg er mor og måtte jeg reist hjem så måtte mannen bare fint vente til jeg hadde blitt ferdig. Ikke noe gøy, men sånn er realiteten. Spurte du faktisk om hvorfor han kom seint hjem eller bare gikk du rett til angrep? 

Anonymkode: c9e48...d96

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres mer ute om sjefen er problemet her. Jeg har en jobb der jeg faktisk ikke kan slippe alt å bare dra. Jeg er mor og måtte jeg reist hjem så måtte mannen bare fint vente til jeg hadde blitt ferdig. Ikke noe gøy, men sånn er realiteten. Spurte du faktisk om hvorfor han kom seint hjem eller bare gikk du rett til angrep? 

Jeg angriper aldri. 

Han sendte melding å sa at det tok lengre tid litt før 10. Så fikk jeg ny melding litt før 12 om at hn beklaget seg. Jeg svarte ikke fordi jeg hadde nok å drive med. Så ringte han 12.30 ca å sa at han hele tiden hadde ventet på sjefen for å kunne fullføre en ting for han dro. 

Men altså dette er noe som skjer hele tiden hos oss, så jeg orker ikke gi det noe reaksjon lengre. 

Men da er det sånn hos andre også at fedrene tar seg av barna når mor er syk.

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du hadde lagt mannen mate babyen på badegulvet mens han bytta på å kaste opp og ha diaré?

• Liker 1
Skrevet

Normalt så tar da far ut noen av sine 10 lovpålagte "sykt barn" dager, med begrunnelsen "barnepassers sykdom". På samme måte som han ville gjort om barnet faktisk var sykt og det gikk i barnehagen, eller hos en dagmamma som ble syk.

Skulle det være mer alvorlig eller langvarig sykdom, så er det klart at du burde hatt sykemelding, og så hadde han overtatt permisjonen mens du var syk.

Jeg tenker at du får ta opp med mannen at han faktisk MÅ ta ansvar for barnet, og at han har lovpålagt rett på fri, som han altså må fortelle sin arbeidsgiver at han har.
Hvis ikke kan du jo risikere at du alltid må være hjemme med sykt barn.

Det virker jo ikke som om han forstår at han har barn og har et ansvar. (For du er jo der.)

Anonymkode: f4731...c74

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normalt så tar da far ut noen av sine 10 lovpålagte "sykt barn" dager, med begrunnelsen "barnepassers sykdom". På samme måte som han ville gjort om barnet faktisk var sykt og det gikk i barnehagen, eller hos en dagmamma som ble syk.

Skulle det være mer alvorlig eller langvarig sykdom, så er det klart at du burde hatt sykemelding, og så hadde han overtatt permisjonen mens du var syk.

Jeg tenker at du får ta opp med mannen at han faktisk MÅ ta ansvar for barnet, og at han har lovpålagt rett på fri, som han altså må fortelle sin arbeidsgiver at han har.
Hvis ikke kan du jo risikere at du alltid må være hjemme med sykt barn.

Det virker jo ikke som om han forstår at han har barn og har et ansvar. (For du er jo der.)

Anonymkode: f4731...c74

Kan sikkert virke sånn på dette tilfellet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...