Gå til innhold

Å ta med barnet på fest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å ta med barnet på fest, helt uhørt i mine øyne men en person nær meg fortalte at foreldra hans pleide det, at han husker han lå i barnevognen og alle de fulle tantene og familievennene kom å skulle dulle med han. Jeg spurte ikke men oppfatta at det var ordentlig fest siden det var det ordet han brukte,  og ikke en rolig kveld hos tanter man tok et glass vin med mens barnet sov og dro hjem tidlig. 

Han sa at barn skjønner alt og at han hadde hørt fra barnevognen at de snakket om alt fra gruppesex til voldtekt. 

Hvordan er det naturlig at en slik oppvekst påvirker en som voksen? Vil dette garantert sette traumer eller kan noen klare å børste det av seg? 

Anonymkode: 3180d...887

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han må ha Guinness rekord i hukommelse. Ingen husker samtaler fra de var så små. 

Anonymkode: 7ee60...874

• Liker 37
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må ha Guinness rekord i hukommelse. 

Anonymkode: 7ee60...874

Eller kanskje bare en eller annen form for psykiske utfordringer.. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg vi snakker falske minner eller noe annet enn faktisk hukommelse. Barn har vel sine første minner fra de er tre år, men at de minnene skal inneholde begrep som voldtekt og gruppesex er usannsynlig. 

Anonymkode: 1f53c...366

• Liker 19
Skrevet

Å ta med ungene på fest var nok mer vanlig før. Jeg har også noen bilder i fotobok av at jeg står mellom folk med ølflasker og sigg. 

Så lenge ikke vennen din var 4/5 år, tviler jeg på at han husker så mye av slike opplevelser. Og ihvertfall ikke samtaler. Det er høyst uvanlig.

Anonymkode: 0feeb...507

• Liker 2
Skrevet

Før var dette helt vanlig, men tror ikle dette skjedde hver helg i normale hjem.  Kan selv huske hagefester i nabolaget/øvrig familie der vi var mange unger og vi løp rundt fulle folk. Har ikke tatt skade av det, og tenker heller ikke på det. Hadde dette skjedd ofte, og det hadde vært masse leie hendelser så kunne det nok ha preget meg. Samtidig var vi jo mange barn, og det var mer lek og moro for vår del. Kan heller ikke huske samtaler mellom de voksne.. 

Folk reagerer forskjellig på situasjoner og ting fra barndommen preger folk forskjellig. At han husker det er nok lite sannsynlig og at han har skjønt hva de har snakket om. Fantasi? Sett film? Ellers tror jeg det er mye mer feil i oppveksten hans enn det at han var med på fest en gang. 

Anonymkode: df274...9bb

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ta med barnet på fest, helt uhørt i mine øyne men en person nær meg fortalte at foreldra hans pleide det, at han husker han lå i barnevognen og alle de fulle tantene og familievennene kom å skulle dulle med han. Jeg spurte ikke men oppfatta at det var ordentlig fest siden det var det ordet han brukte,  og ikke en rolig kveld hos tanter man tok et glass vin med mens barnet sov og dro hjem tidlig. 

Han sa at barn skjønner alt og at han hadde hørt fra barnevognen at de snakket om alt fra gruppesex til voldtekt. 

Hvordan er det naturlig at en slik oppvekst påvirker en som voksen? Vil dette garantert sette traumer eller kan noen klare å børste det av seg? 

Han må vel ha vært ganske stor for å skjønne hva de snakket om?

Anonymkode: 6892e...b02

• Liker 3
Skrevet

Jeg husker at min bror ble født, jeg husker han i vognen som "ny" og at jeg ikke likte se på han fordi han var lyseblå - jeg var ikke tre år en gang når han ble født.. Jeg husker også at far hadde "krympefest" med kompisene hjemme før mor kom fra sykehuset med han - og de var ravende fulle og far skulle trøste meg som var redd for alt bråket og vaglet seg opp på sengegavlen for å jodle til meg.. :fnise: det er noen av mine første minner som jeg vet er mine egne. Jeg husker hver en fest - og det var noen, jeg er oppvokst på 70 tallet og det var "vanlig" at man hadde fest og at barna "var med" når man var hjemme hos hverandre.. Så spørsmålet er vel mer om vennen var 1 år, 3 år eller hva enn om han har rekordhusk ;)

• Liker 1
Skrevet

Tja, vi hadde med 1. Mann på fest titt og ofte, da han var baby. Han var et enkelt barn som sov over alt uansett hva. Ikke noe stress det så lenge  en av foreldrene tar det rolig. 

Anonymkode: dd9cb...af4

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 46 år, og da jeg var liten var det vanlig å ha med småunger på fest. Mamma fortalte at vi ble plassert sammen med flere andre unger og sov der til vi skulle hjem. 

Jeg har selv hatt med baby i bærebag på middag hos venner, men kan ikke akkurat kalle det fest, mer som i en sammenkomst. Tror ikke det er vanlig å ha med barn på fest i dag, nei...

Anonymkode: ca817...4a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke eksagt hvor gammel han var men han sa han var med på fest fra han lå i barnevogn. Samtalene han husker de hadde  om sex og overgrep var han nok litt eldre. Jeg vet at det ikke er falske minner og at han har et veldig anstrengt forhold til andre menn og voldtekt,  for dette skjedde altså hans mor og et barn skal jo ikke vite sånt om moren sin tenker jeg?! 

Grunnen til at jeg lurer på om en slik oppvekst garantert setter traumer og kan påvirke som voksen er fordi han utvikla alkoholproblem i voksen alder og skylder på drikkekulturen i oppveksten. Om det bare er en tom unnskyldning eller om det er åpenbare traumatiske sammenhenger er det jeg prøver å finne ut av. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke eksagt hvor gammel han var men han sa han var med på fest fra han lå i barnevogn. Samtalene han husker de hadde  om sex og overgrep var han nok litt eldre. Jeg vet at det ikke er falske minner og at han har et veldig anstrengt forhold til andre menn og voldtekt,  for dette skjedde altså hans mor og et barn skal jo ikke vite sånt om moren sin tenker jeg?! 

Grunnen til at jeg lurer på om en slik oppvekst garantert setter traumer og kan påvirke som voksen er fordi han utvikla alkoholproblem i voksen alder og skylder på drikkekulturen i oppveksten. Om det bare er en tom unnskyldning eller om det er åpenbare traumatiske sammenhenger er det jeg prøver å finne ut av. 

Men da tenker jeg at det handler om litt mer enn at han var med på en fest i ny og ne. Jeg ble også tatt med på fester, men det er noe jeg utelukkende husker som gøy fordi vi var flere barn og fordi festene var normalt hyggelige. 

Det høres ut som han har vokst opp i et generelt usunt miljø, med overdreven festing og drikking. Og det kan så absolutt sette seg som traumer og dårlig innflytelse. 

Anonymkode: 29eea...4f8

• Liker 3
Skrevet

Har selv mye minner som har skapt "traumer" eller erfaringer jeg var for ung til å ha, men jeg vet at jeg var fra 4 år gammel da de tingene skjedde. Det hjalp meg å nøste opp i alle minner for å høre hva som skjedde og hvorfor. 

Ja, onkel satt å holdt seg fast i en lyktestolpe og gråt. Skalv, spydde og gråt rett utenfor kirken der faren hans lå. I ettertid har jeg forstått at onkel hadde abstinenser. Han ville være så ren som mulig da han for første gang skulle besøke graven til faren sin. Han fikk ikke vært i selve begravelsen pga rusen.

En morgen jeg våknet tidlig så lå en mann på sofaen vår rett på utsiden av rommet mitt, en jeg aldri hadde sett før. Dette ga meg mareritt en stund om å ha fremmede inne for å ta meg. Etter å ha spurt om dette i ettertid var det en av pappas venner som sovna på sofaen. Han var ikke farlig. 

En del andre ting som jeg har minner om fra 4 år og oppover skulle ikke skjedd. Det er samtaler jeg aldri burde hørt, ting som ikke egner seg for barn. Det er mye rus, drama og sex som barn ikke burde få vite om noen av familiemedlemmene sine. 

Spørsmålet er bare hva man gjør med problemene sine når man har blitt voksen. Lar du de dra deg ned for alltid? Eller erkjenner du at du har vært utsatt for fæle ting og jobber med det? 

Jeg valgte det siste. 

Anonymkode: 27025...091

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje han selv har opplevd voldtekt. Høres jo ut som han hadde det ustabilt og ble dratt med inn i ordentlige voksenfester.

Anonymkode: af8e8...187

• Liker 1
Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å lage kødde tråder🤥,usmakelig,blir for dumt

Endret av Tears in heaven
Skrevet

Var nok mer vanlig før ja. En venn av meg fortalte at foreldrene hadde fest hver helg og da ble ungene bare lagt og låst inne på rommene sine. Han var vant til å se mora si dritfull hver fredag og lørdag og han måtte tisse ut vinduet da døra til rommet var låst og ingen hørte han rope for å gå på do. Fikk helt sjokk da han fortalte dette! Hele nabolaget var med på disse festene.

Anonymkode: 0e054...5aa

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da tenker jeg at det handler om litt mer enn at han var med på en fest i ny og ne. Jeg ble også tatt med på fester, men det er noe jeg utelukkende husker som gøy fordi vi var flere barn og fordi festene var normalt hyggelige. 

Det høres ut som han har vokst opp i et generelt usunt miljø, med overdreven festing og drikking. Og det kan så absolutt sette seg som traumer og dårlig innflytelse. 

Anonymkode: 29eea...4f8

Ja flere i familien hans var og er alkoholikere... Jeg tror han har mange traumer og problemer inni seg men han gir uttrykk for å børste det av seg og vil ikke gå til psykolog for eksempel, han sier det var helt normalt i hans familie så da er det liksom ikke noe å lage noe alvorlig ut av. Men ofte når han selv drikker kan han holde på i dagesvis og da sitter han altså å skylder på sin egen oppvekst for å kjøre sitt liv i grus - forståelig mtp traumer, men vanskelig å hjelpe eller vite hvordan man skal forholde seg til det når han edru mener pytt-sann! 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har selv mye minner som har skapt "traumer" eller erfaringer jeg var for ung til å ha, men jeg vet at jeg var fra 4 år gammel da de tingene skjedde. Det hjalp meg å nøste opp i alle minner for å høre hva som skjedde og hvorfor. 

Ja, onkel satt å holdt seg fast i en lyktestolpe og gråt. Skalv, spydde og gråt rett utenfor kirken der faren hans lå. I ettertid har jeg forstått at onkel hadde abstinenser. Han ville være så ren som mulig da han for første gang skulle besøke graven til faren sin. Han fikk ikke vært i selve begravelsen pga rusen.

Anonymkode: 27025...091

Ja sånne ting som dette kan jo være kjempeskremmende for et barn, man skjønner ingenting og minnet setter seg fast! Man tenker at det bare er barn fra krig og brannulykker som har traumer men jeg har skjønt mer og mer at mindre ting kan sette seg like godt fast og påvirke en. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var nok mer vanlig før ja. En venn av meg fortalte at foreldrene hadde fest hver helg og da ble ungene bare lagt og låst inne på rommene sine. Han var vant til å se mora si dritfull hver fredag og lørdag og han måtte tisse ut vinduet da døra til rommet var låst og ingen hørte han rope for å gå på do. Fikk helt sjokk da han fortalte dette! Hele nabolaget var med på disse festene.

Anonymkode: 0e054...5aa

Herregud det er jo helt grusomt! Tenk å stå der tissatreng å rope og rope og bli mer og mer redd og ikke forstå hvorfor ingen kommer når de er der, men er fulle og ikke hører,  det vet jo ikke barnet der og da, også til slutt i redsel for situasjonen og om foreldrene kanskje har skjedd noe galt med osv i full ydmykelse og frykt må tisse ut av vinduet nei så grufullt ser det for meg :(

Skrevet
29 minutter siden, Tears in heaven skrev:

Slutt å lage kødde tråder🤥,usmakelig,blir for dumt

Kødde tråd? Nei du, dette er ikke kødd og traumer og hvordan opplevelser som barn kan påvirke som voksen er noe jeg prøver å forstå mekanismen til bedre for å lettere kunne forholde meg til vedkommende i dette tilfellet. 

Skrevet

Herregud den neste generasjon som kommer og vokser opp nå og i fremtiden må være den meste ødelagt generasjon som finnes.  En fest i ni og ne skader ikke barnet!  Eller mener du at et barn som vokser opp med veldig bra foreldre, med mye kjærlighet og omsorg plutselig blir helt ødelagt i hodet fordi moren og faren hadde de med på fest 3 ganger i løpet av barndommen?  Dere...ta dere sammen ...virkelig. 

Anonymkode: 3f831...6a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...