Gå til innhold

Redd jeg er mistenkt for fusk, veldig stressa..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. Nå er det snart 2 uker siden sensurfristen for en av obligene jeg leverte har gått ut og jeg har enda ikke fått svar, det virker som alle andre har fått svar(ut ifra det jeg har fått med meg), spurte faglærer og han sa han skulle se på det, men jeg har ikke hørt tilbake etter det. Jeg er veldig sikker på at jeg ikke har jukset, det er et programmeringsfag og jeg skrev all koden selv og kan forklare alt som ble levert, men det er den eneste grunnen jeg kan tenke meg til at jeg ikke har fått svar og at jeg ikke får beskjed om hvorfor det tar så lang tid før jeg får svar.. Det å ikke vite gjør meg så stresset at jeg ikke kan fokusere på noe annet for øyeblikket. 

Leste litt på uio's rutiner for behandling av fusk, men har et par spørsmål.. Fra det jeg har forstått så blir man kalt inn til en samtale hvis de er i tvil om det du har levert er ditt eget arbeid, men skjer dette før de oppretter en sak om mistanke om fusk? Det står at all post blir sendt rekommandert(folkeregistrert adresse eller semesteradresse?), skjer dette før du blir innkalt til en samtale?  Jeg har enda ikke fått noe brev i posten eller blitt innkalt til samtale eller fått noe som helst beskjed, hvis det viser seg å være mistanke om fusk, hvor lang tid vil det ta før jeg får informasjon om det?

Hvis det er noen her som har noe som helst erfaring med mistanke om fusk eller vet hvordan det foregår, så hadde jeg satt stor pris på all hjelp jeg kan få. 

Anonymkode: 17d10...0b5

Skrevet

Det virker som alle andre har fått svar? Hva mener du med det? 

Og hvorfor så nervøs om du ikke har fusket??

Anonymkode: 06130...be3

• Liker 11
Skrevet

Ei jeg bodde sammen med, ble tatt i plagiat på universitetet. Da hørte hun ingenting, før hun fikk et rekommandert brev i posten. Lappen om det rekommanderte brevet ble sendt til den folkeregistrerte adressen, for jeg husker faren kom kjørende med konvolutten, og de hadde en forferdelig krangel på rommet hennes.

Jeg fikk lese brevet, og der stod at hun var blitt tatt i plagiat, og hvilke følger dette fikk; ingen karakter, utestengt fra å ta eksamener i 12 måneder. Deretter fulgte det flere sider med det de mente var bevis, uttak fra oppgaven hennes med henvisning til hvilke kilder hun hadde tatt det fra. 

Hun ble aldri kalt inn til et møte, tror jeg. Hun fikk bare dommen i posten, og dersom hun ikke ville godta avgjørelsen, skulle all kommunikasjon foregå gjennom en advokat eller lignende. Hun godtok den, det var jo ganske åpenlys juksing.

Men hvis du ikke har jukset, så kan jeg ærlig talt ikke skjønne hvorfor du tror du skal bli tatt i juks? 

Anonymkode: 8cf39...995

• Liker 9
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker som alle andre har fått svar? Hva mener du med det? 

Og hvorfor så nervøs om du ikke har fusket??

Anonymkode: 06130...be3

Alle jeg har snakka med har fått svar for et par uker siden og sa at alle de kjenner har fått svar også. Det eneste som gjør at jeg er så redd er at jeg ikke har fått svar enda og jeg klarer ikke å tenke på noen annen grunn.. Koden min er inspirert av forelesningsnotatene og lignende eksempler på nett, men når jeg så over det jeg hadde skrevet så er det tydelig for meg ihvertfall at jeg ikke har plagiert, men brukt det som utgangspunkt/hjelp. Jeg ble bare halvferdig med obligen og det var et par ting jeg ikke kunne der som jeg lot være å svare på selvom det er eksempler av det nettopp fordi jeg ikke ville skrive noe jeg ikke helt skjønte, så jeg har vanskelig for å skjønne hvordan jeg kan bli mistenkt for fusk, men hvilken annen grunn kan det være for at jeg ikke får svar og heller ikke får vite hvorfor? 

Skrevet

Basert på det du skriver her, kan det være at de er i tvil om du skal få bestått?

Anonymkode: 5e432...a4d

• Liker 12
Skrevet

Etter ditt siste innlegg, tenker jeg det samme som ABa4d - kanskje du rett og slett ikke har bestått faget? Vet fra erfaring(samboer sin jobb), at når en elev muligens stryker, så kan det ta litt ekstra tid, for professoren/læreren ofte ønsker å referere med sin overordnede.

Du leverte kun 50% av de obligatoriske innleveringene, da snakker vi i hvert fall ikke høyere enn C. Og samtidig viser du at du har manglende forståelse for enkelte deler av pensum, som vil trekke karakteren ennå mer ned.

Men nå bare spekulerer jeg! For alt vi vet, så er det bare noe tekniske feil. 

• Liker 4
Skrevet

Du skal uansett ha en sjanse til å forsvare deg dersom du blir mistenkt for juks (det er uansett ikke en "dom" før noe er bevist), om dette skjer skriftlig eller muntlig er litt opp til institusjonen, men man skal selvsagt ikke bare få en "dom" i posten der man ikke har sjanse til å forsvare seg. Hadde jeg fått det, så hadde jeg laget et helvete ut av deg og om nødvendig gått til rettssak. 

Anonymkode: d2a53...3a2

• Liker 2
Skrevet

Det er godkjent/ikke godkjent, og hvis man ikke får første forsøk godkjent får man normalt en ny sjanse hvis det er gjort et reelt forsøk på å løse oppgaven. Det kan tenkes at obligen min ikke var god nok til et andre forsøk, men da burde jeg fortsatt ha fått beskjed om det siden neste oblig skal leveres på tirsdag og da er det ikke noe vits i å jobbe med den. 

Jeg får bare vente ut uken her og hvis jeg ikke har fått høre noe da, får jeg ta kontakt direkte med studie adm eller noe. Uvissheten påvirker psyken min og det går ut over arbeid med de andre fagene nå, så jeg må bare prøve å ikke tenke på det. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er godkjent/ikke godkjent, og hvis man ikke får første forsøk godkjent får man normalt en ny sjanse hvis det er gjort et reelt forsøk på å løse oppgaven. Det kan tenkes at obligen min ikke var god nok til et andre forsøk, men da burde jeg fortsatt ha fått beskjed om det siden neste oblig skal leveres på tirsdag og da er det ikke noe vits i å jobbe med den. 

Jeg får bare vente ut uken her og hvis jeg ikke har fått høre noe da, får jeg ta kontakt direkte med studie adm eller noe. Uvissheten påvirker psyken min og det går ut over arbeid med de andre fagene nå, så jeg må bare prøve å ikke tenke på det. 

Bare ta kontakt med de nå. Jeg ville møtt opp på kontoret, jeg. Si at samtlige du har snakket med, har fått tilbake oppgaven, og at du har allerede har spurt læreren én gang om å få svar, men at du fortsatt ikke har fått noe. Jeg har selv måtte mast på lærere for å få tilbake oppgaver, så jeg hadde ikke nølt med å gått rett til kontoret i dag (evt. ringt), hvis det påvirker deg så mye.

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle jeg har snakka med har fått svar for et par uker siden og sa at alle de kjenner har fått svar også. Det eneste som gjør at jeg er så redd er at jeg ikke har fått svar enda og jeg klarer ikke å tenke på noen annen grunn.. Koden min er inspirert av forelesningsnotatene og lignende eksempler på nett, men når jeg så over det jeg hadde skrevet så er det tydelig for meg ihvertfall at jeg ikke har plagiert, men brukt det som utgangspunkt/hjelp. Jeg ble bare halvferdig med obligen og det var et par ting jeg ikke kunne der som jeg lot være å svare på selvom det er eksempler av det nettopp fordi jeg ikke ville skrive noe jeg ikke helt skjønte, så jeg har vanskelig for å skjønne hvordan jeg kan bli mistenkt for fusk, men hvilken annen grunn kan det være for at jeg ikke får svar og heller ikke får vite hvorfor? 

Kan hende du ikke har bestått oppgaven, og at dette ikke handler om juks. Men uansett er det jo rart at du ikke fikk svar samtidig med de andre.

Og et tips til neste oblig... har dere ikke kollokviegrupper i forbindelse med oppgavene deres? Du bør prøve å svare på alt, og diskuter det du ikke skjønner med dine medstudenter.

Anonymkode: a218d...d9b

Skrevet

På mitt fakultet har vi mange sløve rettere, dermed er det ikke uvanlig at noen får tilbake og andre ikke. Fakultetene får jo betalt av staten ettersom hvor mange studiepoeng vi avlegger, så de er veldig interesserte i at studentene skal bestå, og bestått ligger vel på en E. 

Anonymkode: 9684a...eae

• Liker 2
Skrevet
På 11.10.2018 den 0.36, AnonymBruker skrev:

Hei.. Nå er det snart 2 uker siden sensurfristen for en av obligene jeg leverte har gått ut og jeg har enda ikke fått svar, det virker som alle andre har fått svar(ut ifra det jeg har fått med meg), spurte faglærer og han sa han skulle se på det, men jeg har ikke hørt tilbake etter det. Jeg er veldig sikker på at jeg ikke har jukset, det er et programmeringsfag og jeg skrev all koden selv og kan forklare alt som ble levert, men det er den eneste grunnen jeg kan tenke meg til at jeg ikke har fått svar og at jeg ikke får beskjed om hvorfor det tar så lang tid før jeg får svar.. Det å ikke vite gjør meg så stresset at jeg ikke kan fokusere på noe annet for øyeblikket. 

Leste litt på uio's rutiner for behandling av fusk, men har et par spørsmål.. Fra det jeg har forstått så blir man kalt inn til en samtale hvis de er i tvil om det du har levert er ditt eget arbeid, men skjer dette før de oppretter en sak om mistanke om fusk? Det står at all post blir sendt rekommandert(folkeregistrert adresse eller semesteradresse?), skjer dette før du blir innkalt til en samtale?  Jeg har enda ikke fått noe brev i posten eller blitt innkalt til samtale eller fått noe som helst beskjed, hvis det viser seg å være mistanke om fusk, hvor lang tid vil det ta før jeg får informasjon om det?

Hvis det er noen her som har noe som helst erfaring med mistanke om fusk eller vet hvordan det foregår, så hadde jeg satt stor pris på all hjelp jeg kan få. 

Du må roe det helt ned. Inntil det motsatte er bevist så har du ingen håndfaste bevis på at du er tatt for juks. Alt annen inntil videre blir bare spekulasjoner. 

Skrevet
På 11.10.2018 den 1.50, AnonymBruker skrev:

Begynner du å tenke at du kanskje tok den inspirasjonen din litt høyere enn det du burde gjort?

Anonymkode: 79686...6d3

• Liker 3
Skrevet

Har du sjekket under ikkje bestått feltet? Rekner med derre bruker fronter? 

Anonymkode: 7cade...917

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket under ikkje bestått feltet? Rekner med derre bruker fronter? 

Anonymkode: 7cade...917

Enig du burde gå inn i studweb eller fronter eller hva som blir brukt og sjekke fanen «alle resultater» og ikke bare «godkjente resultater». Hvertfall i studweb så kommer ikke stryk opp på hovedsiden over resultater. 

• Liker 1
Skrevet

En liten oppdatering om noen skulle være interessert: 

Jeg fikk endelig tilbakemelding sent torsdag kveld, aldri vært så lettet over å få ikke godkjent hehe. ingen forklaring på hvorfor det ble så sent, mulig det var teknisk feil, de var usikker på om jeg fortjente en ny sjanse eller at de rett og slett glemte det. Har levert og fått godkjent 2. forsøket nå så det gikk bra til slutt. 

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg alltid tenker verst tenkelig scenario, endte opp med å tvile på meg selv og om jeg faktisk hadde jukset til slutt. Definitivt noe jeg må jobbe med. 

Takk for alle svar, hjalp meg veldig mye og fikk roet meg ned (selv om det ikke var noe å uroe seg over).

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...