Gå til innhold

Far motsetter seg flytting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Min nye samboer og jeg har lyst til å flytte pga jobb, da dette nå er 1,5 time fra der vi bor nå. Jeg har 3 barn i skole alder, men faren til mitt ene barn motsetter seg dette pga at samvær må gjøres om. (Må reduseres med 2 dager) barnet det gjelder er 8 år. Alle barna har lyst til å flytte og ser fram til at det en dag skal skje. 

Faren til dette barnet har varslet at han vil overta den daglige omsorgen dersom vi gjennomfører flytting. 

Det jeg da lurer på er om det er noen som er greie på det her, og hvor stor sannsynlighet det er for at han skal kunne få det?

Håper det ikke ble for rotete og da dere skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: 15063...189

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du ta fra far samværsdager? Skjønner veldig godt at han ikke ønsker det jeg. 

Anonymkode: f5b0e...89e

• Liker 19
Skrevet

Er det slik at ditt ene barn vil få redusert sitt samvær med faren sin 2 dager per måned, dersom dere flytter? 

Det høres litt rart ut når du samtidig skriver at jobbene til deg og din samboer er 1,5 time fra der dere bor.  Er det hver vei, eller totalt? 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er han en god far? I så fall synes jeg du bør bli der du er hvis du skal ha den daglige omsorgen for barnet.

At barna ser fram mot flytting sier seg selv, barna er som regel lojale mot sine foreldre og er glad hvis foreldrene er glad.

Når det er sagt så er det lite sannsynlig at han kommer noen vei men det spørs jo litt på mannen da. Så da er  spørsmålet om han er en god far.

Endret av FrøkenMånestråle
Gikk litt for i svingene.. :P
  • Liker 1
Skrevet

Redusert med 2 dager, er det 2 dager i måneden, uka eller året?

Man står ikke fritt til å flytte hvor man vil hvis man har barn med en eks. Sånn er livet med "dine, mine og våre".

Anonymkode: db563...480

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Er han en god far? I så fall synes jeg du bør bli der du er hvis du skal ha den daglige omsorgen for barnet.

At barna ser fram mot flytting sier seg selv, barna er som regel lojale mot sine foreldre og er glad hvis foreldrene er glad.

Når det er sagt så er det lite sannsynlig at han kommer noen vei men det spørs jo litt på mannen da. Så da er  spørsmålet om han er en god far.

Barnet gruer seg i perioder da han skal til far, og gråter.. sier selv at han ikke vil være der.. 

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Redusert med 2 dager, er det 2 dager i måneden, uka eller året?

Man står ikke fritt til å flytte hvor man vil hvis man har barn med en eks. Sånn er livet med "dine, mine og våre".

Anonymkode: db563...480

Det blir tilsammen 2 dager i mnd

Endret av Anonym123456123
Skrevet

Selvfølgelig flytter man ikke 1,5 time unna barnefar..! Det kunne jeg aldri ha gjort mot mitt barn. Far er like mye far som du er mor, og du bestemmer ikke over ungen.

Anonymkode: d52f8...535

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Anonym123456123 skrev:

Barnet gruer seg i perioder da han skal til far, og gråter.. sier selv at han ikke vil være der.. 

Stakkars, da ville jeg tatt kontakt med advokat for å få et skikkelig svar. Tror du selv at han egentlig vil motsette seg at dere flytter? Hva slags samvær har dere nå? 

• Liker 2
Skrevet

Vel, han kan ikke bare varsle at han skal overta den daglige omsorgen. Dersom han motsetter seg, så må han først kalle inn til mekling på familievernkontor. Her får han en meklingsattest som han MÅ ha for å kjøre saken til retten.

Om han vil vinne fram eller ei, kommer an på barnet og barnets tilknytning til både stedet og far, samt deg.

Antar du har varslet flytting 3 mnd i forveien som loven nå sier man skal.

Anonymkode: 8da65...7c8

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Stakkars, da ville jeg tatt kontakt med advokat for å få et skikkelig svar. Tror du selv at han egentlig vil motsette seg at dere flytter? Hva slags samvær har dere nå? 

Og dette var ikke relevant i hi??

Anonymkode: cb123...c87

Skrevet

Siden det er du som skal flytte, er du klar for å kjøre fram og tilbake for å bringe annenhver helg? Kanskje også gå tidligere fra jobb for å ikke levere så sent?

Anonymkode: 507e9...add

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Anonym123456123 skrev:

Denne var det jeg skulle sitere..

Var ikke denne relevant for hi??

Anonymkode: cb123...c87

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Siden det er du som skal flytte, er du klar for å kjøre fram og tilbake for å bringe annenhver helg? Kanskje også gå tidligere fra jobb for å ikke levere så sent?

Hvem som flytter har ingen juridisk betydning for hvem som henter og leverer ved samvær. Dersom ikke annet er avtalt, er det samværsforeldres ansvar...

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem som flytter har ingen juridisk betydning for hvem som henter og leverer ved samvær. Dersom ikke annet er avtalt, er det samværsforeldres ansvar...

Så mor sitter med hele makten?

Hun kan være drittsekk og flytte langt fra får, som gir får og barn kortere helg, økt reiseutgifter på får, redusert samvær og økt bidrag for får?

Skjønner godt at far vil ha omsorgen. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun kan være drittsekk og flytte langt fra får, som gir får og barn kortere helg, økt reiseutgifter på får, redusert samvær og økt bidrag for får?

Det skal selvsagt være far der det står får. Autokorrektur 🙄

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor du snakker om ting du absolutt ikke har peiling på. Det du sier er jo bare svada

Kostnader for samvær, og også utførelse, skal deles likt mellom foreldrene ut ifra inntekt. 

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/reisekostnader/reisekostnader.pdf

Anonymkode: d52f8...535

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som flytter, både samværsforeldre og hovedomsorgstakeren. At det nå er snakk om at mor ønsker å flytte, er tilfeldig. Utgiftene for å gjennomføre samvær, skal deles inntektsmessig mellom foreldrene. Dette vil jo uansett ved en flytting øke for begge partene.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Min nye samboer og jeg har lyst til å flytte pga jobb, da dette nå er 1,5 time fra der vi bor nå. Jeg har 3 barn i skole alder, men faren til mitt ene barn motsetter seg dette pga at samvær må gjøres om. (Må reduseres med 2 dager) barnet det gjelder er 8 år. Alle barna har lyst til å flytte og ser fram til at det en dag skal skje. 

Faren til dette barnet har varslet at han vil overta den daglige omsorgen dersom vi gjennomfører flytting. 

Det jeg da lurer på er om det er noen som er greie på det her, og hvor stor sannsynlighet det er for at han skal kunne få det?

Håper det ikke ble for rotete og da dere skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: 15063...189

Det er sikkert flere versjoner av denne saken. Det vet vi ikke noe særlig om egentlig. 

Den som bor med barnet kan lovmessig flytte innenlands. Det skal varsles 3 mnd. før flytting. Det kreves ny mekling  ved uenighet om flyttng . Men hvor moralsk er dette?  Det er også uenighet politisk I Norge om dagens regelverk rundt temaet. 

Hvis det ikke dag et regelmessig samvær skal en være varsom med å flytte. At det blir konflikt er naturlig. Det ville nå være overraskende om det gikk uten konflikt. Fars eneste mulighet er å kreve bosted barnet. Han kan ikke nekte deg flytte. 

Det er som regel mor som vinner frem I en rettssak hvis det kommer dit. Mange føler de må ta en sak selv om de innerst inne vet de ikke får medhold selv om det koster dyrt. 

Far kan midlertidig få utsatt flyttingen I noen tilfeller med et rettslig vedtak. Dette til saken er endelig avgjort.

Du må være forberedt på økende transportkostnader ved samvær. Utgifter skal deles etter inntekt. Far har ansvar for det praktiske her. Han vil bruke mer tid på transport. 

Endret av Peter007
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...