AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #1 Skrevet 10. oktober 2018 Hei. Min nye samboer og jeg har lyst til å flytte pga jobb, da dette nå er 1,5 time fra der vi bor nå. Jeg har 3 barn i skole alder, men faren til mitt ene barn motsetter seg dette pga at samvær må gjøres om. (Må reduseres med 2 dager) barnet det gjelder er 8 år. Alle barna har lyst til å flytte og ser fram til at det en dag skal skje. Faren til dette barnet har varslet at han vil overta den daglige omsorgen dersom vi gjennomfører flytting. Det jeg da lurer på er om det er noen som er greie på det her, og hvor stor sannsynlighet det er for at han skal kunne få det? Håper det ikke ble for rotete og da dere skjønner hva jeg mener. Anonymkode: 15063...189
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #2 Skrevet 10. oktober 2018 Hvorfor vil du ta fra far samværsdager? Skjønner veldig godt at han ikke ønsker det jeg. Anonymkode: f5b0e...89e 19
Zienna Skrevet 10. oktober 2018 #3 Skrevet 10. oktober 2018 Er det slik at ditt ene barn vil få redusert sitt samvær med faren sin 2 dager per måned, dersom dere flytter? Det høres litt rart ut når du samtidig skriver at jobbene til deg og din samboer er 1,5 time fra der dere bor. Er det hver vei, eller totalt? 1
GammelKaktus Skrevet 10. oktober 2018 #4 Skrevet 10. oktober 2018 (endret) Er han en god far? I så fall synes jeg du bør bli der du er hvis du skal ha den daglige omsorgen for barnet. At barna ser fram mot flytting sier seg selv, barna er som regel lojale mot sine foreldre og er glad hvis foreldrene er glad. Når det er sagt så er det lite sannsynlig at han kommer noen vei men det spørs jo litt på mannen da. Så da er spørsmålet om han er en god far. Endret 10. oktober 2018 av FrøkenMånestråle Gikk litt for i svingene.. :P 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #5 Skrevet 10. oktober 2018 Redusert med 2 dager, er det 2 dager i måneden, uka eller året? Man står ikke fritt til å flytte hvor man vil hvis man har barn med en eks. Sånn er livet med "dine, mine og våre". Anonymkode: db563...480 7
Anonym123456123 Skrevet 10. oktober 2018 #6 Skrevet 10. oktober 2018 2 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Er han en god far? I så fall synes jeg du bør bli der du er hvis du skal ha den daglige omsorgen for barnet. At barna ser fram mot flytting sier seg selv, barna er som regel lojale mot sine foreldre og er glad hvis foreldrene er glad. Når det er sagt så er det lite sannsynlig at han kommer noen vei men det spørs jo litt på mannen da. Så da er spørsmålet om han er en god far. Barnet gruer seg i perioder da han skal til far, og gråter.. sier selv at han ikke vil være der..
Anonym123456123 Skrevet 10. oktober 2018 #7 Skrevet 10. oktober 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Redusert med 2 dager, er det 2 dager i måneden, uka eller året? Man står ikke fritt til å flytte hvor man vil hvis man har barn med en eks. Sånn er livet med "dine, mine og våre". Anonymkode: db563...480 Det blir tilsammen 2 dager i mnd Endret 10. oktober 2018 av Anonym123456123
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #8 Skrevet 10. oktober 2018 Selvfølgelig flytter man ikke 1,5 time unna barnefar..! Det kunne jeg aldri ha gjort mot mitt barn. Far er like mye far som du er mor, og du bestemmer ikke over ungen. Anonymkode: d52f8...535 3
GammelKaktus Skrevet 10. oktober 2018 #9 Skrevet 10. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym123456123 skrev: Barnet gruer seg i perioder da han skal til far, og gråter.. sier selv at han ikke vil være der.. Stakkars, da ville jeg tatt kontakt med advokat for å få et skikkelig svar. Tror du selv at han egentlig vil motsette seg at dere flytter? Hva slags samvær har dere nå? 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #10 Skrevet 10. oktober 2018 Vel, han kan ikke bare varsle at han skal overta den daglige omsorgen. Dersom han motsetter seg, så må han først kalle inn til mekling på familievernkontor. Her får han en meklingsattest som han MÅ ha for å kjøre saken til retten. Om han vil vinne fram eller ei, kommer an på barnet og barnets tilknytning til både stedet og far, samt deg. Antar du har varslet flytting 3 mnd i forveien som loven nå sier man skal. Anonymkode: 8da65...7c8 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #11 Skrevet 10. oktober 2018 1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev: Stakkars, da ville jeg tatt kontakt med advokat for å få et skikkelig svar. Tror du selv at han egentlig vil motsette seg at dere flytter? Hva slags samvær har dere nå? Og dette var ikke relevant i hi?? Anonymkode: cb123...c87
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #12 Skrevet 10. oktober 2018 Siden det er du som skal flytte, er du klar for å kjøre fram og tilbake for å bringe annenhver helg? Kanskje også gå tidligere fra jobb for å ikke levere så sent? Anonymkode: 507e9...add 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #13 Skrevet 10. oktober 2018 6 minutter siden, Anonym123456123 skrev: Barnet gruer seg i perioder da han skal til far, og gråter.. sier selv at han ikke vil være der.. Denne var det jeg skulle sitere.. Var ikke denne relevant for hi?? Anonymkode: cb123...c87
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #14 Skrevet 10. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Siden det er du som skal flytte, er du klar for å kjøre fram og tilbake for å bringe annenhver helg? Kanskje også gå tidligere fra jobb for å ikke levere så sent? Anonymkode: 507e9...add Hvem som flytter har ingen juridisk betydning for hvem som henter og leverer ved samvær. Dersom ikke annet er avtalt, er det samværsforeldres ansvar... Anonymkode: 8da65...7c8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #15 Skrevet 10. oktober 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem som flytter har ingen juridisk betydning for hvem som henter og leverer ved samvær. Dersom ikke annet er avtalt, er det samværsforeldres ansvar... Anonymkode: 8da65...7c8 Så mor sitter med hele makten? Hun kan være drittsekk og flytte langt fra får, som gir får og barn kortere helg, økt reiseutgifter på får, redusert samvær og økt bidrag for får? Skjønner godt at far vil ha omsorgen. Anonymkode: 507e9...add 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #16 Skrevet 10. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så mor sitter med hele makten? Hun kan være drittsekk og flytte langt fra får, som gir får og barn kortere helg, økt reiseutgifter på får, redusert samvær og økt bidrag for får? Skjønner godt at far vil ha omsorgen. Anonymkode: 507e9...add Det skal selvsagt være far der det står får. Autokorrektur 🙄 Anonymkode: 507e9...add 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #17 Skrevet 10. oktober 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem som flytter har ingen juridisk betydning for hvem som henter og leverer ved samvær. Dersom ikke annet er avtalt, er det samværsforeldres ansvar... Anonymkode: 8da65...7c8 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så mor sitter med hele makten? Hun kan være drittsekk og flytte langt fra får, som gir får og barn kortere helg, økt reiseutgifter på får, redusert samvær og økt bidrag for får? Skjønner godt at far vil ha omsorgen. Anonymkode: 507e9...add Skjønner ikke hvorfor du snakker om ting du absolutt ikke har peiling på. Det du sier er jo bare svada Kostnader for samvær, og også utførelse, skal deles likt mellom foreldrene ut ifra inntekt. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/reisekostnader/reisekostnader.pdf Anonymkode: d52f8...535 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #18 Skrevet 10. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så mor sitter med hele makten? Hun kan være drittsekk og flytte langt fra får, som gir får og barn kortere helg, økt reiseutgifter på får, redusert samvær og økt bidrag for får? Skjønner godt at far vil ha omsorgen. Anonymkode: 507e9...add Det er mange som flytter, både samværsforeldre og hovedomsorgstakeren. At det nå er snakk om at mor ønsker å flytte, er tilfeldig. Utgiftene for å gjennomføre samvær, skal deles inntektsmessig mellom foreldrene. Dette vil jo uansett ved en flytting øke for begge partene. Anonymkode: 8da65...7c8 1
Peter007 Skrevet 10. oktober 2018 #20 Skrevet 10. oktober 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Min nye samboer og jeg har lyst til å flytte pga jobb, da dette nå er 1,5 time fra der vi bor nå. Jeg har 3 barn i skole alder, men faren til mitt ene barn motsetter seg dette pga at samvær må gjøres om. (Må reduseres med 2 dager) barnet det gjelder er 8 år. Alle barna har lyst til å flytte og ser fram til at det en dag skal skje. Faren til dette barnet har varslet at han vil overta den daglige omsorgen dersom vi gjennomfører flytting. Det jeg da lurer på er om det er noen som er greie på det her, og hvor stor sannsynlighet det er for at han skal kunne få det? Håper det ikke ble for rotete og da dere skjønner hva jeg mener. Anonymkode: 15063...189 Det er sikkert flere versjoner av denne saken. Det vet vi ikke noe særlig om egentlig. Den som bor med barnet kan lovmessig flytte innenlands. Det skal varsles 3 mnd. før flytting. Det kreves ny mekling ved uenighet om flyttng . Men hvor moralsk er dette? Det er også uenighet politisk I Norge om dagens regelverk rundt temaet. Hvis det ikke dag et regelmessig samvær skal en være varsom med å flytte. At det blir konflikt er naturlig. Det ville nå være overraskende om det gikk uten konflikt. Fars eneste mulighet er å kreve bosted barnet. Han kan ikke nekte deg flytte. Det er som regel mor som vinner frem I en rettssak hvis det kommer dit. Mange føler de må ta en sak selv om de innerst inne vet de ikke får medhold selv om det koster dyrt. Far kan midlertidig få utsatt flyttingen I noen tilfeller med et rettslig vedtak. Dette til saken er endelig avgjort. Du må være forberedt på økende transportkostnader ved samvær. Utgifter skal deles etter inntekt. Far har ansvar for det praktiske her. Han vil bruke mer tid på transport. Endret 10. oktober 2018 av Peter007 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå