Gå til innhold

Komme ut som bi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dette noe for seg?

Jeg har endelig etter mange år skjønt at jeg er bi. Er det noe å annonsere egentlig? I 2018? 😅

Det er jo liksom «helt innafor», og ikke så mange bryr seg om legning som det var for 50 år siden. Det et mye mer akseptert, og jeg tror ikke vennene mine hadde brydd seg en døyt. De hadde støttet, men kan ikke komme på noen jeg kjenner som hadde «frowned upon» at jeg er bi...

Jeg føler jo for å dele det, men samtidig - er det relevant? Ny situasjon å stå i merker jeg, alle tips og tanker mottas med takk:-)

Anonymkode: e4daf...094

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær stolt du, ingen har noen grunn til å dømme deg. :)

Anonymkode: d30c6...eca

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dette noe for seg?

Jeg har endelig etter mange år skjønt at jeg er bi. Er det noe å annonsere egentlig? I 2018? 😅

Det er jo liksom «helt innafor», og ikke så mange bryr seg om legning som det var for 50 år siden. Det et mye mer akseptert, og jeg tror ikke vennene mine hadde brydd seg en døyt. De hadde støttet, men kan ikke komme på noen jeg kjenner som hadde «frowned upon» at jeg er bi...

Jeg føler jo for å dele det, men samtidig - er det relevant? Ny situasjon å stå i merker jeg, alle tips og tanker mottas med takk:-)

Er du jente, bryr nok ingen seg.

Skrevet

Hva mente du med "Er du jente, bryr nok ingen seg"?
Du setter folk i bås basert på kjønn og seksuell legning?

Gjest Krampus
Skrevet

Det ser jeg ikke poenget med, så det har jeg ikke giddet. Men om det er noe du føler du må gjøre så gjør du det. 

Skrevet

Annonsere eller fortelle om, sette seg ned og snakke om: tror det kommer helt an på hvilket miljø du kommer fra og hvordan du føler det selv. 

Jeg hadde en samtale med mine foreldre da jeg forelsket meg i ei jente. Det var i 2010. Pappa tok det bra, mamma tok det ikke bra. Fortalte det til venner i en litt mer avslappet form, og alle de tok det bra, selv om enkelte var særdeles pågående med intime spørsmål. Det lærte jeg meg å leve med. Det er noen som mangler sperrer, og tror det er greit å spørre om absolutt alt - bare fordi man er samme med noen av samme kjønn. 

Føl på det selv hva du har behov for og hvordan du tenker at din omgangskrets vil reagere. 

Anonymkode: 8f685...a53

• Liker 1
Skrevet

Ikke noe å annonsere rundt men du kan jo fortelle de nærmeste vennindene dine om det og at du vil date jenter så de kan wingmane deg og støtte deg :)

venninda mi stod fram som bi til oss men ikke til andre. Når hun kom i forhold med en jente presentere hun hun bare som kjæreste på vanlig måte til andre og gjorde det ikke til noe sak at hun likte jenter 

Anonymkode: 91a31...088

• Liker 3
Skrevet

Først må jeg jo si gratulerer med å ha funnet deg selv. 

Jeg må si jeg er litt splittet i det hele. Jeg tenker på alle de jeg kjenner som har kommet ut av det beryktede skapet enten som homofil eller bifil, og det har virket veldig viktig for dem å annonsere dette. Samtidig må jeg innrømme at jeg aldri har brydd meg nevneverdig når noen har kommet frem som homo eller bi. Det har nærmest blitt kleint fordi jeg vet ikke hva jeg skal si. Skal man gratulere? bare si ok? så hyggelig for deg?

For det er jo det... Hyggelig for deg... At du har funnet deg selv. For alle oss andre spiller det ingen rolle (det burde i det minste ikke gjøre det) og det hele blir en smule kleint. Så jeg er faktisk litt enig med deg i at det ikke er nødvendig i 2018. Jeg tenker heller at det er noe som naturlig kommer frem dersom du havner i et forhold med en av samme kjønn. Og hvis noen da skulle reagere med "hvorfor har du ikke sagt noe?", så kan du helt fint svare "fordi jeg trodde ikke det spilte noen rolle". 

Man er bare i skapet om man selv føler at det faktisk er et skap tenker nå jeg. 

Ellers så kan du jo slippe det inn i en samtale hvor man snakker om det motsatte menn (jeg tar nå utgangspunkt i at du er kvinne). Det må være lov å slippe ut "nå liker jo jeg både menn og kvinner" i en eller annen sammenheng. Kanskje du får et par overraskede fjes og litt overrasket latter, og det tenker jeg er mye bedre enn en haug med spørrende fjes som lurer på hvordan de skal reagerer fordi du setter deg ned og annonserer deg selv som bifil som at dette var en stor greie som forventer en stor reaksjon og masse meninger. 

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, Millae skrev:

Først må jeg jo si gratulerer med å ha funnet deg selv. 

Jeg må si jeg er litt splittet i det hele. Jeg tenker på alle de jeg kjenner som har kommet ut av det beryktede skapet enten som homofil eller bifil, og det har virket veldig viktig for dem å annonsere dette. Samtidig må jeg innrømme at jeg aldri har brydd meg nevneverdig når noen har kommet frem som homo eller bi. Det har nærmest blitt kleint fordi jeg vet ikke hva jeg skal si. Skal man gratulere? bare si ok? så hyggelig for deg?

For det er jo det... Hyggelig for deg... At du har funnet deg selv. For alle oss andre spiller det ingen rolle (det burde i det minste ikke gjøre det) og det hele blir en smule kleint. Så jeg er faktisk litt enig med deg i at det ikke er nødvendig i 2018. Jeg tenker heller at det er noe som naturlig kommer frem dersom du havner i et forhold med en av samme kjønn. Og hvis noen da skulle reagere med "hvorfor har du ikke sagt noe?", så kan du helt fint svare "fordi jeg trodde ikke det spilte noen rolle". 

Man er bare i skapet om man selv føler at det faktisk er et skap tenker nå jeg. 

Ellers så kan du jo slippe det inn i en samtale hvor man snakker om det motsatte menn (jeg tar nå utgangspunkt i at du er kvinne). Det må være lov å slippe ut "nå liker jo jeg både menn og kvinner" i en eller annen sammenheng. Kanskje du får et par overraskede fjes og litt overrasket latter, og det tenker jeg er mye bedre enn en haug med spørrende fjes som lurer på hvordan de skal reagerer fordi du setter deg ned og annonserer deg selv som bifil som at dette var en stor greie som forventer en stor reaksjon og masse meninger. 

Mine tanker eksakt ja! Takk!! 🌸

Skrevet

Jeg tenker at så lenge du ikke tenker at det er noe problem, så gjør du som du føler for. Man MÅ ikke komme ut av skapet med brask og bram, liksom.

For meg var det viktig. Å komme ut altså. Jeg var i en litt annen situasjon, men allikevel. Det å kunne si det høyt, sette ord på noe jeg ENDELIG hadde oppdaget om meg selv var så utrolig befriende!

Så til deg, TS. Grattis med å ha funnet deg selv. Det er mye vanskeligere enn man skulle trodd. Og føler du for å hoppe ut av skapet med regnbueflagg og fjærboa - så gjør du det. Føler du for å vente til du evt møter en av samme kjønn før du nevner i en bisetning at dette er din person, så gjør du heller det. :) 

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg om en venn fortelte meg at h*n var bifil. 
Hadde nok blitt mer satt ut, for jeg tror ikke jeg hadde vist hva jeg skulle si. "ok"
Tenker at det er mer relevant hvis du tar med det kjæreste av samme kjønn, men igjen ikke da heller. 
Igjen så tenker jeg at om en venninne kommer på besøk med kjæresten sin, som er ei jenta hadde jeg nok også blitt litt satt ut om de sto i døra og jeg ikke viste det på forrhånd. Men det gjør jo ingenting. Hadde nok spurt litt under middagen

Skrevet

Om du har lyst til å dele det, så gjør det. Vil tro at det er helt OK for de fleste i dag. 

• Liker 1
Skrevet

Bare ikke fortell homofile/lesbiske at du er bi. Ingen har så sterke fordommer mot bifile som de har.

Anonymkode: fc25e...e2c

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare ikke fortell homofile/lesbiske at du er bi. Ingen har så sterke fordommer mot bifile som de har.

Anonymkode: fc25e...e2c

^

Anonymkode: 55733...dfd

Skrevet
På 10.10.2018 den 22.41, æøå* skrev:

Er du jente, bryr nok ingen seg.

Men hø? så er det mer greit å være bifil eller skeiv etc om man er jente? Herreguud

Skrevet
På 10.10.2018 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Har dette noe for seg?

Burde ikke vaere det, men dessverre er det det

Skrevet

Ser ingen mening med å annonsere at man er bi på et forum. Det er nå vel en privatsak.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hø? så er det mer greit å være bifil eller skeiv etc om man er jente? Herreguud

Faktum er nok dessverre at omverdenen reagerer mindre på jenter som er lesbiske eller bi, enn når gutter er det.

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, æøå* skrev:

Faktum er nok dessverre at omverdenen reagerer mindre på jenter som er lesbiske eller bi, enn når gutter er det.

Som bifil kvinne tror jeg dessverre dette er sant. Har aldri møtt noen fordommer, bortsett fra i det lesbiske miljøet. Der var det mye "Pass deg for henne, for hun er bifil!" 

Kjipeste ved å være bifil kvinne er menn som får trekantstjerner i øynene når de får vite om det. Dem som får det har fort blitt luket ut. Ellers har alle venner tatt det fint. 

Anonymkode: 0d0c4...14b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...