Gå til innhold

Løpe på tredemølle - har det noe å si for slanking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å slanke meg for tiden, målet er å gå ned fra 78 kg til 65. Har lest at ca. 1 kg i uken er det meste man kan forvente. Spiser lite, men det virker ikke. Men om jeg spiser normalt et par dager, går jeg opp i vekt med en gang.

Derfor har jeg begynt å løpe på tredemølle. Er ikke i god form, og er for tung, så jeg har i to uker nå løpt 3.5 km på tredemølle annenhver dag, bruker 25-30 min på dette, og ser at kaloriforbrenning på det er ca. 250kcal.

Men, har dette noen effekt på slankingen, eller er det bare bortkastet tid og energi? Er redd for at gjentatte slankeforsøk med kun å spise ekstremt lite, har ødelagt forbrenningen, og at nesten ingenting hjelper lenger. Har stagnert.

I går tidlig veide jeg 77.8, men spise "normal" frokost med to grove brødskiver med ost og et glass juice, en pannekake til middag og to knekkebrød til kvelds. I dag tidlig to brødskiver til frokost igjen, en rislunsj på jobb, og wokgrønnsaker til middag. Veide nå 78.5 kg.....Kan ikke spise normalt uten å legge på meg, og om jeg spiser minimalt er jeg bare på status quo…..

Anonymkode: 145a2...f81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kostholdet ditt er rett og slett ikke egnet for slanking. Spis mer proteiner (kylling, egg, fisk, kesam/cottage cheese, kjøtt, scampi), spis mye mer grønnsaker og spis mer generelt. Prøv å unngå å drikke kaloriene dine. Hold deg unna juice. All bevegelse har effekt på kroppen. 

Anonymkode: caba7...2c4

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kostholdet ditt er rett og slett ikke egnet for slanking. Spis mer proteiner (kylling, egg, fisk, kesam/cottage cheese, kjøtt, scampi), spis mye mer grønnsaker og spis mer generelt. Prøv å unngå å drikke kaloriene dine. Hold deg unna juice. All bevegelse har effekt på kroppen. 

Anonymkode: caba7...2c4

Takk for tips. Men hvilken effekt har løping/jogging på tredemølle? Vil jo ikke bruke tid på det, om det ikke har noen slankende effekt.

Skrevet

1: du må være konsekvent på kaloriunderskudd, det med at vekten går litt opp og ned dag for dag er helt normalt fordi vannvekten i kroppen varierer. Dette da spesielt hos kvinner, fordi vi gjerne har vannretensjon pga hormoner/syklus både ved eggløsning og spesielt i forbindelse med menstruajson. Du kan for all del veie deg hver dag, men du bør se større på det: uke for uke f.eks.

2. Trening vil ALLTID være gunstig selv om maten er aller viktigst, fordi du både forbrenner mer energi pga aktiviteten i seg selv: men enda mer fordi du forhøyer forbrenningen i kroppen i mange timer etter treningen. Ved å være i aktivitet daglig f.eks, stimulerer du til økt forbrenning hele tiden. 

Anonymkode: 53b1a...a5d

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Men hvilken effekt har løping/jogging på tredemølle? Vil jo ikke bruke tid på det, om det ikke har noen slankende effekt.

Det forbrenner kalorier, enkelt og greit. Det betyr at du kan spise litt mer, eller gå ned litt fortere hvis du ikke spiser mer.

Forøvrig bør du endre kostholdet ditt helt. Klassisk tabbe å spise alt for lite når man skal slanke seg. 

Anonymkode: c0f1e...6c9

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker kalorier. 250 kcal annen hver dag tilsvarer ca 750 kcal i uka. Det er en kilo ekstra vektnedgang i rent fett i løpet av 10 uker som du ikke ville fått om du ikke jogget. For ikke å snakke om at det nok ikke er dumt for helsa sin del.

Det hjelper veldig å sette opp et kaloriregnskap og å føre (nøyaktig) regnskap over hva du putter i kroppen de første ukene i vektnedgangen. Det kommer til å gi deg en stor aha opplevelse.

Videre er det ikke lurt å veie seg mer enn en gang i uka. Vekta varierer en god del avh. av hva man har i tarmen fra kvelden før. Hvor mye vann man holder på osv.

Anonymkode: b56f6...f8c

Skrevet

Det at du går opp i vekt etter å ha spist vanlig er jo bare på grunn av vannvekt. For å ikke miste motivasjon, så veier jeg meg kun på morgenen etter jeg har både bæsjet og tisset. Det utgjør faktisk en del. 

Anonymkode: ea4cf...e8c

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg prøver å slanke meg for tiden, målet er å gå ned fra 78 kg til 65. Har lest at ca. 1 kg i uken er det meste man kan forvente. Spiser lite, men det virker ikke. Men om jeg spiser normalt et par dager, går jeg opp i vekt med en gang..

Da er hva du anser som "normalt" for mye mat for deg og du må også justere ned ditt syn på hva som er normal mengde mat. Dette må du gjøre i tilegg til til alle de andre gode tipsene angående kosthold og trening som blir gitt i tråden.

Anonymkode: e494a...3d8

Skrevet

Og ikke drikk kalorier. Det er den desidert enkleste måten å gå ned i vekt på. Det og å kutte ut smør på brødskiva. Det trenger man ikke tenke på en gang.

Anonymkode: b56f6...f8c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1: du må være konsekvent på kaloriunderskudd, det med at vekten går litt opp og ned dag for dag er helt normalt fordi vannvekten i kroppen varierer. Dette da spesielt hos kvinner, fordi vi gjerne har vannretensjon pga hormoner/syklus både ved eggløsning og spesielt i forbindelse med menstruajson. Du kan for all del veie deg hver dag, men du bør se større på det: uke for uke f.eks.

2. Trening vil ALLTID være gunstig selv om maten er aller viktigst, fordi du både forbrenner mer energi pga aktiviteten i seg selv: men enda mer fordi du forhøyer forbrenningen i kroppen i mange timer etter treningen. Ved å være i aktivitet daglig f.eks, stimulerer du til økt forbrenning hele tiden. 

Anonymkode: 53b1a...a5d

Det du sier er litt feil. Vanlig cardio forbrenner KUN kalorier i den tiden du løper. Forbrenningen går ned til normal igjen kort tid etter du går av møllen. Om en driver med høyintensitet intervall derimot vil dette gi økt forbrenning over tid. 

Ellers er det styrketrening/vektløfting som er tingen når en vil ned i vekt, men da kan du ikke spise for lite. Dette bygger muskler som vil gi deg en permanent forhøyet forbrenning. 

Anonymkode: a1ae9...047

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...