Gå til innhold

Når eksamen blir kansellert etter at du har jobbet med den i 3 dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studenter på BI satt med eksamen i tre dager. Så ble den kansellert, fordi det viser seg at løsningsforslaget lå vedlagt. Mine spørsmål:

- Hvordan kan sånt skje? 😕 

- Hvorfor sa ingen ifra tidligere?

- Hvordan hadde du reagert hvis du var en av studentene? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xw1lBm/satt-med-hjemmeeksamen-i-tre-dager-saa-ble-den-kansellert?utm_content=row-4&utm_source=vgfront

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Studentene får takke seg selv for at det gikk så lang tid.  De så at de fikk med løsningsforslaget og valgte å ikke si ifra. Da kan man ikke etterpå klage over at man i 3 dager har jobbet med besvarelsen og ikke får levere. 

Dette skjønner studenten som blir intervjuet også og det er derfor han velger å være anonym.

Endret av SVK
Skrevet

Feil kan skje, dessverre. Men de som ikke har mulighet på ny dato bør få en alternativ dato, slik at man får planlagt litt i forkant. 

Skrevet

Majoriteten av klassen bruker mac, inkludert læreren, det var kun de som hadde windows som kunne se fasiten. 

Og til SVK: Alle visste ikke om løsningsforslaget, gruppen min og jeg visste heller ikke om løsningsforslaget og jobbet over 30 timer fra vi fikk oppgaven mandag 12:00 til den ble kansellert rundt 13:00 på onsdag. At den personen som meldte i fra til VG ønsket å være anonym er nok av helt andre årsaker enn det hva du har fått for deg. 

Har åpnet fila på en windows pc selv nå, og den ligger ikke i hovedfila, man må grave litt for å finne den, så her var det nok kun et fåtall som visste om løsningsforslaget. 

Det var eksamen i Python, det er begrenset hva løsningsforslaget gir deg om du ikke kan å programmere.

• Liker 2
Skrevet

Og om jeg hadde visst om løsningsforslaget selv ville jeg mest sannsynlig ikke sagt i fra. 

Vi går allerede på et veldig hektisk studie, så om man sier i fra vet man at man uansett vil få eksamen på et senere tidspunkt, mest sannsynlig likt som andre eksamener. I dette tilfellet har eksamen blitt satt til neste fredag og varer til mandag, Dette er samtidig som en annen hjemmeeksamen, noe som gjør at flere som har det faget må sitte 15-18 timer gjennom hele helgen for å bli ferdig med begge eksamene.

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, BI-student123 skrev:

Majoriteten av klassen bruker mac, inkludert læreren, det var kun de som hadde windows som kunne se fasiten. 

Og til SVK: Alle visste ikke om løsningsforslaget, gruppen min og jeg visste heller ikke om løsningsforslaget og jobbet over 30 timer fra vi fikk oppgaven mandag 12:00 til den ble kansellert rundt 13:00 på onsdag. At den personen som meldte i fra til VG ønsket å være anonym er nok av helt andre årsaker enn det hva du har fått for deg. 

Har åpnet fila på en windows pc selv nå, og den ligger ikke i hovedfila, man må grave litt for å finne den, så her var det nok kun et fåtall som visste om løsningsforslaget. 

Det var eksamen i Python, det er begrenset hva løsningsforslaget gir deg om du ikke kan å programmere.

Takk! Da skjønner jeg mer hvorfor det tok så lang tid før det ble sagt ifra om. :) 

Gjest 987654321
Skrevet
18 timer siden, BI-student123 skrev:

Og om jeg hadde visst om løsningsforslaget selv ville jeg mest sannsynlig ikke sagt i fra. 

Vi går allerede på et veldig hektisk studie, så om man sier i fra vet man at man uansett vil få eksamen på et senere tidspunkt, mest sannsynlig likt som andre eksamener. I dette tilfellet har eksamen blitt satt til neste fredag og varer til mandag, Dette er samtidig som en annen hjemmeeksamen, noe som gjør at flere som har det faget må sitte 15-18 timer gjennom hele helgen for å bli ferdig med begge eksamene.

Dette må dere melde inn til eksamenskontoret, høres ut som urettferdig planlegging, der noen studenter får bare halvparten av oppsatt tid til å løse oppgavene siden de må fordele tiden på to oppgaver. 

Skrevet
4 minutter siden, 987654321 skrev:

Dette må dere melde inn til eksamenskontoret, høres ut som urettferdig planlegging, der noen studenter får bare halvparten av oppsatt tid til å løse oppgavene siden de må fordele tiden på to oppgaver. 

Tja, om det er eksamen i Python/programmering kan man jo like gjerne vende seg til det. For i næringslivet har man minst fem samtidige prosjekter, om ikke mer. Det er et knallhardt yrke der man jobber hele døgnet, alltid. 

Skrevet

Det er jo ganske opplagt at denne eksamenen ville bli kansellert og at den ble det. 

Det er selvfølgelig kjipt med feil, men ting man ikke får gjort noe med er det ikke vits i å bruke noe tid eller energi på. 

Gjest 987654321
Skrevet
1 minutt siden, Capt. Obvious skrev:

Tja, om det er eksamen i Python/programmering kan man jo like gjerne vende seg til det. For i næringslivet har man minst fem samtidige prosjekter, om ikke mer. Det er et knallhardt yrke der man jobber hele døgnet, alltid. 

Det er sant, men np er det snakk om å legge et grunnlag på eksamensbeviset som gjør at man i det hele tatt kommer på jobbintervju. Mange masterstudenter ønsker seg jobber der man må ha veldig høyt snitt for å komme i betraktning. Om du har C eller D i et slikt fag er du nok luket bort fra søkerbunken med en gang dessverre. 

Skrevet
19 hours ago, BI-student123 said:

Da er det jo litt karma at det er akkurat den tankegangen som gjør at dere jobbet med eksamenen i 3 dager før dere fikk beskjed om at den ble avlyst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...