AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4041 Skrevet 26. november 2018 Jeg tenker at hvis Lars kjøpte disse skoene (noe jeg tenker er usannsynlig), så ville han ikke valgt en butikk som ligger et steinkast unna hans bosted. Anonymkode: d551b...45b 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4042 Skrevet 26. november 2018 1 hour ago, RedFox81 said: Ja, de nevnte jo også i episoden (tror jeg?) at det var med bakgrunn i denne saken blant andre, at de begynte arbeidet med å avvikle det. Og bra er det. En annen ting, han vitne som etter å ha sett bilder av Veronica og Lars i aviser, mente at det er dem han har sett i skogen engang. Dette var 3(?) uker etter hendelse eller lengre. Altså, det er jo klassisk eksempel på hvordan man planter falske minner. Denne vitne kan ha snakket sant, men på grunn av dette med mediaoppslaget, så kan det ikke legges noe vekt på hans vitneforklaring, den blir for usikkert. Dette er bare tull. Det er primært avgjørelser i voldtektssaker som var avgjørende for at juryordningen ble avskaffet. Anonymkode: ca787...938 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4043 Skrevet 26. november 2018 Hørte selv Per si på radio-podcast at han hadde forfalsket overdragelse av gården og undertegnet med farens underskrift. Utrolig bedritent gjort og i tillegg ta foreldrene siden for retten etterpå. Nei, motivet er nok dette. Anonymkode: 996ee...571 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4044 Skrevet 26. november 2018 1 hour ago, bullehurk said: Enig med deg, bare at jeg tror V er arkitekten og "sjefsregissør" for det hele. Tror du en som har tilgang til og enorm kompetanse om medikamenter og toksikologi hadde valgt å ta livet av noen ved å skyte dem brutalt? Det tror bare ikke jeg. Til det er V for smart. jeg tror imidlertid at V ofte utsettes for det samme hat som alle andre kvinner med kompetanse ofte opplever. K derimot er enkel å like. Badgirl som hun var/er. bare sjekk tråden her. V peppres med negative kommentarer og omtaler kun kvinner er istand til å motta. Anonymkode: e01e1...126 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4045 Skrevet 26. november 2018 47 minutter siden, RedFox81 skrev: Ja, det er jo det jeg tenker, at hvis det var faktisk en mann, som surret rundt i en tom LilleVinkel sko butikk - ikke akkurat CoopObs-størrelse, men en liten butikk, i ihvertfall 20 minutter, for så å kjøpe to par like sko, så ja, det ville vært så pass uvanlig at det ville blitt husket. Men det har jo ikke skjedd, ansatte kunne ikke huske. så tror forklaring er noe helt annet, og at dette skokjøper er totalt irrelevant til saken. Jeg har jobbet i butikk, og det som kanskje har skjedd er noe som skjedde meg flere ganger; jeg var alene, flere kunder kom inn rett før stengetid og brukte evigheter på å spørre, snakke, somle med å betale osv. Veldig frustrerende, for imens jeg er opptatt med disse får jeg jo ikke stengt døra, så enda fler kommer inn, f eks 20 min etter stengetid. Så personen kan jo ha kommet inn, tatt to par sko og betalt i full fart til en stressa ekspeditør som bare ville hjem.. Anonymkode: 08f98...2a1 10
nordiskfigur Skrevet 26. november 2018 #4046 Skrevet 26. november 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du en som har tilgang til og enorm kompetanse om medikamenter og toksikologi hadde valgt å ta livet av noen ved å skyte dem brutalt? Det tror bare ikke jeg. Til det er V for smart. jeg tror imidlertid at V ofte utsettes for det samme hat som alle andre kvinner med kompetanse ofte opplever. K derimot er enkel å like. Badgirl som hun var/er. bare sjekk tråden her. V peppres med negative kommentarer og omtaler kun kvinner er istand til å motta. Anonymkode: e01e1...126 Blir jo vanskelig å bruke dette mot personer du har en isfront med og aldri er i kontakt med på noen naturlig måte. Mye bedre å likvidere dem med et skytevåpen på bestialsk vis som ingen trodde veterinærjenta kunne finne på å gjøre. På den måten har de vel også følt at både kristin og lars ville vært større mistenkte enn dem selv. Poenget her har hele tiden å få det til å se ut som de selv har hatt så lite som mulig med dette drapet å gjøre, og da ville vel det du antyder at hun ville gjort pekt henne ut i mye høyere grad. Hvordan skulle dette gå seg til liksom mente du? Tre personer på gården mystisk døde på uforklarlig vis? 3
RedFox81 Skrevet 26. november 2018 #4047 Skrevet 26. november 2018 (endret) 9 minutter siden, nordiskfigur said: Blir jo vanskelig å bruke dette mot personer du har en isfront med og aldri er i kontakt med på noen naturlig måte. Mye bedre å likvidere dem med et skytevåpen på bestialsk vis som ingen trodde veterinærjenta kunne finne på å gjøre. På den måten har de vel også følt at både kristin og lars ville vært større mistenkte enn dem selv. Poenget her har hele tiden å få det til å se ut som de selv har hatt så lite som mulig med dette drapet å gjøre, og da ville vel det du antyder at hun ville gjort pekt henne ut i mye høyere grad. Hvordan skulle dette gå seg til liksom mente du? Tre personer på gården mystisk døde på uforklarlig vis? ja, ville det vært så rart da? hun ene av de tre døde nettopp mistet ektemannen, han andre hadde uhelbredelig kreft. Hvis de døde av forgifting ville det definitivt vekket mindre mistanke at det var en drap, enn at tre personer ble skutt i ryggen. Altså, skudd i ryggen er vel nærmest umulig å få fremstilt som ulykke eller selvmord, alt annet er enklere. Men motiv. Motivspørsmål er sterk hos meg. Jeg ser ingen åpenbare andre motiver enn Per og Veronica sin. Og motivet de hadde, antar jeg ikke sterk nok. Husk at det ikke er snakk om å miste gård, men hvor mye betale i vederlaget, folkens. Gården var hans uansett, det er odelsgård og han er odelsgutt. Det var bare det at faren hans økte vederlaget stadig litt mer og litt mer, sånn hundretusen av gangen. Og det er jo det jeg føler, man dreper ikke hele familien sin for et par hundre tusen kr? Endret 26. november 2018 av RedFox81 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4048 Skrevet 26. november 2018 De har planlagt å svare på spørsmål til etter at siste episode av TV-serien har gått på lufta kommende søndag, her https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/qa og her https://www.nrk.no/orderud/orderud-_-sporsmal-og-svar-1.14242569#/ Så det er lurt å sende inn spørsmål snart, for dere i tråden som ønsker det 😊 Anonymkode: d551b...45b 2
Little Pony Skrevet 26. november 2018 #4049 Skrevet 26. november 2018 2 timer siden, RedFox81 skrev: Ok, her på KG går det kjapt, jeg klarer ikke å henge med. Takk for dere som oppklarte rundt skoene for meg, og sendte meg linken. Det vi har, er at 161 par av sånne sko i størrelser 38-41 er solgt i Østlandsområdet i relevant periode, de fleste kjøp er betalt med kort og de kjøpene er sjekket ut av politi, og sjekket ut av saken. Så er det 34 kjøp gjort med kontant. Politi trekker frem kjøp av to par identiske sko i størrelse 40 på LilleVinkel sko Majorstua den 23.12.1998 ca kl 19:15 (en kvarter etter stengetid) som mistenkelig. De har ingenting fast å knytte disse skoene eller kjøpene til noen av 4 personer, men de mente at Lars kunne rekke å kjøpe skoene før han dukket opp sent i juleselskapet. Politi også mener at kjøp av sko som ikke passer noen av damene er ekstra mistenkelig, Kristin bruker størrelse 39 og Veronica 36. Det siste der er jo bare tull. Sånn argument kan man jo bruke for å si at hva som helst er mistenkelig. Okey, denne sko"beviset" tror jeg er død end. Ingenting ved nettopp dette skokjøpet sier at det har noe med drapet å gjøre. Først, vil jeg adressere tidspunktet, en kvarter etter stengetid. LilleVinkelsko er en liten butikk. Dette er kvelden 23 desember, lille julaften, er det sannsynlig at butikken er stappfull? Neppe. Er det sannsynlig at ansatte har lyst å stikke hjem raskest - ja! Så her skulle Lars komme inn i butikken før stengetid, for så henge der i 20 minutter og se på damesko (han kan jo ikke akkurat prøve de), kjøpe to like par en kvarter etter stengetid - og dette husker ikke ansatte noe om. Dette virker totalt usannsynlig for meg. Jeg tenker at det er en av ansatte kjøpte sko etter stengetid, kanskje fordi de var på salg, ikke ulovlig ting å gjøre men noe du kanskje ikke vil fortelle sjefen allikevel, derfor kom det ingen forklaring fra ansatte angående denne kvelden. Kjøpte to par, for å gi i gaver, eller kjøpte to på salg for å selge dyrere videre etter salget var over, kan jo være. Om sko er viktig bevis, og det er det jo, må de 161 skokjøpene gjennomgås på nytt, og finne et tidspunkt nærmere drapet kanskje, og kanskje størrelse. Også var det en her som kom med idé om å gå gjennom private bilder av Veronica og Kristin, fra bursdagsfester og sånn, og se om man ser disse skoene på bildene. Det tror jeg er en bedre idé. Skokjøpet og 180-mann er to tekniske bevis som politi har rota bort, fordi de prøvde hardt å knytte de til Per, Veronica, Kristin og Lars, fremfor å bruke bredere analyse og søk. Jeg mener at 180-samtallet kommer definitivt ikke fra Svaleveien 3b, tidspunktet er feil (vitne sa kveld, Svaleveien kl 12), og fra Svaleveien 3b er det Frederik (samboer til Synnøve, tredje søster) som ringte til 180, noe han ofte gjorde i forbindelse med jobben. Han ringte jo 5 ganger samme dagen også. Sånn delvis enig med deg. Men det ble sagt av et vitne at V hadde den type sko. I forhold til 180, så burde politiet gjort kryssanalyser av alle involverte telefoner, samt M og K sine også. Tenker at 2 eldre mennesker neppe får så mange telefoner i løpet av en mnd. Men hadde i hvertfall hjulpet å starte der. Det ble en for usikker konkluson at 180 samtalen kom fra Svaleveien. I 1999 var det mange som brukte nr 180. Det skulle ikke vært så vanskelig å finne ut det faktisk hadde vært noen rundt huset pinsenatta, da det ble sagt at det var vått ute. 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4050 Skrevet 26. november 2018 3 minutter siden, Little Pony skrev: Sånn delvis enig med deg. Men det ble sagt av et vitne at V hadde den type sko. I forhold til 180, så burde politiet gjort kryssanalyser av alle involverte telefoner, samt M og K sine også. Tenker at 2 eldre mennesker neppe får så mange telefoner i løpet av en mnd. Men hadde i hvertfall hjulpet å starte der. Det ble en for usikker konkluson at 180 samtalen kom fra Svaleveien. I 1999 var det mange som brukte nr 180. Det skulle ikke vært så vanskelig å finne ut det faktisk hadde vært noen rundt huset pinsenatta, da det ble sagt at det var vått ute. Kristian mottok også flere trusseltelefoner. Anonymkode: d551b...45b 2
nordiskfigur Skrevet 26. november 2018 #4051 Skrevet 26. november 2018 1 minutt siden, RedFox81 skrev: ja, ville det vært så rart da? hun ene av de tre døde nettopp mistet ektemannen, han andre hadde uhelbredelig kreft. Hvis de døde av forgifting ville det definitivt vekket mindre mistanke at det var en drap, enn at tre personer ble skutt i ryggen. Altså, skudd i ryggen er vel nærmest umulig å få fremstilt som ulykke eller selvmord, alt annet er enklere. Men motiv. Motivspørsmål er sterk hos meg. Jeg ser ingen åpenbare andre motiver enn Per og Veronica sin. Og motivet de hadde, antar jeg ikke sterk nok. Husk at det ikke er snakk om å miste gård, men hvor mye betale i vederlaget, folkens. Gården var hans uansett, det er odelsgård og han er odelsgutt. Det var bare det at faren hans økte vederlaget stadig litt mer og litt mer, sånn hundretusen av gangen. Hadde de for eksempel blitt forgiftet samtidig så hadde det vært minst like mistenkelig som noe annet. Da hadde man jo umiddelbart skjønt hvem som sto bak ut i fra motiv osv. Så må man jo beregne med hvor vanskelig det ville vært å få drept alle tre med forgiftning. Anne paust hadde de bare tilgang til mens hun var i kårboligen. Hvordan skulle de forgiftet henne ellers, og hvordan skulle de klare å slippe unna med å forgifte foreldrene uten at dette igjen ble knyttet til Anne? Eneste måten å få tatt alle og samtidig kunne få det til å bli knyttet til attentatforsøkene tidligere (som de var utenfor mistanke for) eller et tilfeldig ran ville vært gjennom noe sånt. Å få de forgiftet ville vært mye vanskeligere, og ble det oppdaget (noe det ville blitt om alle tre av dem døde) så hadde de hvertfall blitt hovedmistenkte. Hele tanken med denne måten å gjøre det på var jo nettopp at de hadde skalkeskjul av å være uskyldige bønder uten skarpe våpen som ikke kunne få seg til å ta livet av familien sin på en sånn måte. 4
Little Pony Skrevet 26. november 2018 #4052 Skrevet 26. november 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kristian mottok også flere trusseltelefoner. Anonymkode: d551b...45b Ikkesant. I 1999 var det fullt mulig å hente inn spesifisert faktura både på hustelefon og mobiler. Endret 26. november 2018 av Little Pony 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4053 Skrevet 26. november 2018 2 minutter siden, Little Pony skrev: Ikkesant. I 1999 var det fullt mulig å hente inn spesifisert faktura både på hustelefon og mobiler. Ja, men dessverre tok politiet aldri utskrift av telefonloggen til Marie og Kristian Orderud. Etter seks måneder slettes dataene. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nggVQQ/tabbene-som-rammet-etterforskningen Anonymkode: d551b...45b 1
bullehurk Skrevet 26. november 2018 #4054 Skrevet 26. november 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du en som har tilgang til og enorm kompetanse om medikamenter og toksikologi hadde valgt å ta livet av noen ved å skyte dem brutalt? Det tror bare ikke jeg. Til det er V for smart. jeg tror imidlertid at V ofte utsettes for det samme hat som alle andre kvinner med kompetanse ofte opplever. K derimot er enkel å like. Badgirl som hun var/er. bare sjekk tråden her. V peppres med negative kommentarer og omtaler kun kvinner er istand til å motta. Anonymkode: e01e1...126 Skjønner hva du mener, men tror du tar feil. Tror nok K har skutt (alene eller med en til), men at V er hjernen bak det hele. K er nok en litt vil badgirl, men ikke på langt nær med den hjernekapasiteten V har. V er manipulativ, iskald, med en ganske skarp intelligens (el. intellekt). V er ganske enkelt livsfarlig å bli fiende med tror jeg. K, derimot gjør seg aldri til noe annet enn den hun er. V derimot ..... 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4055 Skrevet 26. november 2018 12 minutter siden, bullehurk skrev: K er nok en litt vil badgirl, men ikke på langt nær med den hjernekapasiteten V har. Hvorfor skriver du det? Anonymkode: d551b...45b 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4056 Skrevet 26. november 2018 47 minutter siden, RedFox81 said: ja, ville det vært så rart da? hun ene av de tre døde nettopp mistet ektemannen, han andre hadde uhelbredelig kreft. Hvis de døde av forgifting ville det definitivt vekket mindre mistanke at det var en drap, enn at tre personer ble skutt i ryggen. Altså, skudd i ryggen er vel nærmest umulig å få fremstilt som ulykke eller selvmord, alt annet er enklere. Men motiv. Motivspørsmål er sterk hos meg. Jeg ser ingen åpenbare andre motiver enn Per og Veronica sin. Og motivet de hadde, antar jeg ikke sterk nok. Husk at det ikke er snakk om å miste gård, men hvor mye betale i vederlaget, folkens. Gården var hans uansett, det er odelsgård og han er odelsgutt. Det var bare det at faren hans økte vederlaget stadig litt mer og litt mer, sånn hundretusen av gangen. Og det er jo det jeg føler, man dreper ikke hele familien sin for et par hundre tusen kr? Hvis du leser tråden, får du svar på det du spør om. Anonymkode: ca787...938 3
bullehurk Skrevet 26. november 2018 #4057 Skrevet 26. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skriver du det? Anonymkode: d551b...45b Fordi jeg har det inntrykket, hørt om intuisjon ? 2
Simpson Skrevet 26. november 2018 #4058 Skrevet 26. november 2018 Jeg tenker det må ha vært en form for kommunikasjon mellom de 4 dømte, når de så bilen til Anne foran kårboligen den fredagen om ettermiddagen? Drapsplanleggingen er et moment, men ingen kunne forutse når anledningen bød seg ? Iflg venninne/kollega av Anne ville hun hente foreldrene og kjøre til Risør fredag, dersom hun ble litt tidligere ferdig på jobb. Sandberg spekulerer i at noen i begravelsen til Per Paust har overhørt/fått med seg info. 180-mannen (dersom det er reelt) snakker om pinsen. Hvis det ikke er kommunikasjon mellom de 4, betyr det at det var V og P som forsto det ble overnatting på Anne når bilen ble stående utover kvelden og utførte drapene? 3
Delgado Skrevet 26. november 2018 #4059 Skrevet 26. november 2018 (endret) 7 minutter siden, Simpson skrev: Jeg tenker det må ha vært en form for kommunikasjon mellom de 4 dømte, når de så bilen til Anne foran kårboligen den fredagen om ettermiddagen? Drapsplanleggingen er et moment, men ingen kunne forutse når anledningen bød seg ? Iflg venninne/kollega av Anne ville hun hente foreldrene og kjøre til Risør fredag, dersom hun ble litt tidligere ferdig på jobb. Sandberg spekulerer i at noen i begravelsen til Per Paust har overhørt/fått med seg info. 180-mannen (dersom det er reelt) snakker om pinsen. Hvis det ikke er kommunikasjon mellom de 4, betyr det at det var V og P som forsto det ble overnatting på Anne når bilen ble stående utover kvelden og utførte drapene? Politiet har vist til telefonlogger for bl.a. samtaler mellom Per og Lars frem til april, og dette våpenbyttet. Men hva har politiet funnet av telefonkommunikasjon mellom Per og Veronica og de andre, i den nærmeste tiden opp mot drapene? Endret 26. november 2018 av Delgado 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2018 #4060 Skrevet 26. november 2018 6 minutter siden, Simpson skrev: Iflg venninne/kollega av Anne ville hun hente foreldrene og kjøre til Risør fredag, dersom hun ble litt tidligere ferdig på jobb. Kristian og Marie hadde avtale med noen i familien om å stelle familiegraven nær Sørumsand på dagtid på lørdag pinseaften. Det lot seg naturlig nok ikke kombinere med å bli med Anne til Risør på fredag. Anonymkode: d551b...45b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå