Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Tenker du på muligheten for at Kristin kan ha blitt ledet av Lars? Det tror ikke jeg, da det var Lars som endret sine forklaringer (bl.a. etter en samtale der Kristin ba Lars om å lyve og si det samme som hun sa) slik at de skulle stemme med de forklaringene som Kristin allerede hadde avlagt.

Men som sagt, er det mulighet for at noen andre enn en av de dømte krevde at Kristin diktet opp drapsplanleggingen som angivelig skulle ha skjedd mellom Per, Veronica og Lars og de angivelige våpenleveringene til Per og Veronica.

Anonymkode: d551b...45b

Jeg tenker litt mer på generell basis egentlig. For vi spekulerer jo alle, om men hvorfor skulle Kristin lyve, om ikke hun var inneblandet selv, og hvordan kunne hun detaljer om drapet, hvis ikke hun var involvert. Men saken med Adnan Sayed, der han ble dømt uten tekniske bevis og etter vitnemålet til Jay, en som ble selv mistenkt og dømt for medvirkning, bærer mange likheter, synes jeg. Men da må nesten dere bare høre på den podcast-episoden jeg linker til, for det blir veldig mange detaljer å forklare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, RedFox81 skrev:

Altså, Kristin har jo vært hos faren, Sverre Kirkemo, etter det, virker ikke det veldig sannsynlig? Faren bor 1-2 km fra Orderud gård. Hvor ellers skulle hun gå, og få byttet klærne.  Politi har senere funnet Kristin sin bag hos SK, og på lappen sto det 23/12 (22/12?) og der lå det bl annet noe klær til Kristin. Og da virker jo sannsynlig at det er også der våpenet endte opp. Hvis ikke på Orderud.

Takk for svar! 😊 Ja, det er mulighet at hun har vært hos sin far og byttet klær, lagt igjen gjenstander etc. Den merkede posenmed påskriften 22/12-98 (dato for våpenkjøpet i Molde), var uten fingeravtrykk (noe som er svært spesielt), og jeg tror at posen har med våpenkjøpet å gjøre. Kan et av våpnene ha ligget i den posen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RedFox81 skrev:

Jeg tenker litt mer på generell basis egentlig. For vi spekulerer jo alle, om men hvorfor skulle Kristin lyve, om ikke hun var inneblandet selv, og hvordan kunne hun detaljer om drapet, hvis ikke hun var involvert. Men saken med Adnan Sayed, der han ble dømt uten tekniske bevis og etter vitnemålet til Jay, en som ble selv mistenkt og dømt for medvirkning, bærer mange likheter, synes jeg. Men da må nesten dere bare høre på den podcast-episoden jeg linker til, for det blir veldig mange detaljer å forklare.

Takk for svar!😊 Hun hadde grunn til å lyve uansett om hun selv var med på drapsplanlegging og drap eller ikke. 
Hvis hun ikke var med på drapsplanlegging og drap, men hun fikk vite detaljene om drapsplanleggingen av morderen/morderne (som ikke er en av de dømte) så kan hun ha fryktet morderen/morderne så mye at hun løy for å beskytte de og kaste skylden på Per og Veronica.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!😊 Hun hadde grunn til å lyve uansett om hun selv var med på drapsplanlegging og drap eller ikke. 
Hvis hun ikke var med på drapsplanlegging og drap, men hun fikk vite detaljene om drapsplanleggingen av morderen/morderne (som ikke er en av de dømte) så kan hun ha fryktet morderen/morderne så mye at hun løy for å beskytte de og kaste skylden på Per og Veronica.

Og hvis det var slik, så hadde morderen(e) svært god grunn til å fortelle Kristin om detaljene ved drapsplanleggingen slik at Kristin kunne lyve og si at Per og Veronica og Lars hadde denne drapsplanleggingen sammen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen i en annen tråd skrev nylig noe av det samme seg meg
Noen i denne saken har uansett åpenbart hatt et behov for å lede politiet, rett til Per og Veronica.
Kan noen ha feilberegnet konsekvensene for egen del, ved å gjøre nettopp det ?
Selv om den angivelige "regissøren", aldri ble siktet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen i denne saken har uansett åpenbart hatt et behov for å lede politiet, rett til Per og Veronica.

men dette stemmer jo ikke. bortsett fra at kikemo klarte å få seg arrestert pga skyting, så er det jo ingentin som leder politiet mot per og vernika, bortsett fra det helt opplagte motivet og deres egen adferd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan vel mene at det var tilfeldig at Kristin ble arrestert i forbindelse med den skyteepisoden en tid etter drapene, og at det derfor ikke kan stemme at det eventuelt var planlagt av Kristin å eventuelt dikte opp drapsplanlegging utført av V, P  og L på Orderud gård, men Kristin hadde nok helt sikkert blitt avhørt uansett ettersom hun er søsteren til Veronica og da hadde Kristin uansett fått sjansen til å fortelle sine eventuelle løgner til politiet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, nordiskfigur skrev:

men dette stemmer jo ikke. bortsett fra at kikemo klarte å få seg arrestert pga skyting, så er det jo ingentin som leder politiet mot per og vernika, bortsett fra det helt opplagte motivet og deres egen adferd

Takk for svar! 😊 Se dette: 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen kan vel mene at det var tilfeldig at Kristin ble arrestert i forbindelse med den skyteepisoden en tid etter drapene, og at det derfor ikke kan stemme at det eventuelt var planlagt av Kristin å eventuelt dikte opp drapsplanlegging utført av V, P  og L på Orderud gård, men Kristin hadde nok helt sikkert blitt avhørt uansett ettersom hun er søsteren til Veronica og da hadde Kristin uansett fått sjansen til å fortelle sine eventuelle løgner til politiet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du bør tillegge meiningane til «Fjøsbonden» på VG Debatt. 

Han har konmer med noen helt søkte teorier for å kunne «frikjenne» P og V. 

Ellers er han mest ute etter å gjøre seg selv viktig og interessant

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Det er feil på så mange måter. For det første, så er jo historien som den er, så vi kan ikke gå tilbake å teste hva som hadde skjedd om Kristin Kirkemo ikke hadde blitt avhørt pga skytingen i skogen.
For det andre så er motivene som har kommet frem så sterke at fokus hadde ganske umiddelbart blitt rettet mot Per or Veronica Orderud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme dag som Kristin Kirkemo og hennes ekskjæreste, Lars Grønnerød (41), ble arrestert og siktet for brudd på våpenloven, ble Hrstka også arrestert. https://www.dagbladet.no/nyheter/kristin-var-pa-fest-den-natta/65528081

Kan noen fortelle meg omstendighetene rundt at Lars og Kristin ble arrestert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Ikke en gang Kristins forklaringer om hva som angivelig hadde foregått på Orderud gård på lillejulaften? Dette kunne hun fint  ha sagt i avhør, selv om hun ikke ble arrestert den gangen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lars forklarte om Per at han virker som «en liten mus», en stille og beskjeden person som var interessert i Internett og data. https://www.dagbladet.no/nyheter/millionaeren-som-ble-lei-a4-livet/65705829

Og om jeg husker rett fra hva jeg har lest, så var Per uten nett-tilgang på den tiden Lars ble kontaktet fra Pers telefon. Så Per hadde nok behov for data-hjelp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og om jeg husker rett fra hva jeg har lest, så var Per uten nett-tilgang på den tiden Lars ble kontaktet fra Pers telefon. Så Per hadde nok behov for data-hjelp.

Hva kunne grønnerød om data. Hva skulle han ha minnebrikkene til. Hva slags minnebrikker fikk han, hvor mye lagringskapasitet, hvorfor måtte han gå gjennom lars for å få tak i minnebrikker?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

@Kristanna Om skriftgranskerne. Jeg finner dessverre ingen dato for når forfalskningene ble avslørt https://www.dagbladet.no/nyheter/falsk-sammenlignet-med-falsk/65544248

Takk for svarene dine😊 

Mye å lure på i denne saken. Samt mye og holde styr på. Jeg syns familiedynamikken i Orderudfamilien er veldig interessant i denne saken. Skulle gjerne visst mer om Anne og hennes rolle i familien. Syns ikke det har vært så mye om dette i media, bortsett fra at Kristian var veldig stolt av henne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Delgado skrev:

Tror ikke du bør tillegge meiningane til «Fjøsbonden» på VG Debatt. 

Han har konmer med noen helt søkte teorier for å kunne «frikjenne» P og V. 

Ellers er han mest ute etter å gjøre seg selv viktig og interessant

Ja, det var direkte stygt det han antydet om Anne Paust. Er enig med deg i at han mest av alt er ute etter oppmerksomhet. De aller fleste på VG debatt har gjennomskuet ham for lenge siden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nordiskfigur skrev:

Hva kunne grønnerød om data. Hva skulle han ha minnebrikkene til. Hva slags minnebrikker fikk han, hvor mye lagringskapasitet, hvorfor måtte han gå gjennom lars for å få tak i minnebrikker?

Og hadde de ikke minnebrikker nærmere enn i Oslo? Og hva slags datasupport foregår i løpet av noen få minutter og gjerne kortere tid også. Hvis det var Veronica som ringte og sendte meldinger, hvorfor kunne hun ikke bruke sin egen mobil? Og hvorfor sluttet hun å kontakte Lars om søsteren så brått da våpenet var overlevert? Sluttet hun beleilig nok å bry seg om Kristin akkurat det døgnet?  Ingenting henger på greip i historien til Per og Veronica. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis dette er tilfelle, så må jo denne tanken ha slått Veronica og Per også? Jeg finner det da underlig at de kjemper for saken og sin uskyld i 20 år. Da burde jo de også vært livredde denne personen, evt personene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...